Bukefalos 28 år!

Katt i trapphus

Sv: Katt i trapphus

Kisse har lagt sig att sova utanför dörren (som sitter kant i kant med min).

Och tandhälsan...:(
Var ute och pratade med Kisse, och konstaterade att framtänderna är bruna och fula, samt att alla hörntänder är bruna, och i jämnhöjd med tandköttet. Tänderna längre bak är förvånansvärt fina, vad jag kunde se. Kisse var lite reserverad när jag luktade av hanses antagonister.

Fy vad ledsen jag blir att läsa om denna lilla kisse.

Ta katten säger jag, som flera andra, och lämna den på katthemmet!
 
Sv: Katt i trapphus

Jag tycker fortfarande att du ska anmäla att katten inte får den tillsyn den ska ha till länsstyrelsen. Sen kan det ta ett tag, men det är kanske bättre än att du ska behöva göra dig osams med dina grannar.
 
Sv: Katt i trapphus

Problemet är att de inte följer lagen.
Och det är nog läge nu att berätta det för dem.
Samt att man inte kan begära av "folk" att de skall hålla reda på en katt när de går ut och in genom porten.

Lagen om tillsyn av hundar och katter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Kissa i trapphuset får nog anses som "avsevärd olägenhet".
 
Sv: Katt i trapphus

Problemet är att de inte följer lagen.
Och det är nog läge nu att berätta det för dem.
Samt att man inte kan begära av "folk" att de skall hålla reda på en katt när de går ut och in genom porten.
Exakt. Samt att det känns olustigt när allt pekar på att man bör hålla katten utomhus i detta klimat. Folk släpper ju gärna in katten i värmen hellre än att peta ut den i 10-15 minus, oavsett ägaren är hemma eller ej. Har även sett tomma matskålar stå ute i trappen, gissningen är att det är ömsinta grannar som förbarmat sig.


Lagen om tillsyn av hundar och katter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
Kissa i trapphuset får nog anses som "avsevärd olägenhet".
Dock har jag inte sett ngn spillning el dyl efter "Kisse" (märkligt nog), utan det är hittills bara mina katter som får spader av att denna objudna gäst jamar på andra sidan brevinkastet. De markerar hårt att han INTE är välkommen in till dem, vilket är MITT ansvar som ägare. Det är dock klart som korvspad VARFÖR de gör detta.

Min förvaltare reste dock liten ragg över telefonen när katt i trapphus kom på tal. Liten, men ändå ragg. I lägenhetens hyresavtal står inget om husdjur, utan det hänvisas till lokala föreskrifter för fastigheten på annat håll (ska kollas upp). Våran Bo-Bok "goda råd från A-Ö" säger dock:
"Husdjur
Det är tillåtet att ha husdjur som hundar, katter, fåglar och fiskar i Hyresbolagets* lägenheter. Om du har många djur kan det krävas tillstånd från kommunens bygg- och miljökontor. Du måste också ha tillstånd från bygg- och miljökontoret om du vill ha en orm eller jordbruksdjur (tex minigris eller hönor).
Du är ansvrig för att ditt husdjur ej stör eller oroar övriga boende. Dina djur får inte orsaka störande ljud eller lukt inomhus, och du måste ta hand om kiss och bajs från dina djur utomhus, på gräsmattor, gångvägar eller i sandlådor.

Tänk på att störningar som lukt och oljud, närboendes allergi eller rädsla för vissa djur kan vara ett tillräckligt starkt skäl för att neka dig ha kvar djuren i bostaden.


*väljer att inte skriva ut namnet
 
Sv: Katt i trapphus

Jag tycker fortfarande att du ska anmäla att katten inte får den tillsyn den ska ha till länsstyrelsen. Sen kan det ta ett tag, men det är kanske bättre än att du ska behöva göra dig osams med dina grannar.
Tanken finns, men det känns så "osvenskt" att gå omvägar kring att prata med grannarna. Eller så ska man se det som en fingervisning att de själva gick ner 2 trappor istället för att knacka på hos mig, vägg i vägg.
Jag hade dock tänkt gå över ikväll och höra om tidigare tandåtgärder (tänk om det FINNS diagnos/åtgärder ändå?) och ge förslag på samarbete för kastrering (såvida de inte verkställer självmant).
 
Sv: Katt i trapphus

Tanken finns, men det känns så "osvenskt" att gå omvägar kring att prata med grannarna.
såhär går det när man sitter och skriver på buke mitt i studierna.;)

Jag menade såklart att jag vill vara lite osvensk istället för att smyga omkring bakom ryggar, ju.

I övrigt ska jag idag försöka få tag i hyresvärden på nytt, ty grannen har inte varit anträffbar. Har dock knåpat ner kattens namn på lappen, men fortfarande inte ringt på när h-n nu väl vart hemma.:cool:

Jag har iaf namn på både katt och ägare nu. Alltid något.
 
Sv: Katt i trapphus

Jag tycker fortfarande att du ska anmäla att katten inte får den tillsyn den ska ha till länsstyrelsen. Sen kan det ta ett tag, men det är kanske bättre än att du ska behöva göra dig osams med dina grannar.

Vad är det som säger att den inte får den tillsyn den ska ha enligt lagen? Möjligtvis tänderna då, men mer?
 
Sv: Katt i trapphus

Vad är det som säger att den inte får den tillsyn den ska ha enligt lagen? Möjligtvis tänderna då, men mer?
Lånar knappen och spånar lite.
Behöver ventilera lite innan jag rusar åstad och säger fel saker till fel människor.

Jag tycker själv att Kisse ser ganska välmående ut, om än sliten.
Det direkta är ju tänderna, men tänk om Kisse är gammal, och tandstatus är övervakad av veterinär?

Själva uppkomsten till tråden är ju att katten far i trapphuset och retar mina katter till revirmarkering, vilket i slutänden kan ge mig trubbel map lägenhetsunderhåll. Därför är ju frågan snarast fastighets/hyresjuridisk snarare än ett fall av vanvård att ta till länsstyrelsen.

Dock blöder mitt hjärta för Kisse som faktiskt ser sliten ut och har dåliga tänder. Till på köpet är han förpassad ut till kylan, stackarn...
Irritation finns även över att en fertil hane tillåts löpa, samt oro över att en katt släpps ut okopplad i ett mkt oroligt bostadsområde.

Förlåt knappstölden, men där var mina 2 kronor.
 
Sv: Katt i trapphus

Lånar knappen och spånar lite.
Behöver ventilera lite innan jag rusar åstad och säger fel saker till fel människor.

Jag tycker själv att Kisse ser ganska välmående ut, om än sliten.
Det direkta är ju tänderna, men tänk om Kisse är gammal, och tandstatus är övervakad av veterinär?

Själva uppkomsten till tråden är ju att katten far i trapphuset och retar mina katter till revirmarkering, vilket i slutänden kan ge mig trubbel map lägenhetsunderhåll. Därför är ju frågan snarast fastighets/hyresjuridisk snarare än ett fall av vanvård att ta till länsstyrelsen.

Dock blöder mitt hjärta för Kisse som faktiskt ser sliten ut och har dåliga tänder. Till på köpet är han förpassad ut till kylan, stackarn...
Irritation finns även över att en fertil hane tillåts löpa, samt oro över att en katt släpps ut okopplad i ett mkt oroligt bostadsområde.

Förlåt knappstölden, men där var mina 2 kronor.

Det är just det här som är problemet med katter. Det finns egentligen inga lagar. Lagen om tillsyn finns, men det finns också domar som säger att katten är tillåten att springa runt lös eftersom det är deras natur. Dvs går rakt emot lagen. Alltså finns det egentligen inget som förbjuder folk att ha utekatter och aldrig ta in dom. Det som krävs, krasst, är att den har tillgång till uppvärmt utrymme (vilket denna har, trapphuset), mat (vilket ägarna kan ge den utan att nån vet, även om den får det ute) och att nån tittar till den minst 2 gånger/dygn (det räcker i princip att öppna dörren, se att den lever och inte verkar dålig och sen stänga dörren igen) så det är inte svårt att följa lagen.
Många stallkatter har samma levnadssätt som denna, alla har inte ens en uppvärmd sadelkammare att vara i.

Nu menar jag förstås inte att jag anser att det är rätt, jag är emot stallkatter som inte får komma in i människors hus (om den vill) osv men jag tror i detta läge att det inte går att hänvisa till nån lag och därför heller inte vara helt korrekt i förfarandet. Den enda som kan säga nått här är markägaren, han/hon har möjlighet att förbjuda utekatter. Vilket inte sker i detta fall, det hänvisas till lagar som egentligen är ogiltigförklarade. Så ska man ta hand om en sån här katt så får man nog ta saken i egna händer. Antingen helt enkelt kidnappa katten utan att säga nått, visst riskerar man åtal för stöld, så det får man ju fundera på. Eller så får man försöka få ägarna att ändra sig eller kanske ge katten till räddaren som sen får göra vad den vill.

Jag har hjälpt till att få en kattägare varnad ett flertal gånger för att katterna störde och även hunden deras störde. Dom flyttade till slut och tog djuren med sig. Så här i efterhand är det ingen vidare bra lösning eftersom ägarna inte har kunskap/vilja nog att ta hand om djuren ordentligt och djuren får det således inte bättre på annat håll. Här är problemet också att huskatter är för lätta att få tag på billigt, vilket gör att risken är ganska stor att om man tar katten så skaffar dom en ny.
 
Sv: Katt i trapphus

Jag sov på saken, och efter att ha kikat på bla länken från Inte_Ung kom jag fram till samma sak som du - att det inte finns så mycket att elda upp sig om.

Lagen säger inget om katter (till skillnad från hundar:grin:), förutom att man får skjuta dem och att de ska hållas på skyddade balkonger. Förjäkligt.

Mitt mer rättrogna jag är tom på luft efter att ha pratat med folk från rättsväsendet. "Det borde inte få gå till så. Men du kanske kan ringa länsstyrelsen... eller något." :(
Mitt mer aktionära jag vill stjäla Kisse och åka på helrenovering hos farbror Vet och sedan bara ta ut honom efter en rejäl måltid och när solen skiner. I eget koppel.:love:

Men, eftersom jag inte får tag på grannen (och tja... vad har jag då att säga?), så lämnar jag uppgifter på grannen+katt som ett störningsärende. Vi får börja där. Det är ju primärt synd om mina katter, och min hallmatta. Men jag kan ju inte blunda när det sitter en stackars päls utanför min dörr... även om det är en päls som rubbar cirklar. Djurvännen skriar!
 
Sv: Katt i trapphus

Jag sov på saken, och efter att ha kikat på bla länken från Inte_Ung kom jag fram till samma sak som du - att det inte finns så mycket att elda upp sig om.

Lagen säger inget om katter (till skillnad från hundar:grin:), förutom att man får skjuta dem och att de ska hållas på skyddade balkonger. Förjäkligt.

Mitt mer rättrogna jag är tom på luft efter att ha pratat med folk från rättsväsendet. "Det borde inte få gå till så. Men du kanske kan ringa länsstyrelsen... eller något." :(
Mitt mer aktionära jag vill stjäla Kisse och åka på helrenovering hos farbror Vet och sedan bara ta ut honom efter en rejäl måltid och när solen skiner. I eget koppel.:love:

Men, eftersom jag inte får tag på grannen (och tja... vad har jag då att säga?), så lämnar jag uppgifter på grannen+katt som ett störningsärende. Vi får börja där. Det är ju primärt synd om mina katter, och min hallmatta. Men jag kan ju inte blunda när det sitter en stackars päls utanför min dörr... även om det är en päls som rubbar cirklar. Djurvännen skriar!

Självklart ska du ta itu med det på alla sätt om du känner så. Du gör ju katten en jättetjänst, trots lagarna så kan han ju säkerligen få ett mycket bättre liv hos nån som vekrligen vill ha honom.
Du kan förstås säga vad du tycker till din granne, åsikter har man ju även om inte lagarna säger samma sak.
Katter har usel status i både värde (huskatter då) och lagar och många är det som jobbar på detta och har gjort i många år. Bara det där med balkongerna är en stor framgång, så det går framåt. Sakta men säkert.
 
Sv: Katt i trapphus

Nu så har jag läst den där föreskriften.
Och jag tror faktiskt inte att man får stänga ut katter utan att de har tillgång till en uppvärmd koja eller annat varmt utrymme med en mjuk liggplats.
 
Sv: Katt i trapphus

Nu har även jag tagit mig igenom, och ärligt talat är jag inte mycket klokare.
Men jag ska fortsätta dra i tåtar. Rent logiskt skickar man inte ut en frösen katt i kölden, men jag skulle skänka mycket för att få en paragraf att luta mig mot.

Och nej, i mitt fall motsvarar inte ett allmänt trapphus med dörrmatta en varm plats med mjukt underlag. Där är vi på ruta Ett igen = störande överträdelse.


Tack alla ni som bollar fakta och idéer... för jag tycker att detta blir mer och mer sörjigt ju mer man gräver i det.
 
Sv: Katt i trapphus

-uppdatering-
Har nu (äntligen) fått fatt på min fastighetsförvaltare och fått ett helt annat gehör. Hyresgästen kommer att kontaktas av värden och få en reprimand, samt att övriga hyresgäster i porten kommer att få utskick om att inte släppa in Kisse. Inte alls.

Och det är på ett sätt tacksamt, för då är det lättare att nysta i andra änden om katten nu bevisligen inte har tillgång till trapphusets värme. En utelåst katt i 3dm snö och -15 grader vid blåsig kustrand borde kunna höja ett och annat ögonbryn, kanske tom hos en myndighet.

Jag jobbar på det.

Bara min enorma tentaångest (och tillika tentamen) må passera ska jag försöka få lite veterinärt på fötterna om honom med. Det så värt det inför kommande vårvärme. Ju färre fertila vandringskatter, dess bättre.
 
Sv: Katt i trapphus

http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Finns en del som länsstyrelsen kan kontrollera. Att katten får vatten och tillsyn t.ex. Det är upp till kattägaren att visa att den uppfyller villkoren i föreskrifterna. Lika så ska katten hållas på sådant sätt att den inte ger upphov till sanitära olägenheter (t.ex. kissar i trappuppgången).

När det gäller de sanitära olägenheterna kan man som sagt anmäla till miljö- och hälsoskyddet på kommunen eftersom katten inte ska vara i trapphuset eftersom den kan vara ett hälsoskyddsproblem med avseende på smittspridning m.m.

En anmälan kan ju leda till att det sker en utredning om omständigheterna i fallet. Är det oegentligheter så är det väl bättre att det händer något än att alla bara sitter och klagar?
 
Senast ändrad:
Sv: Katt i trapphus

Frågan är ju om du får "kidnappa" katten och ta den till veterinär. Risken finns att du kan bli anmäld för egenmäktigt förfarande (katten är ju en "sak" i juridisk mening). Kolla upp det först så att du inte åker på otrevligheter sen.
 
Sv: Katt i trapphus

En anmälan kan ju leda till att det sker en utredning om omständigheterna i fallet. Är det oegentligheter så är det väl bättre att det händer något än att alla bara sitter och klagar?
Jo, men man anmäler inte folk hur som haver utan kött på benen.
 
Sv: Katt i trapphus

Sånna ärenden prioriteras inte. Massor av katter blir frånflyttade varje år, dom enda som bryr sig är katthemmen som några eldsjälar runt om. Myndigheter (varken polis eller andra) bryr sig. Hade det handlat om hund hade det varit en sak, men katter "klarar" sig.
 
Sv: Katt i trapphus

En katt med dåliga tänder som sover i trapphuset och som ägaren verkar ignorera är väl skäl nog? Eller ska katten hänga upp och ner flådd i trapphuset för att det ska vara skäl nog?

En myndighetsanmälan ska utredas. De har en skyldighet att kontrollera förhållandet. Jag säger: Varför inte? Vi har ett djurskydd av en anledning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 759
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp