Bukefalos 28 år!

Kanin på singel grus

AgentCarter

Trådstartare
Blev lite inspirerad av en annan tråd + vi ska flytta så måste flytta kaninburarna i vilket fall. Men men!
Jag har en hundgård som inte används av någon hund (de har en annan) och jag kom på den briljanta idén att släppa ut min största mest rymningsbenägna kanin där som satt i hundarnas hundgård förra sommaren.
Det stora problemet med den är enligt mig att det är singel i den, sen har den några springor där det säkert skulle kunna tränga sig en kaninunge igenom (denna delen kommer vi till snart) men som borde vara lätta att ordna.
Dock att ordna gruset är värre, då det inte bara är att ta ut. Det är väl om man lägger jord över delar av det och försöker plantera gräs men vette 17 hur bra det funkar.

Vad tror ni? Är det en bra idé?

Om jag sätter henne där betäcker jag nog henne först (för jag tänker inte jaga runt efter hanen där) så hon får sällskap dessutom kommer det bli mycket lättare för sonen att vara social med henne.
 
Kom ihåg att kaniner är duktiga på att gräva, så en solid betongplatta eller riktigt grov nätting i botten ca 20-30cm under jord/sandlagret, som i sin tur sluter tät mot väggarna, är på sin plats om du tänker ha henne där permanent.
 
Kom ihåg att kaniner är duktiga på att gräva, så en solid betongplatta eller riktigt grov nätting i botten ca 20-30cm under jord/sandlagret, som i sin tur sluter tät mot väggarna, är på sin plats om du tänker ha henne där permanent.
Om hon gräver sig ut så gräver hon sig ut, är inget mer med det än så.
 
Är du inte mer rädd om henne än så, behöver du ju inte åtgärda något i hundgården annat än att sätta in ett hus till henne ...
Men hallå? Vad var det där?

Vi har grävt ner våra kaniners nät ja, mest för att inget djur ska komma och gräva upp det. Annars håller kaninerna sig inne ändå. De gräver gärna längst saker och därför är det enkelt att minimera risken att de gräver sig ut genom att placera gömställen i mitten av inhägnaden istället. Då kommer de föredra att gräva vid de gömställena istället för att gräva sig ut.

För mina kaniner är hoppandet över staketet en jobbigare fråga då en av mina honor hoppade över 160 cm staket från marken. Vi höjde det 15cm till och så länge hon inte har något att hoppa upp på brevid staketet så håller hon sig inne. Ingen har försökt gräva ut (mer än den gången en av mina dvärgar byggde ett stort tunnelsystem under sin bur och sen råkade gräva sig in till grannkaninerna) och försöker de så brukar man märka det relativt snabbt, I värsta fall kommer kaninen ut, men det brukar inte ta lång tid innan man märker det och får gå och hämta in kaninen igen.
 
Men hallå? Vad var det där?

Vi har grävt ner våra kaniners nät ja, mest för att inget djur ska komma och gräva upp det. Annars håller kaninerna sig inne ändå. De gräver gärna längst saker och därför är det enkelt att minimera risken att de gräver sig ut genom att placera gömställen i mitten av inhägnaden istället. Då kommer de föredra att gräva vid de gömställena istället för att gräva sig ut.

För mina kaniner är hoppandet över staketet en jobbigare fråga då en av mina honor hoppade över 160 cm staket från marken. Vi höjde det 15cm till och så länge hon inte har något att hoppa upp på brevid staketet så håller hon sig inne. Ingen har försökt gräva ut (mer än den gången en av mina dvärgar byggde ett stort tunnelsystem under sin bur och sen råkade gräva sig in till grannkaninerna) och försöker de så brukar man märka det relativt snabbt, I värsta fall kommer kaninen ut, men det brukar inte ta lång tid innan man märker det och får gå och hämta in kaninen igen.

Säg det till alla som glömt ha nät i botten på burarna de flyttar runt i trädgården där kaninen grävt sig ut och försvunnit ...
 
Är du inte mer rädd om henne än så, behöver du ju inte åtgärda något i hundgården annat än att sätta in ett hus till henne ...
Hus finns redan, jag är snarare orolig för att hon kommer skada sina tassar än att gräva sig ut.
Vi pratar om en hundgård på en 20 kvm, förra året var hon i en hundgård på 100kvm dock utan singel utan att gräva sig ut eller ens försöka.
 
Men hallå? Vad var det där?

Vi har grävt ner våra kaniners nät ja, mest för att inget djur ska komma och gräva upp det. Annars håller kaninerna sig inne ändå. De gräver gärna längst saker och därför är det enkelt att minimera risken att de gräver sig ut genom att placera gömställen i mitten av inhägnaden istället. Då kommer de föredra att gräva vid de gömställena istället för att gräva sig ut.

För mina kaniner är hoppandet över staketet en jobbigare fråga då en av mina honor hoppade över 160 cm staket från marken. Vi höjde det 15cm till och så länge hon inte har något att hoppa upp på brevid staketet så håller hon sig inne. Ingen har försökt gräva ut (mer än den gången en av mina dvärgar byggde ett stort tunnelsystem under sin bur och sen råkade gräva sig in till grannkaninerna) och försöker de så brukar man märka det relativt snabbt, I värsta fall kommer kaninen ut, men det brukar inte ta lång tid innan man märker det och får gå och hämta in kaninen igen.
Hon rymde jättemycket i början, kommer inte riktigt ihåg hur men vet att hon aldrig direkt grävde utan var vidrigt smart på andra sätt. Men man märkte det fort och vi är många som bor här. Hon åkte in i hundgården när jag tröttnat på att jaga kanin och var mycket nöjd där.

Satte in den andra i den buren hon hade istället och han rymde aldrig.
 
Hus finns redan, jag är snarare orolig för att hon kommer skada sina tassar än att gräva sig ut.
Vi pratar om en hundgård på en 20 kvm, förra året var hon i en hundgård på 100kvm dock utan singel utan att gräva sig ut eller ens försöka.

I så fall räcker det ju med 5-10 cm bra jord och så i en lagom gräsblandning. Skulle dock vänta med att släppa in henne tills rötterna satt sig ordentligt.
 
Snarare att vi behöver den till hundar igen. Det skulle nog gå att fixa på en bit av den i alla fall.

Hundarna brukar ju inte bry sig om gräs eller singel, det ända är att de verkar vilja gräva sig en svalkande grop i jorden under de varmaste dagarna på året,
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 350
Senast: Asko
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
66 938
Senast: Intejag
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 054
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp