Bukefalos 28 år!

Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Såg på en försäljningssida på internet om att man ska passa sig för en kvinna som finns mellan grästorp och nossebro, hon uppger inte sitt riktiga namn när hon ringer och söker då avelsston! Är det denna kvinnan ni menar? Tänkte bara så man kan varna andra som säljer sina hästar så ingen råkar illa ut!
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Det lär det vara! För hon sa till mig att hon ska ha en 4-5 avelsston. Och trakten stämmer!
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Okej, tack så mycket!

Yttik:Okej, ja då måste det vara hon. Man blir ju lite mera orolig när personen finns i närheten där man bor och några bekanta som har sina ston till salu i trakten :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Lånar knapp

Detta låter som samma person jag blev varnad för när jag sålde ett arabsto för en herrans massa år sen...

Hemskt att sådana personer kan hålla på så länge:crazy:
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Jag tar gärna också PM bara för att kunna varna hästvänner som bor i trakten! :)
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Ja som frågan är ovan. Kan man ta reda på detta?
Har spekulant på en häst som enligt rykten sägs ha annat namn och djurförbud än det namn hon utger sig ha. Och då jag inte litar på rykten men ändå har sen första samtalet en olustig känsla i magen vill jag ju kolla upp detta. Kollar ju redan anmärkningar men vill kolla detta med.

Tacksam för svar.

Ring gärna länsstyrelsen i det län hon bor i och fråga om personen i fråga har djurförbud, har personen det så kan du upplysa dem om att du hört att personen nu har djur, de åker då ut och kontrollerar det. Kontroll av personer med djurförbud ska göras årligen, men tyvärr hinns det inte riktigt med.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Är det inte svårt att göra kontroll av personer med djurförbud? Bara för att de inte har djur hemma behöver de inte betyda att de inte har djur någon annanstans... En häst kan ju hyras in menar jag...
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Såg på en försäljningssida på internet om att man ska passa sig för en kvinna som finns mellan grästorp och nossebro, hon uppger inte sitt riktiga namn när hon ringer och söker då avelsston! Är det denna kvinnan ni menar? Tänkte bara så man kan varna andra som säljer sina hästar så ingen råkar illa ut!

Henne har vi väl haft en tråd om,det var väl en forummedlem som åkte dit och hämtade sin häst som dom vägrade släppa ifrån sig,stod i lokaltidningen om det och även på bukes forumnyheter.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Jo, visst kan det vara svårt ibland. Vi kommer dock alltid oanmält, och det brukar faktiskt vara så att någon alltid skvallrar till oss om en person med djurförbud har djur och var denne person har djuren. Sedan ska de då kollas en gång per år egentligen.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Den här tråden tycker jag belyser att alla med hästens bästa i åtanke faktiskt SKA anmäla om de känner till t ex hästägare/hållare med djurförbud.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Ja, om den här personen nu verkligen har djurförbud så är det bra om länsstyrelsen får reda på att denne nu har djur och gärna var de förvaras, anmälan kan göras anonymt.
Ett djurförbud är inte menat som ett straff mot den person som får förbudet, utan personen får det för att skydda djur för att utsättas för djurplågeri eller brott mot djurskyddlagen av allvarligare karaktär.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

*KL*

Rekommenderar er gå med i FB-gruppen "Stoppa oseriös hästhandel" för desto fler desto bättre. Samt skriva under namninsamlingen :)
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Började fundera på vad gäller egentligen för en människa med djurförbud. Är det totalt förbud att handskas med djur överhuvudtaget eller är det att vara ägare/ansvarig för daglig skötsel de är förbjudna ?
Har aldrig satt mig in i vad som egentligen gäller och började fundera på vad de får eller inte får göra.
Får hen tex rida (alltså andras hästar som den inte har ansvar för) ? Får hen tex leda omkring en häst på en tävlingsplats ? Får de tom jobba med djur så länge de inte har ansvaret för dem ?
Vad gäller tex om denna bor ihop med någon får denna (alltså den andra i förhållandet) ha djur tom hemma som tex hund ?
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Jag vet inget exakt svar men en granne till oss har djurförbud medans dennes respektive inte har de. De har hästar, katter, hundar och får, men alla står på den andra som inte har förbud. Vad jag förstår så får denne handskas med djuren om ägaren är med.

Jag kan vara ute och cyklarmen det är detta jag hört av andra grannar :p
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Jag vill minnas att förbudet innebär att man inte får ansvara för skötsel av djur (eller ett visst djurslag). Vilket gör det populärt att skriva över djuren på sin partner och låta dem stå kvar på samma ställe.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Började fundera på vad gäller egentligen för en människa med djurförbud. Är det totalt förbud att handskas med djur överhuvudtaget eller är det att vara ägare/ansvarig för daglig skötsel de är förbjudna ?
Har aldrig satt mig in i vad som egentligen gäller och började fundera på vad de får eller inte får göra.
Får hen tex rida (alltså andras hästar som den inte har ansvar för) ? Får hen tex leda omkring en häst på en tävlingsplats ? Får de tom jobba med djur så länge de inte har ansvaret för dem ?
Vad gäller tex om denna bor ihop med någon får denna (alltså den andra i förhållandet) ha djur tom hemma som tex hund ?

Oftast gäller att man inte får ta hand om djur eller äga djur eller ett visst djurslag, vilket betyder att man t ex. inte får delta i driften av ett stall om djurförbudet gäller häst ( tex utsläpp eller utfodring eller annat som har med djuren att göra). Skenöverlåtelser är inte ovanligt men brukar inte fungera i längden. Risken för den som går med på skenöverlåtelsen är ju att även denna blir av med sina djur i förlängningen om det visar sig att den med djurförbud hanterar djuret ändå.
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Vad innebär ett djurförbud?

Man får inte ha hand om djur eller en viss sorts djur
Man får inte heller ha hand om djur som man inte är ägare till
Om djurförbudet gäller ”tillsvidare” betyder det att förbudet gäller tills behörig myndighet upphäver djurförbudet
Om man har ålagts att göra sig av med djur inom en viss tidsperiod innebär det att man inte längre får ha djur i sin närhet.
En överlåtelse rent ägarmässigt till någon annan är alltså inte tillräckligt
Ett djurförbud innebär inte något hinder att umgås med någon som har djur.
Man får vara i närheten av djur, man får klappa dem och så vidare.

Rent konkret får man alltså inte;

utfodra eller vattna djur
rasta djur
vårda eller sköta djur
arbeta med eller träna djur
transportera djur
äga djur
ha ett faktiskt inflytande över hanteringen av djur.

Övrigt

Om man känner till att någon har djurförbud och ändå låter denna person ha hand om djur kan Länsstyrelsen omhänderta djuret
Om man har hand om djur trots djurförbud är det ett brott mot djurskyddslagen som kan komma att åtalsanmälas


Kopierat från lässtyrelsens hemsida :)
 
Sv: Kan man ta reda på om någon har djurförbud?

Rimmar ju väldigt illa med att man låter en veterinär med djurförbud få fortsätta arbeta som veterinär så uppenbarligen görs det individuella prövningar.... :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 314
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 480
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 333
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp