Bukefalos 28 år!

Karlabarnen - Från födsel till flytt

Gissa vem som var hos veterinären i morse?

Stygnen vätskar rätt rejält, det blir så tätt mellan juvren att det är svårt att få det torrt. Hemskickad med smakfri (:D) tvättsprit och ordination att ligga på rygg och gosa så mycket vi bara kan, för att lufta.

Hon äter med god aptit, men ett par av valparna verkar ha missat nån matning och var lite tomma och hungriga. Nu jävlar äter de iaf lätt på flaskan när jag gav dem en slatt extra, alltid nått...
 
Gissa vem som var hos veterinären i morse?

Stygnen vätskar rätt rejält, det blir så tätt mellan juvren att det är svårt att få det torrt. Hemskickad med smakfri (:D) tvättsprit och ordination att ligga på rygg och gosa så mycket vi bara kan, för att lufta.

Hon äter med god aptit, men ett par av valparna verkar ha missat nån matning och var lite tomma och hungriga. Nu jävlar äter de iaf lätt på flaskan när jag gav dem en slatt extra, alltid nått...
Verkar hon ha dåligt med mat åt dom?
 
Verkar hon ha dåligt med mat åt dom?
Jag vet inte, eller om det är vissa *host* sälar *host* som tenderar att ta de bästa tuttarna.

Eller så är jag bara skadad av lammen, men vill att de ska kännas "tunga" och fulla när man tar i dem!
 
Jag vet inte, eller om det är vissa *host* sälar *host* som tenderar att ta de bästa tuttarna.

Eller så är jag bara skadad av lammen, men vill att de ska kännas "tunga" och fulla när man tar i dem!

21191846_10155066022473666_410351989510394077_n.jpg


Såret ser redan väldigt mycket bättre ut! Ska ta nya bilder på småknoddarna nu också, de har ju fyllt en vecka :love:
 
Kontrollvägde alla nu, lille Sonic som var minst vid födseln är fortfarande minst, men har mer än dubblat sin födselvikt. Från 280 till 580 gram.

Störst vid födseln var Daud med 410 gram, han väger idag 720 gram.

Resten föddes mellan 330 och 360 gram, men har nu hamnat i ett par olika tillväxtgrupper, precis som jag misstänkte när jag kände på dem igår. Kommer fortsätta stötta med lite extra här och var.

Teb, 610 gram
Rost, 670 gram
Imoen, 595 gram
Aloy, 630 gram
Joel, 670 gram
Tidus, 615 gram
Nate, 645 gram

Ganska stor skillnad mellan dem, men alla verkar ju iaf växa?
 
Kontrollvägde alla nu, lille Sonic som var minst vid födseln är fortfarande minst, men har mer än dubblat sin födselvikt. Från 280 till 580 gram.

Störst vid födseln var Daud med 410 gram, han väger idag 720 gram.

Resten föddes mellan 330 och 360 gram, men har nu hamnat i ett par olika tillväxtgrupper, precis som jag misstänkte när jag kände på dem igår. Kommer fortsätta stötta med lite extra här och var.

Teb, 610 gram
Rost, 670 gram
Imoen, 595 gram
Aloy, 630 gram
Joel, 670 gram
Tidus, 615 gram
Nate, 645 gram

Ganska stor skillnad mellan dem, men alla verkar ju iaf växa?

Jag tycker inte alls att skillnaderna är stora? Framförallt med tanke på att det är en större ras. Jag skulle inte hålla på att stödmata så länge ingen minskar i vikt eller inte verkar äta själv, inte med dom jämna vikterna :)
 
Jag tycker inte alls att skillnaderna är stora? Framförallt med tanke på att det är en större ras. Jag skulle inte hålla på att stödmata så länge ingen minskar i vikt eller inte verkar äta själv, inte med dom jämna vikterna :)

Det är att betrakta som jämnt fast det är så stor skillnad ändå alltså? Skönt att veta. Av nån anledning verkar BC-uppfödare slarva med vägningen, nästan ingen av mina mentorer har koll på hur vikterna har sett ut på sina kullar :p

De två som ligger på 610 och 615 tycker jag är lite ämliga, de känns inte lika fasta som syskonen så är mer därför jag vill stötta dem. Som det är nu lägger jag dem till var sin spene när hon (enligt veterinärens order) ska ligga på rygg och lufta såret.
 
Det är att betrakta som jämnt fast det är så stor skillnad ändå alltså? Skönt att veta. Av nån anledning verkar BC-uppfödare slarva med vägningen, nästan ingen av mina mentorer har koll på hur vikterna har sett ut på sina kullar :p

De två som ligger på 610 och 615 tycker jag är lite ämliga, de känns inte lika fasta som syskonen så är mer därför jag vill stötta dem. Som det är nu lägger jag dem till var sin spene när hon (enligt veterinärens order) ska ligga på rygg och lufta såret.

Jag tycker absolut att det är jämt! Kan skilja 50 gram mellan DS-valpar utan att det är några konstigheter. Då pratar vi hundar med en vuxenvikt på 6-8 kg :p
De som inte känns lika "fasta" kanske också är av en annan typ? Lite tunnare benstomme eller så.
Det är ju ingen fara att stödmata eller lägga till extra, gör såklart det som känns bäst men oroa sig för vikterna i förhållande till kullsyskon skulle jag inte göra så länge individens viktkurva ser bra ut och inte tappar massor :)
Hoppas såret börjar se finare ut nu!
 
Kontrollvägde alla nu, lille Sonic som var minst vid födseln är fortfarande minst, men har mer än dubblat sin födselvikt. Från 280 till 580 gram.

Störst vid födseln var Daud med 410 gram, han väger idag 720 gram.

Resten föddes mellan 330 och 360 gram, men har nu hamnat i ett par olika tillväxtgrupper, precis som jag misstänkte när jag kände på dem igår. Kommer fortsätta stötta med lite extra här och var.

Teb, 610 gram
Rost, 670 gram
Imoen, 595 gram
Aloy, 630 gram
Joel, 670 gram
Tidus, 615 gram
Nate, 645 gram

Ganska stor skillnad mellan dem, men alla verkar ju iaf växa?
Väldigt liten skillnad skulle jag säga, förutom Imoen som väger lite mindre men inte ens där skulle jag vara orolig om hon ökat fint i jämförelse med hennes egen viktkurva :)
Jämför inte alla med varandra, utan gå efter deras egen viktkurva och hur dom växer :)
 
Väldigt liten skillnad skulle jag säga, förutom Imoen som väger lite mindre men inte ens där skulle jag vara orolig om hon ökat fint i jämförelse med hennes egen viktkurva :)
Jämför inte alla med varandra, utan gå efter deras egen viktkurva och hur dom växer :)
Imoen växer klart sämst, i förhållande till födselvikten (360 gram). Men hon är ju inte jätteliten...
 
Imoen växer klart sämst, i förhållande till födselvikten (360 gram). Men hon är ju inte jätteliten...
I Pollys första kull vägde två små finlemmade töser 1,5 respektive 1,6 kg vid 8 veckors ålder. Den tredje tiken och dom tre grabbarna vägde då runt 2,5 kg. Rätt stor skillnad mellan dom vikterna på mindre hundar :D
Småttingarna var pytte och förblev små och nätta hundar även som vuxna, men deras egna viktkurvor var fina och bara den minsta fick extramat vid sidan om mamma-hund dom första 5 dagarna. Småttingarna ligger på ca 5-5,5 kg idag som vuxna och stora tösen (Cookie) väger 9,5 kg ! Galet stor skillnad i benstomme där :rofl:
 
R.I.P. Fähunden föddes minst i kullen, mindre än den minsta tiken, han var ff minst när de blev leveransklara. Han var dessutom så ful att han nästan var söt.
Vid 12 månaders ålder vägde han drygt 20 kg o de två tikar som uppfödarna behållit låg på drygt 13 Tog sig ut genom nötgrindar.
Vid 4 års ålder vägde han 28 kg (bara ben o muskler), tikarna vägde då drygt 16 kg.
1 år o väldigt stilig, fast fortfarande valpig
V1326_99.jpg


9 år o märkt av sjukdom. Hade då krympt till 24 kg, han var 68 cm vid manken.
hBC67B308
 
Kontrollvägde alla nu, lille Sonic som var minst vid födseln är fortfarande minst, men har mer än dubblat sin födselvikt. Från 280 till 580 gram.

Störst vid födseln var Daud med 410 gram, han väger idag 720 gram.

Resten föddes mellan 330 och 360 gram, men har nu hamnat i ett par olika tillväxtgrupper, precis som jag misstänkte när jag kände på dem igår. Kommer fortsätta stötta med lite extra här och var.

Teb, 610 gram
Rost, 670 gram
Imoen, 595 gram
Aloy, 630 gram
Joel, 670 gram
Tidus, 615 gram
Nate, 645 gram

Ganska stor skillnad mellan dem, men alla verkar ju iaf växa?

Jag tycker inte att det är så stor skillnad. Kan kolla vad Ebrah och hennes syskon vägde när de var småpluttar.. återkommer.
 
När Ebrah och syskon var knappt tre veckor gamla så visade vågen följande vikter i gram:
Hanar: 1326, 1162, 1148, 1082.
Tikar: 1315, 1134, 1042.

Ingen stödmatades, men när vi började ge dem "vanlig mat" (köttfärs och något mer) så var vi noga med att de minsta faktiskt åt också, inte bara busade runt. Ebrah tex kunde glömma bort att äta eftersom hon ville kolla vad alla andra gjorde hela tiden :p Idag väger tikarna ca 20 kg och hanarna ca 27-30kg. Inga konstigheter med hur de utvecklats eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp