Bukefalos 28 år!

Kan man ändra sig?

Jag var ett gnälligt barn och är en gnällig vuxen.
Välkommen i klubben :p

Saker jag inte gillade när jag var barn men som jag gillar nu:

Smörgåstårta. Älskar smörgåstårta så länge det är utan skaldjur och skit.

Gröt. Äter numera havregrynsgröt.

Te: Dricker gärna te om det är mjölk i.
 
Hm. Gillade inte avocado, det älskar jag nu! Torkad frukt gick inte heller, nu äter jag gärna dadlar och aprikoser. Russin avskyr jag fortfarande. Komjölk drack jag gärna men blir jag illamående av blotta tanken.
I mina senare tonår förstod jag verkligen inte grejen med rödvin, idag är jag närmast att beteckna som vinnörd. :o Annars är det nog många grönsaker som jag inte såg poängen med som yngre, som jag verkligen uppskattar idag. Kål, till exempel. Om jag skulle göra en topp fem på grönsaker skulle den se ut ungefär såhär:

1. Potatis
2. Svartkål
3. Spetskål
4. Grönkål
5. Purjo
 
Det finns trådar om vad som var äckligt och vad som var gott som barn. Kan ni skriva lite om sånt ni har en helt motsatt inställning nu mot när ni var små? Jag avskydde stuvad spenat och karamellpudding men älskar det nu t ex.

Jag älskade blodpudding när jag var liten. Det slutade jag äta när jag var 14-15

Jag älskade majs med tills en dag, jag var väl runt 7-8 år då brorsan sa "majs är lika med bajs" och då slutade jag äta majs. Tog till omkring jag var 20-22 år innan jag smakade majs igen och det är ju supergott verkligen! :laugh:

Jag åt inte lök som liten. Började äta lök när jag var 14-15år
 
Älskade fisk när jag var liten.. nu äter jag nästan bara Lax eller panerad torsk om jag ska äta fisk. Tyckte kronärtskocka var rätt vidrigt som barn, men nu älskar jag det!
 
Yoghurt, kokt fisk och spenat har jag fått vänja mig vid. Korv har aldrig varit någon favorit men det går ner hyffsat nu. Den norska julmaten måste man ha alkohol till för att äta :p så det var en pärs under flera år. I familjen går det historier om hur jag som riktigt liten spottade ut grönmögelost men nöjt tuggade i mig vitlöksklyftor. Idag är det rakt omvända sant.

Äter fortfarande inte filmjöl eller gröt, och ris är himla tråkigt. Var galen i O'boy under hela uppväxten men har helt slutat dricka det (och mjölk generellt) som vuxen. Musslor har alltid varit gott men jag har haft perioder då utseendet äcklat mig.
 
Det finns trådar om vad som var äckligt och vad som var gott som barn. Kan ni skriva lite om sånt ni har en helt motsatt inställning nu mot när ni var små? Jag avskydde stuvad spenat och karamellpudding men älskar det nu t ex.
Jag avskydde stuvad spenat till den grad att jag vägrade smaka ;), numera gillar jag det. Löken i fläsk med löksås vägrade jag också äta, tror aldrig jag smakade. Det är också gott nu när jag smakat.


Det är okej men inget jag längtar efter. I övrigt så tycker jag om samma saker men är mindre kategorisk än som barn och rangordningen är annorlunda.
 
Matjessill! Och Kaffe!

Där har jag ändrat mig!

Inlagd sill, lite sutsört så där, gillades, eller åtminstone tolererades, även av mig som "liten", tänk då kanske 7-8 år eller så.

Det var dock helt obegripligt för mig, ända upp i 20 årsåldern, hur man alls kunde äta den där vidriga matjessillen.

Kaffe började inte dricka förrän jag närmade mig 30, när jag var gravid fick smak på det helt enkelt.
 
Tomat åt det inte alls nu är det gott speciellt tillagade.

Kött skulle vara genomstekt men nu är medium väldigt mumsigt.

Det är vad jag kommer på nu.
 
Frukt i bröd och mat hatade jag som liten. Jag kunde verkligen inte begripa hur de vuxna kunde äta det. Nu tycker jag att det är jättegott, förutom banan och konserverad ananas.

Inlagd sill är också något jag har fått lära mig att äta, det blir godare för varje år.
 
Jag tyckte inte om banan när jag var liten, det gör jag nu (men bara ekologiska, de "vanliga" tycker jag smakar papper).
Jag tyckte inte heller om mintsmak som liten, men nu är jag helt tokig i det :d

Jag tyckte mycket om köttbullar och blodpudding (inte tillsammans :p ), men slutade gilla det i tonåren, blev sedan vegetarian och nu tycker jag att det luktar så vidrigt att jag inte kan förstå hur sådant skulle kunna smaka gott.
Var helt övertygad om att det stod "Jag tyckte inte om BARN när jag var liten, det gör jag (men bara de ekologiska, de"vanliga" tycker jag smakar papper)."
Nånstans här gick jag från, trevligt! Till WTF!? :D
 
Russin i lussebullar (kommer nog från att mamma inte tycker om det). Spenat (det som är så gott!) och oliver. Tomatsås på pizza var något av det värsta jag visste.
 
Jag tänker inte ta med kaffe eller rödvin, det känns som en ganska självklar pryl man lär sig gilla med tiden (särskilt rödvin. ;) ) Men svamp Avskydde jag verkligen som liten, förmodligen på grund av burkchampnjoner. det tog några år av svampkurser och smörstekt kremla med farmor innan jag ens kunde se på svampstuvning utan att må lite illa - nu älskar jag nästan alla typer av svamp!
Utöver inlagd.
De flesta andra saker jag inte gillade som barn består dessvärre, såsom skaldjur och kaviar och inlagd sill.

Selleri har jag lärt mig äta med lite skumma tillbehör, men det tyckte jag nog inte smakade illa egentligen, det var bara en sådan där traumatisk dagishändelse med tvång som fick mig att avsky det.

Klart man kan ändra sig och lära sig äta saker och ting!
 
Jag var ett mycket kräset barn. Bland mycket annat ratade jag så gott som alla grönsaker. Hela tiden visste jag på något sätt att vuxna inte är kräsna och att jag skulle äta i princip allt som vuxen. Och det gör jag. Jag lärde mig att äta nästan allt successivt under tonåren, ungefär.

Att jag kan äta allt, betyder inte att jag tycker att allt är lika gott. Det finns mycket mat som jag bara äter för att man måste äta, och alternativ saknas inom bekvämt räckhåll.
 
Hur lång lista får man skriva?
Oliver
Ost (all)
Sås (alla såser, åt mosat smör och lite salt på potatis)
97% av alla grönsaker
Potatisgratäng
Allt som var "bortalagat"

Ja, allt som var nytt!
Voff// ett mycket kräset barn.
 
Saker jag åt som liten men vägrar idag:

Messmör
Sniglar
Blodpudding

Sen har jag svårt för söta grejer. Pannkakor/våfflor var som liten något jag kunde äta till det pyste ur öronen. I dag räcker det med en eller två
 
Kaffe, vin, oliver, lufttorkad skinka, blåmögelost. Jag hade också svårt för smält ost på pizza, samt gillade egentligen inte pizza alls.

Jag blev alltid lockad att provsmaka allt möjligt, men aldrig tvingad att äta något. Numera arbetar jag aktivt på att lära mig tycka om sill och öl. Livet är helt enkelt roligare om man förmår uppskatta de njutningar som bjuds.
 
Fiskbullar
Messmör
Blodpudding

De två sistnämnda var mer att det var ok att äta. Inte att jag gillade det. Fiskbullar i hummersås älskade jag! Idag skulle jag inte kunna tänka mig att äta ngt av det.

I övr har jag ätit det mesta som barn och gör fortf. Sill är dock ngt jag aldrig lärt mig att tycka om. Vare sig stekt eller inlagd. Jag är heller inte galen i lax eller tonfisk.
 
Oliver och avokado vet jag att jag avskydde som liten, men älskar numera.
Korriander smakade jag nog inte förrän jag närmade mig 20-årsåldern, och tyckte klassiskt nog att det smakade tvål. Nu är det min favoritkrydda (färsk), älskar!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: Rie
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
536
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 291
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp