Bukefalos 28 år!

Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

Har alltid retat mig på hästgårdar med typ 2.000 m2 mark. Borde ju finnas lagar att de inte får styckas av så mycket. Ibland ser man stora lantbruk med flera stora lador och stallar med 1 eller 2 tunnland mark, hur kan det vara tillåtet? Håller med alla som säger att så länge folk går och köper dessa avstyckade gårdar så kommer det ju att fortsätta. Var själv väldigt noga med att köpa tillräckligt med mark när vi köpte gård. Har för mycket mark till 2 hästar (10 ha) men tar in hösilage som vi säljer. Bättre att ha för mycket än för lite.

Vet precis vad du menar ,, bodde på en gå¨rd i enköping dom ville sälja för 2,6mille ,, 14 fina boxar ridbana + lada o 2 boningshus men bara trädgård !!
Aldrig att jag köper nåt sånt litet ,,vi hyrde mark av grannen :)
Det borde minst vara 1hkt per box tycker jag .
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det borde minst vara 1hkt per box tycker jag .

Problemet här är ju att folk har helt enkelt inte råd att betala för så mycket. Iaf inte i södra sverige. Vet en gård som kommer att bli till salu. Jättefin, med 9 boxar, stor ridbana, fint boningshus, pool och 13 hektar mark. Den kommer att kosta ca 7miljoner. Hur många hästfolk har råd att betala det?

Däremot har ganska många råd att betala 3,5 miljoner som den skulle kosta utan all mark, och bara tillhörande lite mindre hagar.

Det är pris och efterfrågan som styr
 
Sv: Kastrerade gårdar

Problemet här är ju att folk har helt enkelt inte råd att betala för så mycket. Iaf inte i södra sverige. Vet en gård som kommer att bli till salu. Jättefin, med 9 boxar, stor ridbana, fint boningshus, pool och 13 hektar mark. Den kommer att kosta ca 7miljoner. Hur många hästfolk har råd att betala det?

Däremot har ganska många råd att betala 3,5 miljoner som den skulle kosta utan all mark, och bara tillhörande lite mindre hagar.

Det är pris och efterfrågan som styr

Ja men det är alltid nästan omöjligt att få lönsamhet i all slags verksamhet om man betalar 300 000 kr/ha. Oavsett om det är en bonde eller en hästmänniska som köper till de priserna så finns det andra värden med i bilden. Spekulation tex.

Och kostar gården 7 miljoner så är det bra läge vi pratar om och där finns ofta köpare även för dyra gårdar.

På sikt så är en hästgård med mark värd så mycket mer så det är korkat att inte köpa med mark till.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Problemet här är ju att folk har helt enkelt inte råd att betala för så mycket. Iaf inte i södra sverige. Vet en gård som kommer att bli till salu. Jättefin, med 9 boxar, stor ridbana, fint boningshus, pool och 13 hektar mark. Den kommer att kosta ca 7miljoner. Hur många hästfolk har råd att betala det?

Däremot har ganska många råd att betala 3,5 miljoner som den skulle kosta utan all mark, och bara tillhörande lite mindre hagar.

Det är pris och efterfrågan som styr

Visst styr marknaden. Men det får aldrig gå ut över djurskyddet att folk inte har råd. Har man inte råd att ordna en dräglig tillvaro för sina hästar är det enkelt - ha inga hästar på det stället.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Visst styr marknaden. Men det får aldrig gå ut över djurskyddet att folk inte har råd. Har man inte råd att ordna en dräglig tillvaro för sina hästar är det enkelt - ha inga hästar på det stället.

Håller med dig om att pengar inte ska syra i djurens välbefinnande. Men det finns ju inget rätt eller fel vad gäller hagstorlek bara olika tycke och smak. Det som är drägligt för X är odrägligt för Y.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och kostar gården 7 miljoner så är det bra läge vi pratar om och där finns ofta köpare även för dyra gårdar.

På sikt så är en hästgård med mark värd så mycket mer så det är korkat att inte köpa med mark till.

Ja, gården ligger på västkusten med klass 10 jord.

Ja, ska man se det rent investeringmässigt är det alltid bra att köpa mark, men man ska ändå hosta upp pengarna vid köpet.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Hittade en till fin annons.

Hästgård på 1,5 ha, Stallbyggnad med plats för upp till 7 hästar :p

2,5 mille, men budgivning pågår.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Vi måste hålla liv i denna tråd...för jag hittade denna:

Unikt tillfälle att förvärva en mycket speciell mindre hästgård med plats för 2-3hästar. Tomtarea 3 219 m² :p
 
Sv: Kastrerade gårdar

Vi måste hålla liv i denna tråd...för jag hittade denna:

Unikt tillfälle att förvärva en mycket speciell mindre hästgård med plats för 2-3hästar. Tomtarea 3 219 m² :p

Som vi då :angel:

Fast vi har arrende. Här omkring kastrerar man alla gårdar eftersom godset vill ha marken men inte husen :mad: Och allra helst så river man gårdarna :(
 
Sv: Kastrerade gårdar

Hittade något ÄNNU bättre: Hästgård i Halland, stall byggt 2008, ca 42 kvm, uppstallningsplats + sadelkammare samt två stycken boxar varav en på 11,9 kvm och en på 13,3 kvm. Takhöjd ca 2,68

UNIKT tillfälle att ha hästarna alldeles utanför husknuten...tomtyta 1440 m²

:p
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerade gårdar

Vi köpte vår "gård" med ombyggt garage till stall(1box och en lite shettisbox) och tomtyta 8200kvm... Men skall man ha råd att köpa något som liknar en gård o kunna ha hästarna hemma här i Kungsbacka ja då är det såna här ställen som gäller. Iaf när vi köpte under högkonjunkturen, då gick det inte att lösa de större gårdarna som vanlig arbetare. Men vi har ju ändå lite mer tomt än ovanstående exempel :D Vårt stall visade sig dock inte vara godkänt trots att tidigare ägare sa att det var det. Det gjorde inget för vi byggde ju lösdriften ändå. Sommarhagar arrenderar vi ett par hk av grannarna. Men vår vinterhage på tomten räcker iaf såpass att den inte blir helt upptrampad, men man får ju mocka den till förbannelse...

Drömmen är givetvis en icke kastrerad gård med stora marker! Men vi kan inte flytta så långt in i landet att det går att betala... Här vid storstäderna får man helt enkelt räkna med att skall man ha eget så är det såhär det ser ut om inte man är född in i en bonnfamilj med gamla ägor.
 
Sv: Kastrerade gårdar

kl

Såg för några dagar sedan en gård med stall på 12 boxplatser, ridbana och väldigt fint. Endast 1,2 ha mark. Hur får man plats med 12 hästar på den ytan?
 
Sv: Kastrerade gårdar

hej hej.. tycker vi har gjort klippet... ca 1,5mil utanför hässleholm som är relativt stort. bussförbindelse mm.
vi har boningshus på ca 110m2 som är nyrenoverat, stall med 6 (hmm.. 7 nu eftersom vi delat den ena till två shettisboxar) boxar, ridbana, spolspilta, uppbindningsplats mm.. ca 800m2 ekonomibyggnader så som hönshus, loge, stall mm.. tomten till huset, stallet, hönshuset, gårdsplan och ridbanan är på ca 3000m2. men sen har vi ca 10hektar hagar oxå... :love:
och vilka hagar för den delen... :bump:
självdrännerade (Å som rinner precis bakom hagarna som är ca 10-15m lägre än vår marknivå), olika kupperade (ca 1,5hektar helt plant, ca 2hektar "stenhage" med bossbevuxna stenar och naturligt fallna träd osv, ca 2hektar skogs/sly/gräshage och resterande kupperad/blandad hage med 90%gräs... :love:)
Nu har vi inte köpt detta, men det ligger på ca 1,5milj. vi hyr för 6000kr i mån istället... :angel:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Som säkert flera redan skrivit så finns trenden även i Mälardalen. Det kan ofta vara hus, flera stora ekonomibyggnader som ladugård, magasin och stall och gränserna snuddar vid väggarna. Det måste ju vara mer värt att inte vara så dumsnål och lämna några hektar kvar. Vad ska man annars med alla dessa stora byggnader till?!! Det finns ju även "Stockholmare" som letar sig ut för att just ha häst på landet.

Trist är vad det är. Nej, det är en varning bara det kallas för hästgård för då finns det ingen mark.

För det vet man ju, hästar behöver på sin höjd en hage som är 15*15m....
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja, och argumentet att det finns mark att arrendera är ju standard. Av vem? Vart? Till vilket pris?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast ibland dyker det upp guldkorn. Tex denna: 5 km utanför Varberg, gård på 3,9 hektar mark, Ekonomibyggnad inneh djurstall, maskinhall m m c:a 330 kvm. Uthusbyggnad c:a 30 kvm. Garage. 1,2 mille. Inte så illa. Men dessa annonser är ju ytterst sällsynta. Ok, huset är inte i tipp topp, men enda som måste göras om är avloppet. Sen att hela huset andas 30 tal i stil är ju en annan sak. Men å andra sidan är det ju inget som gör att huset förstörs...enda man kan få är huvudvärk av inredningen, dvs tapetvalet, köksinredningen och mattorna mm ;)
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja, när jag läser gårdsannonser så känner åtminstone jag mig otroligt lurad av att läsa: hästgård, stora möjligheter bla bla bla...när tomten bara är en sketen trädgårdtomt. Håller med, vad ska man med alla vräkiga byggnader när man enbart kan göra rastgård för hund på tomten på sin höjd ? Fast en del kanske gör om det till garage/verkstad eller nåt...men alla har ju inte direkt det intresset i tankarna när dom söker en gård.

Jag tror den sämsta annonsen jag läst var nån här på Buke som hittat en annons där det stod något i stil med. Hästgård, möjlighet att hyra in sin häst hos grannen ;)

Andra saker jag retar mig på är när mäklare promt sätter ut en tomt som GÅRD. så sitter man där och hittar en GÅRD jättebilligt, glad i hågen klickar man upp..nähä, inte en byggnad i sikte utan tomt med möjlighet att bygga en gård på...slöseri med tid tycker jag. Alltså, är det inga byggnader så är det väl för tusan en tomt och ingen gård.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerade gårdar

Fast här är det ibland bönderna själva som "ställer till det".

En gård ska säljas..........närmaste granne/bonde köper hela klabbet.

Han är sen inte intresserad av boningshus och lador/stall......utan styckar av det och säljer det som "hästgård".

Har sett det hända i min bygd otal ggr.Inge ont om bönder........vi är också det..............men ni fattar vad jag menar va?


Man behöver marken men inte hustet, vilket är logiskt för att kunna expandera sitt företagande. Sedan är det ju faktiskt fritt för en ev. köpare att slå till, inget tvång alls. Så iom. det så är det ju köparens val om de gör det till en "hästgård" trots lite mark och mycket hästar.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrerade gårdar

Vad som är ännu tråkigare är när de börjar spy galla över att "den snåle bonden" som äger marken inte vill sälja :mad:
På sistone har det varit några sådana trådar här på Bukefalos.

Immer


:bow: :bow:

Kicki :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp