Kampen mot matsvinnet.

Det börjar väl dyka upp nätbutiker som säljer skadade förpackningar/kort datum. Matsmart är väl en men det finns nog flera. Då kommer det väl dock inte från butiken utan grossisten misstänker jag.
 
Att hushållen står för merparten av svinnet är helt enkelt en bluff. I de kilona som anges ingår tex kaffesump och bananskal. Knappast samma sak som att plöja ner fina morötter för att upphandlarna har ångrat sig.
 
Hörde/läste om en butik där man tog tillvara det som inte var så snyggt eller närmade sig "bäst före" när de tillredde färdigmat som de sålde. Men det förutsätter en större butik som har egen tillverkning av färdigrätterna. Annars borde det vara smidigt. Butikerna tjänar ju lika mycket på den färdiglagade lunchmaten oavsett om det var en eller fyra dagar kvar på märkningen.
 
I butiken jag oftast handlar ligger nästan alltid dålig frukt framme (så mögliga att jag inte tror någon vill ha dem även om de var gratis). Finns ofta varor som "går ut" samma dag eller dagen efter, häromdagen fanns bröd med bäst före datum samma dag, till ordinarie pris. Fast jag tror inte det är för att minska matsvinnet, då skulle ju produkterna säljas billigare? Som det är nu tar ju folk nåt annat istället.

Undrar vad det är för butiker som tycks slänga frukt och grönt som är helt ok? I "min" butik slängs ju inte ens det som är uppenbart skitdåligt.
 
I butiken jag oftast handlar ligger nästan alltid dålig frukt framme (så mögliga att jag inte tror någon vill ha dem även om de var gratis). Finns ofta varor som "går ut" samma dag eller dagen efter, häromdagen fanns bröd med bäst före datum samma dag, till ordinarie pris. Fast jag tror inte det är för att minska matsvinnet, då skulle ju produkterna säljas billigare? Som det är nu tar ju folk nåt annat istället.

Undrar vad det är för butiker som tycks slänga frukt och grönt som är helt ok? I "min" butik slängs ju inte ens det som är uppenbart skitdåligt.
Varför handlar du inte i en annan butik?
 
Varför handlar du inte i en annan butik?

För att den har bra utbud av veganvaror och för att denna ligger 500 m från där jag bor, nästa butik (liten och dåligt utbud) ligger 3 km bort och jag cyklar. Dock ska det öppna en ny butik precis där jag bor så jag hoppas att den kommer ha bra utbud och troligtvis vara något billigare.
 
För att den har bra utbud av veganvaror och för att denna ligger 500 m från där jag bor, nästa butik (liten och dåligt utbud) ligger 3 km bort och jag cyklar. Dock ska det öppna en ny butik precis där jag bor så jag hoppas att den kommer ha bra utbud och troligtvis vara något billigare.
Om jag hade varit du hade jag pratat med personalen
Jag skulle sagt att jag trivdes med butiken och utbudet men tycker att frukt och grönt kan förbättras med färskare varor.
 

Där kommer lite av problemet med sista förbrukningsdag upp. Det blir ett dilemma om valet bara står mellan att sälja som människoföda - och då ofta ändå relativt dyrt även om det är nedsatt pris med tanke på kort datum - eller slänga. Även om kött med råge har passerat sista förbrukningsdag för människor fungerar det nämligen utmärkt som hundmat. Här i huset slängs kött när det luktar illa, annars blir det hundmat om det blivit för gammalt för oss att äta. Hundarna tycker att den gränsen är oerhört löjlig.
 
Gick det ingen reklam för någon vecka sedan om att Coop börjat sälja "fula" grönsaker och frukter för 25% billigare? Alltså inga gamla grönsaker då, utan såna som bara ser fula ut och som annars slängs bort pga sitt utseende?

Det är i alla fall ett steg i rätt riktning, speciellt om fler matkedjor hakar på.
 
Mat som blir över här blir till skatmat.
Det är en hel armé av fåglar som håller till kring huset så de håller rent.
Känns bättre än att slänga iaf.
 
WAAAY back when jag jobbade i en mellan stadie skola i Sverige hade vi "mattanter" som lagade mat pa skolan. All mat som kastades kom en bonde som var granne och hamtade till sin grisfarm. Mycket lampligt tyckte vi alla. Sedan pratade jag med en fran den skolan for 5-10 ar sedan. Hon berattade att det forekom inte lagre att man gav rester (av lagad mat som inte gick at och rester fran tallrikar som skrapats av) till grisbonderna i narheten. Jag minns faktiskt inte skalet men komunen hade gatt in och forbjudit det. Sa da kastades all mat pa tippen i stallet.:crazy:
 
@hastflicka Numera ska väl allt foder kunna spåras och det tror jag är en EU regel? Allt foder som används ska djurägaren kunna visa vad det kommer ifrån och det ska vara från anläggningar som är godkända för produktion/tillverkning av djurfoder. Vilket då skulle innebära att en skola måste skaffa tillstånd för att bli en foderanläggning och det är förmodligen varken enkelt eller gratis :meh:

Däremot så verkar flera skolor jobba hårt för att minska matsvinnet, har det i alla fall skrivits om i min lokaltidning.
 
WAAAY back when jag jobbade i en mellan stadie skola i Sverige hade vi "mattanter" som lagade mat pa skolan. All mat som kastades kom en bonde som var granne och hamtade till sin grisfarm. Mycket lampligt tyckte vi alla. Sedan pratade jag med en fran den skolan for 5-10 ar sedan. Hon berattade att det forekom inte lagre att man gav rester (av lagad mat som inte gick at och rester fran tallrikar som skrapats av) till grisbonderna i narheten. Jag minns faktiskt inte skalet men komunen hade gatt in och forbjudit det. Sa da kastades all mat pa tippen i stallet.:crazy:

Det minns jag från min tid på låg- och mellanstadiet. En av mattanterna hade själv grisar så den mat som skrapades av från barnens tallrikar hamnade i en bytta som hon tog hem till grisarna.
På mitt jobb hade jag gärna tagit hem matrester till hunden men tyvärr får man inte det :(
 
WAAAY back when jag jobbade i en mellan stadie skola i Sverige hade vi "mattanter" som lagade mat pa skolan. All mat som kastades kom en bonde som var granne och hamtade till sin grisfarm. Mycket lampligt tyckte vi alla. Sedan pratade jag med en fran den skolan for 5-10 ar sedan. Hon berattade att det forekom inte lagre att man gav rester (av lagad mat som inte gick at och rester fran tallrikar som skrapats av) till grisbonderna i narheten. Jag minns faktiskt inte skalet men komunen hade gatt in och forbjudit det. Sa da kastades all mat pa tippen i stallet.:crazy:
Det är pga. risken att få in svinpest i besättningarna, nåt som skulle kunna utrota svinfarmerna som det är förbjudet att blanda i matavfall utan att först koka det och eftersom ett godkänt svinkök är en dyr historia och aldrig betalar sig så föll den hanteringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp