Bukefalos 28 år!

Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

Fast att inte ha makt är fel uttryck. Dels finns EU som har makt och där är vi medlemmar. Fast mer effektiv och alltid närvarande är makten som konsumenter av livsmedel. Om vi som konsumenter ställer krav på bönderna och är beredda att betala för det, är jag säker på att det finns drivna lantbrukare som gärna tillgodoser dessa behov.
Med tanke på hur ointresserade de flesta svenska konsumenter är idag så finner jag ingen större tröst i detta.
Att sedan få övriga EU att införa samma regler som finns i lilla Sverige tror jag är näst intill omöjligt.

Om det verkligen är så att svenskt lantbruk är så ineffektivt (dvs slösar enorma resurser på liten utkomst) så att man inte klarar konkurrensen ens på den inhemska marknaden (trots att transporter kommer att bli dyrare och dyrare), så anser jag att ett sådant lantbruk ska läggas ned.
Och vad skulle vi ha istället på dessa marker? Skog? För så många hästar finns inte i Sverige att de skulle kunna hålla markerna öppna.

Men jag är övertygad om att det inte är så. Och stöden ger ju inte en nettokonkurrensförstärkning EFTERSOM alla i-länder har enorma stöd. De enda det ger en nettokonkurrensförstärkning mot är u-länderna som inte har råd med sådana stöd.
Nej, alla i-länder har vad jag vet inte enorma stöd. Och stöden behövs eftersom konsumenterna inte är beredda att betala vad det kostar. Det skulle leda till ännu större effektivisering på bekostnad av djurens välfärd och miljön.

Ja, jag är beredd att betala mycket mer för min mat. Via mina inköp av dessa livsmedel. Inte via skattsedeln.
Jag må vara cynisk, men jag tror tyvärr inte att de flesta tänker som du i denna fråga. Helst vill de ta bort stöden och ha kvar sin billiga mat, vilket är en utopi.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja, jag är beredd att betala mycket mer för min mat. Via mina inköp av dessa livsmedel. Inte via skattsedeln.

Denna biten är den jag är rädd för. Om vi går över till ett svenskt jordbruk helt utan annan styrning än marknaden så tror jag vi får ett jordbruk vi egentligen inte vill ha. För marknaden i stort bryr sig bara om priset. Visst, vi privatpersoner säger gärna att vi gärna betalar mer för mat som är producerad på ett sätt som vi kan ställa oss bakom, men när vi står där i affärerna är jag övertygad om att de allra, allra flesta väljer livsmedel för halva priset om det till synes innehåller samma saker. Och hur många procent av stadsborna bryr sig om detaljer som huruvida vetemjölet i deras bullar kommer från enormt stora homogena vetefält som i sig är ett hot för artrikedomen i både växt- och djurriket eller från mindre fält med fler 'öar', solitärträd, murar/diken etc? Går vi över till endast låta marknaden styra kommer vi aktivt att döda de små och mellanstora jordbruk som vi idag har ganska gott om (även om de ofta går ganska dåligt ekonomiskt redan idag).

Jag vågar faktiskt nästan lova att den generella småbonden med sina 30ha mark som förmodligen ärvts i generationer har större möjligheter att ta hänsyn till våra marker i och med att maskinparken är fysiskt mindre och därmed vinsten med att plocka bort diken, murar, solitärträd mm mindre. Och norr om mälaren kan vi nog helt räkna med att jordbruk kommer ställas om helt till skogsbruk. Det kommer helt enkelt vara mycket svårt att få ekonomi i det norr ut. Och då är väl den egentliga frågan - är det ens intressant att hålla markerna öppna i norr, eller är det ok med bara skog? Blir det bara skog kommer även gårdarna där uppe till stor del ödeläggas/rivas eftersom man inte behöver bo i närheten av sin skog. Och med det kommer nog även flera byar med tiden dö ut. Men i och med att inte marknaden bryr sig något om det så är det inget viktigt för oss människor?

Och nu har jag bara pratat växtodling. Vad som händer med våra kött- och mjölkproducerande djur om vi går över till stordrifter lämnar jag till var och ens egna fantasi. Det ger ju viss negativ inverkan på så väl djurhållning som betesmarker...

Jag tycker alltså absolut att vi ska behålla jordbruksstöden. De behöver alltid ses över löpande, men att behålla en viss styrning över var och hur våra jordbruk fungerar utöver vad marknaden kräver (lägre priser!!) tycker jag är viktigt. Jordbruksstöden behövs alltså inte för att våra bönder är ineffektiva och talanglösa, utan för att vi begär av dem att ta hänsyn till saker som kostar dem extra pengar och som de inte får igen av konsumenterna trots att det i förlängningen absolut ger konsumenterna ett mervärde. Vem betalar mer för en limpa för att 'den' råkat växa precis bredvid en fornlämning? Bättre att låta skogen ta över fornlämningen då det är mer ekonomiskt gångbart? Vem betalar mer för att åkern spaghettin odlades på bara var 1,5ha och omgärdad av diken med skyddszoner där artrikedomen och de djur som kräver denna kan fortsätta leva istället för att bonden säljer till ett storbruk som lägger igen alla diken, odlar hela markbiten för att få plats med sin större tröska och att få högre avkastning? Jag tror inte ens någon tänker på det, så varför skulle de betala för det?
 
Sv: Kastrerade gårdar

*KL*


Det pratas även om att marknaden styr priserna vilket är helt riktigt. Men marknaden är inte alltid jämställd. En lantbrukare med större verksamhet och hundratusentals och ibland miljoner kronor i bidrag från våra skattepengar kan gå in och betala mer är vad marknadsvärdet egentligen borde vara, marknadsvärdet höjs så att en del av marknaden stängs ute. Till att börja med skulle vi slopa alla bidrag till lantbruken, vilka andra i privata näringslivet får så stora bidrag? Men räkna med att åkermark här nere kostar från 100 000 kr och uppåt och bete från 40 000 kr och uppåt. Priset varierar beroende på jordkvalité, arronderingen och hur stor ekonomisk betydelse det har för lantbrukaren.

Man kan fråga sig vad lantbrukarna sätter först, pengar eller levande befolkad landsbygd?


För det första så får inte vi några bidrag, det är du som konsument som får subvetionerade livsmedel, något som vi kompenseras för. Inget skulle glädja mig mer om jag som lantbrukare fick betalt för vad det kostar att producera en liter mjölk och ett kilo kött. På samma sätt som den som t.ex. tillverkar en bil får det.

Blir så :devil:-la arg när jag läser sånt här, alltid en massa snack om att vi får bidrag, men ingen har egentligen en aning om vad det är vi kompenseras för egentligen.

Det är inga som helst problem för mig att låta konsumenterna betala den faktiska kostnaden i stället för de fickpengar som våra produkter tydligen ska kosta för att man ska ha låga matpriser!!!!

Vi sätter först, precis som du själv antagligen gör, vår försörjning! Landsbygden blir inte mer levande för att vi låter bli att försörja oss och att expandera!

Kicki
 
Sv: Kastrerade gårdar

Eh var har jag skrivit att jag inte var villig att betala?? Vi var seriöst intresserade av gården när de begärde 3,7 miljoner att de sedan sålde gården till ett överpris för att storbonden ville ha marken är en helt annan sak!!

De flesta blev rätt chockade när de fick reda på vad han givit för gården för det var den inte värd!!!

över 400 000kr per ha är mastigt och knappast konkurrenskraftigt! Kan ju tillägga att innan han köpte gården så erbjöds de andra grannarna att köpa mark för 250 000kr ha vilket de tackade nej till eftersom de ansåg att det var ett överpris för den jordmånen!

De flesta som letar hästgårdar har inte ett storföretag i ryggen och kan således inte konkurrera ut de stora gårdarna som har betydligt mer i bakfickan. Och just därför så slaktas en hel del mkt fina gårdar av vilka en hel del även rivs!!


Tror du att våra pengar ligger i en skattkista och väntar!? Vi får ta lån precis som alla andra och jobba för att betala för dem.

Blir så less på detta "storbonde"-snacket. Många som har vanliga jobb tjänar långt mer än vad vi gör per timme, så då borde det finnas kapital även där om man är intresserad och inte bara ser det som en möjlighet att göra ett klipp.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Om vi som konsumenter ställer krav på bönderna och är beredda att betala för det, är jag säker på att det finns drivna lantbrukare som gärna tillgodoser dessa behov.


Ja, jag är beredd att betala mycket mer för min mat. Via mina inköp av dessa livsmedel. Inte via skattsedeln.


Detta är kärnan i det helas anser jag, "är beredda att betala för det". Det enda jag vill som lantbrukare är, precis som inom andra yrken, att få betalt för vad det kostar att producera. Men höjs mjölken 10 öre blir det ju ofta ett jä....la liv!

Vi jobbar för att ta fram så bra matvaror som det bara går, men de är ingenting värda när det ska betalas för dem. Tydligen så ska man jobba 12-14timmar/dyngn för småslantar för att tillgodose konsumenterna med billig mat, samt ta skit för att man kompenseras för det.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det är lite av en förolämpning av våra svenska lantbrukare att tro att de inte kan driva sitt företag lönsamt utan skattefinansierade bidrag;)

Rolle
IpL


Betalar du som konsument vad det kostar så går det alldeles utmärkt! Jag är helt klart av den åsikten att folk inte ska få den mat de äter subventionerad, utan betala vad det kostar på samma sätt som allt annat de köper! ;) Varför ska det vara en allmän rättighet att få billig mat rent generellt!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Själv är jag inte övertygad om att det svenska lantbruket är så ineffektivt att det inte kan bära sig själv. Det är lite av en förolämpning av våra svenska lantbrukare att tro att de inte kan driva sitt företag lönsamt utan skattefinansierade bidrag;)

Rolle
IpL

Problemet är ju inte att svenskt lantbruk är ineffektivt. Problemet är att konkurenterna på världsmarknaden också får stöd från staten eller EU för sin verksamhet. Så i en värld där konkurrenterna inte får bidrag och även har samma miljöregler som här så skulle svenska bönder kunna konkurrera utan stöd.

Men vad skulle hända om vi i Sverige avskaffade bidragen samtidigt som omvärlden inte gör det tror du?

Men jag håller med dig i princip. Det är fel med statliga stöd till företag. Det här är dock något som måste drivas först i EU och sedan måste EU driva det mpt resten av världen. Tyvärr ser vi inte den viljan inom EU idag.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja, skog är bättre än ett ineffektivt, miljöbelastande jordbruk. Nu har vi olika utgångspunkter - jag tror att de allra flesta svenska jordbruk kan skapa produkter som de kan ta betalt för - genom att se till att de mervärden för lokal produktion som faktiskt redan idag kan tas ut - tillfaller just producenterna och inte enbart butiksleden.

Det jag är motståndare till är generella produktionsstöd, vilket belastar åtminstone mitt samvete hårt. Vi, i rika länder i EU, stöder våra bönder och dumpar överskott på världsmarknaden, så att det blir omöjligt att bedriva livsmedelsproduktion på plats i u-länderna. Min förhoppning är att (om vi inte lyckas avskaffa produktionsstöden innan dess) transporternas fördyring ska ändra på den saken. Dvs, det ska bli omöjligt att skeppa mat i stor omfattning från ena sidan av världen till den andra, när det går att producera den lokalt på båda platserna.

Ja, ett avskaffande av stödet skulle innebära stora förändringar för jordbruket. Man behöver betydligt mer av marknadsanpassning. Varje vecka läser jag om lantbrukare som går ihop i mindre föreningar för att höja sin betalning och tydliggöra sina mervärden. Så jag har gott hopp om framtiden för Sveriges lantbruk. Den yngre generationen lantbrukare är betydligt mer drivna och mindre fast i det kooperativa tänkandet, och mindre fast i tänkandet att det bara är att acceptera vad som än beslutas.

De som fortsätter att "traditionsenligt" leverera till stora föreningar som inte sköts med producenterna intresse för ögonen kommer att få det tufft.

Och om det enbart är landskapsskötsel som behövs - varför ska man då få produktionsstöd för livsmedel? För mig går inte det ihop, då är det ju bättre att det produceras NOLL livsmedel på en olämplig plats och att landskapet sköts, och för det får man betalt.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och på det sättet så kastrerar man gårdar vilket tråden faktiskt handlar om.

Jag tycker det är fel!!! Då kan vi lika gärna lägga ner hela landsbygden och låta dessa storbönder få all mark och vi som håller på med djur i mindre skala lägga ner eftersom det inte finns någon mark att ha dem på!

Att riva gamla fina gårdar tycker jag är skam!! :mad:

Gårdar som rivs är ofta ruckel. Det finns ingen ekonomi i att riva gårdar med bra byggnader. Inte ens "storbönder" gör så dåliga ekonomiska val.

Men varför skall hästägare serveras allt billigt? Gårdar med mark i attraktiva områden är dyra helt enkelt. I andra delar av landet däremot finns jättemånga bra gårdar med mycket betesmark till väldigt låga priser. Till och emd i Skåne finns gott om ganska billiga gårdar.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Men jag håller med dig i princip. Det är fel med statliga stöd till företag. Det här är dock något som måste drivas först i EU och sedan måste EU driva det mpt resten av världen. Tyvärr ser vi inte den viljan inom EU idag.

Precis.

Jag skulle dock vilja säga att det finns starka krafter i EU idag för att reformera jordbruksstöden. Tyvärr finns det också starka motkrafter. Men viljan finns där - och eftersom vi är en del av EU bör Sverige och vi alla ta ledningen i den frågan.

Det skulle dessutom innebära en revolution för u-länderna, som vida överstiger effekterna av EUs samlade bistånd till dessa länder, om EU slutade subventionera sitt jordbruk i den omfattning det görs idag.
 
Sv: Kastrerade gårdar

För det första så får inte vi några bidrag, det är du som konsument som får subvetionerade livsmedel, något som vi kompenseras för. Inget skulle glädja mig mer om jag som lantbrukare fick betalt för vad det kostar att producera en liter mjölk och ett kilo kött. På samma sätt som den som t.ex. tillverkar en bil får det.

Blir så :devil:-la arg när jag läser sånt här, alltid en massa snack om att vi får bidrag, men ingen har egentligen en aning om vad det är vi kompenseras för egentligen.

Det är inga som helst problem för mig att låta konsumenterna betala den faktiska kostnaden i stället för de fickpengar som våra produkter tydligen ska kosta för att man ska ha låga matpriser!!!!

Vi sätter först, precis som du själv antagligen gör, vår försörjning! Landsbygden blir inte mer levande för att vi låter bli att försörja oss och att expandera!

Kicki

Det spelar ingen roll vad vi kallar det för. Förra året gick 30 miljarder till EU av våra skattepengar. Vi fick tillbaka 12,7 miljarder varav det mesta går till jordbruksstöd. Regeringens budgetproposition för 2009 har föreslagit 7 miljarder bara i gårdsstöd och djurbidrag. Visst, vi får subventionerade livsmedel men det är vi själva som är med och subventionerar;) Samtidigt som vi ligger i den övre delen av länder på listan över höga matpriser. Har inte kollat på ett par veckor men avräkningen på mjölk ligger väl runt 2 kr/l (har inte kollat ATL på ett par veckor), sedan kan man fundera på var de övriga 5 kr tar vägen, det kunde man kanske börja med;)

Det är helt klart att inte alla jordbruk kommer att bära sig om vi ska ha marknadsekonomi även inom jordbruket. Vi får kanske fråga oss om vi ska subventionera alla småbruk som inte är lönsamma? Vi ska kanske odla spannmål i södra Sverige och ha skogsbruk uppåt landet för att få bärighet. Småbruken kanske ska nischa sig med alternativ odling, kryddor eller annat. Det finns kanske också plats för hästverksamhet på småbruken.

Jag förstår att det känns för småbrukarna att kanske inte vara lönsamma utan vara något som ska få ekonomisk hjälp för att överleva. Här nere i södra Skåne försvinner de sista småbruken efter hand. Nu är det från ett par hundra ha och mer som gäller. Från 1989 när vi köpte gården fram till idag har antalet jordbruk i kommunen minskat från c:a 2300 st till mindre än 600 st idag på gott och ont. Det hade varit mindre ont om man lämnade 5-10 ha när man styckade av vissa gårdar.

Men framför allt måste det upp till diskussion om hur vi ska hantera jordbrukspolitiken eftersom det berör oss alla. Enligt de senaste rönen så bryr sig folk i storstäderna mer och mer om vad de köper rent kvalitémässigt.

Rolle:)
IpL
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det skulle dessutom innebära en revolution för u-länderna, som vida överstiger effekterna av EUs samlade bistånd till dessa länder, om EU slutade subventionera sitt jordbruk i den omfattning det görs idag.

Snarare revolution i vissa u-länder. Det var i varje fall vad som höll på att hända när världsmarknadspriset på spannmål steg för två år sedan.

Jag tycker det är en väldigt komplex fråga. Vissa grupper i fattiga länder i tex. Afrika gynnas av högre världsmarknadspriser medans det för andra leder till svält.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Dvs, det ska bli omöjligt att skeppa mat i stor omfattning från ena sidan av världen till den andra, när det går att producera den lokalt på båda platserna.

Jag håller fullständigt med. Dagens transport av livsmedel i världen och i Sverige är fullständigt vansinnig.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Lägger man sedan till de nödvändiga investeringarna så kostar vårt "hästboende" mer än dubbelt vad lyxvillorna gör.

Här är det tvärt om, av någon anledning.
Sommarstugan 50 meter bort såldes förra sommaren för nästan 5 mille. Alltså bostadshus(vinterbonat), uthus och lite sjötomt(ca 1000 m2).

När vi hade värderingsman ute för att titta på gården (ok litet bostadshus, sjöutsikt, gäststuga, carport, stort förråd, stor lada med stalldel och uppvärmd sadelkammare, nybyggd fin ligghall godkänd för sju hästar, sju hektar fin hagmark med både äng och betad skog, en hektar fiskevatten och 15 min bilväg till stor stad, 2 h till sthlm.) så var den bara värd 1.1 milj kronor:crazy:

Men det är klart, gården är inte attraktiv som avstyckningsobjekt, eftersom det inte är åkermarker... ;)

/Migo
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det spelar ingen roll vad vi kallar det för.

Samtidigt som vi ligger i den övre delen av länder på listan över höga matpriser.

Vi ska kanske odla spannmål i södra Sverige och ha skogsbruk uppåt landet för att få bärighet.

Spelar stor roll vad vi kallar det för!

Hur mycket av de "höga" priserna tror du hamnar i våra fickor!?

På vilket vis skulle jordbruken här uppe vara mindre lönsamma så att det skulle vara bättre att vi satsade på skogsbruk!?

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrerade gårdar

När vi hade värderingsman ute för att titta på gården (ok litet bostadshus, sjöutsikt, gäststuga, carport, stort förråd, stor lada med stalldel och uppvärmd sadelkammare, nybyggd fin ligghall godkänd för sju hästar, sju hektar fin hagmark med både äng och betad skog, en hektar fiskevatten och 15 min bilväg till stor stad, 2 h till sthlm.) så var den bara värd 1.1 milj kronor:crazy:

Värdet beror bland annat på vilken köpargrupp man kan attrahera. Vår gård blev "billig", 3,2 miljoner, eftersom bostadshuset var så litet att barnfamiljer föll bort och att vi låg på fel sida en kommungräns vilket påverkar både kommunalskatt men framför allt kommunal service (skola, dagis...). Ofta är det svårt att sälja om det första köparen måste göra är att investera i nya värme-, vatten- och andra anläggningar.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Här där jag bor är det faktiskt 3-4 gårdar som gått samman och bildat ett eget företag som de säljer mjölk/grädde och andra mejeriprodukter ifrån, priset är ca 2-3 kr dyrare/liter, men jag köper alltid deras mjölk! dessutom står det tillomed vilken gård just det paketet kommer ifrån, och det gillar jag, för man kan verkligen åka till just den gården och säga att mjölken jag drack i morse kommer garanterat från någon av dessa kor!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja, skog är bättre än ett ineffektivt, miljöbelastande jordbruk. Nu har vi olika utgångspunkter - jag tror att de allra flesta svenska jordbruk kan skapa produkter som de kan ta betalt för - genom att se till att de mervärden för lokal produktion som faktiskt redan idag kan tas ut - tillfaller just producenterna och inte enbart butiksleden.
Fast ska det verkligen behövas mervärden för att få betalt för sitt kött/mjölk/spannmål/whatever? Och jag vet inte varför det verkar vara så populärt att sätta likhetstecken mellan olönsamt och ineffektivt? Som Invinciblestables skrev, det handlar om att konsumenter får sin mat subventionerad, inte att bönderna "slösar" med skattepengar.

Det jag är motståndare till är generella produktionsstöd, vilket belastar åtminstone mitt samvete hårt. Vi, i rika länder i EU, stöder våra bönder och dumpar överskott på världsmarknaden, så att det blir omöjligt att bedriva livsmedelsproduktion på plats i u-länderna. Min förhoppning är att (om vi inte lyckas avskaffa produktionsstöden innan dess) transporternas fördyring ska ändra på den saken. Dvs, det ska bli omöjligt att skeppa mat i stor omfattning från ena sidan av världen till den andra, när det går att producera den lokalt på båda platserna.
Jag håller med om att det inte är bra att dumpa överskottet, men det är knappast något som är aktuellt för Sverige. Vi är inte självförsörjande på varken kött eller spannmål. Möjligen på mjölk?

Och om det enbart är landskapsskötsel som behövs - varför ska man då få produktionsstöd för livsmedel? För mig går inte det ihop, då är det ju bättre att det produceras NOLL livsmedel på en olämplig plats och att landskapet sköts, och för det får man betalt.
Fast vad är en olämplig plats? Överallt där det inte går att få odlingen att bära sig utan stöd? Överallt där konsumenterna skiter i om deras mat kommer från Sverige eller Timbuktu och alltid väljer det lägsta priset?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och om det enbart är landskapsskötsel som behövs - varför ska man då få produktionsstöd för livsmedel? För mig går inte det ihop, då är det ju bättre att det produceras NOLL livsmedel på en olämplig plats och att landskapet sköts, och för det får man betalt.

Du slår ju delvis in öppna dörrar.

Lantbruket för väldigt lite produktionsstöd idag. Stödet är per hektar och inte per producerad enhet. Någraundantag finns dock.

Väldigt mycket pengar gå till olika miljöstöd tex betesmarker. Där får lantbrukaren betalt för landskapsvård och inte för matproduktion i första hand.

Sen är det ju mycket som talar för att vi får brist på lantbruksmark globalt sett i framtiden. Särskilt med tanke på befolkningstillväxt och bioenergi. Länder med stora befolkningar som Kina och Indien blir alt rikare och får då råd att köpa livsmedel på världsmarknaden. Är det då vettigt att vi är så kortsiktiga så att vi planterar skog på vår åkermark?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp