Katthem, upprörd!

cello

Trådstartare
Har alltid tänkt att katthem ska vara något bra. Vad fint att hitta nya hem åt hemlösa/vanvårdade katter liksom..

Min syster har tänkt skaffa katt och svarade på en annons på just ett katthem. Lite mail fram och tillbaka, inget konstigt, självklart ska de få försäkra sig om att katten får komma till ett bra hem.

I det sista mailsvaret min syster får har de skickat med en stor bild på en mosad (överkörd) katt. Svaret är att de har kollat upp hur hon bor och tycker att det är för mycket bilvägar där. Katthemmet anser att man noga ska tänka igenom innan man skaffar katt och att det inte är läge för min syster och hennes familj.

För det första - roligt för de förväntansfulla barnen att se en bild på en överkörd katt?!? För det andra - det är inte mycket bilvägar där de bor (sista huset i området, en väg till parkeringen bara). För det tredje - min syster hade sagt att katterna ska vara ute i koppel, alternativt under uppsikt.

Riktigt omoget beteende. Är det inte meningen att de ska hjälpa katter att hitta bra hem? Lycka till med det. Jag har tappat mitt förtroende för åtminstone det katthemmet.
 
Sv: Katthem, upprörd!

Jag instämmer helt!
Dåligt uppförande, särskilt om din syster hade uppgivit att katten skulle vistas ute i sele. Visst kan alltid hända saker om katten rymmer när den är ute i selen. Men det kan ju även hända att en innekatt rymmer.
 
Sv: Katthem, upprörd!

Det finns tyvärr diverse extremister som är engagerade i katthem. En del verkar engagera sig mest för sin egen skull och för sina egna principer istället för att verkligen försöka hitta bra hem till katterna.

Jag är tyvärr inte förvånad av bemötandet.
 
Sv: Katthem, upprörd!

Men vad i helvete??? :mad:
DET är då INTE ett seriöst beteende och jag lovar dig att alla katthem inte är sådana. De du har råkat på ska inte pyssla med sådant, det är då ett som är säkert.

Djurskyddsorganisationen jag sitter i styrelsen för (vi har inget katthem ännu, våra katter finns i jourhem) skulle aldrig ens tänka tanken att bete oss på det viset - Godkänner vi inte en adoptör av någon anledning så förklarar vi detta på ett seriöst och trevligt sätt.

Blir faktiskt chockad av att läsa att det finns organisationer som bemöter människor som intresserar sig för dem på det viset - vill man inte värna om ett gott rykte?
Tragiskt är ordet. :(

Om du inte förlorat hoppet helt när det gäller katthem och bor i närheten av Bohuslän så PM:ar jag dig gärna med info från en mer seriös och vänligt inställd organisation. :)
 
Sv: Katthem, upprörd!

Det var det värsta!
Bara att kolla upp hur bilvägarna ser ut där personen bor tycker jag är att gå lite långt, ska bara de som bor i ödemarken få ha katt? Att sen skicka en sån bild är ju fruktansvärt, märkligt är det enda ord jag kommer på :confused:
 
Sv: Katthem, upprörd!

Otroligt trist att det verkar finnas så mycket underligt folk i "branschen" särskilt eftersom det antagligen får tråkiga konsekvenser för oss som driver organisationer för att hjälpa djuren.

Om du skickar PM till mig så kan jag kanske hjälpa din syster att hitta ett katthem med lite mer seriös profil :laugh:
 
Sv: Katthem, upprörd!

Många katthem säljer bara som innekatter alt som utekatter i rätt miljö. Att kolla upp om köparen bor i rätt miljö om katten ska släppas ut tycker jag är väldigt seriöst. Varför inte?
Att sen skicka med en sån bild tog ju tyvärr bort det seriösa från det mailet.
 
Sv: Katthem, upprörd!

Många katthem säljer bara som innekatter alt som utekatter i rätt miljö. Att kolla upp om köparen bor i rätt miljö om katten ska släppas ut tycker jag är väldigt seriöst. Varför inte?
Att sen skicka med en sån bild tog ju tyvärr bort det seriösa från det mailet.

Precis!
Vi gör alltid ett hembesök hos en eventuell köpare innan vi går vidare med adoption - allt för att försäkra oss om att katten kommer leva ett gott liv.
En utekatt bredvid en stor bilväg (nu syftar jag inte på TS) är faktiskt inte en lämplig miljö och vill adoptören absolut ha en utekatt i det läget så får denne vända sig till någon annan.

Men, som sagt, aldrig att vi skulle bete oss så oprofessionellt som katthemmet TS syster råkat ut för! Det är ju bara fruktansvärt :crazy:
 
Sv: Katthem, upprörd!

Otroligt trist att det verkar finnas så mycket underligt folk i "branschen" särskilt eftersom det antagligen får tråkiga konsekvenser för oss som driver organisationer för att hjälpa djuren.

Om du skickar PM till mig så kan jag kanske hjälpa din syster att hitta ett katthem med lite mer seriös profil :laugh:

Får jag lov att fråga vilken djurskyddsorganisation du är med och driver? Svara gärna med PM! :laugh:
 
Sv: Katthem, upprörd!

Vansinnigt osmakligt och oseriöst!
Jag kan inte förstå det bemötandet alls, att de kollar upp hur man bor må så vara men din syster hade ju inte ens planerat att ha katten ute utan uppsikt. Det finns gott om seriösa katthem som ger ett gott bemötande, om du bor i Stockholmstrakten kan jag PM:a dig om några.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 758
Senast: Asko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp