Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Känsligt

Tack för uppskattningen vill jag börja med. :)
Jag gör för tillfället allt för att slippa plugga (något jag kommer ångra imorn)... ;) Jag sitter ju dessutom i en annan tidszon så jag har inte behövt lägga någon fredagkväll åt det hela, vilket helt klart underlättar.

Det är jäkligt kluriga frågor du tar upp nu och det är precis det som är problemet. Gränser är svåra att dra, speciellt generella gränser som alltid gäller likadant överallt på hela forumet. Eller inte svåra- omöjliga! Vilket jag tror att de flesta förstår.

Jag är inte den mest insatta i den egentliga kärnan till problemen som föranledde banningarna, så jag vill inte uttala mig för mycket om det. Det jag kan säga är att det är något som pågått under väldigt lång tid. Det har tagits upp vid ett flertal tillfällen, både ute i forumen och internt mellan Gunnar och övriga moderatorer. Det handlar inte enbart om att en grupp blivit ifrågasatta, utan mer metoderna som använts vid ifrågasättandet. Det här går att läsa i tråden "Skillnader" som är låst men som finns här på bukehjälpen. Det är en del sorterande att göra om man vill hitta de inläggen i tråden, eftersom den åtminstone bitvis var ganska het. Men läser man den kan man nog få en större bild av problematiken. Själv tycker jag att inlägget som Gunnar skrev innan han stängde den tråden säger ganska mycket.

Om jag ska gå mer allmänt så ja, det händer ofta att folk anser sig mobbade och påhoppade för att någon inte tycker som de. Förhoppningsvis klarar vi moderatorer oftast av att göra en så objektiv bedömning som möjligt i de fallen. Och i väldigt många av de fallen blir det ingen åtgärd, eftersom vi bedömer att det bara handlar om delade åsikter.
 
Sv: Känsligt

Först o främst Lizan, det är , precis som någon påpekade innan, fruktansvärt trevlig att du som moderator diskuterar med oss och vänder problemen på olika sätt på ett trevligt sätt! :) Varför kan inte du vara vår moderator? :bow: till dig.


Men jag är är så jäkla besviken på bukefalos annars, fy fan!
Nu har flash bannats till augusti och fio får inte komma tillbaka försen februari 2012!! Detta för att de valde att gå tillbaka för att en moderator satt o snackade en jäkla massa skit. Men att upplysa om fakta när faktan trampar folk på tårna är aja baja.

Detta fick Fio ett halvårs banning för att hon skrev: (klart att jag sparade det, man fattade ju att tråden skulle ryka...)
:grin:
Kan väl bara säga att JAG inte har skapat ett enda nytt nick sen jag blev bannad förrän just i denna stund och inte heller har JAG bett om att få ta bort mitt användarkonto..

Men för det är ju just det Ingela.. du kan ju aldrig låta bli. Tänk att när det passar ditt eget syfte med "vår" frispråklighet så går det alldeles utmärkt.. som tex när du

Har bett mig och andra av "oss" gå in i trådar för att trycka till andra användare.

Delat med dig av information till mig (och gud vet vem mer) om vem som har dubbelnick och även de som vill skriva anonymt och det bara hipp som happ utan att jag ens skrivit i samma trådar eller ens har minsta intresse av detta har det kommit ett pm från dig med denna informationen .

Och mängder med andra saker jag VET du har delat med dig till andra användare OM andra användare.. Vill dessa skriva ut vad du sysslar med får dom göra det, vill dom inte det är det upp till dom.

Jag vet även att Gunnar är informerad om mycket av detta men ändå valt att hålla dig bakom ryggen och låta dig fortsätta dela med dig till andra om vem som har vilket nick. Men andra stackars användare har inte den informationen om dom tror dom är trygga när dom väljer att skriva anonymt så har dom jävligt fel , precis som Axel påtalade så är det ett ständigt detektivarbete för att leta Ip-adresser och skvallra för andra!

Nu väljer jag att skapa ett nytt nick i "mitt eget namn" (även om det blir ett halvårs banning till) då jag inte har som andra behovet av att snacka skit bakom ett anonymt nick

Tack och hej leverpastej!
 
Sv: Känsligt

Tack för de snälla orden. Jag vill dock påpeka att en stor anledning (den största eller kanske enda anledningen tom... :D ) till att just jag är den som diskuterat med er är just för att jag sitter 9 timmar efter och hade en ledig (nåja, pluggflyktande ;) ) dag då regn ställde in övriga planer.

Jag tycker att b_a_l gör ett bra jobb på dressyr, och jag är inte intresserad av att varken se henne utbytt eller ta hennes plats. Hennes modererande har återigen absolut ingenting med att användare bannats att göra. Åsikter om att hon modererat för hårt och varit för vass är en helt och hållet skild sak från att användare bannats och fått banningarna förlängda. Jag förstår inte riktigt varför dessa två saker blandats ihop till att vara samma ämne, eller ens anses relaterade till varandra. Att blanda ihop sakerna i samma trådar som det gjorts här på bukehjälpen leder nog inte till något annat än irritation och frustration för alla parter, eftersom det blir så väldigt svårt att reda ut röran.

Angående förlängningen av banningarna så finns det mer information som det grundar sig på. Det handlar dock inte om att någon obekväm information kom fram. Några extranick bannades redan innan det, t ex. Jag tänker inte gå in på detta mer utan det är Gunnars sak att avgöra om han vill dela med sig av detaljerna.
 
Sv: Känsligt

Nej, hennes modererande hade inte med just BANNINGARNA att göra men hon var medhjälp till att frågan kom upp igen o igen, BAL modererade bort alla inlägg så fort någon ens väste en mening om de bannade, det hör ju ihop med KR-tråden.

Men DESSUTOM har h*n vid flertalet tillfällen uttryckt sig nedsättande mot oss användare, se t ex filmtråden o uttrycket "ordbajsa", och sammanlagt med det andra så fick jag mfl nog av hennes sätt! Och det är ett himla raderande o flyttande av trådar hit o dit som kanske inte hade gjort nåt om de fått ligga...med andra ord övermodererande.

Så ser jag på saken iaf, om BAL inte hade varit så "på" jämt o ständigt så hade det varit ett trevligare forum. Jag kan ju lätt jämföra på FT där vi har HÖÖÖGT i tak trots att vi ibland är osams så fjädrarna ryker...:angel:
 
Sv: Känsligt

Hon hänvisade frågan till dess rätta forum, varpå hon plötsligt (så som jag upplevde det, andra har säkert helt andra åsikter om vad som hände och hur) blev världens bov som övermodererade efter eget tycke vilket hejvilt blandades med diskussioner om de bannade användarna. Jag tror fortfarande inte att detta är särskilt konstruktivt om man vill få något utrett, varken banningarna eller missnöje med moderator.

Personligen ser jag för det mesta inte ordbajsa som något negativt laddat ord, jag såg den kommentaren när den skrivits och reagerade inte alls på den, men alla är vi olika och upplever saker olika, vilket såklart gäller åt alla håll. Många har ju påpekat att folk som tycker att bland annat de bannande användarna varit vassa eller elaka inte borde vara så känsliga. Jag undrar om de som tyckt så tycker att jag ska säga det samma till dig nu? Personligen tror att det finns bättre sätt att ta den diskussionen. Jag vill inte heller diskutera modererandet på dressyr utan att b_a_l är med i diskussionen, men som sagt är jag nöjd.

Bara den här tråden handlar ju om en hel hög med saker- varför fio, flash, hedwig och CL bannats, varför Gunnar verkar försöka mörka att det kommit fram obekväma information och att vissa användare är missnöjda med modererandet på dressyr. Och även om de två första hör ihop så blir i alla fall jag lite lätt förvirrad! :p Men andra kanske är bättre på att hålla isär sakerna (några är det dock inte, vilket synts i trådarna här).


Hej o hå jag märker att jag börjar bli trött... Tur att jag får sova snart... :D
 
Sv: Känsligt

*kl*

Oavsett anledning till att tråden togs bort så är det dumt att reta upp Gunnar genom att göra en ny som lutar åt att urarta sig åt samma håll som den gamla.
Samtidigt ska vi Självklart få diskutera det vi vill diskutera. Så det är en hårfin gränsdragning. Men ibland ska man nog välja sina "bråk". Ämnen ska inte tystas ner, men kanske det är bättre att kontakta Gunanr och fråga varför tråden togs bort.
Att starta en ny riskerar att göra Gunnar irriterad.
 
Sv: Känsligt

*KL*

Ojojoj svårt att hänga med i svängarna här...varit borta ett par dagar från buke och vet inte vad som hänt.

Känns ju som att det måste ha varit ngt extremt grovt om man blir avstängd ett helt år.....

Oerhört trist när man upptäcker att det är ett antal personer som är verkligt aktiva på buke och som faktiskt tillför forumet en hel del, även om vi inte alltid delar åsikt.

Vill e.g mest kommentera detta om olika nick på samma Ip-adress. I vissa fall kan det faktsikt röra sig om OLIKA personer som bor i samma hushåll!!
Jag och min man har olika nick på samma adress, vi delar inte alltid åsikt, kan jag riskera att råka illa ut pga det han skriver :eek:.

Vänninnan har en trotsig tonårsdotter under samma tak...., min syster delar bostad med en vännina, båda hänger på buke....
 
Sv: Känsligt

Ni behöver inte oroa er. Vi vet om det du skriver.

Fast om den trotsiga dottern inte skriver på buke alls egentligen, bara nåt ströinlägg här och var, och sen (dagen efter mamma blivit bannad) börjar skriva samma saker som mamma brukar göra i samma trådar som mamma brukar vara i. Då ryker antagligen dotterns nick också.

Folk loggar dessutom in från arbetsplatser där alla datorer ser ut att ha samma IP.
Och vissa användare har rörligt IP och byter IP vid varje inloggning i princip.
 
Sv: Känsligt

Irritera Gunnar??

Jag har personligen PMat han och inte fått svar. Det gällde då min varning som jag fick.. Det kanske är självklart i hans ögon att jag skulle få en varning.
Jag fick varningen för att jag fortsatte prata om ett ämne vi inte skulle prata om där, och fick för otrevligt beteende. Vilket i så fall hela bukefalos borde få nångång eftersom trådar alltid spårar ur.
Ett superexempel på det är när den lilla B ponnytjejen frågade om hur man gjorde för att lasta ur med träns, för hon skulle på sadelprovning. Sen kom alla hästhanterarexperter in och tog över tråden och skrev om att alla hästar minsann borde gå att hanterar i grimma och grimskaft och allt vad det handlade om. I den tråden borde ALLA fått varningar eftersom det inte hade ett DUGG med det TS frågade om. Men så var inte fallet, det var förmodligen ingen mod som ens märkte det....
Men här, där vi frågade och pratade om banningarna blev det locket på och varningar som följd.
Klart jag förstår att vi upplevs som mkt irriterande. Vi bråkar ju, men med tanke på hur många som faktiskt läser det så är det nog det som ändå lockar:angel:

För att förvirra ytterliggare, i nån kommentar som någon gjorde? Nåt på M i början, så skrevs det att det nu var så skönt med de som var bannade, för nu kunde det diskuteras fritt i KR igen... Har ni sett tråden, det händer INGENTING där nu....
Vad är det som är så farligt med kritik? Man utvecklas, funderar över sin egen ridning, vilket är precis det kritik bör göra... Men vill man inte utvecklas utan tycker man är klar som ryttare och hästhanterare, ja då är det klart man upplever det som mkt stötande när folk kommenterar med annat än såna här:love:

För att ta ett exempel till, som utpekats som mobbningstv i hela Sverige. IDOL tävlingarna, det är så synd om dom stackarna som får höra att dom är kass. MEN för F*N det är ett tävlingsprogram om att kunna sjunga, inte ett program där vi är snälla mot de som gärna skulle vilja vara duktiga på att sjunga...
 
Sv: Känsligt

Men jag är är så jäkla besviken på bukefalos annars, fy fan!
Nu har flash bannats till augusti och fio får inte komma tillbaka försen februari 2012!! Detta för att de valde att gå tillbaka för att en moderator satt o snackade en jäkla massa skit. Men att upplysa om fakta när faktan trampar folk på tårna är aja baja.

Detta fick Fio ett halvårs banning för att hon skrev: (klart att jag sparade det, man fattade ju att tråden skulle ryka...)
:grin:

Men det beror med största sannolikhet på att de blivit bannade förr och inte en gång utan flera. Det är ju bara att kolla igenom det här forumet. Själv har jag aldrig varit aktiv eller läst på Dressyr öht men man missar knappast diskussionerna som blir här så fort någon av "elefanterna" varit igång och blivit bannade.
 
Sv: Känsligt

För att förvirra ytterliggare, i nån kommentar som någon gjorde? Nåt på M i början, så skrevs det att det nu var så skönt med de som var bannade, för nu kunde det diskuteras fritt i KR igen... Har ni sett tråden, det händer INGENTING där nu....

Ge det några dagar så kommer nog diskussionerna igång igen. Du brukar ju själv vara aktiv där, så varför inte skapa en egen tråd eller skriva i någon av de befintliga?

Jag saknar många av de som tidigare skrev på KR, men som av olika anledningar valt att lämna det forumet. Kanske de vågar sig tillbaks nu?
 
Sv: Känsligt

Ett superexempel på det är när den lilla B ponnytjejen frågade om hur man gjorde för att lasta ur med träns, för hon skulle på sadelprovning. Sen kom alla hästhanterarexperter in och tog över tråden och skrev om att alla hästar minsann borde gå att hanterar i grimma och grimskaft och allt vad det handlade om. I den tråden borde ALLA fått varningar eftersom det inte hade ett DUGG med det TS frågade om. Men så var inte fallet, det var förmodligen ingen mod som ens märkte det....

report.gif
Rapporterade/trianglade du tråden då?

Moderatorerna kan inte läsa allt. De gör ett fantastiskt jobb på ideell basis men systemet bygger på att vi medlemmar hjälper till.

Även detta finns i forumreglerna som DU godkände när DU blev medlem:
Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Det är ganska kul att se att ni som gnäller så på moderatorerna hela tiden friskriver er själva från ansvar genom att påstå att moderatorerna inte gör sitt jobb :angel:

Ni kanske skulle sopa rent framför er egen dörr INNAN ni börjar gaffla. :idea:
 
Sv: Känsligt

Ge det några dagar så kommer nog diskussionerna igång igen. Du brukar ju själv vara aktiv där, så varför inte skapa en egen tråd eller skriva i någon av de befintliga?

Jag saknar många av de som tidigare skrev på KR, men som av olika anledningar valt att lämna det forumet. Kanske de vågar sig tillbaks nu?

Det forat kan lika gärna döpas om från KR till AR, så kan ni ha eran klubb för inbördes beundran.
 
Sv: Känsligt

Nej varför skulle jag... Jag är här för att jag tycker det är roligt att diskutera ridning, inte för att jag vill rensa i trådar. Jag påpekade dock i tråden att den hade spårat ut. Det tyckte jag räckte.
 
Sv: Känsligt

Det är många som kommit med önskemål om ett separat AR-forum.

Jag själv sysslar med AR, men kan inte påstå att jag är en renodlad AR-utövare så jag tar inte åt mig kommentaren med "klubb för inbördes beundran". F ö är det så att det är inte enbart AR-folk som lämnat forumet.
 
Sv: Känsligt

Jag har nog skrivit det jag har tyckt i de trådar som ligger uppe... Kommer jag på en ny tråd som jag vill starta så gör jag nog det då, verkar ju dumt att starta en tråd bara för att?!
 
Sv: Känsligt

KL

Det går inte att börja detta inlägg på annat sätt än att säga att VÅRA moderatorer är fantastiska, just nu är lizan extra fantastisk. Tack för att du tagit dig tid och givit många väldigt bra svar på frågor här. Egentligen finns det inte så mycket att tillägga.

Vi gör alla våra misstag här i livet och får försöka stå för dem det gäller mig, moderatorer, vanliga användare och bannade användare.

Man är inte moderator på livstid, det finns ett antal moderatorer som slutat eller fått sluta. Jag har självklart inte alltid samma uppfattning som mina moderatorer och de har inte heller samma uppfattning om allting. Men ganska självklart kommer jag alltid ha mer förtroende för en moderator som olika lång tid hjälpt mig och er med att sköta Bukefalos än jag exempelvis har för en enskild av mig bannad användare.

Jag lyssnar dock självklart på alla klagomål som kommer in ibland innebär det att någon slutar eller får sluta som moderator eller kanske får byta till ett annat forum. Det är dock väldigt ovanligt och jag har ett mycket starkt förtroende för mina moderatorer. Men om ni anser att någon av dem borde sköta sin uppgift på ett lite annat sätt måste ni höra av er till mig, gärna via mail eller PM.

Det har tyvärr förekommit en massa uppgifter och påståenden här tidigare som innehållit en hel del felaktigheter och feltolkningar, lizan har nog klarat ut det mesta.

Man stängs inte av pga enbart ett inlägg eller en diskussion i en tråd.

De flesta av de avstängda användarna har varit uppe till diskussion om avstängning betydligt fler gånger än de faktiskt stängts av, under många, många år.

Att vara en kunskapstillgång för forumet innebär inte att man får bete sig hur illa som helst.

De flesta av de inlägg som så småning om leder till en avstängning finns inte och skall inte finnas kvar på forumet, de är vanligen brott mot forumreglerna och skall raderas.

Jag är för öppen diskussion om forumregler och hur forumet skall skötas, det var därför jag uppmanade till fortsatt diskussion i den nu kastade tråden.

Jag är inte för att enskilda användare diskuteras och hoppas på i trådar, jag valde bland annat pga detta att ta bort tråden trots att den innehöll en del bra och vettiga inlägg.

Trots detta skall jag nu ta upp en attack på en tidigare moderator på dressyr som skedde i den tråden. Moderatorn förklarade att hon för väldigt många år sedan tydligen delgett någon eller några användare att det fanns två användarkonton som troligen användes av samma användare, pga samma IP-adress. Detta var fel av henne att göra och hon fick skäll av både mig och andra moderatorer för detta och har vad jag förstår låtit bli att yppa liknande info sedan dess.
Vad jag förstår skall hon på senare tid ha tackat en av de avstängda via PM för bra inlägg i en tråd startad av ett "troll". Även detta har hon fått kritik av från de andra moderatorerna som varandes olämpligt.

Vi gör alla misstag det gäller att försöka stå för dem och försöka ändra sig och inte upprepa dem. Detta gäller mig, det gäller moderatorerna och kanske mest bannade användare.

Om någon skickar ett otrevligt eller på annat sätt regelstridigt PM till er, se till att använda funktionen för att rapportera det så att det finns en möjlighet för mig att se och åtgärda det hela.
Likadant om någon skriver ett inlägg som ni anser att en moderator bör se och eventuellt åtgärda, hjälp oss genom att rapportera detta.
Men som jag skrivit tidigare vänta er inte att det leder till en direkt banning, om användaren fortsätter i samma stil kan det leda till en kortare eller längre avstängning några månader senare, vanligen har användaren du redan fått någon eller några varningar och kanske även någon dags avstängning.

Det finns massor att skriva runt allt detta men detta är redan för långt, stannar här.
 
Sv: Känsligt

Det är många som kommit med önskemål om ett separat AR-forum.

Jag själv sysslar med AR, men kan inte påstå att jag är en renodlad AR-utövare så jag tar inte åt mig kommentaren med "klubb för inbördes beundran". F ö är det så att det är inte enbart AR-folk som lämnat forumet.

Det är faktiskt aldrig ens fel att två träter. Jag varken skriver eller läser där längre, för det är oerhört tröttsamt med folk som envist dyker upp i trådar, oavsett ämne, och tvärsäkert påstår saker och ting utan att någonsin kunna visa belägg för det de säger. Pekas det på brister i resonemanget eller i utförandet, så radas det bara upp en miljon ursäkter för varför just den biten, just då inte fungerade.
Om alla bara är ute efter att bli klappade medhårs, visst helt okej för mig, men ett diskussionsforum för klassisk dressyr är ju synd att kalla det.
Det blir ett "Goddag - Yxskaft" av det hela :devil:
 
Sv: Känsligt

Nej varför skulle jag... Jag är här för att jag tycker det är roligt att diskutera ridning, inte för att jag vill rensa i trådar. Jag påpekade dock i tråden att den hade spårat ut. Det tyckte jag räckte.

Det är ju det jag säger:
Sopa rent framför din egen dörr först.

Du har godkänt regler som säger att du ska rapportera om du upptäcker något du anser vara fel eller bryter mot reglerna.

Därför ska du göra det.

Det är väldigt lätt att gnälla på andra men svårt att göra det rätta själv :angel:
 
Sv: Känsligt

Det står mkt i användaravtalen som inte följs. Och OM jag skulle börja rapportera allt som inte är helt okej enl reglerna, då skulle jag inte få göra annat. Det är inte därför jag skapade ett konto, för att se till att det var fint och städat i alla trådar på buke. Men visst, jag kan börja rapportera ALLT som är fel, och kan uppmana alla andra att göra det. Jag tror INTE det kommer uppskattas av vare sig Gunnar, övriga moderatorer eller andra medlemmar eftersom det skulle behöva rapporteras typ vart tredje inlägg eller så.
I varje tråd drar det iväg åt något håll... Vare sig det är åt ett bra håll eller ett dåligt så är det lika fel regelmässigt.
Nu reagerade jag mfl i en specifik händelse på dressyrens snacksida.... Som sedan har breddats till andra synpunkter.

Till Gunnar. Den enskilda personen i den tråden som låstes drog in sig själv.
Men det var inte det tråden skulle handla om eg. Utan att vi tyckte att moderatorn för dressyr är lite väl diktatorsaktig. Vilket du godkänner så då kan vi inte göra mkt åt saken.

Nu ska jag återvända till trådarna och börja anmäla, det var ju min plikt som medlem som jag nu fått förklarat för mig:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp