Bukefalos 28 år!

Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varsin rymlig väska till katterna. En vagn till Älva och en ryggsäck till Juno. När vi reser med tåg så klättrar Juno alltid över till Älva när vi sitter på plats (de har delar på sig). Så majoriteten av tiden så är de ihopklämda i samma bur och gillar det, men jag är ändå glad att jag har båda burarna. OM någon oförutsett skulle ske och katterna av misstag riktar sin rädsla mot varandra så vill jag kunna sära på dem omedelbart. Det har aldrig hänt, men hellre det säkra före det osäkra. ☺️
Ja, och nu ligger de tillsammans igen... 🥰

IMG_20221222_163254.jpg
 
Min gamla Tant var ju semilånghår (men inget halvhjärtat med hennes pälslängd egentligen). Det som fixade hennes päls var bättre foder. När hon fick foder som passade henne bättre så slutade hon få tovor trots varken bad eller borst.
Vad var det för foder? Min stora får Mjau blötfoder 2 gånger om dagen och den lilla får Latz för fröken är kräsen. Sen ger jag ett torrfoder 1 gång om dagen, men har glömt namnet på det.

Den lilla (5 kg) katten får sällan tovor, trots att även hon är semilånghårig. Den stora har mycket mer underull och tovar mer.
 
Vad var det för foder? Min stora får Mjau blötfoder 2 gånger om dagen och den lilla får Latz för fröken är kräsen. Sen ger jag ett torrfoder 1 gång om dagen, men har glömt namnet på det.

Den lilla (5 kg) katten får sällan tovor, trots att även hon är semilånghårig. Den stora har mycket mer underull och tovar mer.

Min gillade ju inte blötmat i allmänhet utan åt mest acana och bozita torrfoder.
 
Har kört Sparky till mamma, hon ska få fira jul där eftersom det blir alldeles för långt om hon ska med till farfar.
Det gick halvbra, tyvärr kissade hon i buren igen och var lite stressad, trist då det gått så bra senaste två gångerna. Dock verkade hon lugn sista 20 minuterna. Funderar på om det finns någon form av lätt lugnande jag kan testa nästa gång, utöver att träna henne på att åka bil igen. 🤔

Hon mår himla mycket bättre nu när tänderna är okej i alla fall. Kommer sakna henne ett par dagar fram nu. :love:
 
Jag har haft honor som gått tomma och nu plötsligt kanske jag har två dräktiga honor hemma, med tre dagar mellan BF :nailbiting::love:
Jag är så skrockfull så vågar inte ta ut något i förskott.
Men tycker att båda har hallontuttar, ökad vikt och plötsligt ska de göra upp om rang.

Lånade en hane till min ena då min egna hane är nybörjare och väldigt mild - honan har en väldigt integritet, så kombination fungerade ej.
Jag lät istället para min andra hona (igen) men de fick inga fullbordade parningar, vad vi kunde se.

Så har jag tur blir det babyboom här hemma!
 
Jag har haft honor som gått tomma och nu plötsligt kanske jag har två dräktiga honor hemma, med tre dagar mellan BF :nailbiting::love:
Jag är så skrockfull så vågar inte ta ut något i förskott.
Men tycker att båda har hallontuttar, ökad vikt och plötsligt ska de göra upp om rang.

Lånade en hane till min ena då min egna hane är nybörjare och väldigt mild - honan har en väldigt integritet, så kombination fungerade ej.
Jag lät istället para min andra hona (igen) men de fick inga fullbordade parningar, vad vi kunde se.

Så har jag tur blir det babyboom här hemma!
Håller tummen! :love:
 
Har kört Sparky till mamma, hon ska få fira jul där eftersom det blir alldeles för långt om hon ska med till farfar.
Det gick halvbra, tyvärr kissade hon i buren igen och var lite stressad, trist då det gått så bra senaste två gångerna. Dock verkade hon lugn sista 20 minuterna. Funderar på om det finns någon form av lätt lugnande jag kan testa nästa gång, utöver att träna henne på att åka bil igen. 🤔

Hon mår himla mycket bättre nu när tänderna är okej i alla fall. Kommer sakna henne ett par dagar fram nu. :love:
Har du testat feliway spray
 
Tydligen har jag gjort något dumt.
Lina kom precis inspringandes i syrummet, hoppade upp på bordet, blängde på mig och FRÄSTE! Hon har aldrig fräst på mig innan.

Sen kutade hon iväg igen. Vet inte vad det handlade om.. Borde jag vara orolig? För min egen skull menar har, jag kanske ligger illa till :nailbiting:
 
Tydligen har jag gjort något dumt.
Lina kom precis inspringandes i syrummet, hoppade upp på bordet, blängde på mig och FRÄSTE! Hon har aldrig fräst på mig innan.

Sen kutade hon iväg igen. Vet inte vad det handlade om.. Borde jag vara orolig? För min egen skull menar har, jag kanske ligger illa till :nailbiting:
Eller så kom hon till dig och visade hur upprörd hon var över något och arg för att du inte genast förstår vad och gör något åt det? 😾
 
Igår hittade jag Kantarell med igengeggat öga, vänster denna gång 😫
Först panik och vilja åka akut till veterinären 😅 Sen sansade jag mig, gjorde koksaltlösning och tvättade rent ordentligt. Hittade ett Paisleystrå i ögat, de hade lekt rätt intensivt kvällen innan. Tvättade det flera gånger under gårdagen och gav droppar några extra gånger.
Han var helt oberörd dock och lekte i flera timmar med sina nya glittrande julklappsmöss.
Idag ser det mycket bättre ut! Inget mer klet och kisar bara lite om det är starkt ljus. Han är ju så himla känslig den där lilla katten 🧡

IMG_20221225_155133.jpg
 
Alltså Sixten :laugh: kom hem till päronen för att fira jul och han låg så bra och chillade med min bror:
95151249-9001-4236-8C44-57136167B5A8.jpeg

Jag fick klappa typ 1,5 sekund innan han ryggade undan och gick för att bli utsläppt. Han har kommit in igen men håller sig på lååångt avstånd. "Wow, han tycker verkligen inte om dig längre" sa brorsan :laugh: Jäkla katt, let me love you! Nån gång borde han ju förstå att jag inte kommer plocka hem honom igen 😂
 
Prada som var så himla feg och mesig de första åren har blivit en riktig tuffing. Det började när Paisley flyttade in och sen har det bara fortsatt, nu styr hon hemmet med järntass och tar ingen skit från någon.
Harry gick efter och luktade lite på henne förut, hon tvärstannade, jamade ilsket och gav honom två slag i ansiktet med tassen.
Han är en fegis och hoppade undan med sloksvans, Prada stirrade på honom och fortsatte gå, det där gör du inte om 😤
Hon använder inte klor så det är ingen risk att hon skadar honom 😊

Det är aldrig något bråk mellan katterna men det är tydligt att Prada är den som bestämmer och att de andra två har väldigt stor respekt för henne. Hon är trots allt äldst och klokast 🦉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
568
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 679
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 650
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp