Bukefalos 28 år!

Katt i trapphus

Sv: Katt i trapphus

Djurskyddet har skyldighet att utreda det inom rimlig tid (förvaltningslagen). Detta även om det är något så "löjligt" som en katt. De har även rätt att ta katten till veterinär om de anser det befogat. Vad har ni emot myndighetsinblandning i det här fallet?
 
Sv: Katt i trapphus

Ingenting, men jag har läst otaliga trådar på stort kattforum där myndigheterna inte gör nått. Katten är i bra skick, det är svårt att få dom att göra nått då. Så jag tror inte att myndigheterna bryr sig faktiskt. Eller är rätt säker på det, med tanke på hur katternas situationser ut här i landet.
 
Sv: Katt i trapphus

Bara en tanke.. Kan du inte be en kompis ta katten till en polisstation & säga att hon/han tror att den gått vilse? Om den inte är id-märkt så lär den ju bli placerad på katthem eller liknande? & om det är en kompis till dig istället för du själv så kan det ju inte spåras tillbaka till att det var din idé & att du faktiskt visste om vem ägaren var.. För OM den skulle springa längre bort från gården så skulle ju detta scenario vara möjligt. Plus att det kan ju ha varit när din kompis var på väg till eller från dig & därmed kanske inte ens visste något om katten.

Bara en tanke!
Gillar inte när de blir slit & slängdjur. :cry:

En annan kortsiktig idé vore kanske att ställa ut skålar med mat & en liten filt någon annanstans i trapphuset & hoppas att katten lägger sig där istället för utanför din dörr.

Sen om den sitter & jamar utanför din dörr så stör den ju DIG, dvs du kan ju hävda att du inte kan plugga eller sova med en skrikande katt utanför din dörr. Att komma med att den stör ens djur funkar aldrig, så då får man ta till en vit lögn tycker jag! Plus att det är ju ingen lögn för du blir ju störd i ditt tentapluggande när du tycker synd om kattstackarn!
En annan tanke! Tänk om du eller någon annan i trapphuset är allergisk! Vad händer då?!:crazy:

Lycka till!:bump:
 
Sv: Katt i trapphus

-knapplån-

Jag väcker min egen tråd - ty Kisse är tillbaka igen.
Han har visat sin frånvaro, och jag valde att tro att han äntligen fått flytta inomhus eller helt enkelt somna in. Grannen i sig är svår att anträffa på dörren; de konverserar inbördes i boendet genom handskrivna lappar på ytterdörren.

Idag när jag gick ut på EM för att köpa kaffemjölk snubblade jag i ytterporten på ett tunnt litet spöke i grått och vitt som hade ruskigt brått uppför trappen.
Gävle har 5 grader och ihållande spöregn.

När jag och mjölken kommer upp i trapphuset igen luktar det katt.
Och där sitter en luktande katt, klösandes på "sin" dörrpost. En dörrpost nersmetad med analsäckssekret.

-suck-

Hyresvärden är informerad via telefon och mail.
Grannen via en lapp på dörren (som vanligt inte hemma).
Bild finns på kisse och förorening i trappen.
Jag har alltså lite diariefört underlag i ärendet (3e påstötningen hos värden).

Men nu är tålamodet slut!
Vem kontaktar jag för att få Kisse omhändertagen?
Kan jag göra en anmälan? Hos vem?
Vad händer om jag "råkar" köra katten till Vet/polis för chipkontroll och det kostateras att han är "äldre, fertil hittekatt" såvida jag inte yppar att det finns en ägare? (skrivet i frustration...:cool:)

Fertil hankatt borde dessutom inte gå och "dra" ute på byn.
-muttrar-

Då mina katter är borta (avlivad;magsjukdom:cry:/såld) handlar det denna gång om Kisses väl och ve / huskattens status.
Nu vill jag göra lite skillnad.

Ställ följdfrågor, det här är rörigt skrivet vid hög puls.
 
Sv: Katt i trapphus

Usch vad jag mår dåligt av det du berättar.

Antar att du redan tänkt tanken...

Kan du inte låta honom flytta in till dig?
 
Sv: Katt i trapphus

Usch vad jag mår dåligt av det du berättar.

Antar att du redan tänkt tanken...

Kan du inte låta honom flytta in till dig?
Jag blir lätt upprörd och beslöt att ringa min rumskamrat som jag hyr utav, innan jag ringer någon annan.
Efter att jag öst ur mig all galla om hur folk behandlar sina katter, så antydde han bestämt att jag nog borde ha öppnat upp min dörr för det stackars djuret...
Så att "kattstackarn får ett mål mat och blir avtvättad åtminstone".

Jag är ofrivilligt kattlös sedan stackars Fjällhammer somnade in i april efter en tids sjukdom... Så jag tänker HELA TIDEN tanken på att "kattnappa".:o
Men som polisdotter är jag sååå feg! Egenmäktigt förfarande är ju straffbart, även om det räddar fyra tassar till ett liv som bortskämd stadskatt med fluffade kuddar och privat tandläkare.:crazy: Så att ens lämna till katthem är ju vådsligt, då jag har namn på både katt och ägare, om än som lös information.
 
Sv: Katt i trapphus

Men som polisdotter är jag sååå feg! Egenmäktigt förfarande är ju straffbart

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag kan inte tänka mig att något skulle hända. Varför? Ägarna bryr sig bevisligen inte om djuret och skulle väl antagligen aldrig ens märka att katten flyttat in till dig.
Ta hand om honom nu, han har lidit länge nog.
 
Sv: Katt i trapphus

-kl-
Nu är Kisse här. Hemma hos mig.

Han slank in i trapphuset vid 19 när jag gick till matbutiken. Ingen ägare öppnar, trots att det lyser i fönstren. Det är -23 och 60 cm snö i stan. En timme senare är katten kvar i trapphuset - ingen ägare.

Kliar kisse (som ligger på sidan och skakar lätt) bakom örat och blir blodig. Tassarna är också blodiga. Tar ett par foton försiktigt och bär in kisse till mig. Morrar och är rädd om svans, mun och bakdel. Sår även på hasen, resten törs jag inte känna igenom. han får lugna sig en stund, så ska jag och min sambo ta fler foton och tvätta det värsta med gemensamma "krafter". Vill inte bända för mkt på honom heller, då han markerar att han har MKT! ont.

Men han dricker, har slutat skaka, och petar i sig lite torrfoder, trots dåliga tänder och ev munskada. Undrar om hakan är helt söndertrasad rakt igenom?:crazy: Koksaltet är snart att använda, så det rinnande såret kommer snart vara rent iaf.

Kisse kommer stanna här och åka via polis (off. chipscan) till veterinär om torsdag. Jag betalar ur egen ficka och tar juridiska risken gladeligen. Foton och diariefört ärende finns hos hyresvärden, detta kommer finnas med i anmälan till länsstyrelsen tillsammans med vets utlåtande. Eller i vilken ordning det kan tänkas bli.

Har haft med ägaren att göra ett par ggr under hösten, och tillika min sambo. Detta är en fylla, som även förvarar sin cykel och annat bröte i trappen nu när det är kallt. Har varit klart otrevlig och nonchalant när situationen påtalats av mig och sambo. Tycks vara påverkad lördag kväll som tisdag EM... Så katten kommer hamna här en stund. Imorrn är det helg, och ägaren har säkert fullt upp och kanske inte ens kommer hem.:grin: Det är ju helg och allt. Ut ska han iallafall inte.

Råkar även ha sett på avstånd, att denna kisse parat en katt i grannskapet. Förmodligen många fler. Men tja... på det örat verkar det ju inte vilja lyssnas. Så nu är det dags att börja rensa i katt-träsket!

Jag behöver allt stöd jag kan få, om folk fortfarande läser tråden, och inte tycker mig vara en mespropp som inte gafflat på långt tidigare.
 
Sv: Katt i trapphus

Vilken innerlig tur för kisse att hans pucko till ägare har er som grannar!
Hoppas allt ordnar sig till det bästa, jag står bakom dig och hoppas att även byråkratin kommer stå på din sida så det inte blir något strul.
Har du frågat din granne om du får överta katten? Han verkar ju inte bry sig om den direkt och kanske ser det som en lättnad? Dock så vet man ju aldrig hur sådana tänker ...
 
Sv: Katt i trapphus

Blodig?? Jisses.. Vad har han råkat ut för?
Snälla uppdatera med mera info om vad som sker..
 
Sv: Katt i trapphus

Kisse kommer stanna här och åka via polis (off. chipscan) till veterinär om torsdag. Jag betalar ur egen ficka och tar juridiska risken gladeligen. Foton och diariefört ärende finns hos hyresvärden, detta kommer finnas med i anmälan till länsstyrelsen tillsammans med vets utlåtande. Eller i vilken ordning det kan tänkas bli.

:bow: Bra gjort! *heja på Murphy*
 
Senast ändrad:
Sv: Katt i trapphus

Blodig?? Jisses.. Vad har han råkat ut för?
Snälla uppdatera med mera info om vad som sker..
Kisse är lugn och fin nu, och man får röra vid hela katten - utom det såriga bakbenet och munnen/hakan.

Han dricker, dricker, och dricker... på 4 h en halvliter upplagt i flera skålar - nästan slut, så en 3-4 dl har uppskattningsvis gått ner med ½dl Mjau standardknaper som använts som lukta-gott-muta i köket.
Men vattnet har fått ner tempen på katten, och värmen sitter nu kring svullnader och sår, samt litet kring huvudet i stort - men lägre än vid 20 snåret.

Vi för lite bok över vad vi göra för att ta med till vet, och i anmälan och vi har bra backup från två Bukefalister i stan. De har snabba bilar, stort medecinskåp och stor kattkunskap. Och varma hjärtan och bra ryggdunk!:love:
Så tillsammans är vi redo för allt!

Kisse sover dock sen en stund tillbaka... mkt djupt för att vara en sjukling på främmande plats. Så vi låter honom vila i mörkret, oc slåss mer med sårvården först i morgon bitti. Det blödande, vätskande såren har vi fått bukt med så det levrat litet och inte såsar/droppar längre, så det bedömmer vi klarar natten.
 
Sv: Katt i trapphus

Vilken innerlig tur för kisse att hans pucko till ägare har er som grannar!
Hoppas allt ordnar sig till det bästa, jag står bakom dig och hoppas att även byråkratin kommer stå på din sida så det inte blir något strul.
Har du frågat din granne om du får överta katten? Han verkar ju inte bry sig om den direkt och kanske ser det som en lättnad? Dock så vet man ju aldrig hur sådana tänker ...
Jag har beklagat mig över det fertstilta hela kvällen... eller nja; under 1½ år nu. Och den skäggige hälften skakar bara bekymrat på huvet med en sorgsen blick som säger det han uttalat tidigare:
"Hur tror du det skulle gått? När han bara drar igen dörren framför näsan på en när man frågar om vart katten är? Eller ber honom ta in den?"
Han har själv pratat med grannen och känner igen typen som en erhm... mer "dekadent" människa som Bara Har Sitt Sällskapsdjur, Men Ändå Skiter I Den.
Alltså ingen tillfällighet att utrymme för den frågan ens skapats.

Och tja... prick i luntan må vara prick värt.
Jag kommer åtminstone kunna sova gott om nätterna. Och tyvärr har jag fått vana av att avliva katter - så galghumoristiskt och cyniskt nog så hoppas jag om inte annat att jag har nytta av att kunna gången där om det skulle krävas. Skulle situationen uppstå, kommer jag inte vara handfallen. Alltid något, gissar jag.:grin:
-drar 10 djupa-
Men när jag ser Kisse vila tryggt härinne är det värt samvetskval och tänjande på gränser.:love:
 
Sv: Katt i trapphus

Skönt att katten äntligen är inomhus.

Jag måste få fråga dig, vad är det du har samvetskval över? Och vad är det du är rädd för? Prick i luntan? Tänja på gränser? Vad tror du egentligen skulle kunna hända? Egenmäktigt förfarande? Det är en Katt vi pratar om. Inte ens i de bästa fall, med en ägare som faktiskt bryr sig om sin katt skulle någon sorts myndighetsperson göra något av det. Och du skriver ju om och om igen om vilket kräk den här ägaren är. Vad tror du att han skulle göra? Polisanmäla dig? Knappast.

Du skriver att katten kommer "hamna hos er en stund"? Snälla säg att du inte tänker släppa ut honom igen! Om du inte kan ta honom själv, lämna honom till ett katthem. Men ge upp med grannen. Du kommer inte få honom varken förstå, ångra sig eller ta bättre hand om djur. Det enda du kan hoppas på är att han inte skaffar fler. Och ge upp med att försöka ordna det här på något byråkratiskt vis. Det fungerar inte. Oavsett vad du drar igång kommer katten dö av köld, svält och vanvård långt innan någon flyttar din anmälan från "inkommen" till "åtgärdas icke".
:bow: till dig för att han får komma till veterinär. Håller tummarna för att han inte är alltför illa däran.
Varmt lycka till. Hoppas att kisses dagar av umbäranden och misär är över nu.
 
Sv: Katt i trapphus

Jag måste få fråga dig, vad är det du har samvetskval över? Och vad är det du är rädd för? Prick i luntan? Tänja på gränser? Vad tror du egentligen skulle kunna hända? Egenmäktigt förfarande? Det är en Katt vi pratar om. Inte ens i de bästa fall, med en ägare som faktiskt bryr sig om sin katt skulle någon sorts myndighetsperson göra något av det. Och du skriver ju om och om igen om vilket kräk den här ägaren är. Vad tror du att han skulle göra? Polisanmäla dig? Knappast.
Det är min uppväxt som spökar. Sedan barnsben har poliskåren haft koll på mig. Vilken tid jag gick hem från ungdomsgården som 14 åring, att jag kört raggarbil efter midnatt som 18åring, att jag sneddade över en korsning med bilen som fullt vuxen på väg ner på stan. Jag har blivit lite nojig efter en uppväxt i en tämligen labil polisfamilj, där tom partipolitiska åsikter är lite förfärliga om de uttalas högt av annan än statsminister. Jag bär på med medfödd fegloppa, helt enkelt.:crazy:

Du skriver att katten kommer "hamna hos er en stund"? Snälla säg att du inte tänker släppa ut honom igen! Om du inte kan ta honom själv, lämna honom till ett katthem. Men ge upp med grannen. Du kommer inte få honom varken förstå, ångra sig eller ta bättre hand om djur. Det enda du kan hoppas på är att han inte skaffar fler. Och ge upp med att försöka ordna det här på något byråkratiskt vis. Det fungerar inte. Oavsett vad du drar igång kommer katten dö av köld, svält och vanvård långt innan någon flyttar din anmälan från "inkommen" till "åtgärdas icke".
:bow: till dig för att han får komma till veterinär. Håller tummarna för att han inte är alltför illa däran.
Varmt lycka till. Hoppas att kisses dagar av umbäranden och misär är över nu.
Nej, Kisse ska inte ut igen. Jag vägrar! Intentionen nu har faktiskt varit att "om jag ser Kisse i vinter, ska jag i värsta fall fånga in för att få honom skonavlivad". Dessvärre kanske det är aktuellt...:crazy: Men i annat fall har jag redan strukturerat om mitt liv så att han, om det funkar, kan få bli kastrerad och leva sin sista tid hos mig i min lilla lägenhet på andra sidan stan. Får han ett halvår, kanske någon månad, så må det vara så... kliniken ligger nere i backen, och Kisse mår bättre inomhus på liten yta än utomhus. Och får han sprutan, så tja... mår han inte alls.

_________________________
Allmän uppdat:

Kisse har sovit som en gris inatt på min soffa, och ute har det varit -30.
Grannen vet jag inget om, men orkar inte bry mig annat än liten sjuklig kattgubbe. Det klias på sår, och haltas på bakbenet... men idag är vi så tjenis med Kisse att vi ska bedriva lite sårvård. Det blev inget tvättande igår - det var skrik-och-panik med vassa sidan upp fortfarande, så vi baddade bara torrt på armlängds avstånd.

Han vaknade under natten och var varm kring huvud och tassar, men fortfarande i ganska gott allmäntillstånd och somnade efter klappar i sängen. Men har under natten druckit ännu mer. Fått ngn tesked vanlig MJAU blötmat som gick i, men har inte varit på låda ännu. Varken på anvisad plats eller i ngt hörn.
Fortsätter föra bok med lite klockslag och förehavanden.
 
Sv: Katt i trapphus

Heder åt dig!
Lite lagom småkriminell får man vara ;) och tesen "frågar man ingen så nekar ingen" fungerar bra, kisse råkade väl bara försvinna ute, hans kanske blev överkörd eller så :angel:
Om du sen avlivar den eller behåller den i kastrerat skick har väl ingen betydelse.
 
Sv: Katt i trapphus

Du lär inte behöva oroa dig för någon prick i något register. Så lätt går det inte och även om ägaren skulle anmäla dig så lär det inte komma längre än till närmsta polisstation och där läggas ner "i brist på bevis" sas.
 
Sv: Katt i trapphus

Du lär inte behöva oroa dig för någon prick i något register. Så lätt går det inte och även om ägaren skulle anmäla dig så lär det inte komma längre än till närmsta polisstation och där läggas ner "i brist på bevis" sas.
Närmsta polisstation = mina föräldrars gemensamma arbetsplats...;)
____________________________________
Allmän uppdat:

Kisse har varit orolig och jamat en del. Det visade sig vara kroppen som kommit igång. Har gjort både Nr1 och Nr2 när jag och sambon satt honom på lådan när vi själva vart på WC. Kisse har dragit i sig över halvlitern vatten, och fått mer blötmat utportionerat.

Har under natten putsat sig finare, men låter oss fortfarande inte komma tillräckligt nära med koksalt och vadd, så själva såren är fortfarande fula. Bakbenet har ett 50örings kletigt, levrat sår och mkt päls är bortslickat runt om... ser lite nasty ut, men svullnaden är liten, och hasleden kan böjas.

Hakan är en stor halvstelnad gul/röd/brun sörja... Riktigt äckligt!:crazy:
Sambon, som fick kika lite närmare bekräftade min teori om att det ser ut att vara ngt djupt slags "hål" upp i hakan. Mitt i allt klet... Kan ju vara spännande att se vad man hittar där.:cool: Tur man inte är kräsmagad.
 
Sv: Katt i trapphus

Nå tror du dina grannar skulle anmäla dig? Tror du de ens märker att katten är borta? Och igen, tror du att någon åklagare skulle dra det vidare?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 759
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp