Katt som tappar sin fina päls..

C

Chiqitita

En av mina katters päls har blivit annorlunda och jag nojig som jag är börjar bli lite orolig. Katten är korsning mellan vanlig huskatt och norsk skogskatt på runt 1,5 år. Tidigare hade han den typiska skogskatts kragen och en stor yvig svans. Men nu har kragen minskat och svansen blivit tanig. Svansen ser nästa nött ut.
Jag har nyligen flyttat men det känns inte som att det beror på det då den katten har tagit flytten riktigt bra. Han är rätt mager och har svårt att gå upp i vikt (till skillnad från sin bror :p). Katterna har fri tillgång till både torrfoder och vatten.

Ska försöka hitta några bilder för det är stor skillnad på hur han såg ut tidigare jämfört med nu.
Vad tror ni det kan vara för något? Kanske något så enkelt som att de fäller den sista pälsen eller något?
 
Sv: Katt som tappar sin fina päls..

Låter inte normalt i mina öron, jag skulle göra en hälsocheck hos en veterinär för att utesluta att katten är sjuk.
 
Sv: Katt som tappar sin fina päls..

Tänker göra det. Nackdelen är att det är så ont om veterinärer här uppe där jag bor så det tar ett tag innan jag kan få en tid om det inte är akut. Därför jag hör med er här på buke.

Katter är glad övrigt och äter och dricker som vanligt. Han är en väldigt sprallig katt så det märks snabbt om han skulle bli dålig.
 
Sv: Katt som tappar sin fina päls..

Jag har katter som är samma korsning som din, och jag kan säga att det är stor skillnad på deras vinterpäls och sommarpäls. Speciellt den ene hanen, han ser ut som ett lejon vintertid och bara hälften är kvar sommartid. Han är nu tio år och har alltid sett ut så.
Men är du orolig så gör en vet. koll!
 
Sv: Katt som tappar sin fina päls..

Akut är det ju inte, så boka du en tid. Onormal fällning/onormalt slickande som leder till mindre päls i kombination med en svårfödd katt talar för skit-foder alt intolerans/allergi mot fodret. Eller allmän sjukdom, men då borde du märka ngt mer. Kan också vara normal fällning!
 
Sv: Katt som tappar sin fina päls..

Svarar lite till alla

Har inte tid förns i slutet på april tidigast. Bra foder får han och han har alltid varit svårfödd tillskillnad från sin bror som nästa börjar väga lite för mycket. Fri tillgång till torrfoder som jag skrivit tidigare. Tidigare åt de royal canin men det blev för dyrt för min knapra ekonomi. Nu äter det mjau som jag blev rekommenderad (bytte foder efter han började tappa päls).

Tror inte det har med enbart fällningen att göra.

Pratade med vet och hon tyckte jag skulle avmaska honom igen. Om det inte blev bättre så skulle jag komma in och göra en koll. Hon misstänkte att det var vitaminbrist av något slag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 031
Senast: Sol
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 835
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freydis
·
G
Övr. Katt I lördags kväll började mina föräldrars ena misse må dåligt, kräktes vitt skum & gick och gömde sig. Hela natten höll hon på med jämna...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: getrichdietryin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp