Kan man ge "konstruktiv kritik" i sexsammanhang?

Ponerar att det i upprepade och helt frivilliga samlag mellan två vuxna människor, innebär att man är oenergisk och oengagerad? Kanske obekväm? Hur ger man konstruktiv kritik för något sådant?
Tror inte att jag skulle ta en sådan grej verbalt i första hand utan försöka ha tålamod och räkna med att personen kommer slappna av och börja ta för sig så småningom. (Eller så tröttnar jag direkt.)

Angående uttrycket "som en död fisk" så tolkar jag det inte så bokstavligt och dramatiskt som andra i tråden gör. Det är ett gängse men grovt uttryck för att vara tråkigt passiv helt enkelt.
 
Med det jag vet då allt rådde under tydlig och konkret samtycke och ömsesidighet, har jag inga negativa laddningar kring begreppet "död fisk" -förutom att bilden av en död fisk inte är så kul.
Det är väl mer att man tycker att det är ett lustigt begrepp och något man själv inte skulle vilja associeras med som sexuell person med strävan efter ett bra sexliv med ens partner.

Killarna känner f.ö inte varandra. En hade sagt det till sin killkompis som råkade vara min dåvarande pojkvän, den andra till min bästa vän.
Notera att detta var ett par år sedan och jag och min bf tyckte såklart att det var elakt som fan! Det lustiga var bara i hur samma grej kom fram som en slump ergo. Hur man INTE ska ge kritik gällande dåligt samlag.

Världen är liten och om man inte kan säga något snällt(konstruktivt) så får man vara tyst!
För övrigt.
Fick nästan upp dagens kvällsmat i munnen om det jag berättade om ens hade snuddat vid att vara en situation där personen ej visade samtycke.
Hur kan du veta att det var samtycke? Du var knappast i rummet och läste hennes tankar. Hon kanske inte vågade säga nej. Hur någon kan ens tänka sig att fortsätta ha sex med någon de tycker är som en död fisk övergår mitt förstånd. Då om någon gång borde väl även den inskränktaste kåtaste tonåringen fatta att det inte är någon trevlig upplevelse för den de har sex med och lägga av genast. Är någon obekväm med sexet så är det inte samtycke längre. Det är inget man ger kritik för utan snarare borde man fundera på hur man själv beter sig.
.. Med obekväm syftar jag på den normala dosen obekvämhet som de allra flesta kan känna under sex. Anledningen till varför de flesta har samlag med lampan släckt t.ex.

Hur skulle jag kunna veta ifall hon hade sex under samtycke?! Kanske för att jag var nära vän med henne? Om det ens hade handlat om övergrepp eller liknande skulle jag knappast skriva om det här. Dessutom aldrig med en sådan lättsam ton.

Att begreppet död fisk har en sådan stark association till övergrepp är ju hemskt. Speciellt när det kommer till ett fall där övergrepp inte har någon koppling till verkligheten och hur odramatiskt det i själva verket var.
 
Senast ändrad:
Tror inte att jag skulle ta en sådan grej verbalt i första hand utan försöka ha tålamod och räkna med att personen kommer slappna av och börja ta för sig så småningom. (Eller så tröttnar jag direkt.)

Angående uttrycket "som en död fisk" så tolkar jag det inte så bokstavligt och dramatiskt som andra i tråden gör. Det är ett gängse men grovt uttryck för att vara tråkigt passiv helt enkelt.
Precis. I andra sammanhang hade jag reagerat starkt men i detta var det enbart ett rätt taskigt uttryck. Vilket jag försökt komma fram till, hur kan man ge konstruktiv kritik till en 100% villig person som man uppfattar vara "som en död fisk" i sängen? Hur fortskrider ens ett förhållande efter ett sådant uttalande... Inte möjligt i mina ögon. Vilket var min poäng med konstruktiv kritik under samlag.
 
Med det jag vet då allt rådde under tydlig och konkret samtycke och ömsesidighet, har jag inga negativa laddningar kring begreppet "död fisk" -förutom att bilden av en död fisk inte är så kul.
Det är väl mer att man tycker att det är ett lustigt begrepp och något man själv inte skulle vilja associeras med som sexuell person med strävan efter ett bra sexliv med ens partner.

Killarna känner f.ö inte varandra. En hade sagt det till sin killkompis som råkade vara min dåvarande pojkvän, den andra till min bästa vän.
Notera att detta var ett par år sedan och jag och min bf tyckte såklart att det var elakt som fan! Det lustiga var bara i hur samma grej kom fram som en slump ergo. Hur man INTE ska ge kritik gällande dåligt samlag.

Världen är liten och om man inte kan säga något snällt(konstruktivt) så får man vara tyst!
Men hur ska du ha det? :confused:
Först låter det "jättekul med en död fisk" och sen låter det "inte så kul". :meh:

Allvarligt!
Jag tycker fortfarande inte det låter som okej, ömsesidig sex.
Hur kan man säga att någon är dålig i sängen utan att rannsaka sina egna färdigheter?
Man är ju två om saken. Förhoppningsvis! :crazy:
 
Men hur ska du ha det? :confused:
Först låter det "jättekul med en död fisk" och sen låter det "inte så kul". :meh:

Allvarligt!
Jag tycker fortfarande inte det låter som okej, ömsesidig sex.
Hur kan man säga att någon är dålig i sängen utan att rannsaka sina egna färdigheter?
Man är ju två om saken. Förhoppningsvis! :crazy:
Jag tycker att det låter kul utan den associerade "övergrepps"klangen de flesta här helt obegrundat tagit sig rätten till att sätta in i situationen. Det är "inte så kul" när det kommer till den bokstavliga aspekten dvs. En död fisk. Eller "inte så kul" om det är ett begrepp som skulle använts av en GM om offret.

Ser du hur jag skiljer de olika åt? Anser mig själv ha tolkningsföreträde då jag vet a och o om den faktiska situationen och att det inte alls handlar om någon debatt om övergrepp - vilket de som svarat här försöker få det till.

Sluta vara så dramatiska. Läs vad som faktiskt skrivs och lämna PK-hattarna till ett annat mer rättfärdigat tillfälle där de behövs.
 
Jag tycker fortfarande inte det låter som okej, ömsesidig sex

Du anser detta utefter begreppet "som en död fisk" och målar upp en bild av att det måste skett samlag utan samtycke. Trots att jag betonar att det med största garanti varit ömsesidigt och att begreppet enbart är av kalibern: Taskigt uttryckt av någon man uppfattar som dålig i sängen!
Detta inte av en utan två oberoende åsikter.

Verkar mest handla om att begreppet "som en död fisk" aldrig mer får uttryckas. Speciellt inte om man enbart är ute efter att beskriva en tråkig sängpartner.

Associationerna hade varit obefintliga om det rört sig om en han och inte hon med beskrivningen "som en död fisk i sängen". Jag garanterar det!

Såååå offtopic
 
Senast ändrad:
Du anser detta utefter begreppet "som en död fisk" och målar upp en bild av att det måste skett samlag utan samtycke. Trots att jag betonar att det med största garanti varit ömsesidigt och att begreppet enbart är av kalibern: Taskigt uttryckt av någon man uppfattar som dålig i sängen!
Detta inte av en utan två oberoende åsikter.

Verkar mest handla om att begreppet "som en död fisk" aldrig mer får uttryckas. Speciellt inte om man enbart är ute efter att beskriva en tråkig sängpartner.

Associationerna hade varit obefintliga om det rört sig om en han och inte hon med beskrivningen "som en död fisk i sängen". Jag garanterar det!

Såååå offtopic

Död fisk = ligger helt still.

Låter det verkligen trevligt?
 
Anser mig själv ha tolkningsföreträde då jag vet a och o om den faktiska situationen och att det inte alls handlar om någon debatt om övergrepp - vilket de som svarat här försöker få det till.

Öh, du var inte ens där så varför skulle du ha nåt tolkningsföreträde? (Tramsigt användande av "tolkningsföreträde" dessutom.) Att det var din vän behöver inte betyda att du vet hur det egentligen var.

Hur menar du att "som en död fisk" ska tolkas?
 
För att återgå till TS frågeställning så det är klart att man kan säga till om något inte funkar i sängen. Sedan finns det ju olika sätt att säga det på ;) Men visst, funkar det inte med hintar så får man gå pang på rödbetan och säga att "X är inte skönt, gör y istället".

I mitt fall märks det rätt tydligt när det blir rätt :o så det är sällan jag behövt komma med konstruktiv kritik :laugh: och nej, fejka något i sängen finns inte i min värld. Det är verkligen ett bra sätt att få ett dåligt sexliv :meh:
 
Alltså, jag och min partner pratar med varandra. Är det något som någon av oss inte gillar eller vill ha annorlunda, då gör vi så. Det är inget vi försöker dra på eller undvika, då riskerar det ju bli världens grej när det väl kommer fram, med sårade känslor som resultat. Ut med språket istället.
 
För övrigt.
Fick nästan upp dagens kvällsmat i munnen om det jag berättade om ens hade snuddat vid att vara en situation där personen ej visade samtycke.

.. Med obekväm syftar jag på den normala dosen obekvämhet som de allra flesta kan känna under sex. Anledningen till varför de flesta har samlag med lampan släckt t.ex.

Hur skulle jag kunna veta ifall hon hade sex under samtycke?! Kanske för att jag var nära vän med henne? Om det ens hade handlat om övergrepp eller liknande skulle jag knappast skriva om det här. Dessutom aldrig med en sådan lättsam ton.

Att begreppet död fisk har en sådan stark association till övergrepp är ju hemskt. Speciellt när det kommer till ett fall där övergrepp inte har någon koppling till verkligheten och hur odramatiskt det i själva verket var.

Den normala dosen obekvämhet?
Allra flesta?
Driver du nu eller?
 
Jag och min bästa vän satt och diskuterade det där en gång. Två bekanta till oss båda var "bukisar" genom en gemensam f.d vän till oss. Båda killarna hade vid helt olika tillfällen oberoende varandra uttryckt "att hon var som en död fisk i sängen." :angel:

Dilemmat här: De båda killarna hade berättat det till andra människor än tjejen i fråga. Hur säger man till någon på ett schysst sätt att den är som en död fisk i sängen?! Finns det något konstruktivt sätt? O_o

"Som en död fisk" tycker jag förövrigt låter jättekul i sammanhanget... :o:laugh:
Jag har själv fått den kommentaren, men det hänger ihop med att jag vid tillfället var oerfaren och inte visste vad jag skulle göra. När kommunikationen brister och den andre inte säger vad den vill är det svårt att veta vad man ska göra, när man inget vet. Kanske var hon som jag var då, vågade inte göra något då jag var rädd att det skulle bli fel och han skulle bli arg.
Hade kommunikationen funkat hade inte problemet existerat, men en erfarenhet rikare i alla fall. Bara det är något positivt inför framtiden. :)
 
Jag tycker att det låter kul utan den associerade "övergrepps"klangen de flesta här helt obegrundat tagit sig rätten till att sätta in i situationen. Det är "inte så kul" när det kommer till den bokstavliga aspekten dvs. En död fisk. Eller "inte så kul" om det är ett begrepp som skulle använts av en GM om offret.

Ser du hur jag skiljer de olika åt? Anser mig själv ha tolkningsföreträde då jag vet a och o om den faktiska situationen och att det inte alls handlar om någon debatt om övergrepp - vilket de som svarat här försöker få det till.

Sluta vara så dramatiska. Läs vad som faktiskt skrivs och lämna PK-hattarna till ett annat mer rättfärdigat tillfälle där de behövs.

Jag behåller PK-hatten på, tack! ;)

För att återknyta till trådämnet "kan man ge konstruktiv kritik i sexsammanhang" så tycker jag det rimmar väldigt illa med att prata med sina kompisar och tala om att deras tjej/kvinna är som en död fisk.
Det är inte konstruktiv kritik till den det gäller, utan det är bara skitsnack och skvaller om en person som inte är närvarande.

Jag har förstått att du inte tycker det är så farligt att prata om någon på det sättet.

För mig är det inte ok, oavsett om personen "var med på sex" eller inte.
Tvärtom tycker jag den synen är lite skrämmande.
Man frågar väl sin partner vad man ska göra om man märker att det inte funkar?
Ligger man som en död fisk tycker jag det signalerar att man inte är en aktiv part i samlaget. Då är den personen underlägsen. Och är det så, då fortsätter man inte, i alla fall inte i min värld.
För mig är det ett slags passivt våld

Jag gillar inte det synsättet alls, oavsett vem som har tolkningsföreträde.
 
Alltså, jag och min partner pratar med varandra. Är det något som någon av oss inte gillar eller vill ha annorlunda, då gör vi så. Det är inget vi försöker dra på eller undvika, då riskerar det ju bli världens grej när det väl kommer fram, med sårade känslor som resultat. Ut med språket istället.
Vi pratar väll också. Men jag tycker det är svårt att komma med "negativ kritik", det har funnits andra problem med i bilden med som har gjort att jag inte velat peta för mycket i det.
 
Min erfarenhet är att det är bättre att säga såna här saker "in the moment" än inför eller i förbifarten.
Så tänker jag också. Att man säger till just när det pågår. I nästan alla andra fall tycker jag nog att det är bättre att ta liknande samtal när det INTE pågår. Men när man ligger blir det mer odramatiskt om man säger "Nej, inte så, så här istället".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 103
Senast: Norma
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 240
Senast: nullo-modo
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 158
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp