Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Cornelia, jag ar nu pa min femtio elfte arab, ar klart en tant men den dagen jag inte kan rida dem langre, da kan de bara mig ut med fotter forst..

Sa din fraga, har ingen aning, jag har alltid upplevt araberna som lugnare an andra hastar, kan kanske vara blodlinjer? De svenska (las polska) linjerna som ar prevalent i Sverige ar ju lite annorlunda an Crabbet och American Azraff/Ferzon. Dels storlek, dels temperament.. Som example en ranch i North Dakota anvander ENDAST araber i sin cattle verksamhet. Mindre (145cm ca) sturdiga hastar som klarar ko arbete, Och sagas till detta ar att de ocksa tar hastarna till local rodeos och tavlar, och vinner..
Men igen, fjordisar ar ju ocksa populara (har en gammal tant Fanta har), men det ar val upp till var och en nar det kommer till hastrasen..
Stick med dina araber du, om de ar livliga i rorelse, tja de blir aldre med, och nar de kommer upp runt 25 brukar de lugna ner sig lol..

Tant Kat som har borjat rida den lilla 4 ariga damen nu.. dock andast 10 min at gangen och i paddock...
 
Sv: Kärringen är galen

Cornelia, jag ar nu pa min femtio elfte arab, ar klart en tant men den dagen jag inte kan rida dem langre, da kan de bara mig ut med fotter forst..

Sa din fraga, har ingen aning, jag har alltid upplevt araberna som lugnare an andra hastar, kan kanske vara blodlinjer? De svenska (las polska) linjerna som ar prevalent i Sverige ar ju lite annorlunda an Crabbet och American Azraff/Ferzon. Dels storlek, dels temperament.. Som example en ranch i North Dakota anvander ENDAST araber i sin cattle verksamhet. Mindre (145cm ca) sturdiga hastar som klarar ko arbete, Och sagas till detta ar att de ocksa tar hastarna till local rodeos och tavlar, och vinner..
Men igen, fjordisar ar ju ocksa populara (har en gammal tant Fanta har), men det ar val upp till var och en nar det kommer till hastrasen..
Stick med dina araber du, om de ar livliga i rorelse, tja de blir aldre med, och nar de kommer upp runt 25 brukar de lugna ner sig lol..

Tant Kat som har borjat rida den lilla 4 ariga damen nu.. dock andast 10 min at gangen och i paddock...

Har precis kommit hem fr sjukhuset efter att min "lilla fjording" kastat av mig.
Hjärnskakning, blåslagen och mörbultad, aj, aj! Tanter ska kanske inte rida??
 
Sv: Kärringen är galen

ojoj det gor ont bara att lasa.. och visst fjordisar kan vara "wild horses" ocksa.. Tant Fjanta ar som en brickwall att flytta, och vill Fjanta ga sa gar Fjanta, aven om det ar at andra hallet an vad jag vill..
Jag hoppas du mar battre snart och kan klattra upp pa din palle.. Och palle har lugnat ner sig.. Det var kanske en ermm vad heter de nu, "brakes", san dar som biter och gor ont.. Vilket jag har manga av for tillfallet.. har rodeo i paddock...
 
Sv: Kärringen är galen

Njae, när jag körde igång ordentligt igen så blev det ju unghästar igen :o, inte så tantigt :D. Men det där med att ta sig an andras hästar för inridning är liksom inte aktuellt längre. Hoppar inga terränghinder
Men egentligen VILL jag ju ha en garvad, talangfull dressyrhäst med ett "Über-temperament", en del kallar det "tanthäst" :angel: :D
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 505
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 579
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp