Kärringen är galen

Sv: Kärringen är galen

Ja det stämmer.Hon vart ju halt 2008, en gammal muskelskada aktiverades i samband med massage och då blev hon gående hela sommaren. Hade oxå en lätt rörelsestörning i bak som inte riktigt gick attt identifiera men eftersom hon inte var direkt halt av den gjorde jag inget åt den då ( vilket jag borde ha gjort), Under tiden som skadan läkte ut betäckte jag henne och hon fick en liten hingstunge förra sommaren. DEn har jag kvar. Satte igång henne i julas och det gick väl hyfsat men sedan när vi skulle börja galopparbeta tog det stopp och hon blev väldigt motsträvig. Då åkte jag till Husabykliniken och där har de gjort det mesta kan man väl säga. Och kommit fram till att hon har en defekt på en ländkota som gjort att intilliggande ligament blivit inflammerad..
Nu är hon cortisonbehandlad lokalt i ländryggen och det har blivit bättre. Var där idag och kollade men hon fick en dos till. Förhoppningen är att det ska släcka ut inlammationen, i annat fall kanske det här är ngt som hon får leva med resten av livet och som jag på något sätt får hålla i schack med rätt ridning och ET. Hon kommer naturligtvis att ha sin begränsning men inom ramen för det hoppas jag ha glädje av henne ändå. Så kanske det blir något mer föl så småning om.

"härligt roligt och helt utan prestige" - just så ska det vara!
Vad roligt att se dig här! Minns att det hände ngt tråkigt med hästen och jag har faktiskt undrat lite då och då när jag sett tråden aktiveras.
 
Sv: Kärringen är galen

Här är en till :D

Jag sålde min häst när jag var 18 och vi skulle få vårt barn.
Dock har det alltid funnits hästar i mitt liv eftersom dottern alltid haft häst till för ett par år sedan.Hon är 35 nu.

När jag fyllde 50år så tyckte jag att jag behövde få ett liv.
I 50-årspresent till mig själv köpte jag ett Andalusiersto.

Tyvärr hade jag som tant blivit harig men jag fann min nya kärlek i samma stall och köpte en islandshäst :love: istället. Min underbara Perla :love::love:
Andalusiern har fodervärden köpt.

Nu är jag 54år och mannen 57år har vi två stycken islandsston som är perfekta för oss.
Jag och mannen lullar i skogen med hästarna och njuter av livet. Jag är jätteglad att han till sist blev ridintresserad.

Ett liv utan hästar kan jag inte tänka mig.
 
Sv: Kärringen är galen

Här är en till :D

Jag sålde min häst när jag var 18 och vi skulle få vårt barn.
Dock har det alltid funnits hästar i mitt liv eftersom dottern alltid haft häst till för ett par år sedan.Hon är 35 nu.

När jag fyllde 50år så tyckte jag att jag behövde få ett liv.
I 50-årspresent till mig själv köpte jag ett Andalusiersto.

Tyvärr hade jag som tant blivit harig men jag fann min nya kärlek i samma stall och köpte en islandshäst :love: istället. Min underbara Perla :love::love:
Andalusiern har fodervärden köpt.

Nu är jag 54år och mannen 57år har vi två stycken islandsston som är perfekta för oss.
Jag och mannen lullar i skogen med hästarna och njuter av livet. Jag är jätteglad att han till sist blev ridintresserad.

Ett liv utan hästar kan jag inte tänka mig.

Vad gör ni nu alla "kärringar"? Själv ska jag rida lektion nu i em, i morgon blir det väl en liten skogstur sen får väl både jag o pållen fira midsommar.
 
Sv: Kärringen är galen

Jag har "sommarlov". Hade sista träningen i tisdags, så nu dröjer det tills augusti innan det blir organiserad träning igen. Så det kommer väl att bli långa sköna uteritter, träna lite själv, kanske engagera duktiga grannen att ha dressyrträning med oss. Dottern kanske vill ut på nån clear round med pållen, hon hopptränar ju honom.

Vi tar det letta lugnt:laugh:
 
Sv: Kärringen är galen

KL
Jag har varit en vecka i Portugal (Morgado Lusitano) och fått uppleva hur det kännas att rida på riktigt skolad lusitano. Underbart och "pirrigt" - VARJE liten sak man gör har betydelse. Det finns inga toleranser och hur man "förhåller" varje del av den egna kroppen påverkar. Det som man vet i teorin upplever man. Ett exempel var när jag höjde handen ngt för mycket i en övergång till skritt (och blev kvar där) - då "blev det" spansk skritt.

Jag red inte många pass - men lärde mig otroligt mycket, även från andra "kärringar" från olika håll i världen som samlats där. Jag skrev om detta tidigare i tråden (#314) och förväntningarna överträffades, med råge! Underbart att man har så mycket att lära sig - man blir sporrad och har mycket att se fram emot!

Jag ska också på vuxenläger med dressyr och arbete från marken i fem dagar och i augusti kommer Ellen Ofstad till oss och hon ger alltid härlig inspiration!
 
Sv: Kärringen är galen

Och nar skall du komma till skogarna och lufsa med tant Fjanta?? Hon ar ju gammal men pigg, dock tror jag detta blir sista sommaren for henne.. Jag har sagt sa men hon ar ju sa gosig och jag har ingen lust att forlora henne sa att saga..

DOCK, du bara MASTE komma i sommar.. Vi har pratat for lange om det har nu.. Och forstas andra tanter/gubbar ar valkomna..
 
Sv: Kärringen är galen

Jag sneglar åt sista helgen i juli (men kan inte säga säkert). Om någon mer är intresserad så meddela mig.

--- *** ---
Övriga Buke-människor jag haft kontakt med till och från. Tillägg till #345. Jag vill ha beröm!!!! För inte länge sedan hade jag alla möjliga hjärnspöken och KASST självförtroende och hade nästan bestämt mig för att skippa ridning och bara ägna mig åt "häststudier" och arbete från marken. Nu har jag t o m VÅGAT rida "stora" (nja - men dock..) lusitanohästar!

Peppning här på forumet har haft betydelse! TACK FÖR DET!!!!
 
Sv: Kärringen är galen

Jag sneglar åt sista helgen i juli (men kan inte säga säkert). Om någon mer är intresserad så meddela mig.

--- *** ---
Övriga Buke-människor jag haft kontakt med till och från. Tillägg till #345. Jag vill ha beröm!!!! För inte länge sedan hade jag alla möjliga hjärnspöken och KASST självförtroende och hade nästan bestämt mig för att skippa ridning och bara ägna mig åt "häststudier" och arbete från marken. Nu har jag t o m VÅGAT rida "stora" (nja - men dock..) lusitanohästar!

Peppning här på forumet har haft betydelse! TACK FÖR DET!!!!

Nu är dagens lektion slut,-och det i förtid. Det var 100 grader varmt i paddocken!! Kanske att jag med lite peppning klarat hela lektionen!?
 
Sv: Kärringen är galen

Till Tant Mia och Er alla andra!!!

Sista veckandan i July ar det stort kalas har i Sunne. Den valkanda Fryksdalsdansen gar av stapeln (see ocksa www.fryksdalsdansen.se) med massor av folk i stan. Forstas ar alla campingplatser fulla, men det finns rum pa torpet.. Aven rum for en husvagn om ngn vill komma och parkera. I huset, med modification, kan jag nog klamma in en 4-5 personer.. Och sen ar det talt.. Har indoor toilet och shower. Tycker det ar en bra weekend att ha BUketraff...

Sa meddela Tant Mia eller Mig vad ni tycker och om ni vill komma. Maste ha svar innan 12 July da jag skall pa lillsemester till Aland da....

Sa det har ar den officiella inbjudan.. Mer detaljer kommer snart.
 
Sv: Kärringen är galen

Min mamma har ridit sen hon var 5 :) är nu 52! Rider barbacka i grimma och grimskaft och rejsar i skogen på sin connemara på 139cm. Henne är det krut i, hon fick dock diskbrock för ett par år sen när connemaran gjorde en av sina specialare (hon är väldigt bra på att skruva kroppen, bocka och sparka bakut) och stackars mamma fick inte rida på ganska länge. Efter det tog hon det lugnt, alltid sadel, träns och hjälm. Nu har hon börjat bli vild igen och rejsar som en galning. Hon köpte en ettåring förra året som JAG tänker rida in, jag anser att det är smartare om hennes 18 åriga dotter rider den halvvilda ponnyn innan henne :D
 
Sv: Kärringen är galen

52 är väl ingen ålder!;) Bara vänta tills du kommer dit, då tycker du förmodligen att det är helt ok att rejsa runt i skogen, du också! Det är väl kul att ha en morsa som hänger med!

Jag rider inte barbacka på mitt fullblod, men nog gillar vi också att galoppera:)

Jag fyller 50 i höst, och hoppas inte ge upp än på många år:D
 
Sv: Kärringen är galen

Jag uppskattar sällskapet såklart (min häst med)! Men jag är livrädd att hon ska åka av (visserligen inte så långt till marken)! Tänk om hon får så ont i ryggen igen, då går hon under! :(

Men hon får väl hålla på så länge hon håller för det antar jag, så länge hon är glad så är jag det med! :)
 
Sv: Kärringen är galen

Inte räknas jag väl till kärring ännu men kul att höra iaf! Lycka till! :D
 
Sv: Kärringen är galen

har inte kollat denna tråden på ett tag.
Jättehärligt att läsa att 50+ fortfarande lever och kan rejsa !
Helt underbart ! Jag rejsade rumpan av min dotter i skogen hon är 20 men hade ingen chans mot mig snart 53 år. Visserligen beror det lite på vilken häst man har :D
Fram för fler 50 + rejsare :banana:
 
Sv: Kärringen är galen

Jag är visserligen inte fullt 50 än (48 precis) men rejsade en hel del i skogen idag på min "rödhätta":D ... Finns ju inget bättre sätt att fira in sommaren på än lite vildmark och rejs över stock och sten...
 
Sv: Kärringen är galen

Jag trodde inte för några år sedan att dottern skulle ropa INTE SÅ FORT MAMMA när vi galopperar ute. Men det händer numera :)
 
Sv: Kärringen är galen

Jag ska hälsa mamma att hon har vänner här på buke :)
 
Sv: Kärringen är galen

kl
Nu har en galen kärring blivit så galen att hon skaffat en unghäst till;)

Marko född -08 Pappa: Bronco 1980 mamma: Vega 22825

DSCN0423.jpg


Så nu har mitt lilla fyraåriga sto tagit på sig rollen som styvmamma;)

20100421066.jpg


DSCN0430.jpg


Det är jättekul med en till och han är hur mysig som helst.
 
Sv: Kärringen är galen

Absolut nytänd här med! :laugh:
Hade en "nedåt-period" i hästeriet då mina barn var små och alla 3 kom efter varandra. Lite sorgset, men det gick liksom inte ihop då.

Förr heltidsarbetade jag med hästar o ridning, helfokuserad med beridar-jobb, levde och "andades" häst och kunde aldrig föreställa mig att trappa ned på det någon gång... men det gjorde jag ju :eek:

Jag "smög" också in med en ponny till barnen för några år sedan igen, så hette det "till barna", de behövde ju inte tjata ihjäl sig direkt :grin:
Sedan rullade det på som om inget hade hänt, hästar kom o gick, köptes o fölade, tjosan va´bra det går :banana:
 
Sv: Kärringen är galen

Jag har funderat över följande:
Vilken sorts häst skaffar man sig när man tar upp hästintresset igen? Finns det speciella "tanthästar"?

Själv har jag aldrig gjort något uppehåll med mina araber, men jag erkänner att jag funderar ibland på något med lite långsammare rörelsemönster, som en nordsvensk, kanske??
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 505
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
2 513
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 579
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp