Katt-attack:(

kladdkaka

Trådstartare
Grannens katt-fan kom farande ur en buske i morse och attackerade min kopplade 10-veckorsvalp. Nu ser jag att han har en skada i ögat och det rinner en del ur ögat :( har varit med om det mesta men aldrig ögonskador på hundarna. Får ringa vet imorgon men är det någon som har erfarenhet? Brukar det läka bra? Är jätteorolig.
Är rätt förbannad för nu har BÅDA grann-katterna gått till attack. Första katten fick inte tag på honom men nu blev det värre. Jag fattar att man inte kan ha samma koll på utekatter som på hundar och jag gillar egentligen katter, men blir trött och förbannad ändå. Finns det "kattägaransvar" ?
 
Det är som en rispa i hornhinnan men det blöder inget

Jag hade åkt in direkt, om du inte har enormt långt till djursjukhus. Precis som andra skriver kan kattbett eller kattklor vara jäkligt giftiga. Jag har haft två hundar som blivit rejält sjuka efter närkontakt med katt (blodförgiftning) så i kombo med ögon hade jag inte chansat.
 
Jag fattar att man inte kan ha samma koll på utekatter som på hundar och jag gillar egentligen katter, men blir trött och förbannad ändå. Finns det "kattägaransvar" ?

Först, skönt att det inte verkar ha blivit någon skada på ögat! Till din fråga om kattägaransvar så finns det inte något sådant motsvarande det strikta ansvaret för hundar. Jag googlade ändå lite för att se om det kan finnas andra skäl att kräva ersättning för veterinär eller kunna ställa krav på att de håller reda på katterna i framtiden och hittade en liknande fråga som ställts till jurist: http://lawline.se/answers/13864.

Kontentan av svaret från juristen är att det är svårt att få någon som helst ersättning. Kan du hitta egna lösningar på problemet? Ligger katten och trycker i buskarna mellan era tomter så kan du ju sätta upp någon form av avgränsning (kompostgaller/hönsnät/staket) utmed buskarna. Eller så kanske grannen har något bra förslag om du under sansade former tar upp det med denne.
 
Först, skönt att det inte verkar ha blivit någon skada på ögat! Till din fråga om kattägaransvar så finns det inte något sådant motsvarande det strikta ansvaret för hundar. Jag googlade ändå lite för att se om det kan finnas andra skäl att kräva ersättning för veterinär eller kunna ställa krav på att de håller reda på katterna i framtiden och hittade en liknande fråga som ställts till jurist: http://lawline.se/answers/13864.

Kontentan av svaret från juristen är att det är svårt att få någon som helst ersättning. Kan du hitta egna lösningar på problemet? Ligger katten och trycker i buskarna mellan era tomter så kan du ju sätta upp någon form av avgränsning (kompostgaller/hönsnät/staket) utmed buskarna. Eller så kanske grannen har något bra förslag om du under sansade former tar upp det med denne.

Jag orkar nog inte bry mig nu när jag lugnat ner mig. Blev bara så arg igår. Kommer katterna på tal av någon anledning så kan jag berätta vad som hänt, men jag vill inte röra upp något i området. Här finns mycket djur, både hundar och katter, så jag tror det är bäst att hålla god min. Upplagt för konflikter annars. Katterna får redan mycket skit av de andra grannarna när de klöser sönder dynor och kissar på altaner så grannen är redan på hugget. Hon kan säkert hitta nått hos mig och mina hundar att störa sig på så jag ligger lite lågt tror jag.
 
Fast lagen är faktiskt lika hård mot katt som hund, igentligen, de ingår i samma lag att de inte får springa runt lösa och störa eller förstöra för andra. Och man har en strikt ägaransvar lika mkt för katt som hund. Men sen funkar de inte så i verkligheten, men enligt lagen så har man lika stort ansvar för sin katt som hund och vad den ställer till med.


Jag skulle absolut talat med ägaren till katten, och förklarat att sånt beteende är ju inte acceptabelt. Man ska kunna gå ut med sin hund utan att vara rädd för att bli attackerad.

Och om de händer igen så får katt-fan skylla sig själv vad som händer med den..... Jag själv hade blivit skogstokig. Och hade jag blivit attackerad hade jag sagt till ägarna att jag står inte för de eventuella konsekvenser den katten kommer råka ut för nästa gång den går till attack!
 
....men enligt lagen så har man lika stort ansvar för sin katt som hund och vad den ställer till med.

Nej det är den inte.
Den är helt olika.

Hundägare har strikt ägaransvar och kattägare har bara ägaransvar.
Skillnaden är att det strikta ansvaret gör ägaren skyldig till alla skador som hunden orsaker medan annat ansvar gör ägaren bara skyldig då ägaren kan bevisas ha varit oaktsam.
Att släppa ut en katt anses inte att vara oaktsam.

Lagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.HTM

Flera domar, bl.a. Stockholms Tingsrätt 2001-12-20, mål nr M 398-00, visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens.

I övrigt så är det dumt att hota kattägaren för om något sedan händer katten kan du råka illa ut.
Man får inte skada lösgående katter.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
#17
Mig veterligen kan man få ersättning av kattägare om man fått sin bil repad av katter o man har bildbevis på att just den katten brukar vara på ens bil.
 
En katt kan riva en inbrottstjuv sönder och samman medans en hund knappt får nosa på densamma.

*svar från en polis vid arbetsplatsträff när hund/kattägaransvar kom upp*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
22 923
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 363
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp