Bukefalos 28 år!

kaninerna vid klarastrandsleden...

L

Linabebis

igår tog jag och en vän oss i kragen och åkte ut till klarastrandsleden i stockholm, där bor det typ 200 kaniner , precis vid vägen och det har ingen mat.....så vi lade ut två 20 kg höbalar till dem så de har lite att äta iallafall...vi höll på att offra våra liv när vi sprang mellan bilarna med balarna, men det va det värt....kan inte fler hjälpa till???? :bow:
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Hjälper man dom blir d juh bara fler... finns där ingen mat ska dom inte vara där.. d e onaturligt!
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Jag tänkte detsamma... Ska de verkligen vara där öht?

Det måste ju vara bättre att att låta dem vara, eller försöka flytta dem någon annastans om man absolut vill att de ska leva.

Eller är detta en skämttråd?
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Hur har de kommit dit?
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Fin tanke, men det är bättre om ni låter bli. Annars blir de bara fler och fler, och så vitt jag vet har de inga/inte tillräckligt antal naturliga fiender som kan hålla antalet nere, så småningom får vi väl lika stort problem med förvildade kaniner som de har i australien med både kaniner och katter...
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Det här e inge skämt!!!! Varför skulle ja hitta på det... De har kommit ifrån Huvudsta från början och sen vandrat sig ner via solna till den här lilla gräsplätten.kaninerna har väll funnits där i 25 år nu....Det är olika restauranger som lägger ut kål,äpplen, morötter mm till dem och då tänkte vi att det kan ju inte va bra för deras magar...men det fick man bara skit för!!! Vi kanska ska skjuta dem i stället...
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

det bästa vore väl om man flyttade alla kaniner till nån skog där dom kunde leva på riktigt ... och sätta ut staket så dom inte kommer tillbaka .. kan inte va kul att bo där ! frågan är om man får göra som ni gjorde ... god tanke men det kallas dumpning och är förbjudet ...
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

JA men oj då....ser det ut som ja bryr mig om nån j-a dumping.... :eek: Jag skulle aldrig ha sagt nått från första början...alla här på buke (De flesta) ska alltid klaga o gnälla på folk...helt otroligt det slår aldrig fel!!!!så himla TRIST... :( :( Eftersom de är väldigt förvildade kan man inte som privatperson göra nått o eftersom stockholm stad inte gjort nå på 25 år så.....verkar det ju inte bli nått. jag vill bara göra det bästa för dem just nu och inte anklagad...
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

jag har ingen aning om dessa kaniner, men det är väl bra att någon ger dem mat??

är de vildkaniner eller??
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Som sagt, fin tanke men inte en bra handling när man tänker efter. Kaniner har inte tillräckligt med rovdjur som kan ta de så genom att mata ökar de bara i antal.
Menar inte att vara elak, utan det är bara så det är. Starkast överlever liksom, även när det gäller förvildade kaniner - och det fungerar inte om man matar de.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Det är en jättefin tanke att ge dem mat..
Tyvärr löser det ju inte problemet med att de är där från början. Visst behöver de mat, speciellt hö men det allra bästa för kaninerna vore nog om man kom på någon lösning att flytta dem därifrån och placera dem på en annan mer lämplig plats.
Jag tycker att det är både intressant och sorgligt att de lever där de gör. Intressant för att de klarar sig på de små gräsplättar som finns. Däremot mycket SORGLIGT att de lever där de gör, för den miljön önskar jag INGET levande djur.

Vill du göra en riktigt stor insats drar du igång ett projekt som leder till att de förflyttas därifrån och tills det att du lyckats är det väl bra om de ger dem mat.
Men om du verkligen bryr dig om dem så mycket handlar du för att de ska få leva i en bättre miljö NU!
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Hur naturligt är det att ha råttor inomhus då...du kanske inte har dem i bur men ändå...och ditt jävla tjatande om rovdjur...d blir säkert uppätna och dödade av trafiken...det är deras rovdjur!!!
Vi har gjort vårat bästa...kan nån låna ut en hagelbrakare så vi kan skjuta dom, då blir ni väll nöjda!!!
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

För 30 år sen släppte nån ut nåra kaniner och sen har de förökat sig...o alla vet ju hur kaniner knullar...det är ju allmänt känt!! Och skulle de inte trivas där de e så skulle de väll fan flytta på sig, de vet ju inget annat liv..ungefär som gul zebras råttor....men om ni bara gnäller så skriv inget, för det va inte det jag bad om...ring till stockholms stad o gnäll på dem istället....vi gjorde vad vi kunde göra!!!
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Vad jag hört så började det väl med att folk helt enkelt släppte ut sina kaniner som de inte vill ha..... :cry: . Sen har de helt enkelt förökat sig, som kaniner gör.
Var nåt inslag på tv för några månader sen om några som försökte fånga några av kaninerna för att de skulle skjutas av.
Personligen tycker jag det är dumt. De kaninerna som bor där nu har alltid varit vilda och då fånga in dem och sätta dem i bur...nä, då är det nog bättre att ha bra jägare som kan döda på första skottet och minska antalet kaniner.
Men det är min åsikt....
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Avskutning är nog det enda bästa...Eller förgifta alla med något gift som är snabb verkande.. Alt. Göra allt för att få dem att flytta...
Grythundar/illrar eller kanske implantera grävlingar :devil:
Översvämmade bon och kanske helst då när det är som kallast i vinter...

Nej ursh vad hemsk jag är :devil: ((har haft en synnerligen dålig dag))
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Men snälla nån, lugna ner dig ett hekto :smirk:

Men visst hörrudu. Fortfarande, det finns inte tillräckligt med rovdjur. Dödade av trafik märks det knappast att det hjälper iom att de är så pass många.

Det är stor skillnad mellan råttor som husdjur där beståndet är noga kontrollerat, de inte kan para sig hur som helst, där de lever i stora burar med mycket aktivering, kommer ut och springer varje dag, får bästa tänkbara mat och vård jämfört med förvildade kaniner där de inte hör hemma. Än en gång, jämför med australien där de just nu har stora problem med förvildade kaniner.

Nej då. Största delen av mina råttor känner även till livet hos en grossist och livet hos en zooaffär, och då bara två av de från en bra zooaffär. Även om det är det enda liv de känner till att vara i fångenskap så märks det tydligt att de trivs här.
Sen visst, kaninerna kanske trivs där också - men de hör inte hemma där! Det finns inte rovdjur, det är inte starkaste överlever där och är det inte det så är det väldigt dåligt för stammen.

Visst, ni gjorde vad ni kunde. Men ni kunde även låta bli. Och du kan sannerligen ta och lugna ner dig istället för att bete dig som en liten skitunge :smirk:
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Problemet är om man hjälper dom att föröka sig på ett ställe är det är en massa trafik är att risken för fler trafikolyckor ökar.
En del har svårt att medvetet köra över smådjur och tvärbromsar och i fel situtation kan det orsaka stora olyckor.
Då är det bättre att maten dras in så att dom kanske drar sig tillbaka där mat kan finnas naturligt för en kanin = skogen.
Det gör dom nämligen inte så länge det finns mat på plats.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Dessa kaniner skjuts av med jämna mellanrum.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Skitkul, har du sett dem ligga sprattande i plågor på vägen? Tycker du det är ett bra sätt att dö på? :devil: Jag har sett påkörda kaniner som fortfarande lever, men trafiken gör att ingen kan stanna för då händer det ännu mer olyckor! Det är ingen plats lämplig för kaniner och det är både grymt och obarmhärtigt att låta dem fortsätta leva under de här förhållandena.

Gör något konstruktivt istället för att vara otrevlig på nätet. Se till att de kommer därifrån istället för att döma ännu fler till ett liv i misär, som du gör nu. :mad:
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Hmm, vill upplysa om att du svarat fel person ovan.
JAG har då inga råttor.
Däremot håller jag med andra talare om att de dels kan orsaka olyckor och att det inte är någon trevlig död att bli påkörd.
Upprepar mitt tidigare råd:
Vill du göra en riktigt stor insats drar du igång ett projekt som leder till att de förflyttas därifrån och tills det att du lyckats är det väl bra om de ger dem mat.
Men om du verkligen bryr dig om dem så mycket handlar du för att de ska få leva i en bättre miljö NU!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 729
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 396
Senast: niardasp
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 023
Övr. Katt När Nikita dog var smärtan och sorgen outhärdlig och det kändes verkligen som livet var slut. Hon var inte bara min 'once in a lifetime'...
2
Svar
26
· Visningar
2 708
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp