Bukefalos 28 år!

Jobba tills man dör?

När gick era föräldrar i pension? Min mamma har slitit i vården som biträde och kroppen tog slut så hon är fattigpensionär. Hon kunde inte jobba till 65.
Pappa hade förmånen att få gå redan vid 58, mamma hann inte fylla 60 innan hon blev sjukpensionär och sedan fattigpensionär. Pappa dog när han var 68.
 
Jag tänker inte alls kring pension, varför skulle jag? Vet varken var jag bor eller vad jag jobbar med om fem år, så varför ska jag ha någon tanke kring vad jag gör om 30-35 år? Det är orimligt.

Den enda långsiktiga visionen jag har i livet är att se mina barn växa upp och att forma mig en tillvaro jag trivs med, exakt hur den tillvaron blir visar sig med tiden. Det är så härligt att inte tro sig veta hur framtiden ska bli, det mesta blir nämligen bättre utan specifika förväntningar.
 
När gick era föräldrar i pension? Min mamma har slitit i vården som biträde och kroppen tog slut så hon är fattigpensionär. Hon kunde inte jobba till 65.
Min mamma jobbade väl heltid till knappa 70 och fortsatte sen deltid till 80 för att hon gillade det. :)
 
När gick era föräldrar i pension? Min mamma har slitit i vården som biträde och kroppen tog slut så hon är fattigpensionär. Hon kunde inte jobba till 65.

Mamma har kronisk cancer och var sjukskriven på 50-75 procent typ 2008 tills hon sa upp sig. Minns inte exakt när men kanske 2014-15? Isf var hon 57-58 år eller så. (Kan ha varit tidigare eller senare också. Minns faktiskt inte riktigt.)
Så i flera år sjukskriven, och senare sjukpensionär, på halvtid och frivilligt utan jobb på resten av tiden.

Pappa gick i pension som nybliven 63-åring. Han hade säkert kunna flera år till men behövde inte.

Han är i mycket god form och inte alls utsliten.
Bortsett från mammas cancer och följderna av cellgifter så är hon också i god form.

Jag vet inte exakt vad de har i pension men pappa nämnde att han inte tar ut mer pension än att han hamnar under gränsen för statlig skatt.
 
Jag har inte funderat så mycket. Är 36 år så det är ett tag kvar.
Trivs med att jobba men har å andra sidan många saker att göra även på fritiden :)
Det som skulle vara den största skillnaden är att resa oftare och inte vara styrd av dotterns skolterminer eller semesteransökningar :)

Räknar med att det kommer lösa sig. Tjänar helt okej och har inga särskilda bekymmer kring ekonomin :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 822
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 315
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp