Bukefalos 28 år!

K

Kallblod

Hej!

Jag undrar vad det är för skillnad på fasta och rörlig skänklar på ett kandarbett? Vilket är bäst/rekomenderas? Sen undrar jag oxå vad det är för skillnad på ett rakt kandarbett och ett med den där böjen i mitten (tror det heter tungfrihet kanske)? Här undrar jag oxå vilket som ä bäst/rekomenderas?

Tacksam för svar! :D
 
Skillnaden är just att den ena sorten är rörlig och den andra är fast! :D Den rörliga kan fungera bättre på en del hästar så vilken som är bäst beror ju på hästen och ryttaren. Oftast så fungerar fasta skänklar bäst tycker jag.

Tungfriheten är precis som det låter, lite "snällare" så att hästens tunga ska få plats. :)
 
En stång med tungfrihet är skarpare än en utan. En stång med fasta skänklar brukar passa bäst för hästar med orolig mun.
 
Det är inte säkert att ett med tungfrihet är snällare för hästen, det beror på hur hästen ser ut i munnen. När jag var hos tandläkaren senast så frågade jag vad jag skulle köpa för kandarstång till min häst och han sa en rak stång, det får inte plats i munnen på din häst annars. Min häst är väldigt trång i munnen. Jag tror att det är viktigt att ta reda på vad som passar av någon kunnig om man vill slippa problem.
 
Tungfriheten fungerar ju så att den trycker i gommen och tungan på hästen blir fixerad i bara "gropen". Så en stång med tungfrihet är skarpare oavsett om tungan får plats eller inte. En rak stång trycker mer på lanerna och tungan får mer spelrum.

Du får även ta med skänklarnas längd. Ju längre desto skarpare.
 
Där håller inte jag med. En rak stång fördelar trycket mer över tungan och laner medans en med tungfrihet ger mer tryck på bara lanerna.
 
Rörliga skänklar är för att du ska kunna ta ett tygeltag i t ex hö.tygel utan att påverka vä. sida. Det är lite svårt att förklara men prova att lägga en penna framför dig som är rak, om du flyttar ena ändan åt t ex ditt håll så åker den andra åt motsatt håll ( dvs från dig).

Vad gäller tungfrihet håller jag med om att en låg tungfrihet är mindre skarpt, då hög tungfrihet pressar stången mot gommen. Men som min tränare säger: Det är inte bettet som behöver vara snällt utan handen; dvs även det "snällaste" bett kan bli elakt med en hård hand.

Jag förstår inte varför alla stänger ska vara så fasansfullt tjocka? Finns det ngn häst som får plats med det i munnen? Försöker förgärves hitta en stång som är tunnare med liten tungfrihet med verkar kört!
 
Jag vill inte ha ett bett som är för skarpt. Min hästs mun är ganska känslig och jag är mjuk i handen så det krävs inte så mycket. Jo jag håller med om att de verkar vara väldigt tjocka. De ska ju ha ett bridongbett oxå i munnen. (tror jag stavade det rätt :))
 
Bet ni om ett kandar är bra till en häst som hänger mycket i handen när man rider? Eller något bett som kan hjälpa mot det? Mycket tacksam för svar :)
 
Har läst om en veterinär (expert på betsling) som sa: "Begreppet tungfrihet är helt missvisande, då det faktiskt inte handlar om frihet för tungan"
Så jag förstår inte riktigt varför man använder bett med sk tungfrihet? :confused: :crazy:
 
Hmm :confused:
Om du tittar i hästens mun så ser du att tungan kommer före lanerna, inte som hos oss människor, att tungan ligger som i en grop.
Såå en rak stång ligger på tungan hela tiden ,och då du tar tyglarna så pressar stången ner hela tungan för att komma till lanerna. Det är därför många hästar lägger tungan över bettet, det är för mycket tung tryck.

Medan om du har en stång med tung frihet då verkar stången på lanerna(som är mindre känsliga än tungan) och då du tar i tyglarna så åker porten ner på tungan, hade den åkt upp i gommen (så har man för hög port)då hade hästen gapat.
Jag inbillar mig att om hästen själv får välja så har den hellre plats för tungan, än något som ligger och trycker hela tiden. Hur gör människor då de sväljer? Jo först åker tungan upp i gommen, sedan kommer sväljreflexen.

Ett tvådelat vanligt tränsbett blir som ett V och trycket blir spetsen på V:et(mitten på bettet) som går rakt in i tungan, det blir även en nötknäppar effekt på lanerna. Tänk då på vad ett tvådelat pessoa gör med tungan :crazy: , men fortfarande anses den vara ok, men inte western bett med tungfrihet :confused:
Tryck med ditt finger någonstans i din mun där du inte har en tand(längst bak kanske?), och sedan tar du och trycker med samma finger mitt i tungan, då märker man ganska snabbt vilket som är känsligast.

Helst ska man ju byta bett beroende på var man är i hästens utbildning. Man slänger ju inte på ett tungfrihets bett på en outbildad häst, utan först vill man(jag) lära hästen att gå avslappnat och nedåt med huvudet, med hjälp av tryck på tungan. När hästen är ok på det första stadiet tar jag kanske ett bett med lite mer lan tryck etc.
 
Porten kommer vid inverkan trycka mot gommen. Tryck mot gommen ger påverkan på nerver som stimulerar hästen till att gapa. Om hästen också har en nosgrimma så kan den ju inte gapa och hästen får istället dra undan tungan för att minska trycket i gommen. Har man då otur hamnar bettet på lanerna och orskara skador där.
Hur vet du att tungan är mindre känslig än lanerna förresten?
Lanerna består av en tydlig benås täckt av benhinna och en tunn slemhinna, alltså även den känslig för tryck och belastning.
 
Vet ni om ett kandar kan vara bra om hästen hänger i handen?

Jag är ingen bettexpert, men jag skulle nog inte sätta ett kandar i en häst som hänger.

Dels för att jag anser att ett kandar ska ridas av någon som vet hur det inverkar på hästen vilket du uppenbarligen inte gör (menar inte att vara snorkig även om det låter så :smirk:), och dels för att det verkar i nacken och alltså tvingar hästen att sänka nacken mer.
 
Jag hänger inte riktigt med på hur porten hamnar i gommen vid inverkan. När du tar tyglarna,så åker ju porten nedåt och trycker på tungan. Det kan inte finnas en enda bett tillverkare som VILL att hästen ska ha munnen öppen. Hästen gapar när tung trycket blir för mycket.

Ett bett ska ju inte inverka om du inte tar tyglarna i någon riktning, vad har då ett bett som är uppe i gommen för uppgift? Hästen borde ta upp huvudet och gapa om porten var i gommen, inte riktig vad en hästägare är ute efter.

Vilka skador uppkommer om bettet hamnar på lanerna?
Ang att lanerna är mindre känsliga än tungan, så kan man gå till sin egen mun och trycka och känna, eller ta hunden och tryck och känn och se vad den säger. Varför inte trycka på hästen?
Jag menar på, att först har man ett bett som går nedåt mot tungan för att lära hästen att den ska söka sig nedåt. När hästen lärt sig det + att gå i form, så har man en bra grund för ett ex tungfrihets bett(tungfrihets bett inte gomtryckarbett :angel:) porten låter hästen ha tungan i mer frihet, när man tar tyglarna åker porten nedåt mot tungan och hästen sänker huvudet. Så i min beskrivning har iallafall porten någon funktion.
Hur får man upp det här bettet i gommen? Den är även rörlig åt alla håll förutom att den inte har tvådelades nötknäppareffekt.
bett
 
Att bettet ligger och trycker hela tiden? Hur kan det göra det? Jo, för att någon drar i det.
Ett bett som används på ett korrekt sätt ligger inte och trycker. Man ska inte sitta och dra i hästen.
 
Jag tog en snabbsväng igenom mitt inlägg, men kunde inte hitta det om att bettet trycker hela tiden och att jag uppmanar folk till att dra i hästens mun :confused:

Men sitter man och drar i hästen och inte ger eftergift där man ska, då får man en häst som hänger i bettet.
Jag vill ha en häst som är där jag vill utan någon vikt i tyglarna. Har man ingen vikt i tyglarna har man också den mesta eftergiften man kan ge, då kan man svänga med hjälp av sätet och skänklar, inte tyglarna.
Det faktum att bettet ligger på tungan och trycker, om hästen inte har huvudet i lodplan, är inte mitt fel, det är gravitationen. Tänk själv, hästen har huvudet i horisontellt läge, bettet tynger på tungan, tar man i tyglarna och ger eftergift direkt då hästen börjar söka sig nedåt, då hittar hästen snart det läge där bettet inte ligger på tungan(om nu inte någon sitter och drar) och hästen börjar fatta var det är som skönast = vad det är man vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Magnum
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
905
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp