Kastrationsproblem!

P

Pockan

Hej! Den 18/3 kastrerade vet. min 2-åring. Jag var ute och gick med honom (förutom hagvistelse) två gånger per dag. Två dagar efter kastrationen kastade ett av våra ston hemma så vi blev satta i karantän (ev. virusabort). Min 2-åring står i ett större stall en bit hemifrån. Som vanligt blir inte allt som man vill ha det om man inte kan åka dit själv. Allt ska enligt uppgift varit bra med honom.
Igår fick vi veta att det inte var virusabort, så jag bytte stallkläder och åkte ut till ex-hingsten. Skapet är SVULLET. Det ser ut som nya testiklar ;) ! Ringde vet som sa att det är helt normalt, till saken hör att vår vet är lite udda och ökänd som en mindre duktig hästvet.
Min fråga är: Hur länge är dom svullna efter kastration? Han har ingen feber men verkar mycket störd av skapet.
Det är 15 år sedan vi kastrerade senast så jag minns inte riktigt hur det var, så snälla, all info mottages med tacksamhet! :)

MVH/Fia
 
Kan de vara så att han samlat var i såret? Ta å kollaupp de med en annan vet!
 
Är han öppen eller sydd, har han feber??
Det ÄR normalt att dom svullnar i..har du nån rutinerad i stallet som kan titta lite på det?? Jag brukar när dom är öppna köra in en finger i öppningen och rota runt så jag får "hål" igen och all skit kan rinna ut( endast NÄR det är befogat, annars låter jag det bara vara)
Lite sårfeber kan dom ha, men dom ska inte ha hög feber. Det brukar börja ca 5-7 dagar efter ingreppet.
 
Hej!
Ingen feber, inte sydd! Ska ut ikväll och titta på honom. Hoppas jag slipper öppna såret själv. Usch!
Jag kommer ihåg när vi hade ett sto vi fick låta göra kejsarsnitt på. Såret blev infekterat och vi fick öppna såret regelbundet för att varet skulle rinna ut. Inte trevligt, varken för oss eller stoet! ;)
MVH/Fia
 
Min häst svullnade också i själva skapet efter kastreringen. Han såg ut att ha en vattenfylld ballong där ungefär. Men han kissade som han skulle och ingen feber och såret såg helt okay ut så det var ingen fara. Det gick ner efter någon vecka.
 
Hade oxå problem med kastreringen av min 2 årig. Blev så jättesvullen och fick feber. Dock så kissade han och betedde sig ok. Men vet fick skriva ut Penovet till honom som jag kunde ge injektion varje dag. Det tog 14 dagar från kastreringen till han var ok. Till saken hör att vet, skar sönder en ven och ville inte sätta in smärtstillande och avsvällande.

Går din på medicin? Kanske vore idé? Gärna smärtstillande för då vill de röra sig mer och antibiotika för ev infektion.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 196
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 090
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp