Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Vi fick "vår" ponny såld, dock la vi ut henne för ett väldigt lågt pris.. Hon är värd nästan det dubbla, men det var inte jag som bestämde pris :p Såldes till en ponnyfamilj med massor av hästar och ponnyer, tvivlar på att de hade betalat mycket mer än vad dom gav för henne nu.

Värdet bestäms av vad folk är villiga och betala för hästen inte vaf man tycker den borde vara värd.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

KL

Jag la ut en köpesannons om häst igår kväll. Under ett knappt dygn har jag fått 26 mailsvar och 8 telefonsamtal. Med andra ord fick jag intrycket att det är väldigt få som köper häst nu och när säljarna väl såg en köpesannons blev det hysteri! ;)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Eftersom marknaden ser ut som den gör är det inte konstigt att man blir nedringd när man lägger ut en köpesannons. Vissa är desperata efter att få sina hästar sålda och så fort de får syn på någon som vill köpa en häst så är dem som gamar runt ett lik och försöker pracka på folk sina hästar. I många av dessa fall erbjuds man ju dessutom hästar som är raka motsatsen till det man efterfrågar i annonsen.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*kl

Jag har letat häst i flera månader nu med halvkasst resultat. Vet inte om jag tycker de är speciellt prisdumpade heller, men jag var ju inte i köpartagen när priserna låg som högst heller så jag är väl inte rätt att uttala mig.
Spontant kan jag tycka att man måste gå upp över 70k för att hitta nåt som verkar vara helt, röra sig bra och är utbildat. Då menar jag halvblod i mellansverige. Men jag har även tittat på hästar 70-100k som jag snarare tyckt varit värda runt 50k. Även hos försäljningsstall och förmedlare.

Det ultimata hade ju varit att köpa en riktigt fin unghäst, men ringrostig som man är får man lov att köpa nåt färdigt att träna på tills man är mer lämpad.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Okej, jag tror vi hade kunnat få det dubbla om rätt köpare kom! Om jag får omformulera mig lite :)

(Eller om vi hade haft tid att vänta på denna köpare!)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Men att det är trögsålt med Islänningar tycker jag inte alls är konstigt.
Det avlas på än det ena än det andra och resultatet blir kattpiss, så bland islänningarna finns det ju extremt mkt "skräp" när man sitter och tittar på annonser.
Sen tar ju allt och alla föl på allt å alla utan att ens fundera på om det finns köpare till fölet som de flesta inte kan ha kvar.

Även Islänningarna tycker jag personligen har varit övervärderade i många år och nu hamnar på normalpris i förhållande till vad man får.

One man's trash is another man's treasure? ;) Jag tycker faktiskt att det är tvärt emot vad du säger, de flesta islandsföl som säljs har bedömda släktingar på båda sidor (så gott som varenda en har 1:a klass far) och det tycker jag inte brukar resultera i "kattpiss", som du nu så vackert uttrycker det. Men visst bedrivs det mycket överflödig hobbyavel, däremot är det inte sagt att alla vill ha superduperhästar som är avlade på toppskiktet. De flesta skogsmullar och hobbyryttare lägger nog inte så stor vikt vid en flott stam eller ett 1:a klass exteriör så länge hästen har separerade, hyggliga gångarter och ett trevligt temperament.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast tycker det ligger ute ganska mkt skräp nu, eller skräp, många väldigt ordinära hästar. Funderar på om folk håller på guldklimparna tills de kan få betalt igen?
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Har en maxad D-ponny och en welshkorsning (B) ute nu. Fått 2 mailsvar på D-ponnyn men thats it. B-ponnyn lade jag ut nu men jag väntar mig inga bombningar. Det är ju hopplöst nu känns det som. Men ser många fina hästar får små pengar som inte blir sålda. Sen finns det ju de som tror att man kan begära hur mkt som helst, men tyvärr går det inte nu :(
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

*kl*

Det är def rätt trögsålt, jag blev erbjuden att ta en för försäljning med en rätt fet procent. Jag har ändå valt att avvakta, ett par månader sedan kanske det rullar på lite bättre.
Men å andra sidan så håller jag med om att det finns mycket "skit" till inte särskilt låga priser. Jag letar själv både häst o ponny, o hade hoppats kunna fynda, men icke. Fast då har jag å andra sidan inte prutat på plats, jag ger mig inte iväg o kikar på en häst med en prislapp som jag inte är villig o betala om det inte uttryckligen står att det finns prutmån.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Så är jag oxå. Prutar sällan o om jag ska göra det frågar jag alltid direkt vid första kontakten om det finns ngn prutmån.

Min fina ligger på annons igen. Strulade för mycket med köparna.
Trist att jag fick säga nej till flera andra.
Så nu får vi se hur det går denna gång.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det här med prissättning är ju alltid svårt. Ni som inte hittar någon häst till det pris som ni önskar; vilka krav har ni och hur mycket vill/kan ni tänka er att betala?

Det skulle vara intressant att veta vad ni som letar häst kan tänka er att betala för följande "hittepå-hästar" (vilken prisnivå skulle vara rimlig):

1. 5-årig SWB-valack (med gröna papper), röntgad ua, gått unghästchampionat, 170 cm. Meriterade syskon och från en stostam som lämnat många bra tävlingshästar. Inga olater.

2. 7-årig welshponny, sto, bedömd klass I, tävlad LB dressyr och LA hoppning. Båda föräldrarna är bedömda med klass I. Inga olater.

3. SWB hingstföl. Äldre syskon har gått Falsterbo/Breeders och tävlar MSv. Bra benställning, ser ok ut f ö. Blir ca 165-167 cm.

4. 2-årigt SWB-sto som har äldre syskon med diplom och klass I på unghästtester. Blir ca 163 cm. Hanterad och löshoppad, ej röntgad. Mamman är B-premierad, på god väg mot ett A. Syskon till mamman är tävlade t o m svår klass.

:)
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

One man's trash is another man's treasure? ;) Jag tycker faktiskt att det är tvärt emot vad du säger, de flesta islandsföl som säljs har bedömda släktingar på båda sidor (så gott som varenda en har 1:a klass far) och det tycker jag inte brukar resultera i "kattpiss", som du nu så vackert uttrycker det. Men visst bedrivs det mycket överflödig hobbyavel, däremot är det inte sagt att alla vill ha superduperhästar som är avlade på toppskiktet. De flesta skogsmullar och hobbyryttare lägger nog inte så stor vikt vid en flott stam eller ett 1:a klass exteriör så länge hästen har separerade, hyggliga gångarter och ett trevligt temperament.

Bara för att föräldrarna är bedömda klass 1 betyder det inte att det är en bra matchning mellan sto och hingst, sen behöver de inte heller nedärva de bra anlagen för att de råkar vara klass 1 ;)

Jag vet att de flesta absolut inte vill ha hästar i toppklass...

Men jag ser många annonser som jag inte ens skulle köpa som skogsmullehäst...

Letar ny häst till min kusin och även till min sambo och då söker vi hästar i ålder 5-15 år med medel steg och gångarter, vettigt utbildad för sin ålder, skade och sjukdomsfri.
Ska användas till främst skogsridning men även en del träningar och kurser.
Hellre inget gjort med hästen än att den har olater.
Köper inte heller en häst som är inriden som 3 åring utan den ska börjas med när den är 4-5 år.

Å såna finns det inte gott om så under tiden får sambon min rida på min häst.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag själv är i köpetankar - hittade en otroligt fin SWB valack f. -09, som jag var och kollade på. Hade påbörjat inridningen, riden i alla gångarter, inga problem och väldigt accepterande och lättlärd häst. Fint steg för hopphästen, men fick även riktigt bra omdöme av mina väl inbitna dressyrvänner och han har en bra hoppteknik. 175cm i mkh, välhanterad, väldigt social och glad häst på alla sätt. Ägaren begärde 75.000:- för honom.

Morfar är Lipton och på pappans sida finns Donnerhall..

Skulle ni acceptera det priset för den hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Själv hade jag när det gäller en så stor häst som en tvååring på 175cm velat vänta minst ett år till för att se hur han utvecklas, men det är bara min egen erfarenhet från de hästar vi fött upp och speglar kanske att jag oftast gillar de något mindre halvbloden bäst.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Han är vädigt jämn i kroppen, är högre fram än bak, dvs byggd i uppförsbacke. Jämna fina ben utan några avvikelser, symetriska hovar och välmuskad. Har detta året växt från 167-175, jämt utspritt under hela året och förra året växte han snabbare från 140-168 mest under vår/sommar, bakdelen hade fortsatt växa på honom hösten och under vintern växte framdelen ikapp..

(frågade dem av ren nyfikenhet och för att själv kunna diskutera med mitt team ang hållbarhet osv, vet. och equiterapeut/kiropraktor trodde inte på problem i framtiden pga strl iaf, vilket kändes skönt). :) Men man vet ju aldrig helt säkert!
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Priset handlar ju om du anser att hästen är värd pengarna . Det är ju svårt att sitta och värdera en häst som man inte sett ....som är efter Lipton och Donnerhall på ena sidan ??

Donnerhall finns väll i snart alla pappa hästars sida och vad spelar stammen för roll på en valack ? Det det handlar om är ju vad du tycker om hästen .. Känns det bra så köper du :-)


Mia
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Sant, men många bedömmer hästen efter stammen, därför skrev jag med det. Samt att Lipton är hopphäst och Donnerhall är dressyrhäst. Jag själv struntar fullt i stammen, om jag inte ska avla.

Några har sagt att det är ett lågt pris för honom och tror han kommer komma långt, vissa säger att det är högt pris och skulle inte vilja köpa någon unghäst för 75.000:-.. Men kul att höra vad andra säger, även om valet såklart är mitt i slutändan. :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Utan att ha sett hästen men utifrån din beskrivning så låter 75000:- som ett mycket bra pris.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag säger tvärtom. Jag tycker priset är för högt. En tvååring med medioker stam, som även om den växt jämt, växt rätt mycket.

Sen beror det väl på hur bra den rör sig o hur bra den hoppar, är det en häst för msv eller svåra klasser?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 107
Senast: MissFideli
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 694
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp