Kan hundar hämnas?

Ray

Trådstartare
Tänker på en specifik händelse men undrar rent beteendepsykoligiskt- kan en hund hämnas?
Alltså om en hund blir attackerad av en annan hund - kan den komma ihåg händelsen i flertalet år och sedan hämnas på just den individen vid tillfälle?

Situationen jag tänker på gäller en lös hund utan stöd eller påverkan av ägare eller andra hundar.
 
Tänker på en specifik händelse men undrar rent beteendepsykoligiskt- kan en hund hämnas?
Alltså om en hund blir attackerad av en annan hund - kan den komma ihåg händelsen i flertalet år och sedan hämnas på just den individen vid tillfälle?

Nej.

Däremot kan ju en hund som blivit skadad av en annan hund i fortsättningen ogilla hundar av samma typ, men det är ju inte så att den tänker att "den där "Ludde" han ska jag minsann ta när jag får läge."
 
Denna hunden belägrade huset där den aktuella hunden bodde tillfälligt. I ett dygn. Och gick till attack direkt den kom ut.

Kan den koppla ihop platsen snarare än typen av hund? Att minnas att när det bor en hund just där så är det livsfara typ?
 
Men visst kan de väl komma ihåg en specifik hund och börja gruffa vid ett senare tillfälle?

Även om de inte ligger hemma och planerar för en hämnd.
Lite den känslan ja!

Denna hunden är supersnäll verkligen. Mot alla hundar. Och efter en incident av rätt allvarlig karaktär så nästa gång denna hunden är på tillfälligt besök så går den direkt till verklig attack. Inget att dom "size'ar upp varandra innan utan bara kommer som en torped och attackerar.

Huset står på samma ställe hela tiden och det är just när det andra hunden igen kommer dit som det blir reaktion.

Det var liksom förbi gruff och mord i blick direkt . Lite läskigt.
Tror inte han träffat andra hundar av samma ras så det kan säkert stämma att alla av den rasen får samma reaktion och det känns lite läskigt ...
 
Min förra hund blev påflugen av en hund. Han hade bara problem med den hunden efter det, inte med andra av samma ras. När vi mötte den hunden efter attacken skällde min hund och visade tydligt att han var osäker. Andra hundmöten var han helt obrydd och även helt obrydd när han träffade andra hundar av just den rasen. Så visst kan de göra skillnad på en specifik individ men om de kan hämnas uttalar jag mig inte om.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Min förra hund blev påflugen av en hund. Han hade bara problem med den hunden efter det, inte med andra av samma ras. När vi mötte den hunden efter attacken skällde min hund och visade tydligt att han var osäker. Andra hundmöten var han helt obrydd och även helt obrydd när han träffade andra hundar av just den rasen. Så visst kan de göra skillnad på en specifik individ men om de kan hämnas uttalar jag mig inte om.
Likadant här. Jag tolkar det inte alls som hämnd, för det är så solklart att det som sägs är "försvinn, du är läskig, kommer du hit äter jag upp dig!".
 
Likadant här. Jag tolkar det inte alls som hämnd, för det är så solklart att det som sägs är "försvinn, du är läskig, kommer du hit äter jag upp dig!".
Eller om du lämnar huset äter jag upp dig även om du inte tittar på mig:devil:

Just den attacken tycker jag är så skum. Vår hund som oxå hade bråk med denna hund vågade inte gå ur huset...
 
Min gamla hund har alltid varit knepig med andra hundar.
En terriermix .
Hon har haft hatobjekt hon själv utsett till hatobjekt.
Och det kan gå flera år emellan hon ser en av sina hatobjekt men hon hatar dom lika mycket för det.
Ofta var det hundar som också var av terriertyp med hög svansföring hon inte tålde.
Vi kunde träna på hundklubben med alla möjliga hundar runt omkring och hon hade full fokus på mig,
Men kom ett hatobjekt var hon tvungen att kopplas.
 
Man brukar väl säga att de egenskaper man avskyr mest hos mig själv stör man sig även på hos andra.
Kanske stämmer det även hos hundar.
Min hund hatade ofta rena spegelbilder av sig själv.
Som rörde sig med samma kroppsspråk.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ray
Man brukar väl säga att de egenskaper man avskyr mest hos mig själv stör man sig även på hos andra.
Kanske stämmer det även hos hundar.
Min hund hatade ofta rena spegelbilder av sig själv.
Som rörde sig med samma kroppsspråk.
Det stämmer då inte på vinthundar, för det mesta trivs de mycket(!) bättre med andra vinthundar än med hundar av andra typer :p
 
Att de minns individer är tydligt. Både i form av goda vänner och "fiender". Grannen har två bichoner som de envisas med att ha lösa och som kommit fram till oss flera gånger. INTE populärt hos Stoja och hon reagerar så fort hon får vittring. Dock handlar det inte om hämnd men de kopplas ihop med obehag.
 
Tänker på en specifik händelse men undrar rent beteendepsykoligiskt- kan en hund hämnas?
Alltså om en hund blir attackerad av en annan hund - kan den komma ihåg händelsen i flertalet år och sedan hämnas på just den individen vid tillfälle?

Situationen jag tänker på gäller en lös hund utan stöd eller påverkan av ägare eller andra hundar.

Jag ser det titt som tätt mot får - en tacka som betett sig illa får fan för det en stund senare, ibland en hel arbetsdag senare. Mycket tydligt att de har koll på individer och minns orätter, det är vi ett otal vallhundsförare som kan gå i god för!

När det kommer till andra hundar tror jag inte så mycket att det handlar om hämnd som offensivt försvar.
 
Nej.

Däremot kan ju en hund som blivit skadad av en annan hund i fortsättningen ogilla hundar av samma typ, men det är ju inte så att den tänker att "den där "Ludde" han ska jag minsann ta när jag får läge."

Fast det syns så tydligt att de går och tänker nått sånt mot fåren ibland! Man ser hur de håller ett extra öga på en speciell tacka och så passar de på när tillfälle ges. Antingen när föraren vänder ryggen till, eller när arbetssituationen är under sådan kontroll att hunden kan lämna sin tjänst.
 
Jodå, hundar kommer ihåg - men hämnas i den bemärkelsen som vi tänkte på gör dom inte.
Min ena hund är 5 år gammal och hon har aldrig glömt och aldrig "förlåtit" dom hundar som jagade henne som valp (rejält trauma där, liten 4 månaders valp och 7-8 stora hundar jagade). En av dom hundarna har vi senare promenerat med på söndagspromenader i flera år (en supersnäll, men då busig flatte), men första 5 minuterna får han alltid en rejäl verbal skopa ovett, så hon har aldrig glömt och han får inte komma för nära. Denna hund glömmer aldrig en oförrätt oavsett vem som gör något dumt - men hon glömmer heller aldrig roliga saker ;)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men alltså ? :confused:

Ja självklart känner hundar igen en viss individ ? :confused:
Och självklart utöver det planerar de inget ang "hämd för den skull ? :confused:

Att de känner igen och minns individ är väl självklart ?
Har jag missförstått frågan ?
I min värld är svaret så självklart att de minns och känner igen varandra ? det visar sig ju dagligen dags inte minst , när hundar som blivit vänner ses någon gång då och då - ibland en gång i kvartalet , ibland med halvårsmellanrum eller rent av mer , men de direkt ändå utifrån tidigare etablerad relation känner igen varandra som träffades de igår .

Hundar som inte kommit överrens känner precis lika väl igen varandra direkt ?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp