Kastrering, är såret fint?

L

Liniis

Hej alla kattälskare!

Kastrerade min hona Misa (10mån) i måndags och hon har varit pigg och glad och ätit ordentligt.
Igår fick hon av sig tratten och hann slicka sig en del eftersom jag var i duschen. Satte på henne en tröja igår vilket gjorde henne till en lycklig katt, hon sprang runt i hela huset och levde loppan. Tröjan satt på hela dagen utan problem men inatt vaknar jag och ser att hon tagit av sig den och sitter och tvättar såret..:o Tratten åkte på fortare än kvickt.

Är orolig för infektion. Hon har även en bula under såret i storlek med valnöt.. ska man vara orolig eller kan det bara en svullnad? Hon har inte ont när man tar på det.

http://s1177.photobucket.com/albums/x353/Liniis2/?action=view&current=CIMG2052.jpg

http://s1177.photobucket.com/albums/x353/Liniis2/?action=view&current=CIMG2051.jpg


Hoppas någon vänlig själ kan lugna mig
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Jag är ingen sårexpert, men nog tycker jag att det ser ganska fint ut?

Börjar hon ömma, sårområdet rodnar eller om det börjar bildas var ska det ju kollas upp, men just nu ser det inte infekterat ut. Tycker jag.
Den där kulan är ju lite festlig iofs, kan ju vara värt att kolla upp om den inte försvinner... har den varit där från början? Du kan ju alltid ringa djursjukhuset och fråga, bättre det än att gå och vara orolig kanske?
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Hur länge sedan är det sen hon kastrerades?

har för mig att det är normalt med en liten bula under såret... Är området därimot varmt hade jag nog rådfråga en veterinär...
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Hur länge sedan är det sen hon kastrerades?

har för mig att det är normalt med en liten bula under såret... Är området därimot varmt hade jag nog rådfråga en veterinär...

I måndags kastrerades hon, alltså 5 dagar sedan.
Området är inte varmt så det kanske räcker att jag ringer till veterinären på måndag om den fortfarande är kvar!
Tack för ditt svar
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Hej!
Min honkatt fick en infektion den tionde dagen efter op. Det blev rött, varmt och det fanns synligt var i såret. Din katts sår ser fint ut i jämförelse med hur min såg ut.
Men om det hade varit min katt hade jag ringt och frågat om bulan :)
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Tycker att såret ser fint ut. En bula under är normalt, det har vår nykastrerade hona också! Men hur mycket tvättar hon eg? De får ju tvätta en vanlig "kattvätt", bara de inte slickar frenetiskt. Vår tvättar över det ordentligt nån gång per dag, vilket de får göra.
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Tycker att såret ser fint ut. En bula under är normalt, det har vår nykastrerade hona också! Men hur mycket tvättar hon eg? De får ju tvätta en vanlig "kattvätt", bara de inte slickar frenetiskt. Vår tvättar över det ordentligt nån gång per dag, vilket de får göra.

Så skönt att höra:) Hon har inte hunnit tvätta sig alltför mycket, såret har inte gått upp eller så. Visste inte att de fick tvätta över det varje dag.. Tack för ditt svar!
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Jo det var jag faktiskt noga med att fråga vet när hon kastrerades. Och hon sade att det absolut inte var någon fara att de tvättar över såret ibland, men de får inte slicka länge och ofta! Håll koll på satt det inte blir varmt eller svullet bara.
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Min är nykastrerad också, ska ta stygnen idag.
Hon fick ingen tratt med sig hem och det är normalt förfarande på den stora kliniken där hon kastrerades.
Hon har tvättat sig normalt och det har inte varit några problem alls. :)

Fast hon har ingen bula och såret är inte alls ihopsytt som det sr ut att vara på din katt (alltså på samma sätt).
Fast bulan har du ju redan fått svar om. Tycker huden ser fin ut runt såret på din.
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Jag kastrerade min honkatt förra fredagen och då sa veterinären att hon skulle ha sin tratt i 10 dagar, men hon gillar det inte alls. Och hon vill verkligen gå ut. Det verkar inte som någon annan här fått "order" om att ha tratten på i 10 dagar? Jag kanske kan ta av den nu efter 8 dagar? Såret ser ut som på min katt, fast min katt har ingen bula. Så jag vet inte om det e något att oroa sig för elle inte. Hoppas det löser sig :)
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Som sagt, jag fick inte med tratt! Utan vet sade att hon får tvätta normalt, men så fort hon börjar slicka intensivt så skulle vi komma tillbaka och få en tratt...
Sålänge man kan hålla koll på katten så den inte slickar för mycket så tycker jag att det är bättre att ta av den. Släppa ut den skulle jag dock aldrig göra i förtid, eftersom det känns som att såret skulle gå upp lätt av diverse hopp och skutt!
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Jag har inte fått tratt till någon av våra honkatter men det beror lite på vad för tråd de har sytt med om tratt behövs eller inte. Efter åtta dagar hade jag helt klart provat att ha henne utan tratt men jag hade inte släppt ut än.
Våra har fått gå ut två-tre dagar efter att stygnen har tagits då jag har varit rädd att de ska få skit i de små såren som blir när stygnen tas.

När vi var och tog bort en juvertumör på en katt förra vintern så limmade de såret istället, det var riktigt praktiskt då man både slapp tratt och att ta stygnen sedan. Det såret var bara något större än vad de brukar vara efter en vanlig kastrering. Såret läkte snabbt och fint trots att katten var elva år då så jag kommer helt klart fråga efter limning om det blir någon mer katt som flyttar hit och behöver kastreras. Det verkar vara en mycket smidigare metod i jämförelse med att sy.
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

vår hade tratten på i åtta dagar (men var utan stunder under uppsikt) och sedan slapp hon den längre stunder (timmar) under uppsikt de två sista dagarna.
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Som sagt, jag fick inte med tratt! Utan vet sade att hon får tvätta normalt, men så fort hon börjar slicka intensivt så skulle vi komma tillbaka och få en tratt...
Sålänge man kan hålla koll på katten så den inte slickar för mycket så tycker jag att det är bättre att ta av den. Släppa ut den skulle jag dock aldrig göra i förtid, eftersom det känns som att såret skulle gå upp lätt av diverse hopp och skutt!

Oj, vad olika det kan vara! Min veterinär sa att det räckte med minsta lilla bakterie från kattsaliv för att det skulle kunna bli infekterat, och att de inte under några omständigheter fick komma åt såret. Så vi var stenhårda med trattarna i en vecka, tills sårkanterna hade läkt ihop fint.

undrar varför veterinärer kan ha så olika åsikter om det här med tratt..:confused:
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Pratade med en djursjukvårdare från den kliniken jag använde. De använder sig aldrig av tratt vid kastration och enligt henne fick dom aldrig in katter med infekterade sår p.g.a. att de inte haft tratt (antar att det händer oavsett att såren kan krångla till en viss procent oavsett om de har tratt eller inte).
 
Sv: Kastrering, är såret fint?

Vet du anledningen till att man gjorde det förr, eller ja att man fortfarande gör?
Antar att det är någon tanke som blivit förlegad eller något tillvägagångssätt?

(eftersom det uppenbarligen inte behövs)

*nyfiken i en strut*
 

Liknande trådar

Gnägg Tårarna rinner efter ett samtal. Lillasysters älskade ponny finns inte mer. I maj 2012 började vi leta en ny ponny till...
Svar
3
· Visningar
1 332
Senast: Magiana
·
Utrustning Jaha, nu var man ute i djungeln igen... Hästen har ändrat form så nu ligger min Dominus inte bra längre. Upplever att den glider fram...
Svar
1
· Visningar
947
Körning Hej, Jag är ny här och har bara en liten fråga. Jag har skaffat en rockard till min islänning. En rockard byggd på sabbaxel så den är...
Svar
3
· Visningar
1 290
Senast: Lydia
·
Övr. Grenar Min mamma är inte så bekant med kameran, men kunde växla mellan kort och film, duktigt...
Svar
0
· Visningar
1 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp