Bukefalos 28 år!

Kallblodstravare säsong 2008

Qvicka

Trådstartare
Har ni bokat hingstar åt era ston än? I så fall VAD??


Vi har tre ston men ska bara betäcka två, inte helt 100 vilka två det blir än.

Hon som är Rigel Jo-Lapp Nils tänkte vi ta Moe Odin till. Lite tråkigt på ett sätt kan jag känna, men köparna får nog inte nog av honom så det är lite därför. Han lämnar ju otroligt bra.
Funderade på Skaffer Brunen annars, men är lite tveksam till vad han nedärver för humör. Stoet är ganska skarpt så jag vill inte använda nån "vildhjärna", någon som vet lite mer om honom och hans avkommor?

Sto nr 2, Pilmin-Jahn Sjur, tänkte vi ta Keik Jo till. Jag är väldigt förtjust i alla Jo-hästarna, och denna har ju en väldigt fin morstam.
Men stoet är 23 år så först ska fölningen gå bra (tiden har gått ut men hon verkar dra på det. Fölet är e.Voje Faks).

Sto nr 3, Pål Lunar-Finn Sabin (samma morstam som Fakse), ska få gå till just Fakse om hon ska betäckas. Jag har velat använda honom och med detta sto blir det en rolig linjeavel. Dessutom är jag lite rädd att han försvinner till Norge igen eftersom han fick så mycket ston där, så man vill ju passa på.
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Sto nr 2, Pilmin-Jahn Sjur, tänkte vi ta Keik Jo till. Jag är väldigt förtjust i alla Jo-hästarna, och denna har ju en väldigt fin morstam.
Men stoet är 23 år så först ska fölningen gå bra (tiden har gått ut men hon verkar dra på det. Fölet är e.Voje Faks).

Blir spännade och se hur den ser ut, när den väl behagar att ploppa ut;). Jag väntar också på ett föl efter honom.

Till mitt sto (Elding- Braute) har jag inte riktigt bestämt mig för vilken hingst det blir än. Det lutar mot Lumjor när vi inte fick plats hos Faksen:(. Vad tror du om det? Blir lite inavel (3+2 Elding) men jag får in Solbergsstjerna och Alm Svarten. Jag tycker det är svårt att hitta en bra hingst till mitt sto.

Jag är inte så förtjust i Rigel Jo-hingstarna, många verkar ha svårt att stoppa näsan först.

Vilken fin stam ditt sto har:love:
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Vad kul med ett till Voje Faks-föl!
Jag är väldigt spänd på denna faktiskt, tycker mycket om hur Voje Faks ser ut. Sen att han försvann till Norge gör fölet lite mer eftertraktat förhoppningsvis!

Jag själv försöker hålla nere IAK:n på avkommorna (även om det blir uppåt 7 ibland), så Lumjor tyckte jag blev lite högt.
Det blir ju betydligt lägre med en Faks-hingst, men det finns kanske ingen du gillar?
Fakse tror jag på!:D
Men jag håller med om att det är svårt att hitta hingst när man redan har det bästa blodet i stoet, som du har. :)

Ja, moralen är väl lite tveksam hos Rigel Jo-släkten, det har du rätt i. Bl.a. det gör att jag tvekar lite i valet, men annars tycker jag det är svårt att hitta hingst till henne då det blir väldigt hög IAK med många.
Har funderat lite på Aldermarin, men det känns inte riktigt hett och då blir det svårt när man ska sälja.

Vilken av dem menar du har fin stam??
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Pilmin - Jahn Sjur stoet. Moe Odin skulle vara intressant på hennes stam men då skulle iak:n bli 8.7 %.

Jag var tidigare inne på Röste Bo som har samma möderne som Rigel Jo. Man han står inte på EU-godkänd station så då får dom tyvärr inte skicka till Sverige. Även Tröfaks var intressant men föll bort av samma orsak. Åsajerven är fullbokad har jag för mig. Övriga Faksen hingstar i Sverige tycker jag har för klen moderstam förutom Fakse.

Hörde av min station att det har varit svårt att få dräktigt med Fakse. Jag vill inte chansa att få ett sent föl om hon inte tar sig första gångerna, när vi ska till Faksen året därpå. Eiva E´s övriga avkommor har tydligen varit sena.
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

KL

Jag har inte bestämt mig ännu för hingst på mitt sto (järvsöfaks - gyller jan).
Har varit inställd på mörtvedt Jerkeld ett tag.. har bara väntat på att han ska bli så bra som jag tror han kommer bli.. men det har verkligen inte hänt nått iår med honom! Så nu vetti fasen.. Hon är dräktig nu med skaffer brunen som jag gillar skarpt.. funderar nästa lite på om jag ska betäcka om med honom.. men egentligen är jag lite emot att betäcka om med samma hingst direkt.. bättre och pröva lite olika först och sedan upprepa med någon hingst som de blivit bra ihop med.. känner att de börjar brinna i knutarna.. hon är beräknad till 1 juni och jag har tänkt att hon ska iväg direkt på fölbrunsten..
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

.
Funderade på Skaffer Brunen annars, men är lite tveksam till vad han nedärver för humör. Stoet är ganska skarpt så jag vill inte använda nån "vildhjärna", någon som vet lite mer om honom och hans avkommor?

Hej vi har haft Skaffarn på stationen där jag jobbar i 2 år o han är bara en så lugn o trevlig hingst och alla de föl efter honom som jag träffat på har varit supermysiga och stoägarna har varit mkt nöjda...

Vet ej dock hur unghästarna o äldre varit ´då jag inte träffat på nån men som sagt hingsten är supertrevlig....
prillan
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Hej vi har haft Skaffarn på stationen där jag jobbar i 2 år o han är bara en så lugn o trevlig hingst och alla de föl efter honom som jag träffat på har varit supermysiga och stoägarna har varit mkt nöjda...

Vet ej dock hur unghästarna o äldre varit ´då jag inte träffat på nån men som sagt hingsten är supertrevlig....
prillan

Jaha! Roligt att höra positiva ord, för det lilla jag har hört är att han lämnar lite nervösa och lite tuffa avkommor. Men det är ju alltid svårt att veta hur stor vikt man ska lägga vid hörsägen.. Dock ingen rök utan eld, eller? ;)
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Pilmin - Jahn Sjur stoet. Moe Odin skulle vara intressant på hennes stam men då skulle iak:n bli 8.7 %.

Jag var tidigare inne på Röste Bo som har samma möderne som Rigel Jo. Man han står inte på EU-godkänd station så då får dom tyvärr inte skicka till Sverige. Även Tröfaks var intressant men föll bort av samma orsak. Åsajerven är fullbokad har jag för mig. Övriga Faksen hingstar i Sverige tycker jag har för klen moderstam förutom Fakse.

Hörde av min station att det har varit svårt att få dräktigt med Fakse. Jag vill inte chansa att få ett sent föl om hon inte tar sig första gångerna, när vi ska till Faksen året därpå. Eiva E´s övriga avkommor har tydligen varit sena.

Jasså, har Fakse haft problem med dräktigheten? Kanske inte konstigt med tanke på fadern visserligen.
Nu Tror jag dock att det stoet får vänta ett år. Men jag är så rädd att han försvinner tillbaka till Norge igen!

Ang. Moe Odin till Pilmin-stoet så var vi inne på det ifjol, trots IAK:n, men då var han fullbokad och han är det nu också. En annan kandidat som dök upp är Bokli Eld, vad tror ni om den i aveln?

När kommer ditt Voje Faks-föl??
Mitt har verkligen dragit ut på tiden.. Var beräknad till 10 april, men först nu verkar det vara dags. Jättestora vaxproppar idag, så inatt tror jag h*n kommer.:angel:


Det var verkligen klurigt med hingst till ditt sto... Har du kommit något längre i funderingarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Min är beräknad 18 Maj.

Nä jag har inte kommit längre, väntar på nya katalogen så får man se om man hittar någon fler aktuell kandidat. Vad för stam tror du passar Elding förutom Järvsöfaks blod, som även kan vara säljbart?(om det skulle bli aktuellt). Såg f.ö att Röste Bo vann över Moe Odin på 20.2. Verkligen synd att han inte stod på EU-godkänd station :(

Bokli Eld tror jag på i aveln, mer på honom än brodern Bokli Balder.

Sätt in bilder när den har ploppat ut, är grymt nyfiken på hur den ser ut.:)
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

åh, vilken sötnos!!
den såg lite uttåad ut på höger fram, om man nu kan avgöra det på en bild sådär...;)

min vägrar ploppa ut! stoet ser färdig ut på alla sätt och vis men ändå envisas den.

Pilmin är ju väldigt känt för att passa med Elding, men om det fnns någon Pilmin-hingst utan Eldingblod tvivlar jag på. I Sverige iaf.
Trons Trollmin har jag för mig också sägs vara bra med Elding..
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

KL

nu får ni lov att hjälpa mig.. Jag har alltid varit så insnöad på att ta elding hingstar på mitt järvsöfaks sto.. men har faktist insett nu att bland de 20 bästa av hans avkommor så har bara 3 st elding som morfar.. och alla dom är efter samma mamma, undantags hästen tummelisa!

Alltså är de bara båg allt de här med att elding med järvsöfaks är så jädra bra? Känns som att hela min grund rasar.. Så typiskt mig att sätta på skygglapparna när jag väl bestämt mig för hur saker och ting är.

Nån som har koll på vad som passar bra tillsammans med järvsöfaks annars?
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Vålsvarten - funderade jag lite på ifjol, man har inte fungerat 07-08 resultatmässigt. Han har även blivit lite väl grov för min smak. Annars tycker jag om Gullsvartare (har 2 i stallet).

Aldermarin - vet jag inte så mycket om.
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Nu har HAN kommit!
Precis som jag önskat; mörkbrun hingst med stjärn.:D
Bilder kommer...
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

KL

nu får ni lov att hjälpa mig.. Jag har alltid varit så insnöad på att ta elding hingstar på mitt järvsöfaks sto.. men har faktist insett nu att bland de 20 bästa av hans avkommor så har bara 3 st elding som morfar.. och alla dom är efter samma mamma, undantags hästen tummelisa!

Alltså är de bara båg allt de här med att elding med järvsöfaks är så jädra bra? Känns som att hela min grund rasar.. Så typiskt mig att sätta på skygglapparna när jag väl bestämt mig för hur saker och ting är.

Nån som har koll på vad som passar bra tillsammans med järvsöfaks annars?

Jag är inte alls påläst på Järvsöfaks, men rent spontant så kanske lite Rigel Jo-blod skulle passa. Keik Jo står i Sverige i år t.ex.
Eller vad är det för morfar på de andra hästarna i topp?
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

KL

nu får ni lov att hjälpa mig.. Jag har alltid varit så insnöad på att ta elding hingstar på mitt järvsöfaks sto.. men har faktist insett nu att bland de 20 bästa av hans avkommor så har bara 3 st elding som morfar.. och alla dom är efter samma mamma, undantags hästen tummelisa!

Alltså är de bara båg allt de här med att elding med järvsöfaks är så jädra bra? Känns som att hela min grund rasar.. Så typiskt mig att sätta på skygglapparna när jag väl bestämt mig för hur saker och ting är.

Nån som har koll på vad som passar bra tillsammans med järvsöfaks annars?

Jag tar nog tillbaka det där med Rigel Jo litegrann.:p
Troll Jahn, Brage och kanske Greivin dyker upp som morfar på en del bra Faks-hästar. En Troll Jahn-hingst borde väl gå hitta?
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Lägger ut bilderna åt dig :laugh:

e. Voje Faks u. Ternevi ue. Pilmin
20004735.jpg


20004734.jpg


20004732.jpg


20004733.jpg


Så fin! :love:

Hoppas att min också blir en hingst!
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2008

Lillcaksa, hur går det med hingstvalet?

Troll Jahn, Brage och kanske Greivin dyker upp i morstammarna på en del bra Faks-hästar. En Troll Jahn-hingst borde väl gå hitta?
Troll Kevins stam går inte av för hackor, i övrigt vet jag inte riktigt..
Rolex K.?
Järvsömolle? Har ingen aning om han betäcker längre.



För övrigt så står vi som första reserv till Moe Odin med Rigel Jo-stoet, så man får hoppas att någon ångrar sig...
Annars vet jag inte vad det blir. Skaffern kanske, men de avkommor jag sett har inte imponerat sådär väldigt.


Till Pilmin-stoet tänkte jag ta och boka Bokli Eld faktiskt. Nu när allt gick bra med fölningen i år och hon är så fräsch så testar vi igen i alla fall.:D Men det är sista försöket, sen sätter åldern stopp.

Om hon inte tar sig så har jag ju ett annat sto, som gärna går till Fakse...:idea:
 

Liknande trådar

Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 881
Senast: Mia
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 653
Senast: Tussinussen
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: pastejja
·
Trav Jag antar att det är fler med mig som redan börjat fundera på nästa års hingstval... Hur går tankarna?? Själv har jag en väldig...
Svar
13
· Visningar
1 753
Senast: dolphinsmile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp