Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

Nej det gör ju inte det.
En ryttare kan ju vara hur duktig som helst o ponnyn också, men tro mig domarna gör skillnad pga storleken.
I förslaget ligger ju att du själv får välja om du vill starta i klass A eller bland de andra stora hästarna, så vad hindrar dig att starta bland destora hästarna då?
Misstänker att du inte läst hela tråden.

Sen finns det ju de som hoppar också inte bara rider dressyr o där är det stor skillnad på höjder o avstånd för en häst på 154cm gentemot en som är 174.
 
Sv: Kategori E-häst

Tycker jag låter som en rätt dålig idé.
Min häst är precis över ponnymåttet (154) och jag är rädd för stora hästar, och trivs bra med den storleken. eftersom jag är över arton får jag tävla min häst ändå, i precis den storlek jag behöver.
Jag vill inte ha någon ponny, pga min ålder och tävlingar, och därför får jag en häst i ponny storlek och jag får tävla ändå. Tycker det fungerar utmärkt.
Han går som en stor häst, tar riktiga kliv, och skulle nog hävda sig bra bland andra hästar som är större än honom. Beror ju mestadels på ryttarens kunskaper.

Om man nu inte tycker att mindre hästar hävdar sig i samma kategori väljer man ju såklart en större häst. Det är dumt att säga att det är orättvist att en häst på 148cm tävlar mot en 178cm häst. man har ju själv valt storleken, och borde då tänka på konsekvenserna. Så som man välje häst efter ändamål, väljer man ju också häst efter storlek.
jag skulle aldrig leta en ponny på 120cm om jag ville ut och tävla i hoppning, samma sak som jag inte köpte en stor häst för jag är lite rädd för dem.


Man väljer själv storleken och tar konsekvenserna av det...
Det är ju att säga att man kan skylla sig själv om man väljer en häst av den storlek som inte passar nuvarande kategorier..
Det är denna häst som vi vill ge en bättre chans.
Och naturligtvis finns det mindre hästar som han hävda sig hos de större. Men generellt sätt är storleksskillnaden för stor!! Inom hoppning Och dressyr!
 
Sv: Kategori E-häst

Tycker det är självklart att avstånden kortas så det passar dessa hästar.
Höjden däremot...så långt har jag inte kommit.
Det är dressyren som ligger mig varmast om hjärtat.

Det handlar om att ge den mindre hästen en marknad o en just chans att prestera.
Idag ges inte den möjligheten. Avd B är väl ändå till för unghästar o är inte öppen för äldre än 7 år(eller har det ändrats...länge sen jag höll på med hoppning)
 
Sv: Kategori E-häst

ska denna andra avdelning vara lättare/andra avstånd i hoppningen eller vad skulle du vilja uppnå egentligen :confused:
eller ska det vara precis samma som "vanligt"?

tänker man rida högre klasser i hoppning köper man kanske inte en häst som är lägre än hindrena...och i lägre klasser går det utmärkt att slåss om segrarna även med en häst under 160 cm.

tycker man att det är hemskt orättvist att tävla mot större hästar i hoppning kan man ju dessutom numera välja att starta i avd b...

DET ÄR JU DETTA JAG MENAR!!
Ni ger automatiskt den mindre hästen ett lägre värde!!!
Om man vill tävla stort ska man välja en stor häst. punkt.
Men en 148 cm ponny kan tävla elitklasser.
Medan en 152 cm häst inte kan tävla elit (med promilles undantag), p g a sin storlek, trots att den kan vara lika kompetent som mindre och större hästar.
Det är inte för att förstöra för er med stora häster, eller för att reta er som vill rida era mindre hästar med större, det är för att GE MELLANKATEGORIN EN CHANS ATT HÄVDA SIG I DE HÖGRE KLASSERNA!!
De bästa basketspelarna är 2 meter höga..... En basketspelare som är 1,55 ska vara jävla mycket bättre och hoppa jävla mycket högre för att kunna bli lika bra att spela basket.
 
Sv: Kategori E-häst

det är ändrat, vem som får rida avd b.

Hur ska denna E-klass skilja sig från den vanliga i dressyren?
Ska domarna döma annorlunda bara för att hästarna är mindre?
Vad gör man åt de gångartshästar som råkar vara under 160 cm?
Ska de få vinna överlägset, eller ska de dömas ned så att alla får samma chans?

Hästar under 160 cm har inte alls mindre chans att prestera, om det är bra hästar (ur tävlingsperspektiv då).
Samma gäller ju för större hästar - bra hästar satsas det på, sämre tävlingshästar ägnar sig åt ngt de är bättre lämpade för.
 
Sv: Kategori E-häst

DET ÄR JU DETTA JAG MENAR!!
Ni ger automatiskt den mindre hästen ett lägre värde!!!
Om man vill tävla stort ska man välja en stor häst. punkt.
Men en 148 cm ponny kan tävla elitklasser.
Medan en 152 cm häst inte kan tävla elit (med promilles undantag), p g a sin storlek, trots att den kan vara lika kompetent som mindre och större hästar.
Det är inte för att förstöra för er med stora häster, eller för att reta er som vill rida era mindre hästar med större, det är för att GE MELLANKATEGORIN EN CHANS ATT HÄVDA SIG I DE HÖGRE KLASSERNA!!
De bästa basketspelarna är 2 meter höga..... En basketspelare som är 1,55 ska vara jävla mycket bättre och hoppa jävla mycket högre för att kunna bli lika bra att spela basket.

nej det gör jag inte. finns massor av fina och duktiga hästar som inte är så höga. Mynta tex var fyra på VM - 158 cm hög...
Som sporten (all sport) ser ut är det de bästa som ska tävla de största klasserna/tävlingarna och jag förstår inte vad man kan ha emot det.
 
Sv: Kategori E-häst

det är väl upp till var och en att skaffa en häst som passar till ens förutsättningar och ambitioner...

Vad menar du med det? Jag är tillräckligt kort för att inte se stor ut på en c-ponny. Och jag växer inte mer. Jag orkar inte hålla emot när stora hästar sätter fart, jag har för korta ben för att komma åt dom ordentligt. Men visst, om jag vill bli frammgångsrik innom hoppningen kan jag ju inte köpa mig en häst på 150 som jag klarar av att rida, pga att så små hästar har väldigt svårt att hävda sig mot dom som är 170. Och ursäkta om jag har missuppfattat de du skrev.
 
Sv: Kategori E-häst

Jag är för E-klass, fram med alla små hästar! Kompisen har en kanonhäst, fantastiskt vacker, OTROLIGT steg och utstrålning som heter duga. Rubinrot-Magini, så stam är det också! Och så kommer den vanlíga kommentaren, "synd att hon är så liten", om hon inte vore så liten skulle jag köpa henne DIREKT, o.s.v. Hon är 156 cm... Visst, jag skulle inte ha en CHANS om vi skulle tävla mot varandra, E-klass eller ej men hon skulle vara hett byte för en junior! Och själv har jag kollat på dressyrtävlingar där de kommenterat Briar på följande vis; "På denna nivå krävs att hästarna är ganska höga, men tack vare sina höga strumpor ger Briar intryck av att ha längre ben än han egentligen har."

Så kom inte dragandes med era teorier om att storlek inte har betydelse! ;) Och vem har sagt att ni med "kanonhästar" i liten storlek inte kan tävla storhästklass? Det gör ju vissa ponnier idag, så varför skulle ni vara bundna? Men för att ge dessa hästar en status och en uppgift så tycker jag att vi ska ha en E-klass! :banana:
 
Sv: Kategori E-häst

att om man nu har som mål att rida GP-hoppning köper man inte en övervuxen ponny tex.
Är absolut ingen omöjlighet att rida stora klasser på normalstora/stora hästar även om man är liten själv, kolla tex Helena L, Malin B, Meredith M-B mfl

man får helt enkelt antingen anpassa sig själv och val av häst efter sin mål, eller anpassa sina mål efter sina egna och hästens förutsättningar.
 
Sv: Kategori E-häst

Jag tycker att det är en utomordentligt bra ide, jag avlar risdponnyer och i Holland har man kat E. Ridponnyer får vara upp till 156 cm för att kunna stamboksföras.
Vi har en hingst som är 151 cm fantastiska kvaliteer, men när han gjorde sitt bruksprov 4 år gammal fick han hoppa hinder för storhäst endast för att han var 3 cm högre än de andra ponnyerna.

han är nu godkänd hingst och måste för att förkovra sig ut och plocka priser. Vilket han också ska.

När man föder upp ridponnyer tycker jag att det är en utmärkt ide att ha en kat E då ger man ett mycket större värde till de övervuxna ponnyer.

För vi uppfödare måste kunna hävda oss i kampen mot den enorma import av ponnyer med okänd härstammning, likaså behöver det inte vara slutet för en ponny som slutmäts som 149,5 cm!

Till alla er som har halvblod som är 155-160, har det naturligtvis ingen betydelse, men då är ju valet fritt man ska ju inte tvingas att anmäla sig med sitt halvblod och tävla bland övervuxna Connemaror eller Ridponnyer eller likn.
Men att tro att denna kategori på något sätt skulle vara sämre än de halvblod runt 158-160 är felaktigt.

Nej inför en Kat E för att gynna tävlingsponnyaveln i Sverige! Då skulle vi säkert få bukt med mycket fusk i all mätning vad det gäller ponnyer, dom övervuxna har ett värde!
 
Sv: Kategori E-häst

Hej Banjo!

Precis!
Om du skulle ha kompetens att rida internationella klasser. Du är liten, men över 18. Det är ett slöseri med dig, och de superhästar du skulle kunna hitta i din egen storlek, om du inte kan ha en chans att bevisa dig.
Jag är säker att det finns fler än du.
Och jag menar inte att man ska dela upp alla stora hästar, men om man sätter sig ner och tänker efter.

Hur har vi delat upp hästarna??
Och som sagt, ryttarna som är lite mindre; men som är suveränt duktiga. Och som skulle klara av en bjässehäst, säkert, men som skulle komma till sin rätt mycket bättre med en häst som är lite mindre..
Ska man välja lägre klasser p ga sin storlek, fast man är lika kompetent som ryttare i högre klasser?? Eller ska man kämpa med en 1,70 häst i högre klasser, fast man egentligen känner att man skulle prestera bättre med en mindre häst?

Och igen; det finns en del mindre hästar som hävdat sig. Men de är inget stora antal, och de flesta av er kan namnen pa allihopa, eftersom de är värda att komma ihag. Varför? Jo, för att de lyckades hävda sig FAST de inte har storleken!!! Modiga hästar som tävlar mera med sin vilja än med sina kroppsliga förutsättningar!!
Hade Mynta kunnat tävla mot hästar i sin storlek hade hon vunnit VM istället för 4e plats!!
Och det är inte bara i Sverige som det finns intresse för E hästar..
 
Sv: Kategori E-häst

E klassen ska inte skilja sig från den vanliga dressyren o det ska vara upp till dig om du vill starta i den eller balnd de stora. Jag pratar inte bara om de som är 158cm. Jag pratar om de runt 150 också.
Säg mig en dressyr häst under 160cm som vunnit något stort?
Inte många va?
För att de döms ner av domarna.

Men om det är samma storlek på alla i en klass(148-160cm så kan den selekteringen inte göras. Vilket borde ge en justare bedömning.
I hoppningne finns fler än Mynta tex Jappeloup på 156 cm.
Men de är få o de får slita oerhört på sin kropp för att ha chansen att hävda sig.

Vad är du rädd för?
Enligt det förslag som vi pratat om ska du ju själv få välja så vad är det som stör?
Du skriver att all sport ser ut så att de bästa ska tävla de största klasserna.... men det är en sanning med modifikation.
För det första skiljer vi på män o kvinnor i de flesta sporter, varför...jo det är orättvist o den bästa kvinnan skulle inte kunna hävda sig inom de flesta grenar mot en man. Med dina ord sätt så ska ingen kvinna tävla i de grenarna alltså?
Sen kan man ju tolka det så att du inte anser att en ponny har rätt att tävla på elit nivå för den är ju inte bland de största.
 
Sv: Kategori E-häst

Men om du nu har en hoppstjärna som är så pass "liten", och den nu klarar av de höjderna, ja då är det ju inga problem med storleken. man får ju se till individen. passar inte hästen till hoppningstävlingar på nationell nivå, ja då kanske man inte ska hoppa den på den nivån heller. Då köper man ju en större häst, som klarar höjderna. Och kan kanske starta mindre klasser med den "lilla" hästen, där den klarar höjderna. Det kommer alltid att vara ett glapp någonstans, det kna man aldrig ändra på.
Man kanske inte väljer en "liten" häst om man vill klara sig upp på högre nivåer, då väljer man såklart en större häst med kanske lite större steg i just dressyren. Att tävla är inte hela ridningen, det är väl att ha kul?!
man får ju se till indived, och leta häst efter behovet. Vill man ha dressyrstjärna som kan gå grand prix, då kanske man inte köper en häst på 148 och väntar på det bästa. antingen tränar man och tränar, men om det beror på hästen använder man den till något annat.
Häst efter ändamål, inte efter det omöjliga. Indivitet kallas det.
 
Sv: Kategori E-häst

Hade jag en häst på 1.52 som var en "en-på-miljonen-häst-med-superkapacitet" så skulle jag tävla i de vanliga stora klasserna (om jag nu tävlade), men hur många såna hästar finns det...?
 
Sv: Kategori E-häst

att om man nu har som mål att rida GP-hoppning köper man inte en övervuxen ponny tex.
Är absolut ingen omöjlighet att rida stora klasser på normalstora/stora hästar även om man är liten själv, kolla tex Helena L, Malin B, Meredith M-B mfl

man får helt enkelt antingen anpassa sig själv och val av häst efter sin mål, eller anpassa sina mål efter sina egna och hästens förutsättningar.

Men ..vi pratar ju inte bara om dessa som vill upp så högt i klasserna.
Självklart om du vill tävla OS eller VM så måste du sitta på en större häst, med vissa få undantag. men vägen dit är lång.
Och någon kanske behöver några år på sig på en häst som är 156cm innan det är dags att gå över till de större. Andra är fullt nöjda med den mindre men kanske ändå vill mäta sina dressyr kunskaper mot andra o för domare.
Vi pratar om alla som av olika anledningar har en häst i den storleken.
Vi pratar om att ge den storleken på häst en värde.
 
Sv: Kategori E-häst

Jag tycker att det är en utomordentligt bra ide, jag avlar risdponnyer och i Holland har man kat E. Ridponnyer får vara upp till 156 cm för att kunna stamboksföras.
Vi har en hingst som är 151 cm fantastiska kvaliteer, men när han gjorde sitt bruksprov 4 år gammal fick han hoppa hinder för storhäst endast för att han var 3 cm högre än de andra ponnyerna.

han är nu godkänd hingst och måste för att förkovra sig ut och plocka priser. Vilket han också ska.

När man föder upp ridponnyer tycker jag att det är en utmärkt ide att ha en kat E då ger man ett mycket större värde till de övervuxna ponnyer.

För vi uppfödare måste kunna hävda oss i kampen mot den enorma import av ponnyer med okänd härstammning, likaså behöver det inte vara slutet för en ponny som slutmäts som 149,5 cm!

Till alla er som har halvblod som är 155-160, har det naturligtvis ingen betydelse, men då är ju valet fritt man ska ju inte tvingas att anmäla sig med sitt halvblod och tävla bland övervuxna Connemaror eller Ridponnyer eller likn.
Men att tro att denna kategori på något sätt skulle vara sämre än de halvblod runt 158-160 är felaktigt.

Nej inför en Kat E för att gynna tävlingsponnyaveln i Sverige! Då skulle vi säkert få bukt med mycket fusk i all mätning vad det gäller ponnyer, dom övervuxna har ett värde!



Tack Rodde.
Leta fram fler som du, och skicka hit dem. Allt vi vill är att ge de riktigt bra hästarna i denna storlek en marknad. Kvaliteten är densamma som mindre och större hästar. Men värdet ska vara därefter. Det kommer inte att störa ryttare som vill rida stora hästar eller ryttare som vill rida mindre hästar med stora. Men kategorin elithästar har 99% mellan 165 och 175 cm i mankhöjd. Det är ca 10cm spannvidd. Under den storleken anses hästen som liten!!
Och, som vi har hört, spelar ingen roll om den är mycket bra, den är för liten för att köpas, kan inte hävda sig mot större, domarna dömer ner osv osv.
Kan inte fatta att detta kan skrämma er!
attityden till "övervuxna ponnyer" är att de är värdelösa. Hade de bara varit 0.7 cm lägre, hade de kanske varit EM vinnare och inte värdelösa alls....
 
Sv: Kategori E-häst

Jag är för E-klass, fram med alla små hästar! Kompisen har en kanonhäst, fantastiskt vacker, OTROLIGT steg och utstrålning som heter duga. Rubinrot-Magini, så stam är det också! Och så kommer den vanlíga kommentaren, "synd att hon är så liten", om hon inte vore så liten skulle jag köpa henne DIREKT, o.s.v. Hon är 156 cm... Visst, jag skulle inte ha en CHANS om vi skulle tävla mot varandra, E-klass eller ej men hon skulle vara hett byte för en junior! Och själv har jag kollat på dressyrtävlingar där de kommenterat Briar på följande vis; "På denna nivå krävs att hästarna är ganska höga, men tack vare sina höga strumpor ger Briar intryck av att ha längre ben än han egentligen har."

Så kom inte dragandes med era teorier om att storlek inte har betydelse! ;) Och vem har sagt att ni med "kanonhästar" i liten storlek inte kan tävla storhästklass? Det gör ju vissa ponnier idag, så varför skulle ni vara bundna? Men för att ge dessa hästar en status och en uppgift så tycker jag att vi ska ha en E-klass! :banana:

Nu få du förklara dig, OM nu denna häst är så fantastisk så har ajg svårt att tro att hon skulle vata hetare för en junior än någon annan med ambitioner (jag förmodar att vi inte pratar om folk som är nöjda med att rida LB resten av livet), är det en bra häst så är det.

E-häst kommer vara en sorts B-klasser, de är små hästar som inte har så bra gångarter alt mindre begåvade ryttare som får tävla mot varandra och slipper "vanliga klasser", de som är bra men ligger inom eran önskemål av kategori komemr tavla bland de vanliga, de vill int hålla på med B-tävlingar.

Men sen så har vi ju katagorin stora hätar med steg som möss alt mindre ryttare begåvade ryttare, dessa ska tvingar rida mot de som är är lika höga men har bättre steg/rider bättre, är inte de orättvist och de kommer dessutom alltid bli slagna av "småhästarna" som inte vill rida bland E-häst utan rider bland "de vanliga".
 
Sv: Kategori E-häst

Hej Choklad!

det kan vi se vad som händer...
Jag är inte helt säker vad du säger.
 
Sv: Kategori E-häst

Master tex är faktiskt inte över 160 vad som än står i hingtkataloger, han hann väl inte vinna något stort innan en skada satte stopp för han kariärr, men blev han nerdömd pga av sin storlek????

Tyvärr vet jag inte måttet på så många hästar i världsklass, de allra flesta av oss tävlar ändå inte mer än MAX Msv och upp dit har jag sett många hästar under 160 placera sig.
 
Sv: Kategori E-häst

Nej inför en Kat E för att gynna tävlingsponnyaveln i Sverige! Då skulle vi säkert få bukt med mycket fusk i all mätning vad det gäller ponnyer, dom övervuxna har ett värde!

Tror bara problemet med fusket flyttas uppåt, sätt gränsen på 158 och då kommer medelmåtta hästar mellan 159-161 försökas mätas ner.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 050
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 494
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 823
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp