Kategori E-häst

M

marsipane

Hej!

Tänkte höra vad ni anser om att införa kategori E hästen.
Mellan ponnykategorierna är dat bara 10cm som skiljer, men efter 148cm är steget väldigt stort. Det finns massor av hästar som skulle kunna hävda sig bättre om de kan tävla mot hästar av egen storlek, och ett mindre steg att ta när man fyllt 18, mot stor häst!
Jag tycker det behövs en E-häst!
och dessutom en helt ny marknad, vi kan sätta mycket större värde i bra hästar mellan 148 och 160 cm!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kategori E-häst

Mina hästar är 158 cm resp. ca 159 cm och båda har 3 bra gångarter som gör att de hävdar sig utmärkt bland större hästar. Skulle de i så fall tvingas tävla mot "småttingar"? Hur gör man med de "jättehästar" som rör sig som symaskiner, ska de också få en egen kategori?

Storleken har ingenting att göra med hästens kvalitet tycker jag. Dessutom kan man inte mäta hästens storlek i mankhöjd, min 158 cm höga dam är MYCKET stor i sin utstrålning och att rida. ;)
 
Sv: Kategori E-häst

Ska man göra undatag för stora hästar med ett litet/sämre steg?
Hur skulle det fungera på internationella tävlingar?
En stor häst har oxå svagheter, kapaciteten hoppas jag inte ligger i storleken.
 
Sv: Kategori E-häst

Just den storleken upplever jag som väldigt "lättriden" för de flesta "damer", men eftersom de inte är så eftertraktade så rider man hästar som är lite för stora för sig. Inte för att man inte kan få en stor häst att bli lätt för hjälperna. Tror att det beror på andra värderingar oxå.
Dessutom går ju priserna upp på den storleken i så fall, vilket är bra, för annars/nu kanske de säljs billigt till någon som KANSKE inte är lika ambitiös som andra.

Det är lite gissning över den senare hälften av mitt inlägg, men det KAN vara något åt detta hållet...
 
Sv: Kategori E-häst

Equiform, jag tycker som du!
Det vore en suverän häst för lite mindre tjejer. Och det jag menade var inte att man är tvungen att rida i kat E om man inte vill. Men det finns säkert ett stort antal ryttare som kunde ha nytta av kat E.
Och väldigt stort antal ponnyer som växt över 148, men som är suveräna ponnyer.
 
Sv: Kategori E-häst

jag måste säga några positiva och negativa saker här:

positiva
- det höjjer statusen och marknadsvärdet på dessa mini hästar.
- lättare övergång till större hästar
- mer rättvist med avstånden i hoppning, jmf en 152cm häst ska gå med en 175cm häst med samma avstånd.
- efterfrågan på denna mkh lär öka om den får en egen "klass"

negativt
- ska man sätta en häst/ponny mellan 148-158 som ponny? hur gör då de ev kortare vuxna som gillar dessa höjder på mankhöjden dvs över 18 som tävlar just dessa hästar?
- Sverige med regler för reglerna, sätt en snällare regel.. man får tävla 148-158 som ponny i E klassen och som storhäst...
- hur många kategorier lär det inte vara på tävling då innan man går vidare till nästa klass?
 
Sv: Kategori E-häst

Spontant - endast juniorer och vuxna får tävla den storleken, men då kan den inte kallas för E-ponny, det känns ju lite "småttigt" för någon lite äldre. Klurigt det här...
 
Sv: Kategori E-häst

Därför skriver vi E-häst!!
Tror det kan finnas marknad för detta, massor med tjejer som proportionellt passar bättre med en häst 155cm, massor av superhästar som precis vuxit över ponnygränsen, raser som ligger i den här höjden, men som inte har lätt att hävda sig mot 1,70-175 hästar.
Vi kan sätta mycket högre värde i dessa hästar.

E-hästarna borde vara hästar och inte ponnyer. De är ju hästar nu, och man bör kunna tävla dem när man är över 18. Det ska kunna fungera med 2 storhästkategorier när det fungerar med 4 ponnykategorier.
 
Sv: Kategori E-häst

Ska man då börja ha två storhäst klasser? även i dressyr?
förstår inte vad man vinner på det i dressyr..
juniorer och seniorer tävlar mot varann (dvs inte lättare för de yngre)
en mindre häst har samma förutsättningar att vinna en dressyr tävling, det beror på ridbarheten, kommunikationen och lydnaden.. inte höjden..
 
Sv: Kategori E-häst

Det är inte riktigt sane, eftersom domare ofta, om de har 2 hästar som är lika schwungfulla, välridna och elastiska, den ena är 152 cm och den andra är 172 cm, väljer den större!
Vad skulle du välja om de tävlar tillsammans? Den mindre eller större??
De flesta skulle välja den större, eftersom de vet att den har större chans. En mindre häst ska vara mycket mycket bättre än den större för att kunna vinna.
Tänk efter. Det är inga konstigheter att dela upp storhästar. Om det vore omvänt. Vi har 2 kategorier storhäst sen jättelänge. Vi är vana vid det. Mindre hästar tävlar mot varann. Större mot varann.

Nu beslutas att det ska tas bort. Vad skulle ryttarna tycka ??

Eller om det beslutas att ha bara 2 ponnykategorier! Det vore orättvist skulle alla tycka. Det är just vad det är just nu, men alla är vana vid det!
Om man tänker efter är det faktiskt ingen omöjlig och dum ide med E-häst.
 
Sv: Kategori E-häst

A-häst! Den minsta ponnyklassen är ju A-ponny! Sen kan man ju, om man är yngre än junior ha en klass E-ponny för samma storlek. Snacka om gångbar och allsidig storlek!
 
Sv: Kategori E-häst

Ett superbra förslag.
Personligen tycker jag det ska ligga mellan 148cm-158 cm.O kallas E-häst. Alt XS häst ;) Vad kategorin kallas spelar mindre roll.

Tycker den ska gälla från 18år o uppåt.

Idag finns massor av övervuxna ridponnies av superstam o kvalitet som inte kan ut o visa sin konkurrens kraft bland hbl på 170 cm.
De kan fortfarande vara mycket bra hästar.
Sen har vi alla araber som är över ponnymåttet....inte kan de hävda sig bland hbl som är så stora.

Sen vill jag tillägga att jag suttit sekreterare vid dressyr tävlingar många gånger på olika nivåer o en häst på 157cm kan aldrig hävda sig i något högre klasser mot de större hästarna. Det tar för "lång" tid
i förhållande mot de stora.

Alla dessa mindre kvinnor som vill tävla tex dressyr är ju tvungna att sitta på för stora hästar om de ska komma någon vart.

Tycker iofs att det ska vara frivilligt om man vill anmäla sig till att tävla bland de stora hästarna eller i E-klassen.

Dessa små hästar hamnar idag oftast hos ridskolor alt blir skogsluffarhästar.O betingar inget högre värde. För mig som uppfödare så vill jag definitivt öka statusen på dessa överhöjdare o ge dem en möjlighet att få mäta sina kvaliteer på lika vilkor som de stora.
 
Sv: Kategori E-häst

Det var ju inget dumt förslag alls.
En E-klass för de under 18 år o när de är äldre så behöver de inte sälja utan kan gå över i A-klass eller bland stora hästar.
Snacka om att den storleken helt plötsligt blev användbar.
Tror att många skulle uppskatta det.
Har ju varit på tal i Europa länge om en kat E.
Tror tom att det finns någonstans...någon som vet?
Vart vänder man sig om man vill lämna in en motion om E klass o a-klass?
 
Sv: Kategori E-häst

*KL*

Att skriva att ryttare med små stora hästar kanske inte är så ambitiösa var inte snällt.:mad:

Sedan undrar jag varför många här verkar tro att en häst under 160 cm automatiskt är "liten"? Jag skulle också vilja veta vilken grund man har att påstå att domarna "väljer" större hästar framför mindre, de sitter knappast med måttband, eller hur? Om den större vinner beror det på bättre kvalitet än hos den mindre hästen, MEN det kan lika gärna vara tvärtom, och då vinner den mindre hästen.
 
Sv: Kategori E-häst

Vet ej, men kontakta mig då så att jag oxå kan skriva... kanske sv ridsportförbundet?
 
Sv: Kategori E-häst

Håller med om att det borde få komma en E-klass, finns ju många raser som skulle tycka den var intressant. Det kan ju inte vara så svårt att genomföra, om man bara vill.:idea:

Det skulle definitivt sätta nya värden på dessa "mellanhästar" och andra människor skulle också ha större möjligheter. Vet många som inte vill åka ut och tävla för att de som har "stora" hästar ser ner på dem. haha nu fick jag till det.;)

madde++++
 
Sv: Kategori E-häst

jag vill bara säga att de mindre hästarna kan givetvis ha en egen klass men inte pga att de ska ha en "chans" som ni förklarar för mig.. En mindre häst har exakt lika stor chans som en storhäst..

det du beskriver är nog pga aveln.. man avlar på att få större hästar... avlar på de meriterande generna på de större de mindre är oftast tyvärr antingen en övervuxen ponny eller en korsning.. Med det menar jag INTE att de mindre hästarna är värda men hur det kan komma sig att de stora bjässarna vinner...

Jag tycker att man ska köpa häst efter hur verkligheten ser ut.. dvs hur långt har man kommit i sin utbildning, längd, ambitioner mm

Små, mindre alt XS hästarna kalla ni vad ni vill, de har exakt samma chans som de stora i dressyr..
 
Sv: Kategori E-häst

*KL*

Jag tycker att det är ett intressant och bra förslag! Speciellt att de som vill kan tävla hästen som kat. E å sen som A-häst! Skulle vara intressant att vet hur ett sånt förslag tas emot av ridsportförbundet!
 
Sv: Kategori E-häst

Hmmm tror inte riktigt jag uttryckte mig så, men hur många hästar runt 155cm eller under 160 cm har du sett i högre sammanhang inom dressyr?
Mig veterligen så ansågs Strauss lien med sina 162cm o på gränsen.
Som jag skrev så har jag suttit som sekreterare åtskilliga ggr o tycker mig ha belägg när jag säger hur många domare resonerar.
Det spelar inte så stor roll om den lilla hästen har en enorm gång, schvung osv när de stora kommer in o gör programet flygande fort.
Det ser segt ut när den mindre gör det.
Har själv snyggt hbl sto på 157cm o hon känns mycket större än så. Men det hjälper föga.
 
Sv: Kategori E-häst

Vilken nivå pratar du om? LC?
Dags att vakna nu...
Du kan inte mena att du kan komma med en 153cm häst på SM o tro att du du har in chans.
Eller ens i LA.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 356
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 030
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 395
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 799
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp