Bukefalos 28 år!

kaninerna vid klarastrandsleden...

Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Men snälla du, lugn ner dig. Det är ingen som varit elak mot dig och anklagat dig för någonting. De flesta här har skrivit att det var en bra tanke av dig, men att ngt borde göras för att inte ha kaninerna där.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

ja är hur lugn som helst...men bad inte om åsikter om rovdjur etc...utan bara snällt o vänligt att fler kunde hjälpa till..
Och catarina ekman, jag har inte sagt att du har nåra råttor...utan det va till gul zebra... Dessa kaniner vet inget annat och det kan va svårt som privatperson att få 200-300 kaniner att flytta på sig.
De blir ju inte mer påkörda för att jag ger dem mat eller???

Vad gör det för nytta att de skjuter av nåra, kaniner förökar sig i ett hiskligt tempo!

men jag vill inte diskutera det här nog mer nu, jag var inte ute efter en diskussion bara hjälp....jag måste ju försvara mig, ni säger att det är jag som hugger, men det va ni som högg först.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Förresten ni som har gnällt ni bor ju inte ens i sthlm...ni vet väll inge om det här egentligen!!! Det va väll nån som bodde här...det är ju bäst att skriva det annars blir det ett jävla liv!!!
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Jag lovar att om det bodde hundratals kaniner mellan järnvägen och R80 här i Storvik så skulle jag vara den sista att mata dem!

Det är helt enkelt inget bra ställe för kaniner att bo på, punkt slut! Antingen blir de påkörda och skadade men överlever i värsta fall, eller så orsakar de trafikolyckor där människor blir skadade.

Så det bästa för alla är om de flyttar för att det inte finns någon mat, eller att de dör ut för at det inte finns någon mat, eller att man på ett humant och snabbt sätt kan skjuta av alla.

Att mata dem förlänger ju bara "plågan"...
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Nä, bor inte i stockholm men har varit där ett antal gånger. Uppsala är inte så långt ifrån.....Och angående att skjuta av så kanske man bör skjuta av alla, så de inte förökar sig (vilket de som sagt gör väldigt fort).
Folk är nog inte ute efter en diskussion, men tycker det är dumt att hjälpa djur som inte hör hemma i naturen (vilket de här kaninerna inte gör, även om det finns vildkaniner).
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Läs igenom tråden så ser du. Du skrev ett trevligt inlägg, vi svarade lika trevligt, och då hugger DU till.

Så om man inte bor i stockholm vet man ingenting om det? Det finns bilar, tåg, flyg mm vet du. Nog för att jag inte har varit vid just den platsen, men jag har minsann inte varit bland en massa dinosaurier heller. Och ändå vet jag att de fanns.
Man måste inte ha sett allt med egna ögon för att veta.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

För det första heter jag Catrine..
Förstod nästan att du menade att svara gul zebra men du har tryckt på svara knappen som tillhör mitt inlägg och då stor det att svaret är till mig...

Jag vet att det är omöjligt för en privatperson att flytta så många kaniner, det var därför jag sa attt ni skulle starta ett projekt. Prata med den berörda kommunen och andra inblandade. Fråga efter en plats där ni kan släppa ut dem och säg att ni samlar ihop frivilliga som hjälper till att flytta dem då. Om ni lyckas hitta en lösning kan jag personligen komma upp till Stockholm och hjälpa er att fånga och flyttta dem.

Nä, de blir inte mer påkörda för att du ger dem mat men de blir FLER och då blir också fler kaniner offer för trafiken. Och FLER kaniner får lida av matbrist (för oavsett hur mycket mat du lägger ut kommer den aldrig att räcka till alla då mer mat=fler kaniner) och skador de får av trafiken.

De brukar försöka skjuta av så många som möjligt har jag förstått. Du som vet så mycket om kaniner borde veta att förutom att de förökar sig i snabb takt drar de sig även in i sina hålor och gömmer sig när en fara hotar. Hur ska de då kunna skjuta dem alla när de gömmer sig?
Vad gör det för nytta att de skjuter av nåra, kaniner förökar sig i ett hiskligt tempo!

Angående ditt argument att vi som diskuterar inte bor i Stockholm är det det enda hittills i den här diskussionen som gör mig FÖRBANNAD.
Jag bor 8 mil från Stockholm och passerar ofta Klarastrandsleden på väg dit då både sambon och jag har släktingar där så jag har sett och följt problemet under många år.

Och som sagt jag hjälper dig gärna om du lyckas hitta en varaktig lösning för dessa kaniner..

Förstår att du vill ha hjälp men om du lägger ut en tråd på ett forum får du faktisk vara beredd att diskutera.

/Catrine- som också får "ont" i hjärtat och vill hjälpa när hon ser dessa kaniner.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Så ni förstår inte alls varför jag blir irriterad???? Jag har aldrig sagt att jag kan mer om kaniner än nån annan, för det kan jag inte....

Har ringt stockholms stad, då det är dem som har ansvaret, de vill inte göra nått, finns ej pengar eller tid till detta...och det är inte mitt fel...
Men som du säger...CATRINE.....det är omöjligt att skjuta för de kryper ner i sina hålor, men hur ska vi då få dem där ifrån, de kommer sticka så fort vi ser dem...så jag ser att enda lösningen är att ge dem mat och låta dem fortsätta va där, de måste ju trivas eftersom de är kvar...jag kommer ge dem mat i fortsättningen och vill ingen hjälpa till med de så är det erat problem, jag tänker göra det bästa jag kan kan och det är att ge dem mat!!!
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Gör så du, det är ju ditt val. Och som sagt har jag svårt att åka 8 mil bara för att hjälpa till..
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Det förstår jag....
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Du bara förvärra problemet.
Att vissa kaniner svälter ihjäl under vintern är ett bra sätt för naturen att kontrollera så dom inte blir för många. Blir dom för många uppstår andra problem. Skall man ha kaniner i det fria så får man också gilla läget att naturen sköter det som vi människor inte kan sköta. Dvs reproduktion. Det blir problem för både djur och människor i framtiden.
Stödmatar gör man med dom djur som det finns få av så att dom har större chans att reproducera sig inte för att man tycker synd om dom. Annars får du framtida problem då dom bara blir fler och fler.
Jag tycker du skall läsa på lite mer om sådant här så du får ordentligt på fötterna. Just nu inser du inte vad ni ställer till med när ni stödmatar sådant som inte borde stödmatas. Gör obalans i naturen och du inte bara förstör för dom djuren du stödmatar utan kan förstöra balansen som fanns där innan. Obalans = sämre framtid.
Men det är ju klart att den ökade trafikrisken är inget att bry sig om för lite svinn bland människan får man väl räkna med när man vill att kaniner skall leva på en plast som inte är bra för dom.
Har du för ett ögonblick tänkt på att den stora massan av kaniner kan bero på att andra har stödmatat förr och ökat överlevnadschansen för samtliga individer = fler kaniner som kan föröka sig?
Inga naturliga fiender som håller nere antal, ingen matbrist som håller antal nere osv?
Tanken är i sig god men passar mer för utrotninghotade arter eller dom som går åt det hållet.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Linabebis skrev:
så jag ser att enda lösningen är att ge dem mat och låta dem fortsätta va där, de måste ju trivas eftersom de är kvar...

De är inte kvar för att de trivs, de är kvar för att de blir överkörda om de försöker ta sig därifrån! Det humanaste vore att ge stackarna råttgift så att de slipper sitta och lida hopklämda i en onaturlig miljö.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Hej.

Jag bor i Stockholm, och anser därför att jag har rätt att svara här.

Det var en fin tanke, men kaninerna lider faktiskt! Om du vill göra DE en tjänst så gör som ngn sa tidigare, starta upp ett projekt och flytta de. Det är faktiskt bättre att avliva de än att mata dem...
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Hur man får upp kaninerna: man sätter nät vid deras utgångar och släpper ner en jaktiller, den driver upp dom. Sedan antingen fångar man dom i burar uppe vid näten och omplacerar dom till bättre plats att leva på.. Järva fältet? Hanstaskogen??? Eller så är man prosaisk och avlivar dom helt enkelt.

Men vid omplacering i det vilda måste man tänka på att det inte ärt så bra att blanda in tamkanins gener i ett vilt bestånd.

/KT
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Linabebis skrev:
igår tog jag och en vän oss i kragen och åkte ut till klarastrandsleden i stockholm, där bor det typ 200 kaniner , precis vid vägen och det har ingen mat.....så vi lade ut två 20 kg höbalar till dem så de har lite att äta iallafall...vi höll på att offra våra liv när vi sprang mellan bilarna med balarna, men det va det värt....kan inte fler hjälpa till???? :bow:

Jag måste ge dig massor med beröm för den fina gest du gjorde.
Jag är övertygad om att kaninerna uppskattade donationen! :bow:

Ibland kan det vara svårt att veta hur man ska gå tillväga för att verkligen hjälpa till på ett sätt som ger en längre positiv verkan.

Klarastrandsleden är absolut ingen plats för kaniner att bo på, det är vi alla överens om, men ibland kan det vara så lätt att kritisera andras handlande av god vilja, speciellt då man anser sig veta bättre själv, utan att lyfta ett finger för att hjälpa till.
*pik till alla inblandade i tråden*

Jag vet inte vad man ska göra av kaninerna - mata, flytta eller avliva - men en sak som är säker - det som Linabebis gjorde var en extremt fin gest, riktad till de djur som stockholms stad "glömt" bort under 3 decennier, och som ingen annan verkar intressera sig för mer än att det blir blodigt i körfilen :mad:

Jag tycker att Linabebis inlägg var en vädjan om hjälp. Ingen som förstår sig på kaniner som faktiskt Vill hjälpa till?
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Tack caballus....äntligen en människa som förstår vad en vanlig privatmänniska kunde göra för dessa djur!!!! Tack tack o åter tack :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Jag är inte ute efter att skada dessa djur, som vissa tror...jag har ringt stockholms stad ingen kan hjälpa, hur ska jag och nåra till kunna fånga 300 förvildade kaniner, helt omöjligt.. Det ända jag har gjort är att göra det bästa av situationen....men jag skulle aldrig ha sagt nått......
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Bäst borde ju vara att avliva dom, man kanske kan hyra jägare eller något som sitter där och skjuter dom allteftersom de ser dom. Eller som någon sa, släppa ner en jaktiller i bona för att jaga upp dom och sedan avliva dom.


Lätt att säga svårt att genomföra.
Jag skulle gärna hjälpa till men jag bor 25-30 mil bort.
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Varför öppnar ni käften överhuve taget om ni bara ska gnälla på det ja gjorde....jag har gjort mitt bästa, försöker ni bara döva erat dåliga samvete eller?????
 
Sv: kaninerna vid klarastrandsleden...

Vart gnäller jag på dig?
Skriv ner vilken mening!

Jag bara föreslog vad du skulle kunna göra för dom och dessutom lade jag till att det är lätt att säga men svårt att genomföra. Och som jag skrev. Jag vill kunna hjälpa till men eftersom jag bor 25-30 mil bort så kan jag inte. Därför hjälper jag djuren i mitt eget område. Sen får andra hjälpa djuren i sitt på det bästa sätt.

Sen om du skriver i ett forum får du vara beredd på att inte alla ska slicka din röv för att få vara kompis med dig :smirk: Tro mig, det är sanningen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 729
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 396
Senast: niardasp
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 023
Övr. Katt När Nikita dog var smärtan och sorgen outhärdlig och det kändes verkligen som livet var slut. Hon var inte bara min 'once in a lifetime'...
2
Svar
26
· Visningar
2 708
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp