Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

Varför skulle hästarna i kategorin vara "dåliga"?

Nu är efterfrågan på "små" hästar inte så stor, om efterfrågan ökar (vilket jag tror att den gör om en E-kategori startas) skulle ju också hästarna kunna säljas till högre priser = mer värda!
 
Sv: Kategori E-häst

Om det ska vara valfritt vilken avdelning man startar i kommer ju bara de dåliga små hästarna starta i kat e (eller vad ni nu vill kalla det), de som är bra kommer att gå med de större hästarna.

Man kanske skulle kalla det M-häst istället? M för medelmåtta... :devil:
 
Sv: Kategori E-häst

för att har du en bra och kan rida kommer du ju ändå att starta bland de stora,inte i en E kategorin
 
Sv: Kategori E-häst

A-ponny 0-107 cm
B-ponny 108-129cm
C-ponny 130-140cm
D-ponny 141- 148cm

E-häst 149 - 155cm
F-häst 156 - ...

Katergori E och F får bara tävlas av ryttare över 18 år...

Ngt sånt skulle vara underbart med tanke på att jag själv bara är 152.. Och tänk alla Små storhästar, vilket värde de helt plötsligt skulle få!
Kan ponny ha fyra kategorier kan häst minsann ha två. :mad:

:D :D


Detta är precis vad jag själv är ute efter! :bump: :bow:

Man skulle kunna kalla klassen för COB, för det är den storleken hästarna har...

Jag är kort i rocken, kan - men vill inte - rida större hästar, känner mig mer bekväm hos de mindre storhästarna. Problemet är att man känner sig ovälkommen och riktigt uttittad på träningar/tävlingar :cry: när man kommer med en 152cm "stor" häst. :crazy:

Sedan att det är inte kul att "jaga på" hästen alt. korta och få helikoptersprång för att det ska gå att komma över hindrena. Nu är jag inte någon elitryttare, jag är heller inte nybörjare, men jag vill fortfarande ha en chans att tävla - mot lika villkor!

Jag röstar för E-hästklassen!!!
 
Sv: Kategori E-häst

Problemet är att man känner sig ovälkommen och riktigt uttittad på träningar/tävlingar :cry: när man kommer med en 152cm "stor" häst. :crazy:

Jag undrar vilka tävlingar/träningar du har varit på som vi andra aldrig har vart med om.

Jag har ALDRIG känt mig uttittad på någon tävling eller träning, och min häst är "bara" 154cm. Alla har berömt honom för hans sätt att vara.
Inte många dömer hästar efter storleken, dock känns det som om många i det här forumet gör det :crazy:
 
Sv: Kategori E-häst

Håller verkligen med dig, samma sak disskuterades i ngn travtråd, där folk skrev att så fort man kom ut på en tävling så frågade folk "vad f*n gör du här" Men frågan är om det verkligen är så.

Jag är inte otrevlig eller kollar snett på ngn bara för man kommer till en tävling på en travare eller liten häst.
 
Sv: Kategori E-häst

Håller med!
Har aldrig blivit på nåt sätt uttittad när jag kommer med min lilla på 152 cm.
Däremot finns det de som tittar när man blir placerad och hamnar brevid nån 165cmhäst;) det är först DÅ skillnaden märks. Inte förr.

Inte heller att man blir nerdömd av storleken, dressyrmässigt alltså,
det handlar ju om hästens kapacitet, en häst med medelgångarter Oavsett storlek har det inte lika lätt som 'ett dressyravlat hbl' med en hel del gratis.

Grejen är väl mest att inte många vill lägga ner så mycket arbete på en sån häst, men om man gör det så de mycket väl kunna hävda sej. Min egen är ett ytterst bra exempel på det.. :p

Men som sagt, det finns även större hästar än 160 som inte har kapacitet för några högre tävlingsklasser..
 
Sv: Kategori E-häst

Jag har fått en hel del konstiga blickar när jag vart på tävling och träning. Men det är - nu när jag verkligen tänker efter - sådana härikring som inte "accepterar" att alla hästar inte är Cortezavkommor. Jag är ledsen att jag inte förtydligade detta... :( :o
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 356
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 030
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 395
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 799
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp