Juridik kring skilsmässa

Angående jurist. Vi har 15timmar per år gratis hos en jurist via facket. Typ ingen som tänker på det, men kanske värt att kolla upp? Oftast är man mer skyddad än vad man vet och man kan få hjälp från många oväntade håll :) Hoppas det löser sig
 
Det var precis det jag menade med att pension är en viktig punkt eftersom det är pengar som förväntas tjänas under förhållandet för framtida bruk. Där bör man hitta en fördelning. Svårt att göra helt rättvist dock, sällan familjen är villig att avstå 5-15000 kr i månaden till att täcka vilket motsvarar vanlig nivå på tjänstepension för höginkomsttagare.
Nej det är inte svårt att göra rättvist, Fördela de pensionspoäng parterna har jobbat ihop (inkl privata pensioner, tjänstepensioner) under den tid man levt ihop, varit gifta. 50/50. Idag ingår väl dessa inte vid en ev. bodelning..detta bidrar till den fattigdomsfälla som uppstår när den ene stannar hemma för marktjänst/barnpassning.
 
Nej det är inte svårt att göra rättvist, Fördela de pensionspoäng parterna har jobbat ihop (inkl privata pensioner, tjänstepensioner) under den tid man levt ihop, varit gifta. 50/50. Idag ingår väl dessa inte vid en ev. bodelning..detta bidrar till den fattigdomsfälla som uppstår när den ene stannar hemma för marktjänst/barnpassning.

Du pratar om politiska beslut och lagändringar.
Jag pratar om vad man kan och bör göra frivilligt redan idag som medborgare.
 
Eller typ värdera vad ett år är värt. Tex ett år är värt 200000, så skiljer man sig efter 20 år ska den som jobbat ge 4 mille till den som stannat hemma. Då bör ju den ekonomiskt svagare parten klara sig alldeles utmärkt, det räcker till bostad osv och skaffar personen sig ett jobb klarar den sig framöver med.

Så du menar att en man som jobbat häcken av sig för att försörja sin familj (inkl. en fru som inte jobbar alt. tjänar betydligt mindre) och delat med sig av sina inkomster så att hela familjen fått högre levnadsstandard än de skulle haft om båda skulle bidragit med lika mycket dessutom ska betala straffavgift för det så att han fru ska kunna fortsätta leva över sina tillgångar vid en eventuell skilsmässa?? Oavsett anledningen till att frun inte jobbat/tjänat mindre.

Självklart ska man inte göra livet jobbigare för sina barn eller sitt ex vid en skilsmässa och man ska absolut betala underhåll enligt lagar och regler. Om ens ex har det väldigt jobbigt ekonomiskt ta en större del av barnens utgifter som dyra ytterkläder och skor. Men inte tusan ska man behöva stå för en del av exet boendekostnad för att personen ifråga inte planerat sitt liv så att han/hon kan stå på egna ben.
 
Så du menar att en man som jobbat häcken av sig för att försörja sin familj (inkl. en fru som inte jobbar alt. tjänar betydligt mindre) och delat med sig av sina inkomster så att hela familjen fått högre levnadsstandard än de skulle haft om båda skulle bidragit med lika mycket dessutom ska betala straffavgift för det så att han fru ska kunna fortsätta leva över sina tillgångar vid en eventuell skilsmässa?? Oavsett anledningen till att frun inte jobbat/tjänat mindre.

Självklart ska man inte göra livet jobbigare för sina barn eller sitt ex vid en skilsmässa och man ska absolut betala underhåll enligt lagar och regler. Om ens ex har det väldigt jobbigt ekonomiskt ta en större del av barnens utgifter som dyra ytterkläder och skor. Men inte tusan ska man behöva stå för en del av exet boendekostnad för att personen ifråga inte planerat sitt liv så att han/hon kan stå på egna ben.
Kvinnan kan också ha jobbat häcken av sig med barn och hushåll. Även troligen stått tillbaka för att möjliggöra det för mannen att satsa på karriären. Så jag håller inte med om att den med högre inkomst ska ha delat med sig i liknande fall. De har varit två om saken.
Inte sagt att underhållsstöd för ex är rätt. Men det kan vara bra att tänka på att ett förhållande att det kan ta slut, innan det tar slut.
 
Kvinnan kan också ha jobbat häcken av sig med barn och hushåll. Även troligen stått tillbaka för att möjliggöra det för mannen att satsa på karriären. Så jag håller inte med om att den med högre inkomst ska ha delat med sig i liknande fall. De har varit två om saken.
Inte sagt att underhållsstöd för ex är rätt. Men det kan vara bra att tänka på att ett förhållande att det kan ta slut, innan det tar slut.

Och då har varje vuxen människa ett eget ansvar. Inte komma och gnälla i efterhand.
 
Och då har varje vuxen människa ett eget ansvar. Inte komma och gnälla i efterhand.
Ja, det håller jag med om. Det jag motsa var att den med högre inkomst skulle ha delat med sig under den tid förhållandet varade, när det många gånger inte är så. Och att man ska ha en plan medan förhållandet fortfarande är för hur man löser slutet av den. Självklart har man eget ansvar.
 
Och då har varje vuxen människa ett eget ansvar. Inte komma och gnälla i efterhand.
Precis. Var och en har ansvar för sina egna livsval, under förhållandet såväl som efter. Det måste ju inte vara så att en jobbar häcken av sig utanför familjen och en gör detsamma (oavlönat) inom familjen. Det är oftast bättre för alla parter att dela mer lika på alla sorters arbete - förvärvsarbete som hemarbete. Det gynnar båda parter och det gynnar barnen, som då får tillgång till TVÅ närvarande föräldrar. Och i händelse av separation så blir omställningen mindre för alla inblandade, även om båda kanske behöver skaffa nya, mindre bostäder.
 
Precis. Var och en har ansvar för sina egna livsval, under förhållandet såväl som efter. Det måste ju inte vara så att en jobbar häcken av sig utanför familjen och en gör detsamma (oavlönat) inom familjen. Det är oftast bättre för alla parter att dela mer lika på alla sorters arbete - förvärvsarbete som hemarbete. Det gynnar båda parter och det gynnar barnen, som då får tillgång till TVÅ närvarande föräldrar. Och i händelse av separation så blir omställningen mindre för alla inblandade, även om båda kanske behöver skaffa nya, mindre bostäder.

Dubbelt.
 
Precis. Var och en har ansvar för sina egna livsval, under förhållandet såväl som efter. Det måste ju inte vara så att en jobbar häcken av sig utanför familjen och en gör detsamma (oavlönat) inom familjen. Det är oftast bättre för alla parter att dela mer lika på alla sorters arbete - förvärvsarbete som hemarbete. Det gynnar båda parter och det gynnar barnen, som då får tillgång till TVÅ närvarande föräldrar. Och i händelse av separation så blir omställningen mindre för alla inblandade, även om båda kanske behöver skaffa nya, mindre bostäder.

Det håller jag med om. Men om nu två personer i ett förhållande gör ett annat val så får också båda två stå sitt kast.
 
Det håller jag med om. Men om nu två personer i ett förhållande gör ett annat val så får också båda två stå sitt kast.
Ja, instämmer till fullo!
Och jag måste ju också säga att även om jag vore den ekonomiskt svagare parten vid en skilsmässa så skulle jag se det som helt uteslutet att leva ett liv och ha ett boende som gjorde mig fortsatt ekonomiskt beroende av mitt ex! Hade liksom hellre bott i en etta och käkat havregrynsgröt än att vara ekonomiskt beroende av en otrogen exmake...
 
Ja, instämmer till fullo!
Och jag måste ju också säga att även om jag vore den ekonomiskt svagare parten vid en skilsmässa så skulle jag se det som helt uteslutet att leva ett liv och ha ett boende som gjorde mig fortsatt ekonomiskt beroende av mitt ex! Hade liksom hellre bott i en etta och käkat havregrynsgröt än att vara ekonomiskt beroende av en otrogen exmake...

Var kom otrogen från?
 
Och då har varje vuxen människa ett eget ansvar. Inte komma och gnälla i efterhand.
Jag citerar det här eftersom det illustrrar lite det jag vill föra fram. Varje människa har ett eget ansvar för sin ekonomi, i det här fallet har de barn ihop där båda har ansvar. Om kvinnan kämpar för att hitta ett passande boende för sig OCH BARNEN borde det väl inte vara mer än rätt att mannen hjälper till för att underlätta för barnen, för de är även hans. Antingen ekonomiskt eller att han tar barnen tills kvinnan har råd med ett större boende. Varför ska den starkare parten bara kunna gå och lämna den svagare med deras gemensamma barn?
 
Jag citerar det här eftersom det illustrrar lite det jag vill föra fram. Varje människa har ett eget ansvar för sin ekonomi, i det här fallet har de barn ihop där båda har ansvar. Om kvinnan kämpar för att hitta ett passande boende för sig OCH BARNEN borde det väl inte vara mer än rätt att mannen hjälper till för att underlätta för barnen, för de är även hans. Antingen ekonomiskt eller att han tar barnen tills kvinnan har råd med ett större boende. Varför ska den starkare parten bara kunna gå och lämna den svagare med deras gemensamma barn?

Vad är det som säger att barnens pappa inte vill ha dem boende hos sig? Snacka om att ha fördomar...
 
Jag citerar det här eftersom det illustrrar lite det jag vill föra fram. Varje människa har ett eget ansvar för sin ekonomi, i det här fallet har de barn ihop där båda har ansvar. Om kvinnan kämpar för att hitta ett passande boende för sig OCH BARNEN borde det väl inte vara mer än rätt att mannen hjälper till för att underlätta för barnen, för de är även hans. Antingen ekonomiskt eller att han tar barnen tills kvinnan har råd med ett större boende. Varför ska den starkare parten bara kunna gå och lämna den svagare med deras gemensamma barn?
Det är väl klart att man kan försöka underlätta under en övergångsperiod, t.ex. genom att låta partnern bo kvar lite längre i den gemensamma bostaden och/eller genom att bidra med en större del av barn-relaterade kostnader som skor, ytterkläder, sportgrejer mm, men jag tycker ändå att grundidén skall vara att vuxna människor skall försörja sig själva och ta sin del av ansvaret för gemensamma barn.

Som "ekonomiskt svagare" hade jag dessutom blivit ännu ledsnare om ex-partnern "tagit barnen" en period som om det vore att göra mig en tjänst... Och kanske inte så kul för barnen heller att inte få vara med båda sina föräldrar tänker jag? Jag hade själv, när jag skilde mig, ett "bostadsglapp" som gjorde att jag under fyra månader var inneboende hos min fars änka i mitt gamla föräldrahem. Ingen drömsituation för någon av oss inblandade, men jag insisterade ändå gentemot mitt ex på att dottern skulle bo hos mig och vara med mig varannan vecka. Det var som sagt en jobbig och trångbodd tid, men det förde mig och dottern närmare varandra på andra vis - vi gjorde massor av små utflykter och annat för att "komma hemifrån" och numera kan vi se tillbaka på och till och med skratta åt den där jobbiga tiden... Allt handlar inte om att till varje pris upprätthålla en viss materiell standard åt sina barn! Jag kan tycka att det är viktigare att tillbringa tid tillsammans än att alla har eget rum, till exempel!
 
Jag citerar det här eftersom det illustrrar lite det jag vill föra fram. Varje människa har ett eget ansvar för sin ekonomi, i det här fallet har de barn ihop där båda har ansvar. Om kvinnan kämpar för att hitta ett passande boende för sig OCH BARNEN borde det väl inte vara mer än rätt att mannen hjälper till för att underlätta för barnen, för de är även hans. Antingen ekonomiskt eller att han tar barnen tills kvinnan har råd med ett större boende. Varför ska den starkare parten bara kunna gå och lämna den svagare med deras gemensamma barn?

Jag kan ha missat något men har barnets pappa uttalat att han inte vill att barnen ska bo hos honom?
När jag separerade från min dotters pappa och dottern skulle bo varannan vecka så ansåg jag att det var hans ansvar att hitta en lämplig bostad. Jag skulle inte vara ett dugg intresserad av att gå in och stötta ekonomiskt. (Precis som jag heller inte förväntade mig något åt andra hållet heller.)

Att ha underhållskrav för en vuxen människa tycker jag är helt orimligt. Det oavsett vem i förhållandet som tjänar mest.
Gentemot barn finns det underhållskrav och det är en helt annan sak.
 
. Vad många här inte verkar tänka på när ni säger att vuxna får klara sig själva, är att den med svagare ekonomi i alla år antagligen, stöttat den andre med tid så h*n har kunnat jobba mer.
Eller så är den med svagare ekonomi en latpåse som levt på partnern som har slitit häcken av sig. Är det fortfarande meningen att partnern ska finansiera latpåsen efter en skilsmässa då?
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 288
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp