kaukasiska Ovtjarkan

Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag kan tycka att fler hundar borde bli behandlade som KO:n bör bli.Den tolererar inte maktmissbruk, vilket vi människor ÄLSKAR att utföra på våra djur.ALLA djur älskar uppenbarligen att ha en sträng ledare.Vilket jag har börjat ifrågasätta.Men en KO måste du samarbeta och förtjäna dess respekt.Det blir mer jämnspelt.Man ska inte döma alla Ko:s enbart pga en massa tv program.

Vem som helst ska inte ha en KO,men vem som helst ska inte ha shäfer,rottis eller staff heller.Eller chihuaua för den delen.Vissa hundraser passar inte alla.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Tycker du ja. Jag ser det mer som att flocken har olika arbetsuppgifter.Speciellt hästar.Att dom är bra på olika saker och utnyttjar varandras kvaliteer.De äldre verkar dock ha förtjänat de andras respekt och får tex äta först. men inte springer vargarna runt och tvingar sina flockmedlemmar att sitta ligga och rulla runt.jag ser till att förtjäna mina djurs respekt genom att vara någon att lita på,därav vårat bra samarbete.Inte för att jag trycker ner dom eller utövar ledarskap/makt.KO:n har kvar sin ursprungliga karaktär från LÅNG tid tillbaka.Det kan man faktsikt se som sunt.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

har kvar sin ursprungliga karaktär från LÅNG tid tillbaka.Det kan man faktsikt se som sunt.

Den ar vad den blivit avlad till.

Den ar inte nagon ambassador for den ursprungliga vilda hunden eller for vargen.
Studerar du en flock vildhundar eller vargar sa ser du hur viktig rangordningen ar och hur flockmedlammar staller sig in hos alfadjuren.

Detta gor inte en KO.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Tycker du ja. Jag ser det mer som att flocken har olika arbetsuppgifter.Speciellt hästar.Att dom är bra på olika saker och utnyttjar varandras kvaliteer.De äldre verkar dock ha förtjänat de andras respekt och får tex äta först. men inte springer vargarna runt och tvingar sina flockmedlemmar att sitta ligga och rulla runt.jag ser till att förtjäna mina djurs respekt genom att vara någon att lita på,därav vårat bra samarbete.Inte för att jag trycker ner dom eller utövar ledarskap/makt.KO:n har kvar sin ursprungliga karaktär från LÅNG tid tillbaka.Det kan man faktsikt se som sunt.

Du verkar inte så insatt i detta med ledarskap och vad det handlar om.

Sitt ligg och rulla runt är lydnad och cirkuskonster och dessa lär vi djur genom att ge dem antingen en konsekvens eller (förhoppningsvis) en belöning för rätt utförande. Det har ingenting med ledarskap att göra varför det är naturligt att en alfa varg inte lär ut cirkustrix till övrig flock. Intelligensen räcker för övrigt inte till där heller.

Att man som människa trycker ner en hund har inte heller med ledarskap att göra. Det är en gammal metod liksom att trycka ner hundens nos i kiss/bajs för att göra den rumrsren. Man trodde för att man härmade vargar när man tryckte ner hunden i marken "för så gör hundar/vargar mot varandra". Vad många missat är att vargar och hundar mycket sällan tar till fysisk styrka utan påverkar den andre genom ett psykiskt tryck så att denne självmant lägger sig ner för att visa sig sårbar (med andra ord snäll).

Ledare är ett ord med negativ laddning, men är egentligen inte märkvärdigare än att man är den som har befälet. Dvs den som tar beslut, lär ut rätt från fel och upprätthåller ordning och reda. Ledarskap har inget med stryk att göra,eller saker som att äta före hunden osv. Det är irrelevant.

En KO har i åratal avlats på specifika egenskaper för att minska dess flockbeteende och göra den mer självständig (dvs långt ifrån hur en varg tex beter sig) eftersom att man inte vill göra den beroende av något annat än sig själv. Jag kan hålla med om att en KO nog anser att den inte behöver en mänsklig ledare, men kan vara säker på att KO i flock har en rangordning.
Jag tror att rangordningbeteenden blir tydligare ju större stress ett djur utsätts för...tex hunger. Lider djuren ingen nöd för sält eller annan överlevnad kan och bör en flock alltid bete sig väldigt harmoniskt, även om oönskade beteenden alltid korrigeras av en överordnande.

Det handlar inte om att tycka, utan vad som är framforskat. Samma beteende ses i alla flockdjur, även människor även om det är lite mer avancerat på den planen.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Kan inte ett skvatt om denna ras ..såg dock ett tv program om den , den har inga goda vitsord från polis, SKK. Men verkar vara en utmärkt bevakningshund när den får jobba självständigt ..vakta områden , företag mm. Vad som jag blev lite fundersam på var att jag träffade en trevlig person i somras ,l kvinnan kom fram till vår bil och hälsade , vi pratade häst och hundar ..då berättar hon att hon har köpt en Aftj...hund , hade även en liten dotter i familjen , tänkte tyst för mig själv..måste finnas bättre passande vakthund till gården och till familjen ..jag skulle inte våga köpa denna ras..även om jag har hundvana...:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

jag har aldrig träffat en KO men jag håller med många i tråden både om att det är en ras som inte hör hemma i tätbebyggt område och kanske inte i Sverige över huvud taget! Som sagt finns det en rad hundraser som säkert hade varit ett utmärkt beskydd mot både varg och tjuvar utan att för den saken skull en dag äta upp sin ägare :crazy:

KO är ingen dålig ras, det är en ras med en solklart syfte som vi inte kan tillfredsställa här pågrund av tex allemansrätten. Varför ta hit en ras vars syfte vi inte kan uppfylla :confused:
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Du verkar inte så insatt i detta med ledarskap och vad det handlar om.

Sitt ligg och rulla runt är lydnad och cirkuskonster och dessa lär vi djur genom att ge dem antingen en konsekvens eller (förhoppningsvis) en belöning för rätt utförande. Det har ingenting med ledarskap att göra varför det är naturligt att en alfa varg inte lär ut cirkustrix till övrig flock. Intelligensen räcker för övrigt inte till där heller.

Att man som människa trycker ner en hund har inte heller med ledarskap att göra. Det är en gammal metod liksom att trycka ner hundens nos i kiss/bajs för att göra den rumrsren. Man trodde för att man härmade vargar när man tryckte ner hunden i marken "för så gör hundar/vargar mot varandra". Vad många missat är att vargar och hundar mycket sällan tar till fysisk styrka utan påverkar den andre genom ett psykiskt tryck så att denne självmant lägger sig ner för att visa sig sårbar (med andra ord snäll).

Ledare är ett ord med negativ laddning, men är egentligen inte märkvärdigare än att man är den som har befälet. Dvs den som tar beslut, lär ut rätt från fel och upprätthåller ordning och reda. Ledarskap har inget med stryk att göra,eller saker som att äta före hunden osv. Det är irrelevant.

En KO har i åratal avlats på specifika egenskaper för att minska dess flockbeteende och göra den mer självständig (dvs långt ifrån hur en varg tex beter sig) eftersom att man inte vill göra den beroende av något annat än sig själv. Jag kan hålla med om att en KO nog anser att den inte behöver en mänsklig ledare, men kan vara säker på att KO i flock har en rangordning.
Jag tror att rangordningbeteenden blir tydligare ju större stress ett djur utsätts för...tex hunger. Lider djuren ingen nöd för sält eller annan överlevnad kan och bör en flock alltid bete sig väldigt harmoniskt, även om oönskade beteenden alltid korrigeras av en överordnande.

Det handlar inte om att tycka, utan vad som är framforskat. Samma beteende ses i alla flockdjur, även människor även om det är lite mer avancerat på den planen.


Kanske dåligt förklarat av mig,jag vet att min syn är annorlunda och har därför valt att inte gå in så hårt på hur jag menar.Folk fattar ändå inte.Jag är vuxen,så man behöver inte prata med mig som ett barn;)
Om någon är intresserad av att veta hur det KAN vara på ett annat sätt kan man läsa boken "Zander och tiden" av Emelie Cajsdotter.
Det finns andra sätt än dom traditionella sätten som det känns att vi går på för att det alltid har varit så.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

jag har försökt förklara förr och folk har en tendens att bli elaka när det kommer till annorlunda djurhantering än den traditionella så jag hoppar det faktiskt.men det finns säkert något om boken på nätet som du kan kolla:)
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Kanske dåligt förklarat av mig,jag vet att min syn är annorlunda och har därför valt att inte gå in så hårt på hur jag menar.Folk fattar ändå inte.Jag är vuxen,så man behöver inte prata med mig som ett barn;)
Om någon är intresserad av att veta hur det KAN vara på ett annat sätt kan man läsa boken "Zander och tiden" av Emelie Cajsdotter.
Det finns andra sätt än dom traditionella sätten som det känns att vi går på för att det alltid har varit så.

Fast vad är det du inte förstår? Det handlar inte om tradition utan vanlig hederlig forskning och beteendevetenskap.Hur kan du jämföra vad du "tror" med vad man har forskat fram?

Tyvärr lät det där mest som en dålig ursäkt för att inte ha en förklaring alls.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

jag har försökt förklara förr och folk har en tendens att bli elaka när det kommer till annorlunda djurhantering än den traditionella så jag hoppar det faktiskt.men det finns säkert något om boken på nätet som du kan kolla:)

Men nu diskuterade vi inte djurhantering, utan flockbeteende hos hund och varg?
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Skulle vi flytta till landet, så är detta en vakthund vi har tittat på. Varit lite i kontakt lite med en uppfödare oxå. Hennes hundar är inte mer aggressiva än en rottis. Träffat ägarna till två avkommor från den kenneln.
Köp en stor boxer hane istället , den vaktar när du ber den om jobbet , sen älskar den sin förare, familj , vännerna , andra hundar. :p
skulle inte chansa på en Oftj...hund eller va de Aftja..hund då dem inte ens syns på nån bruksklubb så långt ögat når..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

På grund av såna som dig har jag valt att INTE diskutera detta något mer.Jag blir alldeles för påhoppad. Forskning är inte alltid svaret.Att se med egna ögon fungerar bäst för mig.Jag har många förklaringar,men du kommer aldrig att acceptera dom och varför ska jag då slösa min tid? Du går omedelbart ut hårt när jag skriver några få rader om det.Finns ingen anledning att stånga sig blodig mot väggar.Tyvärr.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 574
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 213
Senast: Red_Chili
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
9 220
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 817
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp