Bukefalos 28 år!

Juridik kring skilsmässa

Och det är vad som hänt? Han har skickat ett ilsket SMS med den texten? Du verkar VÄLDIGT insatt.

För vad vi vet kan HON ha slängt ut HONOM, han har hittat ett annat boende snabbt (lånat till) och sedan meddelat att det är ett överbryggnadslån som gör att hans intresse är att sälja huset snabbt (bra för bägge parter som jag ser det)
Så kan det vara. Men då borde han kontaktat henne om att han skulle göra detta, innan.
 
Absolut! Har sett båda. Emotionellt är en förberedd på den andres bekostnad.

Jo, emotionellt.
En är den som fattat beslut. Den är emotionellt förberedd.
Den andre kanske blir helt överväldigad och chockad.

Men det kan ju liksom inte hjälpas.
Visst, man kunde tänka sig att ett beslut om separation skulle föregås av en diskussion och samtal.
Men om vi nu tänker oss att den separationsinitiativtagande parten (jättekul ord där) verkligen har bestämt sig för att det inte fungerar.
Vederbörande orkar inte riktigt med en massa arga diskussioner med den emotionellt inte förberedde parten.
Gör det "enkelt" för sig genom att förbereda så att man kan flytta omgående.

Sedan skickas det en massa ilskan SMS från båda håll.

Varför skulle det ha varit lugnare vid verkligt samtal???

Nej, jag vet fortfarande inte om det var karln i tråden som stack, eller om det var kvinnan som sparkade ut honom.
 
Här finns lite stenhårda fakta och blanketter.

http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

"Om ingen av er bor tillsammans med eget barn som är under 16 år och ni gemensamt ansöker om skilsmässa kan tingsrätten meddela dom utan betänketid. Men om ni båda eller någon av er vill, kan ni få betänketid. Betänketiden är alltid på minst sex månader och högst ett år.

Om ni/du har hemmavarande barn under 16 år (dina, din makes/makas eller gemensamma barn), om en av er vill ha betänketid eller om en av er inte vill skiljas, får ni alltid betänketid.

När tingsrätten beslutat om betänketid får ni det beskedet med posten. Tingsrätten har då beräknat när betänketiden börjar och när den slutar. Av beslutet framgår datumet där ni/någon av er tidigast kan begära att skilsmässan går igenom.

Observera att om ni båda eller någon av er fortfarande vill skiljas när de sex månaderna gått, måste ni/den som fortfarande vill skiljas meddela det till tingsrätten, så kallad fullföljd. Meddelandet måste komma in till tingsrätten efter att de sex månaderna har gått. Minst en av er måste då också ge in att nytt personbevis. Om meddelandet om fullföljd inte kommer till tingsrätten inom ett år från det att betänketiden började löpa, avskrivs ärendet."

Sedan är det bra att läsa på om bodelning.
 
Fast om de nu ska separera, ska de fortfarande ha anmälningsplikt gällande sin enskilda ekonomi? Låter sjukt i mina öron.
Ja jag tycker att överenskommelser om en gemensam bostad sker gemensamt.

Ett överbryggningslån måste rimligen betyda att han vill sälja den gamla bostaden inom kort, rent oavsett om han sedan lyckas med det. I vissa fall måste gamla bostaden redan vara lämnad till mäklare, eller rent av ha en köpare. I det här fallet verkar villkoret för tillbakabetalande vara tre månader.

Han tar lånet först och meddelar att huset som en person bor i ska säljas sedan, han vet att personen har betydligt sämre ekonomi än han själv har och inte har någon bostad i ordning

Istället för att först berätta för den som bor i huset att han vill sälja huset, vänta tills personen hittat en ny bostad med tillträde framöver och sedan ta överbryggningslånet.

Ofta är det tre månader innan man får tillträde till en ny bostad och lång tid att hitta en.
 
Ja jag tycker att överenskommelser om en gemensam bostad sker gemensamt.

Ett överbryggningslån måste rimligen betyda att han vill sälja den gamla bostaden inom kort, rent oavsett om han sedan lyckas med det. I vissa fall måste gamla bostaden redan vara lämnad till mäklare, eller rent av ha en köpare. I det här fallet verkar villkoret för tillbakabetalande vara tre månader.

Han tar lånet först och meddelar att huset som en person bor i ska säljas sedan, han vet att personen har betydligt sämre ekonomi än han själv har och inte har någon bostad i ordning

Istället för att först berätta för den som bor i huset att han vill sälja huset, vänta tills personen hittat en ny bostad med tillträde framöver och sedan ta överbryggningslånet.

Ofta är det tre månader innan man får tillträde till en ny bostad och lång tid att hitta en.

Återigen: varifrån får du tre månader? Och det är HANS lån, inte deras. HANS ekonomi kan inte rimligen vara HENNES bekymmer efter separationen (som ju är genomförd, han har flyttat till eget boende). Jag har under äktenskapet skaffat mig kortkrediter, tycker du jag har anmälningsplikt där? Att man skulle ha anmälningsplikt mot ett ex gällande sin privatekonomi känner jag är direkt osunt.

HUR vet du att hon inte slängt ut honom?

Självklart måste ju ts vän snarast ordna en bostad åt sig, eftersom hon tydligen inte har ekonomi att behålla huset. Menar du att de ska fortsätta bo ihop (hon kanske slängt ut honom?) för att han ska finansiera hennes boende i huset?
 
Ofta är det tre månader innan man får tillträde till en ny bostad och lång tid att hitta en.

Det beror ju på bostadsort.

Jo, visst.
Det är snyggare att säga "du, jag vill separera. Så eftersom varken du eller jag egentligen har råd att köpa annan bostad så får vi fortsätta att bo tillsammans fram tills dess att vår gemensamma bostad är såld, och så fort den är såld så får vi se till att flytta isär".

Men jag kan tänka mig att den lösningen inte heller är helt trevlig.
Eventuellt inte trevlig för någon av parterna.

Så jo, jag tycker nog att det är rimligt att ena parten väljer att hitta annat boende så snart som möjligt.
De flesta har inte ekonomi för att betala för två boenden samtidigt och då tycker jag att det är förståeligt att man försöker fixa någon form av lån.
Om då den nuvarande bostadens försäljning måste räknas in i grundförutsättningarna för ett lån - ja, då är det ju så.

Ja, det kan gå betydligt fortare att köpa lägenhet jämfört med att hitta en hyreslägenhet. Så om man vill genomföra separationen snabbt så kan det vara ett bra alternativ.

Även om det skrämmer den mindre förberedda parten genom att till synes orsaka en deadline.
 
Jo, emotionellt.
En är den som fattat beslut. Den är emotionellt förberedd.
Den andre kanske blir helt överväldigad och chockad.

Men det kan ju liksom inte hjälpas.
Visst, man kunde tänka sig att ett beslut om separation skulle föregås av en diskussion och samtal.
Men om vi nu tänker oss att den separationsinitiativtagande parten (jättekul ord där) verkligen har bestämt sig för att det inte fungerar.
Vederbörande orkar inte riktigt med en massa arga diskussioner med den emotionellt inte förberedde parten.
Gör det "enkelt" för sig genom att förbereda så att man kan flytta omgående.

Sedan skickas det en massa ilskan SMS från båda håll.

Varför skulle det ha varit lugnare vid verkligt samtal???

Nej, jag vet fortfarande inte om det var karln i tråden som stack, eller om det var kvinnan som sparkade ut honom.
Nej det vet vi inte. Det var mer en teoretisk diskussion som vi kan lämna @Lovisaleonora vill det.

Utan jag kan hålla mig till att tycka att man kommer överens om att sälja ett hus tillsammans.
 
Återigen: varifrån får du tre månader? Och det är HANS lån, inte deras. HANS ekonomi kan inte rimligen vara HENNES bekymmer efter separationen (som ju är genomförd, han har flyttat till eget boende). Jag har under äktenskapet skaffat mig kortkrediter, tycker du jag har anmälningsplikt där? Att man skulle ha anmälningsplikt mot ett ex gällande sin privatekonomi känner jag är direkt osunt.

HUR vet du att hon inte slängt ut honom?

Självklart måste ju ts vän snarast ordna en bostad åt sig, eftersom hon tydligen inte har ekonomi att behålla huset. Menar du att de ska fortsätta bo ihop (hon kanske slängt ut honom?) för att han ska finansiera hennes boende i huset?
Ja det verkar väl rimligt att hon får bo kvar i huset tills hon hittar någon annanstans att bo, varpå de säljer huset.
 
Det beror ju på bostadsort.

Jo, visst.
Det är snyggare att säga "du, jag vill separera. Så eftersom varken du eller jag egentligen har råd att köpa annan bostad så får vi fortsätta att bo tillsammans fram tills dess att vår gemensamma bostad är såld, och så fort den är såld så får vi se till att flytta isär".

Men jag kan tänka mig att den lösningen inte heller är helt trevlig.
Eventuellt inte trevlig för någon av parterna.

Så jo, jag tycker nog att det är rimligt att ena parten väljer att hitta annat boende så snart som möjligt.
De flesta har inte ekonomi för att betala för två boenden samtidigt och då tycker jag att det är förståeligt att man försöker fixa någon form av lån.
Om då den nuvarande bostadens försäljning måste räknas in i grundförutsättningarna för ett lån - ja, då är det ju så.

Ja, det kan gå betydligt fortare att köpa lägenhet jämfört med att hitta en hyreslägenhet. Så om man vill genomföra separationen snabbt så kan det vara ett bra alternativ.

Även om det skrämmer den mindre förberedda parten genom att till synes orsaka en deadline.
Tja jag tycker det är snyggare att göra sådant på det snyggare sättet.
 
Men hur tänker du då? Hon har ju inte råd att bo kvar i huset? Ska han finansiera sitt eget OCH hennes boende?
Han hade väl bättre ekonomi? Hon har kvar barnen hemma? Så ja. Men dock om hon slängde ut honom så blir hans boendeproblem kanske plötsligt akuta. Isf kunde han sagt till innan att han tänkte skaffa ett överbryggningslån nu genast i morgon. Vilket fortfarande är en helt annan sak än att säga att han tog ett igår.
 
Alltså egentligen, det som har hänt det har hänt.
Nu måste din vän ta reda på var hon står.

Fram med papprena på huset. Vad står på köpekontraktet? Vad står på lånepapprena?
Vad kostar det att bo i huset efter att han löst ut henne?
Hon kan mycket väl kontakta en bank och fråga, han behöver inte veta.

Har hon råd att bo kvar under en begränsad tid?
Finns det möjlighet att hyra ut delar av huset? Garaget t ex? ett rum eller två?
 

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 513
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp