Kanin eller marsvin?

Lena

Trådstartare
Har de senaste 10åren ständigt haft minst 1 kanin i min ägo men sen förrförra veckan så är det stilla då jag fick ta farväl av min senaste dvärgvädur som tyvärr lämnade jordelivet:(. Kaninerna har vintertid bott i stallet och sommartid i utebur på tomten och nu är det oerhört tyst och tomt i stallet utan en liten gnagare som hälsar en välkommen. Planen är att inom kort låta en ny liten gnagare flytta hem men frågan är då om jag ska finna mig en ny kanin eller om jag kan ha marsvin då jag länge varit fascinerad av de små djuren.

Fungerar marsvin att hålla som kaniner, förutom då att de ska leva tillsammans med minst 1 artfrände, och ha de boende ute i stallet? eller är de mer beroende av den sociala delen som blir av att bo inne i ett hus. Hur klarar de låga temperaturer? Jag brukar hålla ca5plusgrader i stallet under vintern.

Kom gärna med era synpunkter om ni anser att kanin eller marsvin vore mest lämpligt.
 
Sv: Kanin eller marsvin?

Fun Facts, kaniner är hardjur, inte gnagare ;)

Jag själv är en kaninmänniska, jag tävlar, avlar, och spenderar en jäkla tid och pengar på mina kaniner.
Marsvin är jag inte glad i alls, så mitt inlägg kommer nog vara en aaning partiskt för kaninerna.

Vad jag förstått så tål inte marsvinen kyla/drag och fukt, det är visserligen inte bra för kaniner heller men marsvin är väl väldigt mycket känsligare på den punkten? jag har bekanta uppe i norrland som har sina kaniner ute året runt, även när det är -30. Mina bor också ute året runt men här blir det oftast inte mer än -15.

I stall skulle jag utan tvekan satsa på en kanin, just för att de är "lite större" inte bara i kroppsmassa utan även kan hoppa nedför/uppför trappsteg och vara lite mer "aktiva", vilket jag tror är roligare.
 
Sv: Kanin eller marsvin?

Marsvin är mer känsliga för den miljön som är i ett stall. Då behöver man ha en bra ras och garanterat dragfri bur!
Och börja sätta ut dom på sommaren så dom hinner vänja sig vid klimatet om dom har bott inomhus från början.
Samt då att dom ska vara minst två. Men i o m du har dom i ett stall och kanske har en del plats skulle jag rekommendera att ha en liten flock på minst 3 marsvin, gärna 4-5 då dom är så mysiga att titta på när dom lever i flock! Då blir dom inte heller lika beroende av människans sociala.
 
Sv: Kanin eller marsvin?

Som jag misstänkte då att dom skulle vara lite mer känsliga. Dragfritt är det där jag hittentills haft kaninbur men såklart kan det bli aningens fuktigt å temperaturskillnader i ett stall under vintern och jag självklart inte riskera att eventuella marsvin skulle bli sjuka av miljön. Kanske ska hålla mig till kaniner trots allt då jag vet att det inte varit några problem för dom med att bo i stallet och ute på gården.
 
Sv: Kanin eller marsvin?

En marsvinsuppfödare jag känner har gränsen vid +10 för sina marsvin, kallare än så får det inte vara, och alltså helst varmare. Och som sagt, inte drag och helst inte för mycket damm och fukt. Så jag skulle absolut välja kanin. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har ETT marsvin just nu, marsvinets kompis dog för ca. 1 vecka sedan :( och jag funderar nu på om jag ska köpa en dvärgkanin...
Svar
10
· Visningar
8 117
Senast: lizan
·
Övr. Djur Antar att det redan finns en tråd, men jag orkar inte leta upp den så jag startar en ny :p . Presentera din/dina kanin/er och lägg...
2
Svar
22
· Visningar
1 650
Senast: *tove*
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp