Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Känsligt

*kl*

Jag har aldrig skaffat ett hemligt nick, och har väl inte så himla mycket att tillägga avseende regler eller banningar men en sak överraskade mig:
Jag blev lite förskräckt när jag förstod att alla moderatorer (och ja det är ganska många) ser alla användares IP-nummer, hela tiden?
Jag är van med att eftersöka IP vid risk för olagligheter osv och visst får skaparen av sidan bestämma hur sidan ska användas osv osv men ändå...

Vet alla stackare som skaffar hemliga nick, kanske främst på Senior, om att moderatorerna (och då alla moderatorer, inte bara Seniors moderator eller Gunnar) kan se IP-nummer och koppla ihop användaren med dennes ej anonyma användare?
(okej, man kan ju byta IP mellan inloggningarna osv men nu antar vi att vi på senior har många inte fullt så datakunniga personer)

Visst är internet oskyddat och många fler än du tror läser det du skriver och vet saker om dig, men ändå...
Var det bara jag som var väldigt ljusblå när jag trodde att inte alla "vanliga" moderatorer kom åt IP-adresser?
 
Sv: Känsligt

Som Tjöta påpekat i den här tråden genom att citera en del ur reglerna som man godkänner när man blir medlem, så lagras ip för varje inlägg. Det står visserligen inte att moderatorer kan se, men jag vet inte riktigt varför man skulle förutsätta att vi inte kan det heller.

Men även om alla moderatorer KAN söka fram användares ip, dvs göra en aktiv och lite småkrånglig handling, så ser vi inte allas ip hela tiden. Det vi enkelt kan se är ip på de inlägg som ligger på de forum vi är moderator på. Här ligger dock inte ip:na heller synliga, utan det finns en ikon vid varje inlägg som vi måste använda för att se något.

Så om någon skriver under ett anonymt nick på Senior, så kan jag, tifo, ullo och Gunnar se vad den användaren har för ip när vi kollar i tråden. Vi ser ju dock inte vad för andra användare som har samma ip, så det säger egentligen ingenting alls. Sen kan visserligen alla söka efter ip och se vilka fler som har just det ipt, men det är inte något vi normalt gör, speciellt inte för anonyma nick som är det av "känslig tråd"skäl. Och om vi skulle få reda på vem en anonym användare är så gör vi precis som de vanliga användarna i tråden som kanske kommer på vem personen är- ingenting!

Det vi använder möjligheten till att kolla ip och matcha ihop användare är när det sker av andra orsaker än att man vill vara anonym i en fråga. T ex som i aktuellt fall, när bannade användare skaffar sig nya nick för att de inte köper att de är bannade.

Jag hoppas att du är lite mindre förskräckt nu. :)

//lizan, moderator på bland annat Senior
 
Sv: Känsligt

Är det verkligen så illa att var tredje inlägg måste rapporteras?
Vad läser du för trådar undrar jag då, jag läser ganska mycket (om än långt ifrån allt) och jag rapporterar ganska sällan.

Du MÅSTE inte rapportera något, men rapporterar man inte kan man inte heller riktigt klaga på att inlägg som bryter mot regler finns kvar. För som jag skrivit någon gång tidigare så kan vi inte göra något åt saker vi inte sett. Det handlar inte om att vara någon skvallerbytta, kärring med pekpinne eller att läsa runt och leta fel. Det handlar helt enkelt om att vara hjälpsam- ser man något när man ändå sitter och läser som man själv finner tveksamt eller rent regelvidrigt så bör man rapportera det.

Rapporterna är en ovärdelig hjälp för oss, även om långt ifrån alla rapporter leder till en direkt åtgärd så hjälper det oss att få en överblick över vad som händer var på "våra" forum.

Din jämförelse med Idol känns dessutom lite bristande, Idol är som du säger en tävling. Bukefalos är mig veterligen inte det.
 
Sv: Känsligt

Hualigen:( om vem som helst kan kolla vems ip man har så.. ja då är frågan om man vågar forsätta här? är ny på detta med forum, men har sett en del fått tråkig kritik när denne har frågat olika saker om sina ston, på avel tex, delar denna dator med en annan, kan denne andra som har datorn bli avstängd om tex jag är otrevlig på något sätt?? Eller måste man vakta sin tunga??
 
Sv: Känsligt

Vem som helst kan inte se ip, utan bara moderatorer och Gunnar kan se ip. Vanliga användare kan inte se ip. Admin/ägare av sajten + av honom utsedda moderatorer kan det, och jag ser inte att det skulle vara en anledning till att inte våga vara kvar här. Gunnar har ju adresserat övertrampet av den möjligheten och enligt mig är det ingen som behöver vara orolig över det. Att ens ip loggas när man skriver något sker överallt på internet.

Om du tycker att kritik som framförts varit såpass tråkig att den strider mot reglerna får du gärna rapportera de inläggen (det gör du genom att klicka på den lilla triangeln som finns under användarnamn mm, till vänster om varje inlägg) så att moderator kan ta en kik på det hela. Vakta sin tunga bör nämligen alla göra, på så sätt att man ska uppföra sig och inte vara otrevlig. God netikett är en av våra huvudregler.

Och nej, den du delar dator med kommer inte råka illa ut för saker du gör. Det är användare som får åtgärder, inte ipnummer.
 
Sv: Känsligt

Och nu glömmer man bort rätt viktiga saker, för skriver man te x i en blogg så kan den som äger bloggen se vilken IP adress det är skrivet från. En del forum har redan i användarens uppgifter även IP adress synlig för var och en, och här är det alla som ser just IP adressen och främst då när användarnamnet reggades. Beställer man saker från internet så reggas IP adressen, gör man en förfrågan till ett företag som reggas IP adressen osv. Så nej, man är långt ifrån anonym. För en moderator betyder IP adressen inte ett smack faktiskt, eftersom den byts ut och förnyas hela tiden vilket gör att en användare kan i princip ha allt från 1 IP adress upp till ett hundratal av olika skäl.
 
Sv: Känsligt

Det var bland annat kommentarer i bloggar jag hade i tanken när jag skrev mitt förra svar. Det är väldigt vanligt att folk kommenterar bloggar på ett myyyyyyycket elakt vis, i tron om att de är anonyma. IP-adressen finns dock där, synlig för alla som läser kommentaren. Det säger ju inte så mycket just där och då, men poängen är att helt anonym är man sällan.

Jag minns även en av webchattarna jag använde mycket för sisådär 15 år sen eller så, där syntes varje användares ip klart och tydligt vid varje inlägg som skrevs i chatten. Det blev lite pinsamt när en användare inte förstått det och loggade in med två olika användare samtidigt och pratade med sig själv........... :p
 
Sv: Känsligt

När det var nytt att moderatorerna kunde se ip-nr satte Gunnar ett nålat meddelande om det på varje forum.

Men ett ip-nr säger inte mycket eftersom varken Gunnar eller nån annan kan se vem som har numret. Det får bara polisen begära ut från operatören, och bara då personen bakom ip är misstänkt för ett allvarligare brott.
 
Sv: Känsligt

Hualigen:( om vem som helst kan kolla vems ip man har så.. ja då är frågan om man vågar forsätta här? är ny på detta med forum, men har sett en del fått tråkig kritik när denne har frågat olika saker om sina ston, på avel tex, delar denna dator med en annan, kan denne andra som har datorn bli avstängd om tex jag är otrevlig på något sätt?? Eller måste man vakta sin tunga??

Om man är orolig kan man skaffa sig en av många IP blockers så syns inte ditt riktiga IP nummer. Det går även att byta IP nummer där mycket ofta med ett par klick som förklaras bra så till och med seniorernas senior som vet hur man postar här klarar av att använda de. Då finns det inget att oroa sig över eftersom ingen kan se vart du sitter eller vem du är.
 
Sv: Känsligt

När det var nytt att moderatorerna kunde se ip-nr satte Gunnar ett nålat meddelande om det på varje forum.

Men ett ip-nr säger inte mycket eftersom varken Gunnar eller nån annan kan se vem som har numret. Det får bara polisen begära ut från operatören, och bara då personen bakom ip är misstänkt för ett allvarligare brott.

Som sagt är man orolig för moderatorer/gunnar på buke (:confused:) så kan man skaffa anonymitets tjänster så låses allt ute så slipper man oroa sig för att bli "förföljd" av någon moderator.:idea:
 
Sv: Känsligt

Att vara en kunskapstillgång för forumet innebär inte att man får bete sig hur illa som helst.


Kl

Det måste ha hänt grejer i tråden? sedan jag var inne sist och skrev något i stil med: viss del av deras impopularitet hänger ihop med deras kunskap.

Jag tycker annars det av förklarliga skäl är rätt svårt just med diskussioner av slag när det är ren fakta som bestrids.

Är det bara åsikter så kan man ju vända och vrida på det till förbannelse.:cool::angel:

Man kan ha olika åsikter om rosa eller gröna benlindor, färg på träns men när det kommer till dressyr och hur hästen och kommunikationen med ryttaren fungerar, då fungerar inte längre egetpåhittatyckande-och det är väl grundproblemet-att en del, som de bannade, reagerar och strider för den fakta som inte kan bestridas.
 
Sv: Känsligt

Detta fick Fio ett halvårs banning för att hon skrev: (klart att jag sparade det, man fattade ju att tråden skulle ryka...)
:grin:


Jaha, det verkar som fio kommit in?

För att försvara sig , och åkt på ytterligare ett halvår?

Det känns konstigt, att i en tråd på bukefaloshjälp, inte bannade kan få gå in för att försvara sig utan att få en massa extrabanning.

Annars, coolt, fio.
 
Sv: Känsligt

KL.

Jag har följt den här diskussionen med spänning och popcorn(eller okej, nu ljög jag. Jag åt minsann chips :p) och underhållningsvärdet minskar ju radikalt när det raderas massvis. Känns dessutom dött på dressyr.. knappt några som skrev om gårdagens kür i snacktråden tex. Det brukar det ju vara annars...
 
Sv: Känsligt

KL.

Jag har följt den här diskussionen med spänning och popcorn(eller okej, nu ljög jag. Jag åt minsann chips :p) och underhållningsvärdet minskar ju radikalt när det raderas massvis. Känns dessutom dött på dressyr.. knappt några som skrev om gårdagens kür i snacktråden tex. Det brukar det ju vara annars...

Och varför går du då inte in och skriver något själv under dressyr, i stället för att vänta på att någon annan ska skriva :)? Corneliussens ritt var i stort sett prickfritt, Kittel hade några missar och en väldigt taggad kuse, men skitkul att han spräckte "drömgränen" 80 % :bow:. I övrigt var det lite si och så. ;)

Mvh

IngelaH
 
Sv: Känsligt

Varför är det konstigt?
Om dom är bannade så ska dom ju inte kunna komma tillbaka.

Varför försvarar du dom med näbbar och klor?
Ok, du behöver inte svara på det då du skrivit om det om och om igen.
Men du verkar inte förstå det Gunnar skriver om att dessa bannade personer inte fått banning pga EN grej utan nåt som pågått under flera år.
Du har ju inte ens varit medlem så länge...
Även att deras kunskaper inte ursäktar deras beteende.

Det finns säkerligen andra oxå som kan vara vass men inte i samma utsträckning som dessa kanske.
Tror du på fullaste allvar att dom är bannade utan anledning?
Att andra medlemmar hållt på precis som dom och INTE bannats?

Du och nån till nöter på hela tiden om detta och verkar inte ta in det varken Gunnar eller moderatorer skriver.
 
Sv: Känsligt

Även att deras kunskaper inte ursäktar deras beteende.

Det finns säkerligen andra oxå som kan vara vass men inte i samma utsträckning som dessa kanske.
Tror du på fullaste allvar att dom är bannade utan anledning?
Att andra medlemmar hållt på precis som dom och INTE bannats?

Jag vet att det finns andra som skrivit opassande som inte fått den långa tid som nu är aktuell.

Och du får nog läsa lite bättre, jag har aldrig skrivit något om "bannade utan anledning", så där hittar du på och man kan undra varför?

Och det må vara att de bannade kan anses vassa, men diskussionerna det gäller, jag tar det igen, är inte om röd är en fin färg eller inte, utan att ren fakta gällande ridning av vissa görs om till något som inte fungerar eller kan fungera på det sätt det påstås.

Det blir som om jag ihärdigt skulle tro på och basunera ut att korven enbart har en ände, och fast andra, som vet att det finns två korvändar på varje korv, förklarar och lägger upp bild, så är det fel på både förklaringen och bilden.
 
Sv: Känsligt

Och det må vara att de bannade kan anses vassa, men diskussionerna det gäller, jag tar det igen, är inte om röd är en fin färg eller inte, utan att ren fakta gällande ridning av vissa görs om till något som inte fungerar eller kan fungera på det sätt det påstås.

Det blir som om jag ihärdigt skulle tro på och basunera ut att korven enbart har en ände, och fast andra, som vet att det finns två korvändar på varje korv, förklarar och lägger upp bild, så är det fel på både förklaringen och bilden.

:bow:
Det är märkligt att det är helt okej att pyssla med ridning som är direkt skadlig för hästen men att påpeka detta är inte okej. Jag brukar sällan ge mig in i diskussionerna på hästforumen, för jag orkar bara inte. Men jag har full förståelse för att en del blir vassa när folk vägrar förstå fakta.
 
Sv: Känsligt

Men även om man är kunnig och av en annan åsikt än någon, behöver man ju inte framföra dessa åsikter på ett vasst/fult/överlägset/elakt osv sätt. Att göra så har oftast motsatt effekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
421
Senast: Oknytt
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Småbarn Vår tjej fyller 5 på söndag och är inne i någon otroligt känslig period. Minsta lilla sak ger enorma reaktioner med skrik, gråt och...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp