Bukefalos 28 år!

Julklappar till 5-9-åringar

mandalaki

Trådstartare
Vad gillar flicka, 5 år, och pojkar, 7 och 9?

Jag letar efter billiga småsaker, inget märkvärdigt.

Jag har aldrig träffat barnen så jag vet inte vad de är intresserade av, vill bara att de ska ha några paket att öppna på julafton och mamman var lite tom på idéer (jag känner inte henne heller så hon var kanske bara rädd att nämna något som var "för mycket").
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Min äldsta blir 5 i mars och hon skulle blir jätteglad för allt man kan pyssla med (pennor, fina papper, pärlor osv). Det gar ju ocksa att lägga pa en bra niva prismässigt. Till pojkarna tänker jag lego men det blir kanske lite för dyrt.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Jag är nog ute efter billigare än lego.

Men pennor, pärlor och sånt hade jag faktiskt funderat på, då stämmer det jag tänkte, tack! Mamman säger att flickan gillar "allt smått man kan greja med":D
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Du kan fråga i affären vilka superhjältar el dyl som gäller nu. Plastgubbar har alla killar i den åldern jag någonsin har känt lekt mycket med. Du vet, filmfigurer o dyl, robotar osv. De finns oftast i alla prislägen.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Även så stora ungar alltså? Min enda referens är ett spindelmannenfan och han är bara 3,5.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Jag vet att de leker med den sortens gubbar i skolan i alla fall. Däremot har jag sett att trenderna slår olika i olika åldersgrupper, dvs de små barnen leker med fel/omoderna gubbar enligt de större. Men jag är ingen expert på området.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

dvs de små barnen leker med fel/omoderna gubbar enligt de större.

Alltså hierarkierna:D

Men okej, jag ska se vad jag kan göra.

De gillar pokemonkort och kommer att få såna av en annan givare. Jag kan ju kolla om det finns figurer, spel eller andra pokemongrejer. Typ.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Jag är nog ute efter billigare än lego.

Men pennor, pärlor och sånt hade jag faktiskt funderat på, då stämmer det jag tänkte, tack! Mamman säger att flickan gillar "allt smått man kan greja med":D

Vilken prisklass har du tänkt?
Lego finns i de flesta prisklasser, till pyssel skulle jag även rekommendera PlusPlus, mycket roligt att bygga med för alla åldrar! Barnen hade lite sånt låg framme och kompisen som är ingenjör kunde inte låta bli att försöka bygga ihop saker! ;)

Till de äldre kan du kolla om de samlar på några fler kort, personligen tycker jag att det är idiotiskt men sonen är 8 år älskar sina fotbollskort och hockeykort.
Men även pyssel går hem hos min 8 åring, han gillar att måla med riktiga färger som han säger, dvs flytande färger, det brukar finnas rätt hyfsade till bra priser. Men han är kanske å andra sidan inte helt rätt referensram, han gillar även att sticka.... ;)
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Tack för tips!

Allt lego är egentligen dyrare än jag tänkt, om man inte köper nån enstaka liten gubbe.

(Det här är en hjälpinsats till en behövande familj, mesta delen blir mat och ev julgran men eftersom mamman inte har pengar till julklappar alls så får barnen inga paket att öppna om de inte får hjälp utifrån... Så det är liksom mest paketen snarare än värdet jag är ute efter).
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Hm, jag låter som världens snålis inser jag ... Men jag menar att jag hellre satsar på fler paket per barn än ett dyrare vardera.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

:D Men just när det gäller lego så brukar det finnas små påsar för runt 50 kr som faktiskt ger rätt mycket för pengarna, typ Ica Maxi och sådana ställen. Jag har självt letat mig halvt fördärvad efter billiga små saker till adventskalender till barnen och tycker att de är helt klart prisvärda! Det är en gubbe och så lite grejer till!
Den här är en klar favorit hos sonen och den kostar strax över 50 lappen:
60011_box_5605.jpg


De här creatorlådorna är oxå roliga och ger exempel på flera olika byggen:
31000_box_4510.jpg

De finns i olika varianter så det är inte bara bilar! ;)

Där bilderna kommer ifrån tycker jag att de är dyrare än vad de är ute i butik så håll ögonen öppna!

På ica brukar det även finnas lite olika spel för en rätt billig penning oxå, de är reseförpackningar men fungerar alldeles utmärkt att spela med även om de är i mindre version än originalet. De kanske finns på andra ställen oxå men jag har hittat dem på Ica. ;) De brukar ligga på 70 kr ungefär men jag gillar spel som gör att de kan spela tillsammans och även med kompisar.

Pruttkudde kan även göra succé, de är ruskigt billiga men kan roa mycket och länge! :D
Jag tycker att du gör en fin insats! :love:
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Isf kanske man kan räkna med att barnen saknar lite prylar som tex färglåda.

Färglåda, penslar och block är tre paket. Och de brukar inte vara så dyra.

Både en femåring och en sjuåring kanske kan ha glädje av ngt sådant. Å andra sidan kanske bättre om de får olika.
Färgpennor och block.
Tusch brukar gå sönder snabbt tycker jag mig märka.

Plusplus är lite dyrare runt 90-150 kr per påse? men mycket glädje.

Nioåring vet jag faktiskt inte alls (egentligen borde de också gilla att rita, mina småbröder gillade det om man uppmuntrade, men jag tror vissa pojkar slutat vid det laget?). Där finns jättefina mangatuschpennor som är lite dyra och väldigt poppis tror jag. Annars var det mest dataspel då, jag gav bort böcker, fantasyböcker med äventyr.

När man var nio och tjej så var färgpennor bland det bästa man kunde få.

Var hittar man enklast sådant? Coop forum, ICA Maxi, leksaksaffären. Men mangafärgpennorna får man leta efter i färghandeln bland konstmateriel tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Ah, bra tips med Ica Maxi! Ska definitivt kolla det, det låter ju billigt.

Tack! Fast största insatsen gör småbarnsmamman Linda i Vänersborg som startade Matkassen på facebook ... Det är en sån insats detta handlar om. Silverkedjan och jag har gått ihop om just den här familjen. Ska strax ut och köpa mat, julgodis m m.:)

(Rekommenderar alla hågade att kolla upp Matkassen;))
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Tack Badger, bra tips!

Ja, 9-åringen är svårast. Ju äldre man är, desto mer egna krav har man ju;)
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Jo jag har sett den (Och gissade att det gällde det, jättefint, det var inget i mitt område då.)
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Ah ja en sån har jag oxå hjälpt till med i våran lilla stad! Det är helt klart en fördel med FB där man kan nå ut till många, många kan göra lite som betyder mycket för en enskild person!
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Svårt och säga när man inte vet vad de är intresserade av, men kan ta min 5 åring som ex.
Han älskar och laga mat och baka, så funderar på kockutstyrsel till honom.
Lekia ( tror jag det var) hade fina för bra pris.
Lera och vatten/fingerfärg är kul också, åtminstone en stund :p
Gatukritorna älskar han. Just nu gäller spindelmannen, robotar och pirater.

Har ingen 9åring själv, men min bror har.
Hon gillar kläder, djur, musik, hänga med kompisar osv.
Justin Bieber avgudar hon :p
 
Senast ändrad:
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

Ett mer generellt tips kanske...
Men kolla på typ Erikshjälpen, Röda Korset och liknande second hand-ställen. Jag var in på ett sånt ställe igår i ett annat ärende, men upptäckte då att det finns massor av spel, pussel, lego och andra leksaker för barn i alla åldrar, till riktigt bra priser. Och att det är använt förr gör väl ingenting så länge det är fräscht, tänker jag.
 
Sv: Julklappar till 5-9-åringar

kl

9 åringen är ju svårt, då har de mer krav och man vill gärna veta lite om deras intressen...
Men som ngn annan skrev, ngt litet spel typ resespel? Kortspel, finns tex Tp som kortspel vet jag...

Till 5 åringen är ju pyssel helt perfekt! Dottern fick ett litet paket med 5 pennor (typ bläck) där färgen glittrade när man skrev. Hon blev helt till sig (hon är 4).

Annars är det ju förhoppningsvis snart vinter, så en stjärtlapp kanske? :)
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 252
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 342
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
77 022
Senast: Klara
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa! Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom reglerna en...
66 67 68
Svar
1 345
· Visningar
70 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp