Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

:crazy:

Jag tycker det inte är rätt att riva gårdar.

och jo visst finns det överpris, det är när man betalar så mycket att ingen annan är intresserad :idea:

visst kallas det överpris, men vad är det du vill säga med det?:)

För hade du verkligen velat ha en gård och haft möjligheterna att bjuda högre än de andra för säkerhets skull, så gör du väll också det?

Jag är bara nyfiken på hur du tänker:)
 
Sv: Kastrerade gårdar

visst kallas det överpris, men vad är det du vill säga med det?:)

För hade du verkligen velat ha en gård och haft möjligheterna att bjuda högre än de andra för säkerhets skull, så gör du väll också det?

Jag är bara nyfiken på hur du tänker:)

Det tycker jag framgår ganska klart :confused:

Gårdar skall inte styckas av med mindre än man kan göra några rasthagar dvs med ca 3ha mark och inte idag runt husen. Spelar ingen roll hur mkt man ger för gården i original storlek om man vill ge överpris så fine men att därefter stycka runt husen eller riva eller bara låta husen stå och förfalla tycker jag är skam
 
Sv: Kastrerade gårdar

Om du skall köpa en gård där du inte beräknar intäkter så blir du garanterat inte beviljad ett lån på runt 8 miljoner :crazy: De flesta normala inkomsttagare brukar få beviljat lån för fastighet runt 3 miljoner sedan så är budgeten ganska dålig.
Men en gård är ju faktiskt oftast en näringsfastighet vilket innebär att tanken är att bedriva någon form av verksamhet. Alltså är det ganska rimligt att de i första hand används för det och utvecklas/förändras genom sammanslagningar och investeringar som de företag som använder dem.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Men en gård är ju faktiskt oftast en näringsfastighet vilket innebär att tanken är att bedriva någon form av verksamhet. Alltså är det ganska rimligt att de i första hand används för det och utvecklas/förändras genom sammanslagningar och investeringar som de företag som använder dem.

Fast nu så säljs ju faktiskt inte de flesta gårdar som just näringsfastighet utan som redan avstyckade. Och med tanke på hur de styckas så kan man inte bedriva någon form av näring på dem.

dessutom måste du visa hur du skall finansiera gården och det är ju knappast lätt om båda har ordinarie fasta jobb som de tänker fortsätta med om du skall köpa en inte kastrerad gård!.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast nu så säljs ju faktiskt inte de flesta gårdar som just näringsfastighet utan som redan avstyckade. Och med tanke på hur de styckas så kan man inte bedriva någon form av näring på dem.
Det är riktigt men de ska nog främst ses som "villaboende med stora biutrymmen" och är inte längre avsedda för näringsverksamhet i form av jordbruk.
dessutom måste du visa hur du skall finansiera gården och det är ju knappast lätt om båda har ordinarie fasta jobb som de tänker fortsätta med om du skall köpa en inte kastrerad gård!.
Om du köper en icke kastrerad går är det väl meningen att du ska kunna driva verksamhet där. Om båda har ordinarie jobb så är det inte en näringsfastighet du egentligen är ute efter utan ett boende med plats för din hobby. Inte konstigt om du kommer i intressekonflikt med den bonde som måste expandera för att få lönsamhet i sin verksamhet.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det är riktigt men de ska nog främst ses som "villaboende med stora biutrymmen" och är inte längre avsedda för näringsverksamhet i form av jordbruk.

Som sagt så gör detta att man gör gamla fina gårdar obruksamma!

Om du köper en icke kastrerad går är det väl meningen att du ska kunna driva verksamhet där. Om båda har ordinarie jobb så är det inte en näringsfastighet du egentligen är ute efter utan ett boende med plats för din hobby. Inte konstigt om du kommer i intressekonflikt med den bonde som måste expandera för att få lönsamhet i sin verksamhet.

Nej varför skulle det göra det? Jag är inte ute efter ett lantbruk utan en fastighet där jag kan bedriva min rörelse som jag har vid sidan om mitt ordinarie arbete. Det räcker gott och väl med ca 3ha för att göra det. Och nej det är inte en hobbyverksamhet eller drivs med den meningen! Utan den drivs med vinstintresse.

Önskan är att kunna sluta på ordinarie jobbet och låta rörelsen ta över helt men i dagsläget går det inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp