Kaniner och hästar!

H

Hypermyzan

Vill veta om det är någon som har erfarenhet om att ha kaniner och hästar ihop??
Min ponny har boxvila och jag tänkte skaffa en liten krabat till han...
 
Jag har haft till min förre häst, byggde ett litet kryp in typ katthus och ställde i ena hörnet, sen gick kaninen ut och in som den behagade. Tyvärr råkade minhäst tranpa sönder hasen på kaninen så vi fick avliva honom.
Om du har en lugn och sansad ponny så hade jag testat med att ha kaninen i en innebur i boxen och sen ev öppnat upp när dom vant sig vid varandra.
 
En vacker dag så hittar du kaninen platt och död eller skadad. En häst kan omöjligt se och ha koll på var den skall sätta sina hovar för att inte trampa den lilla kaninen. Har jobbat i stall där man envisats med att ha kaniner som sällskap till vissa hästar. Det var många kaniner som fick sätta livet till. Det hemska är ju om de ligger och lider av sina skador länge. Dessutom så tror jag inte att hästar och kaniner har så stort utbyte av varandra. Det är min personliga åsikt. Är ingen kaninälskare direkt men man vill ju inte att något djur skall komma till skada om det går att undvika.
 
Jag hörde talas om en häst som slängde ut kaninskrället från boxen ( Undrar hur det såg ut egentligen)
Stackars kanin som inte var uppskattad som kompis.
Jag skulle nog inte våga ha en liten kanin inne i en box!

/ Sandra ;)
 
Ha kaninen UTANFÖR boxen.

Min valack *ääälskar* smådjur, men jag skulel aldrig ha en kanin i hans box. Han skulle aldrig någonsin medvetet trampa den, men de där små rackarna kan gräva ner sig i ströet och vara osynliga.

Jag löste det så att kaninburen var UTANFÖR boxen istället, men precis utanför så kanin och häst kunde nosa på varandra genom nätet i kaninburen istället.

Sen, det som är lugnande med en kanin är ju att de känner att de har 'sällskap', och de gör de om de har kaninen i en bur UTANFÖR boxen med.
 
I ett stall där jag hade hästen, vart det väldigt poppis att ha kaniner i boxarna. Men de blev platta ,eller sparkade.
Inget jag rekomenderat alltså :crazy:
 
Jag hade kaniner i egen bur utanför boxen, inom syn- och hörhåll för hästen. När jag sedan var i stallet och mockade släppte jag lös kaninerna och de sprang runt i boxen och i stallgången (eget stall). Min pålle var väldigt försiktig när de var lösa och stod alldeles stilla, till och med när den mer aggressiva kaninen krafsade och buffade henne på benen :crazy: (det blev ingen skada på vare sig kanin eller häst)

Hästen snusade gärna på kaninerna och tycktes ha någon sorts sällskap av dem.

Men jag skulle inte våga ha kaniner lösa i boxen hela tiden. Även om hästen är försiktig tror jag nog att olyckor händer lätt. Dessutom kanske det inte är speciellt avslappnat för en häst att veta att den har smådjur runt benen och att undvika att trampa på dem.
 
Min pålla skulle älska att ha en liten krabat inne i boxen, hon är verkligen stomförtjust i katter, hundar osv. Skulle dock aldrig i livet våga släppa in nån stackare till henne, kan ju bli ihjälklämd hur lätt som helst!
 
Pelle hade som mest 4 kaniner inne i sin box. Problemet var att de gärna tuggade på bukgjordarna när han låg och sov :smirk: I 4 års tid hade han kaniner i sin box och de blev aldrig trampade. Han delade av sitt hö till dem och brukade snosa lite på öronen när han kom in på kvällen efter att ha varit i hagen. På betet var kaninerna ute i stor bur. Tyvärr så smet de och någon trevlig lustmördare bet huvudet av dem. Betydligt tryggare att bo i en box. Nu var detta stora belgiska vädurer.
 
Har aldrig haft nån boxkanin själv, däremot har jag haft stallkompisar som haft. ALLA har blivit ihjältrampade eller så illa skadade att man har fått ta bort dem. Låt inte kaninen bo inne hos hästen. Den kan ju bo i en bur, skyddad o inóm synhåll.
 
Vårat ena halvblod bodde tillsammans med en kanin i ungefär ett år och det gick superbra, beror nog mycket på hur hästen är. Pållen gillade dock kaninmaten så man fick passa på att mata kaninen när han var i hagen :D. Det slutade med att nån glömde att stänga boxdörren och kaninen rymde.

Jag skulle inte vilja ha en kanin hos nån av mina hästar nu (den andra var min mammas häst) tycker det skulle vara äckligt med massa kaninbajs överallt, tror inte att hästarna skulle bry sig iofs... :)
 
Min Manlill äääälskar små djur. Katterna t ex, vilka goa svansar de har! Om man snosar och nafsar så killar det gött på mulen och om man bara är snabb nog kan man bjuda lilla kissen på en fantastisk luftfärd genom att försiktigt lyfta bita i yttersta svanstippen och slå med huvudet upp och ner. Vidare ogillar Manlill fångenskap för små söta ullbollar. Under en otrevlig tid av livet (Manlill stackarn gik ensam på gårdsplanen pga en lättare vrickning) hittade smådjursälskaren en bur med degussar i (de stod på vädring)... med lätta buffar och en välriktad spark befriade allas vår hjälte fångarna som glatt kutade in under ladan och försvann för alltid. Höns är också fina, även om hönsgården är allra bäst. Om man bara klämmer in sig genom den trånga grinden kan man glufsa i sig godsaker som liksom bara ligger där och skräpar. Allt medan tuppen producerar ljuvlig musik från hönsgårdens mörkare hörn...

Tror säkert att hästar kan gilla kaniner - men är kärleken verkligen besvarad?
 
Tycker det är ett himla ofog att ha hästar och små kaniner i hop. Man vet aldrig vad som kan hända, snäll häst eller inte...men kaniner är ganska små och ömtåliga i jämförelse med en häst...olyckor kan och sker hela tiden. Låt hästen vara utan en kanin snälla. Häng upp grena och div andra saker istället.
 
Varför inte ställa buren i Boxen??? *spelar idiot*

Förlåt, jag kunde inte låta bli... :D

Lill-ponnyn vi hade fick en kanin en gång... han trampade ihjäl den, och sedan hade han den i munnen när vi kom på morron...*äckligt till tusen*
 
ja jag har erfarenhet av det eller rättare sagt inte hos min häst men min väns häst fick ha en i boxen för att han skulle sluta väva, det gick jättebra ett tag med en kväll råkade han trampa på den, som den kaninen skren :crazy: usch
 
kanske göra en sån lösning med en bur på en hylla utanför boxen, så de kommer åt att typ nosa varran, men inte typ trampa eller knuffa ner? nån som fatter va ja mener?? Kram
 
Jag tror inte att alla har såpass plats att man kan sätta en hylla utanför boxen. Sen tror jag inte att det är poppis när folk börjar slå skallen i den hyllan. ;)
 
5 st i mitt stall har envisats med "boxkaniner" resultatet blev 5 döda kaniner.2 mosade 1 som fick huvodet avtrampat som katterna satt och åt på när vi kom ut och 2 som vi fick avliva pga brutna ben. Som dom flesta skrivit inget att det är inte att rekomendera
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp