Bukefalos 28 år!

Katt i trapphus

Murphy

Trådstartare
Jag hyr rum i en helt vanlig hyresrätt hos allmännyttan i staden. Utanför finns ett helt vanligt trapphus på 3½ trappa med 3 lgh på varje plan.
Helt normalt... förutom att det bor en KATT i trapphuset.

Jag misstänker att katten (okastrerad, medfaren hane tandlös bla) hör hemma vägg i vägg med mig, där det verkar bo ett "element" av besökarnas karaktär och dofter att döma.

Tragiskt i sig att Kisse (omärkt) inte får bo hemma alla dagar, men mer påtagligt är att mina kastrater börjat markera från insidan av lghdörren, då Kisse sover utanför till och från.

Innan jag börjar verka i det här, undrar jag om någon har en aning om vad man ska tänka på juridiskt om det kommer ihop sig?
Värden är informerad (det är deras fastighet trots allt), men yttrade bara att de inte har några befogenheter att omhänderta katten (vilket väl anses vara långt inne i kedjan), och att ansvaret låg på mig att kontakta grannar o dyl.

Hur ligger det till om mina katter orsakar skada i lägenheten pga yttre orsaker som en katt som vistas olovandes i trappen?
Och vad säger jag till grannen om det nu visar sig vara dennes katt?
(att katten ska vara inne under uppsikt och aldrig i trappen såklart, men vad händer i nästa steg om katten trots allt släpps ut igen? Troligtvis är det denna katt som sprungit lös på innergården hela hösten.)

Jag ska sätta lapp i porten i EM och knacka dörr under helgen.
...och fortsätta torka hallen med ättika.:grin:
 
Sv: Katt i trapphus

Hur i helskotta kan det vara DITT ansvar enligt hyresvärden, att ta hand om detta? det är väl självklart att det är hyresvärdens!
 
Sv: Katt i trapphus

Have no idea, what so ever...
Det var någonting om "grannsämjan" visst.:grin:

Det enda värden berörde, var att de inte har någon som helst befogenhet att gå in och omhänderta katten om någon ägare påträffats (och underförstått misskött katten). Men tills detta är aktuellt var det tydligen mitt ansvar.:eek:

Och vad som gör mig lite sjalur är det strikta ägaransvaret man har för katternas osnygghet INNE i lägenheten. Jag är ju faktiskt ansvarig för mina katters strilande på insidan... men det står sig lite udda när det sitter en fertil katt utanför och jäklas med dem.
Och DÄR borde värden gå in och måna om sin fastighet.

Det kanske även ligger hos värdarna, detta att katter är oönskade hyresgäster idag? Behandlas ärenden såhär lättvindigt när katter kommer på tal kan jag förstå att kattens status är låg i allmänhet, och i hyresrätter i synnerhet.
 
Sv: Katt i trapphus

Anmäl fallet till djurskyddet på länsstyrelsen. Vet du vilka som är ägare till katten så säger du det när du anmäler.
 
Sv: Katt i trapphus

Have no idea, what so ever...
Det var någonting om "grannsämjan" visst.:grin:

Det enda värden berörde, var att de inte har någon som helst befogenhet att gå in och omhänderta katten om någon ägare påträffats (och underförstått misskött katten). Men tills detta är aktuellt var det tydligen mitt ansvar.:eek:

Och vad som gör mig lite sjalur är det strikta ägaransvaret man har för katternas osnygghet INNE i lägenheten. Jag är ju faktiskt ansvarig för mina katters strilande på insidan... men det står sig lite udda när det sitter en fertil katt utanför och jäklas med dem.
Och DÄR borde värden gå in och måna om sin fastighet.

Det kanske även ligger hos värdarna, detta att katter är oönskade hyresgäster idag? Behandlas ärenden såhär lättvindigt när katter kommer på tal kan jag förstå att kattens status är låg i allmänhet, och i hyresrätter i synnerhet.


Husvärlden bör gå in pga den sanitära aspekten av att ha en katt boendes i ett allmänt trapphus. Klart och tydligt ett brott mot reglerna. Omhändertagande av katten är kanske fel fokus för hyresvärlden, men dessa SKA gå in och ta tag i aspekten att den lever i trapphuset och är en sanitär olägenhet där!
 
Sv: Katt i trapphus

Husvärlden bör gå in pga den sanitära aspekten av att ha en katt boendes i ett allmänt trapphus. Klart och tydligt ett brott mot reglerna. Omhändertagande av katten är kanske fel fokus för hyresvärlden, men dessa SKA gå in och ta tag i aspekten att den lever i trapphuset och är en sanitär olägenhet där!

Point taken, och det var dit jag var på väg med värden... men liksom aldrig kom fram.

Ska man dock bli överdrivet saklig har osnyggheten bara påträffats inne i min hall - har aldrig sett spår lämnade av Kisse i trappen. Bara sett Kisse själv sovandes utanför en dörr, samt traskandes ute på innegården.
Men rimligtvis föreligger ju risken att herr Kisse mer handglipligt förorenar avsevärt mer än att bara vistas där (klart mot hyresreglerna bara där, korrekt).

Lapp är dock uppe i porten tillsammans med en bild jag tog första gången jag sprang på Kisse vid inflytt. Tänkte att den kunde komma väl till pass vid en situation som denna, då jag misstänkte att den var lite "på drift".

Och jag måste erkänna att hjärtat kniper för det lilla livet med ruttna tänder som inte är välkommen hem alla timmar på dygnet...:cry: Mina mysmissar mumsar strömmingsfilé med snön vräkt ner hela dagen, och kattvärlden känns förb! orättvis.
 
Sv: Katt i trapphus

Du kan ju ta och anmäla ärendet till miljö och hälsa på kommunen också. De har ju inte djurskyddet, men har dock hand om sanitära olägenheter. Ring och prata med dem i alla fall. De kan ju driva ärendet vidare om nu hyresvärden är seg i starten.
 
Sv: Katt i trapphus

Och jag måste erkänna att hjärtat kniper för det lilla livet med ruttna tänder som inte är välkommen hem alla timmar på dygnet...:cry: Mina mysmissar mumsar strömmingsfilé med snön vräkt ner hela dagen, och kattvärlden känns förb! orättvis.
Jag förstår precis hur det känns.

Här springer massa katter ute, fast det är emot hyresvärdens regler. Ofta ser man dem sitta timme efter timme och vänta vid sin port i regn och kyla, utan att någon släpper in dem. :cry:

Eftersom de inte har halsband, eller saknar information på sina halsband, vet jag inte vilka lägenheter de bor i, annars skulle jag ju plinga på med katt under armen så de fick komma in.

Alla katter i min uppgång är dock innekatter.
 
Sv: Katt i trapphus

Jag håller med om att katten inte ska bo i trapphuset och att det faktiskt är hyresvärdens ansvar och inte ditt att ta tag i detta. Men att dina katter strilar för p.g.a. något UTANFÖR din lägenhet tycker jag inte du kan skylla på yttre omständigheter, det är ju du som har katt i lägenheten, hade du varit djurlös hade det inte blivit någon åverkan på lägenheten.
 
Sv: Katt i trapphus

Jag är till stor del med dig, men det är lite av en svår balansgång då det finns en klar koppling mellan beteendet och en regelöverträdelse.

Det är lite varför det gnager mig att det är mitt ansvar att se till att mina katter har "överseende" med denna inkräktare som olovligen sprider dofter 35 cm från deras faktiska revir.
Därav är prio 1 att få bort katten från utrymmet, för allas bästa. Främst strykarkattens egna.
 
Sv: Katt i trapphus

Därav är prio 1 att få bort katten från utrymmet, för allas bästa. Främst strykarkattens egna.

För min del är det enkelt. Jag hade tagit katten. Hade jag fått ett katthem att ta in den hade jag tagit den dit (och det bör de göra när den är i så dåligt skick), annars hade jag tagit in den till mig och sett till att den kom till veterinär. Det är bara att inse att en katt har så pass låg status att ingen kommer lägga två strån i kors för den. Gör katten, dig själv och dina katter en tjänst och ta saken i egna händer.
Ja, det må vara en lagöverträdelse och ja, det må vara drastiskt, men jag vet hur lång tid det tar om man ska få hjälp åt en katt och det tidsmåttet kallas annars "evighet".
 
Senast ändrad:
Sv: Katt i trapphus

Du förekommer mig.;)
Det är steg 2, efter att ha annonserat med lapp i porten (synlig även utåt för förbipasserande på gångvägen) och informerat hyresvärden.
Nämnde för hyresvärden något om djurskyddet och katthem, så det finns på tapeten. Detta står även nämnt på lappen, att vi (läs: jag:grin:) måste se till att stackars Kisse får någonstans att bo.

Ser jag Kisse igen ska den iaf få komma till veterinär.

Ja, det må vara en lagöverträdelse och ja, det må vara drastiskt, men jag vet hur lång tid det tar om man ska få hjälp åt en katt och det tidsmåttet kallas annars "evighet".
Såg ditt tillägg.
Har tjänstemän från rättsväsendet i min närmre krets, och jag ska fiska lite med dem för att höra hur det ses på detta Civil Disobedience...
 
Sv: Katt i trapphus

Jag är till stor del med dig, men det är lite av en svår balansgång då det finns en klar koppling mellan beteendet och en regelöverträdelse.

Det är lite varför det gnager mig att det är mitt ansvar att se till att mina katter har "överseende" med denna inkräktare som olovligen sprider dofter 35 cm från deras faktiska revir.
Därav är prio 1 att få bort katten från utrymmet, för allas bästa. Främst strykarkattens egna.

Om nu hyresvärden är underrättad så ställer jag mig frågande till att det är en regelöverträdelse? Står det med i hyreskontraktet att man inte får ha utekatter hos er? Annars får det nog räknas som störande OM katten själv förorenar i trapphuset. Vad dina gör på insidan dörren är nog inget som kan skyllas på detta. Även om jag förstår att det är jobbigt.
Är osäker på om djurskyddslagarna (Djurskyddet är en förening som inte har några som helst rättigheter) kan göra nått heller här såvida katten inte lider. Den har tillgång till uppvärmt utrymme och så länge den får mat och vatten så har den det ju inte sämre än alla stallkatter i princip.
Finns det ingen möjlighet att du kan prata med grannarna, höra efter om dom äger den och i så fall fråga om du kan få ta över den? Får du det har du ju all rätt att sen slussa den vidare till ett katthem som tar över ägarskapet från dig och kan ta hand om den.
Alt skiter i lagarna och tar den till ett katthem direkt. Det hade nog jag gjort :o Den bara försvann liksom.
 
Sv: Katt i trapphus

Enligt hyresvärden får man inte ha sina utekatter i trapphuset utan uppsikt, hur som helst. Logiken i det jämte att utekatter är tillåtna verkar dock halta en aning i praktiken - hur garanterar man att ingen annan släpper in katten?
(ja, det blir ju så självklart varför man har innekatt ibland)

Och visst är det rörigt?
För mig är missförhållandet självklart. Mina katter markerar av en anledning. Anledningen i sig är en regelöverträdelse. Överträdelsen i sig ger att en katt inte har det som en katt borde få ha det. Har katten en ägare borde vederbörande ta ett bättre ansvar för den (på flera sätt).
Tyvärr är inte juridiken kring detta lika självklar...

Jag ska låta helgen gå, och sedan knacka dörr.
På anslaget i porten har jag även hänvisning till mig (mitt namn och vilken dörr jag bor i) och att jag gärna hjälper till om något behöver göras. Vad som än "behöver göras", så att säga.

Jag agerar ju lika mycket för Kisse som inte verkar må bra, som för mina som är uppenbart stressade de nätter Kisse varit utanför dörren.
 
Sv: Katt i trapphus

Du förekommer mig.;)
Det är steg 2, efter att ha annonserat med lapp i porten (synlig även utåt för förbipasserande på gångvägen) och informerat hyresvärden.
Nämnde för hyresvärden något om djurskyddet och katthem, så det finns på tapeten. Detta står även nämnt på lappen, att vi (läs: jag:grin:) måste se till att stackars Kisse får någonstans att bo.

Ser jag Kisse igen ska den iaf få komma till veterinär.


Såg ditt tillägg.
Har tjänstemän från rättsväsendet i min närmre krets, och jag ska fiska lite med dem för att höra hur det ses på detta Civil Disobedience...

Heder till dig som har bestämt dig för att ordna det för katten! Och vad det gäller civil disobedience-biten kan jag lova dig att det händer absolut zilch. Kattens status som sagt, och dessutom, det vet man ju hur det är med katter, rätt vad det är "bestämmer de sig för att flytta sin väg" :grin: Ironiskt nog kan man använda fördomarna till sin egen fördel, alltid nåt.
 
Sv: Katt i trapphus

Uppdatering:

Kattens ägare har nu gett sig till känna (det var min granne), via textsvar på lappen:

"Hej!
Katten tillhör oss (Haglund*, 2 tr).
Problemet är att folk släpper in katten i trappen utan att ta reda på om han blir insläppt."


Katten sitter i trappen nu, men ägaren svarar inte på dörren.

Hjälp - vad blir nästa steg?



*fingerat namn
 
Sv: Katt i trapphus

Hade den dålig tandstatus så kanske du kan förhöra dig om den fått vård för det när du får tag på dem? Kanske föreslå kastrering också?
Men det är så himla svårt att göra utan att trampa någon på tårna så att säga, men tänderna kanske är något du faktiskt kan medverka i att dem tar tag i?
 
Sv: Katt i trapphus

(knapplån)
-suck-
I och med att lappen sitter uppe (med tillhörande svar) har jag hört flera andra grannar ringa på för att påkalla uppmärksamheten hos ägarna - inget svar.
Kisse har lagt sig att sova utanför dörren (som sitter kant i kant med min).

Mina katter hoppar kråka innanför dörren, tom den sura gamla honan stryker oroligt i hallen. Men jag kastar gärna inte ut Kisse i kylan, då Gävle fått köldknäpp och tillhörande snöstorm.

Luvan och Fjällis får äta strömming i hallen och hoppas att det håller dem från att sätta sig och göra det ena eller det andra vid dörren.

@Heulwen:
Visst är det ömma tår vi pratar om!
(och annans egendom)
Men kastrering och märkning är ju det minsta man kan begära av någon som hellre ser att katten går lös i ett hyreshusområde än håller koll så den får komma in.

Och tandhälsan...:(
Var ute och pratade med Kisse, och konstaterade att framtänderna är bruna och fula, samt att alla hörntänder är bruna, och i jämnhöjd med tandköttet. Tänderna längre bak är förvånansvärt fina, vad jag kunde se. Kisse var lite reserverad när jag luktade av hanses antagonister.
 
Sv: Katt i trapphus

Uppdatering:
Hjälp - vad blir nästa steg?

De tycker att problemet är att katten blir insläppt i trappuppgången, för deras del vore alltså problemet löst om katten i kväll istället satt ute i kylan? Jag tycker att problemet är folk som missköter och låter bli att ta ansvar för sina djur. Jag anser också att djurskyddslagen såväl som brottsbalkens djurskyddsparagraf är tillämplig, om det nu ska plockas fram artilleri (även om en anmälan inte skulle leda någonstans).
I djurskyddslagen står följande:

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn.

Uppenbarligen får katten varken skydd mot sjukdom eller tillräcklig tillsyn (om någon öht).
Ta hand om katten. Tyvärr är dina grannar urtypen för Folk Som Inte Bryr Sig. Stackars liten kisse. :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 759
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp