kaukasiska Ovtjarkan

Fraggel_Tess

Trådstartare
Det var för mig en helt ny ras och jag hade inte en aning om att detta är en ras som diskuteras flitigt i media. Inget jag har tänkt att skaffa mig heller, men blev nyfiken om någon här har erfarenhet av kaukasiska Ovtjarkan. Träffade av en slump en sådan hund med sin ägare igår när jag väntade på tåget och pratade en del med ägarn. Har googlat lite nu och sett att detta är en hund som inte har några goda vitsord direkt. Så vad har bukefalisterna att förtälja om denna ras?
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja, jag har träffat massor! Känner en oerhört duktig uppfödare (och domare) inom ovtjarka raser. En otroligt SKARP hund som älskar sin flock och territorium med hela sitt liv och hjärta, men allt utom dess territorium förgör den utan minsta tvekan! Det är en ras som har oerhört mkt stolthet, om man kränker en (VÄLAVLAD) KO så blir man inte förlåten.
Absolut ingen stadshund eller en hund för den ovane ägaren, den bör ha en tydlig uppgift i livet för att må bra.

Fast i Sverige är hundarna inte dem samma som i länder där rasen används för vakt, men fortfarande skarpare än den vanliga vakt/herdehunden.
Uppfödaren/raskännaren jag känner skrattar ibland åt våra hundar och kallar dem st bernad ;)
Vackra är dem också, men absolut ingen Svensson vovve.

Vill man ge sig in i den världen och trolla fram en nalle hund, ja då är man ute på hal is! Dessutom ska man inte förstöra en så välbevarad ras (eller rasgrupp för den delen). Det finns andra raser för "detta".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Det kan jag tänka mig, men det finns ju ett antal raser som inte är gjorda att handskas/ägas av "Svenssons".
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja jag hade inte en aning som sagt om denna hundras, men ägaren berättade mer än gärna om rasen. Hunden jag träffade igår var en trevlig individ men vilken storlek. Det var ju storlek "kalv".
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Det har skrivits en hel del om rasen på buke tidigare, om du använder sökfunktionen hittar du trådarna. :)
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja, de är stora, men otroligt SUNDA och välbevarade trots sin storlek! Sällan man stöter på en hund med dåliga leder tex! Eller andra rasbundna sjukdommar för den delen! :bow:

Sen finns det vissa linjer som är mindre i storlek och har mer/mindre päls. Men alla har en sak gemensamt: Skärpan.

Gillar raserna oerhört mkt, men bor i stan, har inte någon tomt samt om jag ska hitta en hund som ska stämma med rasen så måste det bli import, vilket kostar mer än vad jag har råd med i dags läget!

Många skaffar en eller två hundar och avlar sedan på dem utan minsta tanke bakom! Vetskapen om rasen är begränsad i sverige, hundarna ofta slumpade av en listig uppfödare som besparar alla sina bästa hundar till folk som visar upp och avlar fram arbetande individer, vilket ger kenneln bra rykte, därför är tyvrr många av våra hundar de "sämre" vovvarna som förekommer inom alla raser och avel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Har tyvärr bara tråkiga erfarenheter av rasen. Bodde i närheten av en så kallad "uppfödare" av KO när jag växte upp som med jämna mellanrum lät hundarna springa lösa i villaområdet. Slutade med minst 5 bitna hundar (en var vår dåvarande münster) varav 3 blev fullt återställda, en fick tas bort en tid senare av sviter från attacken och en som blev ihjälbiten. Även ägarna blev bitna av KO:n i två av fallen. Är ärligt mer skrajsen över stora lurviga hundar än hundar av "staffetyp" när jag är ute och går pga detta. Dyrt blev det för ägaren. Rehab, operation m.m. gick på 50 000 i runda slängar i vårt fall.

Tror att rasen gör sig bäst inom vaktbolag eller liknande. Uppdrag granskning sände ett program om just Ovtjarkan. Vet inte om det ligger kvar på webben.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Tack...Hittade en tråd om någon som sålde blandraser med KO, men håller på att läsa det var en lång tråd...
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Fängelsen, militära baser, fåraherdar osv
I andra länder där folk är mer vågade på den kriminella sidan krävs en hund som är stor, stark och är avlad för att angripa flera rovdjur samtidigt.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Kan dela med mig av en historia från utlandet.
Människan har en KO på sin (inhägnade) tomt, hunden vaktar en bebyggelse av en stor, dyr villa.
På tomten bor även 5 katter, ägaren, barnen och arbetarna. Flera döda katter hittas dagligen på tomten, men hunden rör inte sina katter. Varför? För att allt inom flocken är heligt, men allt (oavsett storlek) som kommer utifrån ska tas bort.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Lite det som gör att den är direkt olämplig att ha mer utspritt hos allmänheten. Vem vet om det kommer småbarn som vill klappa den lurviga stora hunden?

Som sagt, den är säkert toppen där den ska vara, men i tätare bebyggelse har den inget att göra.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Du har helt rätt! Vi människor älskar allt nytt och lite "ovanligt", tyvärr dåligt för båda parter när det har med djur att göra!
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Finns klipp på nätet på KO som effektivt beskyddar sin ägare mot farligheter som brevlådor, reportrar och mindre personbilar.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Du har helt rätt! Vi människor älskar allt nytt och lite "ovanligt", tyvärr dåligt för båda parter när det har med djur att göra!

Fast den infon jag har fått gör mig inte särskilt sugen på att skaffa en sådan här ras. Blev mest nyfiken pga ägarens uttalande igår. Jag trivs bra med gråhundar och finska lapphundar :)
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Hehe, nej jag syftade självklart inte på dig, utan på "uppfödaren" vars hundar inte accepterade ägaren som sin flock (blev kränkt?) samt anföll grannskapets hundar :/
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Vad jag har förstått så är det en del minkfarmar som använder denna ras.

mormor bor på listerlandet där det finns en hel massa minkfarmar. den som är närmast hennes hem har en stor KO som vaktar området. den hade visst hoppat över det över 2 m höga stängslet och tuggat lite på sin husse. tack och lov att det inte var en av de många turister som brukar promenera där... jag kan visst förstå att det finns vissa platser i världen där de kan göra nytta, men jag ställer mig mycket tveksam till om de platsar i sverige med våra lagar om allemansrätt.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Skarpa hundar!!! Helt ärligt känns dem inte ens som hundar.
Mycket signalkänsliga och vaktiga får jag intrycket av att dem är. Men samtidigt kelsjuka:p

Har träffat både en som fick avliva sin pga aggresivitet och andra som älskar sina KO hundar!

Men min hund är kär i en..... Och dem leker jättebra!

tagencopyright.jpg
[/IMG]

och visst är dem stora, men allt känns 'litet' bredvid en borzoi;)
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 574
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 213
Senast: Red_Chili
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
9 220
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 817
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp