Kånken laptop eller no. 21?

skiesabove

Trådstartare
Dagens i-landsproblem!
Jag ska bränna en (för mig) ohemul summa på en ryggsäck. Jag har ett presentkort på 1500kr som bränner i fickan. Valet står mellan en Fjällräven Kånken laptop 17" eller Fjällräven no. 21 medium. Tilltänkt användningsområde: allt. Handväska, skötväska, resväska (reser även långresor med enbart liten ryggsäck, gött med bara handbagage), utflyktsväska.

Kånken fördelar:

Har paddade axelremmar
Storfacket går att öppna hela vägen runt
Klassisk design med reflex
Kostar "bara" 1100kr
Kånken nackdelar:
Den rymmer bara det den rymmer, sen är det stopp
Inte så många fack
http://www.fjallraven.com/catalog/p...s/kanken-laptop-17/category/384/?option_id=73

no. 21 fördelar:
Har paddade axelremmar och ryggstöd
Har massa finurliga fack och man kan spänna fast rulle/jacka ovanpå vid resor/vandringar
Snölås och kan expandera uppåt en bit
Jättefin retro-design med läderdetaljer
no. 21 nackdelar:
PRISET. 1700kr. Eller i small-versionen 1500kr.
Kan säkert bli lite svårt att gräva fram saker som hamnat i botten
http://www.fjallraven.com/rucksack-no-21-medium?nosto=Nost-Product

Beslutsångest deluxe! Jag har suktat i flera år efter en egen fjällräven-rygga, jag älskade sönder den jag ärvt av min mor (som hon haft sen hon var liten), och nu har jag ett presentkort som kan förverkliga drömmen.

Men hur vet jag vilken av ryggsäckarna som är Den Rätta? :nailbiting:
 
Den rätta ryggsäcken för mig har ett spänne så man kan sammanfoga axelremmarna över bröstkorgen, så att jag slipper lägga kraft på att ha kvar dem i bärläge. Det är den absolut viktigaste egenskapen för mig.
Ska jag sedan bära någon större vikt i ryggsäcken, ska den också ha en fungerande midjebälte, som tar upp större delen av vikten. Ovanpå det ska ryggsäcken passa på min rygg, så att jag liksom känner mig ett med den. Innehållet ska alltså inte ha en chans att skvalpa runt på min rygg.

Först efter detta, börjar jag kolla på fack och hur jag har tänkt och använda ryggsäcken.
Ingen av ovanstående ryggsäckar hade jag därför lagt någon större energi på att ens överväga att använda.
 
Dagens i-landsproblem!
Jag ska bränna en (för mig) ohemul summa på en ryggsäck. Jag har ett presentkort på 1500kr som bränner i fickan. Valet står mellan en Fjällräven Kånken laptop 17" eller Fjällräven no. 21 medium. Tilltänkt användningsområde: allt. Handväska, skötväska, resväska (reser även långresor med enbart liten ryggsäck, gött med bara handbagage), utflyktsväska.

Kånken fördelar:

Har paddade axelremmar
Storfacket går att öppna hela vägen runt
Klassisk design med reflex
Kostar "bara" 1100kr
Kånken nackdelar:
Den rymmer bara det den rymmer, sen är det stopp
Inte så många fack
http://www.fjallraven.com/catalog/p...s/kanken-laptop-17/category/384/?option_id=73

no. 21 fördelar:
Har paddade axelremmar och ryggstöd
Har massa finurliga fack och man kan spänna fast rulle/jacka ovanpå vid resor/vandringar
Snölås och kan expandera uppåt en bit
Jättefin retro-design med läderdetaljer
no. 21 nackdelar:
PRISET. 1700kr. Eller i small-versionen 1500kr.
Kan säkert bli lite svårt att gräva fram saker som hamnat i botten
http://www.fjallraven.com/rucksack-no-21-medium?nosto=Nost-Product

Beslutsångest deluxe! Jag har suktat i flera år efter en egen fjällräven-rygga, jag älskade sönder den jag ärvt av min mor (som hon haft sen hon var liten), och nu har jag ett presentkort som kan förverkliga drömmen.

Men hur vet jag vilken av ryggsäckarna som är Den Rätta? :nailbiting:

Nu kanske du redan sett väskorna på riktigt, men utifall att du inte har det: jag har en no. 21 Small och jag vill bara flagga för att den är större än vad man tror. Min 13-tums laptop går ner utan problem tillsammans med flertalet böcker.
 
Den rätta ryggsäcken för mig har ett spänne så man kan sammanfoga axelremmarna över bröstkorgen, så att jag slipper lägga kraft på att ha kvar dem i bärläge. Det är den absolut viktigaste egenskapen för mig.
Ska jag sedan bära någon större vikt i ryggsäcken, ska den också ha en fungerande midjebälte, som tar upp större delen av vikten. Ovanpå det ska ryggsäcken passa på min rygg, så att jag liksom känner mig ett med den. Innehållet ska alltså inte ha en chans att skvalpa runt på min rygg.

Först efter detta, börjar jag kolla på fack och hur jag har tänkt och använda ryggsäcken.
Ingen av ovanstående ryggsäckar hade jag därför lagt någon större energi på att ens överväga att använda.

Passformen på båda är bra för mig, jag har som sagt suktat i flera år och har provat ut dom. Bröstkorgsrem är ett otyg enligt mig, däremot vill även jag ha midjebälte om det ska bäras vikt och jag är väldigt kräsen med passform om det är en tung ryggsäck. Men eftersom jag inte packar mer än 8kg i den här ryggsäckstypen så är det inte ett krav med midjebälte ;). Det är snarare bara ivägen, eftersom ryggsäcken endast kommer bäras på ryggen kortare stunder och däremellan kommer att åka bil/tåg/buss/flyg/sitta bredvid mig. Det är inte en lång-fjällvandrings-väska jag är ute efter idag. Det är en stadsresor/korta-utflykter-väska jag är ute efter.
 
Nu kanske du redan sett väskorna på riktigt, men utifall att du inte har det: jag har en no. 21 Small och jag vill bara flagga för att den är större än vad man tror. Min 13-tums laptop går ner utan problem tillsammans med flertalet böcker.

Ja, jag har sett båda i verkligheten och när dom är platta så ser den lilla ganska mycket mindre ut, så jag är jättetacksam för din reflektion :).
 
Ja, jag har sett båda i verkligheten och när dom är platta så ser den lilla ganska mycket mindre ut, så jag är jättetacksam för din reflektion :).

Jag har iofs inte sett medium-varianten i verkligheten, så den kanske är jättemycket större än small-varianten. :D Men köp hem båda, provpacka och lämna igen den du inte vill ha? :)
 
Jag tycker att 21 är så mycket snyggare att det är väldigt svårt att bortse från. Laddar själv för att köpa en sådan.
 
Dagens i-landsproblem!
Jag ska bränna en (för mig) ohemul summa på en ryggsäck. Jag har ett presentkort på 1500kr som bränner i fickan. Valet står mellan en Fjällräven Kånken laptop 17" eller Fjällräven no. 21 medium. Tilltänkt användningsområde: allt. Handväska, skötväska, resväska (reser även långresor med enbart liten ryggsäck, gött med bara handbagage), utflyktsväska.

Kånken fördelar:

Har paddade axelremmar
Storfacket går att öppna hela vägen runt
Klassisk design med reflex
Kostar "bara" 1100kr
Kånken nackdelar:
Den rymmer bara det den rymmer, sen är det stopp
Inte så många fack
http://www.fjallraven.com/catalog/p...s/kanken-laptop-17/category/384/?option_id=73

no. 21 fördelar:
Har paddade axelremmar och ryggstöd
Har massa finurliga fack och man kan spänna fast rulle/jacka ovanpå vid resor/vandringar
Snölås och kan expandera uppåt en bit
Jättefin retro-design med läderdetaljer
no. 21 nackdelar:
PRISET. 1700kr. Eller i small-versionen 1500kr.
Kan säkert bli lite svårt att gräva fram saker som hamnat i botten
http://www.fjallraven.com/rucksack-no-21-medium?nosto=Nost-Product

Beslutsångest deluxe! Jag har suktat i flera år efter en egen fjällräven-rygga, jag älskade sönder den jag ärvt av min mor (som hon haft sen hon var liten), och nu har jag ett presentkort som kan förverkliga drömmen.

Men hur vet jag vilken av ryggsäckarna som är Den Rätta? :nailbiting:

Jag har Kånken laptop. Den är helt okej (lite lång i ryggen för mig), men förvänansvärt orymlig enligt min mening. Tidigare hade jag en klassisk Kånken och laptopen i ett fodral i väskan och den rymde mer än laptop-Kånken trots att den ser betydligt mindre ut. Jag reser ofta med laptop-Kånken, men även när väskan är tetrispackad så blir den väldigt proppfull bara vid en resa på 3-4 dagar.
 
Jag har Kånken laptop. Den är helt okej (lite lång i ryggen för mig), men förvänansvärt orymlig enligt min mening. Tidigare hade jag en klassisk Kånken och laptopen i ett fodral i väskan och den rymde mer än laptop-Kånken trots att den ser betydligt mindre ut. Jag reser ofta med laptop-Kånken, men även när väskan är tetrispackad så blir den väldigt proppfull bara vid en resa på 3-4 dagar.

Nu är jag nästan helt säkert på att det blir no. 21, det låter som att Kånken laptop rymmer för lite för mina syften.
 
Visst är det! Och helt logiskt när man väl tänker på det. :D Själv hade jag aldrig tänkt tanken innan min "optimera-mera"-sambo introducerade mig för konceptet genom att beställa fyra vandringsryggsäckar som alla packades och provades in i minsta detalj innan tre av dem skickades tillbaka. :D

Jag har inte ens tänkt tanken förut, att det är öppet köp även på väskor :D.
 
Jag hade inte tagit någon av dem. Remmarna verkar inte vara ergonomiska nog för det du ska ha den till. Jag hade titta på någon med vettigare remmar och rem över bröstkorgen.

Jag har en stor Targus till datorn med svängda remmar som är helt underbar. Den sväljer rätt mycket utöver datorn också:
0002490.jpeg


Ska jag ha packning eller är ute i fält har jag en Jack Wolfskin för damer, Highland Trail 36:
130702_Highland_Trail_36_KW27.jpg


Tillägg: Oops, såg inte att du inte ville ha bröstrem :o
 
Senast ändrad:
Har en kånken laptop 17", den rymmer ju massor - tycker jag! Tack vare formen är den lätt att packa i också.
 
Jag hade inte tagit någon av dem. Remmarna verkar inte vara ergonomiska nog för det du ska ha den till. Jag hade titta på någon med vettigare remmar och rem över bröstkorgen.

Jag har en stor Targus till datorn med svängda remmar som är helt underbar. Den sväljer rätt mycket utöver datorn också:
0002490.jpeg


Ska jag ha packning eller är ute i fält har jag en Jack Wolfskin för damer, Highland Trail 36:
130702_Highland_Trail_36_KW27.jpg


Tillägg: Oops, såg inte att du inte ville ha bröstrem :o

Nejnejnej,
tack :).

Det är inte den typen av ryggsäck jag är ute efter. Det estetiska spelar en STOR roll här, det är alltså en ryggsäck istället för en handväska jag är ute efter. 95% av tiden kommer den vara det jag bär grejer i på stan, till och från kontoret etc.

Det är en Fjällräven jag vill ha :).
 
Passformen på båda är bra för mig, jag har som sagt suktat i flera år och har provat ut dom. Bröstkorgsrem är ett otyg enligt mig, däremot vill även jag ha midjebälte om det ska bäras vikt och jag är väldigt kräsen med passform om det är en tung ryggsäck. Men eftersom jag inte packar mer än 8kg i den här ryggsäckstypen så är det inte ett krav med midjebälte ;). Det är snarare bara ivägen, eftersom ryggsäcken endast kommer bäras på ryggen kortare stunder och däremellan kommer att åka bil/tåg/buss/flyg/sitta bredvid mig. Det är inte en lång-fjällvandrings-väska jag är ute efter idag. Det är en stadsresor/korta-utflykter-väska jag är ute efter.
Det finns ryggsäckar med bröstrem, som tar hänsyn till den anatomiska skillnaden mellan män och kvinnor - om det nu är ditt problem.
De tre ryggsäckar jag använder har alla midjerem. Två av dem kan jag antingen plocka bort midjeremmen på, eller gömma undan i en för ändamålet avsedd ficka, då den inte används - t.ex till och från jobbet.

Och det är det som jag oftast använder min ryggsäck till, att ta mig till och från jobbet - antingen 5-6km cykling, eller 100m promenad till bil, och se'n 600-700m promenad till skrivbordet. Så, nej - det är inte fjällvandringsskäl som gör att jag inte vill lägga ett uns kraft på att skjuta fram axlarna för att justera tillbaks ryggsäckens axelremmar där de ska vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp