Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*kl*

Jag lade ut en av mina hästar som jag går i tankarna att eventuellt sälja på annons igår. Jag har blivit totalt nedringd och mailbombad från folk som kan tänka sig att åka tvärs över hela landet, många ville komma på studs och titta. Nu håller jag iofs inte heller på med "vanlig" ridning, och min häst representerar tydligen en kategori som är svår att hitta (ung, skadefri, tävlad, och relativt billig då han inte har någon härstamning) men jag blev ändå förvånad över att intresset var så stort...

Så JA, jag tror att man kan sälja häst, utan att behöva dumpa priset om man har en häst som inte är överrepresenterad.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det beror på vad man säljer. Unghästmarknaden är dock helt död, det kan jag skriva under på!
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det beror på vad man säljer. Unghästmarknaden är dock helt död, det kan jag skriva under på!

Jag passade på i våras och köpte en pga det. Annars hade jag nog inte slagit till alls, eller ens haft råd med den jag köpte. Fölmarknaden verkar också trög, fast det faller väl inom samma kategori. :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag passade på i våras och köpte en pga det. Annars hade jag nog inte slagit till alls, eller ens haft råd med den jag köpte. Fölmarknaden verkar också trög, fast det faller väl inom samma kategori. :)

Men att det är trögsålt med Islänningar tycker jag inte alls är konstigt.
Det avlas på än det ena än det andra och resultatet blir kattpiss, så bland islänningarna finns det ju extremt mkt "skräp" när man sitter och tittar på annonser.
Sen tar ju allt och alla föl på allt å alla utan att ens fundera på om det finns köpare till fölet som de flesta inte kan ha kvar.

Även Islänningarna tycker jag personligen har varit övervärderade i många år och nu hamnar på normalpris i förhållande till vad man får.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Rätt häst o rätt pris så går det.
Min besiktades idag o om köparna inte har ångrat sig så är han såld. Tog knappt en månad.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Kl

Såg precis en övervuxen ponny som var en riktig problemhäst, ej tävlingsbar och rädd för allt. 30.000 kr. Lycka till.

Folk har helt orealistiska ideer om vad deras hästar är värda. Om marknadspriset på en viss vara är 10 kr så hjälper det inte att jag tycker att just min vara är värd 100.000 kr, bara för att jag tycker den är så fin.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*kl*

Jag håller utkik efter billiga welshar just nu :angel: Skulle inte ha emot att hitta ett riktigt klipp.... Köparens marknad, men tror många säljare drar sig för att annonsera. De väntar nog hellre.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Men att det är trögsålt med Islänningar tycker jag inte alls är konstigt.
Det avlas på än det ena än det andra och resultatet blir kattpiss, så bland islänningarna finns det ju extremt mkt "skräp" när man sitter och tittar på annonser.
Sen tar ju allt och alla föl på allt å alla utan att ens fundera på om det finns köpare till fölet som de flesta inte kan ha kvar.

Även Islänningarna tycker jag personligen har varit övervärderade i många år och nu hamnar på normalpris i förhållande till vad man får.

Kan hålla med dig i det mesta, men upplever att det ligger ute mer skräphästar nu än tidigare? Kanske inbillning, eller så har jag blivit mer kräsen :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fler och fler säljare skickar till slakt hellre än att sänka priset ens till säg dubbla slaktpriset, vet en welsh som var både körd och riden så vitt jag förstår som gick den vägen.

Ibland på gott och ont, det tråkiga är att halvtrasiga nippror säljs till bra pris och stabila hästar utan nån sån där retlig tävlingsnerv, sådana som de allra flesta av oss både skulle komma längre med på tävlingsbanan och ha roligare ihop med, vrakas eller slaktas.

Sen så är det sådana som sparas och konvalisensas till gud förbannelse, bara för att de kanske blir friska, men man får ju hoppas att de är älskade i alla fall!

ptr
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*KL*

Något som jag kan tycka är ett vanligt fenomen är även alla dessa oinridna, endast hanterade 5-8åringar som säljs till hutlösa priser.
Då kan man lika gärna köpa sig en 2-3 åring för mindre pengar, göra allt jobb själv och ha den färdigutbildad innan den hinner fylla 15 :grin:
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det beror på vad man säljer. Unghästmarknaden är dock helt död, det kan jag skriva under på!

2-3 åringar upplever jag att inte som så svåra att sälja nu, däremot tycker jag att det är något trögare med 0-1 åringar. 3 år och äldre upplever jag inte alls som svåra att sälja nu.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Håller med om det. Kollar annonser inom islandshästar nästan var dag och det är väldigt, väldigt sällan det är något man stannar och läser hela annonsen. Wow faktor har jag fått för 3 hästar under 3 års tid och en av dom äger jag nu. Dock varken kön eller ålder som jag hade tänkt, men kunde inte varit lyckligare :)

Sen det här med att "alla avlar på allt och alla" har jag också tänkt på.
Varför avla fram ett föl som man inte tänkt behålla redan från början och som inte är något speciellt på marknaden? I dagens läge skulle jag säga det är korkat men har man pengar att leka med och ingen bråska att få sålt så visst. Men det är mycket man vill här i livet.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

De jag känner har svårt att sälja sina hästar. Jag har precis fått min såld, men hon hamnade aldrig på annons utan gick via kontakter.
De andra har sänkt priserna, och försäkt sälja bra många månader nu utan resultat. Problemet är väl att det går att få tag på väldigt fina hästar hyffsat billigt just nu, så de mindre fina blir kvar.

För övrigt såg jag just en häst som såldes för en dressyrsadel, så priserna har nog gått ner ;)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag tror det är många som vill ta föl bara just för att de kan. De vill ha en söt liten fölunge att gulla med, men sen blir det vinter och inte lika kul längre och då hoppas man att tjäna en slant på fölet. Och givetvis tycker man att det är värt en smärre förmögenhet :grin: Har stött på flera stycken som tagit föl hit och dit utan att ha pappren i ordning så avkommorna är helt oregistrerade på alla tänkbara sätt. Avkommorna får gå tills de är ett år eller två (fortfarande utan någon som helst registrering) och sedan läggs de ut på annons till överpris.
De har fått en häst såld som jag känner till, såldes till en helt orutinerad barnfamilj som jag inte har sett till i stallet sen de köpte hästen.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Ligger en jättefin welshhingst ute på h*stnet :d 1 år (tror jag) i örby
Skulle gärna också köpa en welsh, men mitt stall är fullt :angel:
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Vi fick "vår" ponny såld, dock la vi ut henne för ett väldigt lågt pris.. Hon är värd nästan det dubbla, men det var inte jag som bestämde pris :p Såldes till en ponnyfamilj med massor av hästar och ponnyer, tvivlar på att de hade betalat mycket mer än vad dom gav för henne nu.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 208
Senast: MissFideli
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 865
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 313
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp