Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

Vi kanske ska maila dem o ge förslaget.
Eller maila ridsport o be någon intresserad journalist läsa dessa trådar om kat E o a klass. O sen starta en debatt i ridsport.
 
Sv: Kategori E-häst

Vi mailar länken till tråden till sv ridsportförbundet! Så får de en liten men dock lite allsidig bild av hur "allmänheten" (vi) ser på det, både för och nackdelar...
 
Sv: Kategori E-häst

Svar till Kicket: *KL* = KNAPPLÅN ;)

För övrigt har jag helt andra erfarenheter än du när det gäller mindre stora hästar, från båda sidor om C....

Till er som tror att småhästarna får högre värde om de får en egen kategori: är ni verkligen säkra på att det blir så?:confused: Vi som har små hästar som hävdar sig vill fortsätta att tävla "på vanligt vis", kat E skulle då bli någon sorts "andra" kategori. Jag kan tala för mig själv när jag säger att jag, som har ambitioner, INTE skulle tycka att det var meriterande att hästen ifråga tävlat i kat E. Då skulle jag förvänta mig en lite begränsad häst.
 
Sv: Kategori E-häst

:o Nej, håller med. Inte snällt (även om jag försökte linda in det i "kan", "kanske" mm), men jag kunde inte hitta rätt ord... Menar eventuellt att de hästarna, p g a sin storlek, hamnar mittemellan och kanske därför säljs billigare till någon som KANSKE inte prioriterar hästen framför andra saker i sitt liv. Hoppas någon förstår vad jag menar om man bortser från mina ord...:crazy:
 
Sv: Kategori E-häst

Men som jag skrev tidigare så tycker jag att de som tävlar själva ska få välja om de vill starta i A-klass eller bland de stora hästarna.
Det som vi diskuterar är ju hästar mellan 148cm o 158cm.
Var för tror du inte det skulle höja värdet på dessa hästar?
För de som avlar så skiljer det runt 15000:- på en häst som är under 160cm jämfört med en som är 164cm(hbl).Med samma förutsättningar i övrigt.

Klart att en häst som är 152 cm är begränsad jämfört med en häst som är 168cm. Tänk dig själv om Cajsa var 155cm, tror du hon skulle kunna hoppa lika högt då o mäta sig mot de andra höjdhopparna?
Detta handlar ju inte bara om dressyren utan även hoppningen o där är det verkligen skillnader.
 
Sv: Kategori E-häst

nu är det ju inte den som tar längst steg som vinner :smirk:

Jag anser att det är urfånig tanke, ser ingen som helst mening med det.
 
Sv: Kategori E-häst

Hur gör man med de "jättehästar" som rör sig som symaskiner, ska de också få en egen kategori?

Precis, det är ju inte höjden på hästen som är avgörande utan resterande kvaliter, de går inte att hålla på att dela in allt för att det ska bli "rättvist". :crazy:
 
Sv: Kategori E-häst

varje häst kanske skulle ha en egen kategori :idea: så det inte blir orättvist :devil:

jag håller med dig Choklad, hela tanken är löjlig.
det är väl upp till var och en att skaffa en häst som passar till ens förutsättningar och ambitioner...
 
Sv: Kategori E-häst

Sant sant. man skaffar ju häst efter sina egna förutsättningar.

Men tycker du det är löjligt att ponnierna är uppdelade i 4 kategorier också?
Skulle en A ponny tävla mot en D-ponny i hoppning?
Nej för det systemet är så inrotat.
Men att hästar ska tävlas där det kan skilja mellan 149-178cm.

Vad skulle det störa er om det är frivilligt om man vill starta i Aklass eller bland de stora hästarna?
 
Sv: Kategori E-häst

hahaha, Lc.. ja du.. pajkastning steg II..

Jag har varit och ridit på internationella dressyrstall av absoulut högsta klass.. vi hade alltid ngn mindre häst som hade grymt register av ridbarhet och gång...
 
Sv: Kategori E-häst

Bra förslag, men hade dom inte höjt ponny till 151cm? :confused:

Helt klart en bra grej annars!:idea:


Mickis
 
Sv: Kategori E-häst

Hm...men då finns det fortfarande en glipa mellan 152 och 158...
 
Sv: Kategori E-häst

nej, däremot var det väl så att de ponnyer som redan är inmätta som ponny fick vara högst 151 med skor på kontrollmätning på tävling...eller nåt sånt.
men ponnygränsen är iaf inte ändrad.
 
Sv: Kategori E-häst

Tycker jag låter som en rätt dålig idé.
Min häst är precis över ponnymåttet (154) och jag är rädd för stora hästar, och trivs bra med den storleken. eftersom jag är över arton får jag tävla min häst ändå, i precis den storlek jag behöver.
Jag vill inte ha någon ponny, pga min ålder och tävlingar, och därför får jag en häst i ponny storlek och jag får tävla ändå. Tycker det fungerar utmärkt.
Han går som en stor häst, tar riktiga kliv, och skulle nog hävda sig bra bland andra hästar som är större än honom. Beror ju mestadels på ryttarens kunskaper.

Om man nu inte tycker att mindre hästar hävdar sig i samma kategori väljer man ju såklart en större häst. Det är dumt att säga att det är orättvist att en häst på 148cm tävlar mot en 178cm häst. man har ju själv valt storleken, och borde då tänka på konsekvenserna. Så som man välje häst efter ändamål, väljer man ju också häst efter storlek.
jag skulle aldrig leta en ponny på 120cm om jag ville ut och tävla i hoppning, samma sak som jag inte köpte en stor häst för jag är lite rädd för dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kategori E-häst

Men tycker du det är löjligt att ponnierna är uppdelade i 4 kategorier också?
Skulle en A ponny tävla mot en D-ponny i hoppning?
Nej för det systemet är så inrotat.
Men att hästar ska tävlas där det kan skilja mellan 149-178cm.

delvis är det löjligt ja. men på ponny är det ju även indelat i ålder på ryttare (A-B för de yngsta, resp C-D för de lite äldre).
 
Sv: Kategori E-häst

Men som jag skrev tidigare så tycker jag att de som tävlar själva ska få välja om de vill starta i A-klass eller bland de stora hästarna.
Det som vi diskuterar är ju hästar mellan 148cm o 158cm.
Var för tror du inte det skulle höja värdet på dessa hästar?
För de som avlar så skiljer det runt 15000:- på en häst som är under 160cm jämfört med en som är 164cm(hbl).Med samma förutsättningar i övrigt.

Klart att en häst som är 152 cm är begränsad jämfört med en häst som är 168cm. Tänk dig själv om Cajsa var 155cm, tror du hon skulle kunna hoppa lika högt då o mäta sig mot de andra höjdhopparna?
Detta handlar ju inte bara om dressyren utan även hoppningen o där är det verkligen skillnader.

ska denna andra avdelning vara lättare/andra avstånd i hoppningen eller vad skulle du vilja uppnå egentligen :confused:
eller ska det vara precis samma som "vanligt"?

tänker man rida högre klasser i hoppning köper man kanske inte en häst som är lägre än hindrena...och i lägre klasser går det utmärkt att slåss om segrarna även med en häst under 160 cm.

tycker man att det är hemskt orättvist att tävla mot större hästar i hoppning kan man ju dessutom numera välja att starta i avd b...
 
Sv: Kategori E-häst

Svar till Kicket: *KL* = KNAPPLÅN ;)

För övrigt har jag helt andra erfarenheter än du när det gäller mindre stora hästar, från båda sidor om C....

Till er som tror att småhästarna får högre värde om de får en egen kategori: är ni verkligen säkra på att det blir så?:confused: Vi som har små hästar som hävdar sig vill fortsätta att tävla "på vanligt vis", kat E skulle då bli någon sorts "andra" kategori. Jag kan tala för mig själv när jag säger att jag, som har ambitioner, INTE skulle tycka att det var meriterande att hästen ifråga tävlat i kat E. Då skulle jag förvänta mig en lite begränsad häst.

Men jag tror på att man ska få välja själv om man vill tävla som E-häst eller inte. Det finns nog många som inte vill också, dem ska man respektera lika mycket.

madde++++
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 050
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 494
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 823
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp