Bukefalos 28 år!

Kan man ändra sig?

Avskydde:
Ost
Smör
Koriander
Oliver
Fetaost
Senap
Sås, tyckte verkligen inte om det inte någon

Ogillade egentligen det mesta som barn haha. Orkade inte skriva mer bara :p gillar allt ovan numera.
 
Tror inte det är så stor skillnad på mina smaklökar nu som då tyvärr.

Gillar det mesta. dricker vare sig alkohol eller kaffe, inte för starkt kryddat

Får för mig ibland att prova nya saker som att laga Gorgonzola pasta men insåg efter första tuggan att jag inte alls gillar gorgonzola :mad:

Svårt för starka mögelostar mm

Väntar fortfarande på att bli vuxen ch få lite mer vuxensmak.

Provar glatt det mesta men faller ofta tillbaks till mildare smaker :)
 
Potatissallad kunde jag inte med som barn. Både krämigt och kall potatis.
I somras var det nog vad vi åt mest :D.
 
Inser att jag inte var ett kräset barn men de saker jag inte gillar håller jag fast vid, där ingår ex. kaffe och vin.
 
Det finns trådar om vad som var äckligt och vad som var gott som barn. Kan ni skriva lite om sånt ni har en helt motsatt inställning nu mot när ni var små? Jag avskydde stuvad spenat och karamellpudding men älskar det nu t ex.
Jag tyckte honung var vidrigt och stank på mils avstånd.

Nu tycker jag om det, men behöver lite komma över för att klara att slicka på en sked med vit honung.

Tycker det är obekvämt att inte gilla saker så jag hade det i te osv då och då tills jag började gilla. Nu har jag det gärna på havregrynsgröt. Till och med hård vit, den smälter ju.
 
Jag minns när jag var yngre skulle jag aldrig dricka vin, för det var inte gott osv. Nu kan jag dricka det men inte i några mängder, sippar hellre lite på det. Det är nog det enda jag kan komma på nu såhär på rak arm.
 
Det finns trådar om vad som var äckligt och vad som var gott som barn. Kan ni skriva lite om sånt ni har en helt motsatt inställning nu mot när ni var små? Jag avskydde stuvad spenat och karamellpudding men älskar det nu t ex.

Mat som man gillat som barn och gillar som vuxna är nog helt ojämförbart. Barn är mer snakkänsliga och väldigt känsliga för smaker som är beska eller bittra. Det ändras med åldern för de flesta. Det finns även andra saker som kan påverka, t.ex. förkomst av öroninfektion kan påverka smakupplevelsen av fett.

Jag tror också att konsistens kan spela stor roll. Jag ogillade också karamellpudding när jag var liten och det berodde framförallt på konsistensen. Jag tyckte att allt som var dallrigt och geléigt var superläskigt. Aldrig att jag hade ätit tårta med gelé eller en pannacotta. Men det gällde bara efterrätter. Lustigt nog gillade jag gelé till mat och sylta. Ingetdera av det skulle jag frivilligt välja att äta idag. Däremot äter jag mer än gärna pannacotta.
 
Älskade jordnötter som barn, nu kan jag bara äta det i typ snickers eller liknande choklad :p. Te avskydde jag! Nu är det typ det bästa som finns en kall dag.

Finns säkert massor av saker men det är två som jag starkt kommer ihåg.
 
Lök! Avskydde det som barn. Och kaffe. Jag ÄLSKAR lök idag. I alla former. Kaffe är inte helt över på "älska-listan", men på god väg. :)
 
Jag har alltid älskat den inlagda rödlöken i inlagd sill, medan färsk rödlök har varit för stark för mig. Men de senaste par månaderna har jag faktiskt börjat uppskatta det i sallad och mackor osv :d

Falukorv i ugn åt jag glatt som liten men när det hade gått några år utan det och jag åt det igen så gick det inte :yuck: fick kväljningskänslor. Men stekt falukorv i tunna skivor och korvstroganoff är gott.
 
Asså oj...
Saker jag avskydde som barn men gillar nu.
Rotmos
Blomkål
Oliver
Grönmögelost
Och mängder mer...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
361
Senast: Rie
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
504
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 203
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
904
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp