Julfirande

Magiana

Trådstartare
Jag har tidigare försökt intala mig att jag tycker det är okej att fira jul ensam, men det gör jag egentligen inte. Visst är det lugnt och skönt, men så ensamt. Förra året bokade jag julbord på en herrgård och trodde att de andra gästerna som kom dit också var ensamma så det skulle finnas någon att prata med, men så var det inte. Alla kom med sina nära och kära. Jag fick därmed sitta ensam då det vid mitt bord bara var jag placerad.

Så jag känner inte för att göra om det. Och så vill jag inte sitta hemma ensam. Men vad kan det tänkas finnas för alternativ?
 
En vän brukar kolla upp vad som finns volontärt, det har varit röda korset, kyrkan som hade ett integrationsprojekt etc. Då har hon hjälpt till att laga mat, klä julgran och sedan fick de även äta ihop tillsammans.
Det hade jag gjort om jag varit ensam.
 
Jag tänkte starta en julaftonstråd med snack för oss som är ensamma på julafton. För mig är det som vilken dag som helst, men vet att många andra tycker det är jobbigt. Så om du inte hittar någon att vara med IRL så kommer jag att vara på Buke iallafall :)
 
I Uppsala finns "Jul på Uplands" då Uplands (student)nation öppnar dörrarna och alla som vill får komma dit och fira jul. Det serveras julbord, delas ut julklappar osv och det är helt gratis, drogfritt och ideellt. Tydligen brukar det vara väldigt blandad samling människor där och alltid otroligt trevligt.

Det är ju en bit till Uppsala, men kanske finns det liknande evenemang på andra platser?
 
Sök reda på fler som är ensamma i jul och fråga om de vill äta middag med dig?
Jag vet inte var jag ska hitta dessa. Och om vi skulle äta hos mig vill jag inte att en massa okända personer fastnar hos mig och inte åker hem, så det blir jobbigt.

En vän brukar kolla upp vad som finns volontärt, det har varit röda korset, kyrkan som hade ett integrationsprojekt etc. Då har hon hjälpt till att laga mat, klä julgran och sedan fick de även äta ihop tillsammans.
Det hade jag gjort om jag varit ensam.
En massa jobb känns... jobbigt. Jag är inte riktigt i skick för det. Jag betalar hellre för att någon annan fixar.

I Uppsala finns "Jul på Uplands" då Uplands (student)nation öppnar dörrarna och alla som vill får komma dit och fira jul. Det serveras julbord, delas ut julklappar osv och det är helt gratis, drogfritt och ideellt. Tydligen brukar det vara väldigt blandad samling människor där och alltid otroligt trevligt.

Det är ju en bit till Uppsala, men kanske finns det liknande evenemang på andra platser?
Det låter ju toppen, men jag vet inte var jag kan hitta motsvarande.
 
Jag vet inte var jag ska hitta dessa. Och om vi skulle äta hos mig vill jag inte att en massa okända personer fastnar hos mig och inte åker hem, så det blir jobbigt.


En massa jobb känns... jobbigt. Jag är inte riktigt i skick för det. Jag betalar hellre för att någon annan fixar.


Det låter ju toppen, men jag vet inte var jag kan hitta motsvarande.
Du kanske inte ens behöver jobba? Bara komma och äta funkar säkert.
 
Säger detsamma.

Ofta har kyrkan, Röda Korset eller liknande organisationer julfirande för ensamma. I min naivitet trodde jag att det fanns på de flesta orter?
Det verkar det absolut finnas.
Sett att svenska kyrkan har tex. Gissar att det är trevligt oavsett om man är kristen eller ej. Och man kan ju alltid skippa att vara med på ev bön.
 
Det tror jag att det gör :) . Den lokala gratistidningen brukar väl annonsera om sådant, har jag för mig?
Jag känner bara till en onlinetidning och där finns inget. Jag vet inte om den finns i fysisk upplaga.

Det verkar det absolut finnas.
Sett att svenska kyrkan har tex. Gissar att det är trevligt oavsett om man är kristen eller ej. Och man kan ju alltid skippa att vara med på ev bön.
Jag hittar inget och har ändå seriösa problem med det religiösa. Jag skulle väl hellre fira jul i mumindalen för då vet ju alla att det är fejk i alla fall.
 
Jag känner bara till en onlinetidning och där finns inget. Jag vet inte om den finns i fysisk upplaga.


Jag hittar inget och har ändå seriösa problem med det religiösa. Jag skulle väl hellre fira jul i mumindalen för då vet ju alla att det är fejk i alla fall.
Fast i länken som nån gav längre upp så var det enda religiösa en bön på slutet. Det är ju lätt att avvika innan den, tänker jag.
Det är nog som på öppna förskolan vi går på, som hålls i svenska kyrkans regi. Det enda religiösa med det är en liten bön som sjungs på slutet. Jättelätt att hoppa över om man vill.
 
Jag vet inte var jag ska hitta dessa. Och om vi skulle äta hos mig vill jag inte att en massa okända personer fastnar hos mig och inte åker hem, så det blir jobbigt.


En massa jobb känns... jobbigt. Jag är inte riktigt i skick för det. Jag betalar hellre för att någon annan fixar.


Det låter ju toppen, men jag vet inte var jag kan hitta motsvarande.
1. Facebookgrupp för området.
2. Föreslå att ni ses på stället du var förra året?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 017
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 725
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 489
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp