kaukasiska Ovtjarkan

Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Men nu diskuterade vi inte djurhantering, utan flockbeteende hos hund och varg?

Bestämmer du vad vi får diskutera nu? Allt hänger samman om du frågar mig.
Jag pratar om djurhantering av bla KO,och varför dom beter sig som dom gör,alltså deras anlag,ursprung,flockbeteende,och hunden härstammar från vargen..Allt hänger samman..eller? Vad säger forskningen tro?
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag vet att det absolut inte har något med diskussionen att göra, men snälla, det ska vara mellanslag efter kommatecken och punkter. Det blir jobbigt att läsa när det är så ihoptryckt! Bara ett tips.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

menherregudläsintedå.

Anledningen att du skriver är väl att du vill bli läst och förstådd? Då underlättar det att använda ett så korrekt språk som möjligt, det är nämligen det mest lättlästa. Det är inte svårt att använda sig av grundläggande stavningsregler.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

+ 1 på det, det var precis så jag tänkte.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Bestämmer du vad vi får diskutera nu? Allt hänger samman om du frågar mig.
Jag pratar om djurhantering av bla KO,och varför dom beter sig som dom gör,alltså deras anlag,ursprung,flockbeteende,och hunden härstammar från vargen..Allt hänger samman..eller? Vad säger forskningen tro?

Ärligt talat har jag ingen aning om vad du svamlar om längre.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag hde MVG i Svenska.Jag stavar bra, men på ett forum blir det att man använder lite slang och skriver lite snabbt och slarvigt.jag har svårt att tänka mig att jag inte skulle bli förstådd pga mellanslaget efter punkten. Diskussionerna härinne kan bli rätt hetsiga, då kanske det är onödigt att lägga in en kommentar a´la svanskalärare ang mina mellanslag och punkter? Bara ett litet tips..

Så bra MRS, då förstår vi inte varandra alls. Toppen. kanske lika bra att hålla det på det planet. Jag har en känsla av att vi är lite för olika för att kunna fungera ihop ändå ;)
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Men snälla. Vill man bli tagen seriöst ser man även över språket. Det blir både lättare och enklare att läsa dina inlägg om du bara lär dig använda mellanslag. Jag hade också MVG och skriver snabbt, ser ingen anledning till att använda slang och vara slarvig för det.

Tänk över Gabbis kommentar istället för att bli så bitsk.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Är det här bra svenska?


Bra svenska är i regel att följa de konventioner som föreligger i det forum (i vidare betydelse än internetforum;)) man befinner sig.

Vad jag uppfattat under mina år på buke är att uttryck som "+ 1", "KL" "tio tecken" osv är för detta forum accepterade konventioner. Allvarliga stavfel, felaktig interpunktion osv är det inte.

Sen är språkanvändning inte reglerat i lag utan det är upp till var och en hur man vill uppfattas. För att tas på allvar och "räknas" i ett forum brukar det hjälpa att följa de konventioner som finns. Bara ett tips;)


//Lingvisten :angel:
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Detta är fösta gången på alla år på buke som jag fått tillsägelse om att jag inte har mellanslag efter punkterna. Någonsin. Så det är alltså inte accepterat att inte ha mellanslag efter punkterna, men det är tillåtet att använda KL, tio tio osv ? Hade jag ingen aning om. Några allvarliga stavfel har jag inte. Detta är faktiskt en aning löjligt. Undra hur många som skriver på ett icke accepterat sätt? Tur att ni stav/Språk poliser finns och kan berätta för oss mindre bildade att vi bryter bukeregler vi inte visste fanns.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Nåja, det var bara ett tips. Självklart skriver du som du vill, som sagt, det är konventioner, inte lagar;)
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Så bra MRS, då förstår vi inte varandra alls. Toppen. kanske lika bra att hålla det på det planet. Jag har en känsla av att vi är lite för olika för att kunna fungera ihop ändå ;)

Nej jag håller med. Det blir extremt svårt att föra en diskussion med någon som hamnar på sidospår och sedan blir upprörd när man påpekar detta och vill fortsätta föra diskussion på frågeställningen som var.

Tyvärr verkar det som att du inte har någon fakta att komma med. Varför ger du dig in i diskussionen om du "ändå inte kan förklara"..Jaha, vadå liksom? :confused:

Tycker för övrigt att du har en tråkig ton i dina inlägg och det gör inte precis att du framställs som seriös.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Detta är fösta gången på alla år på buke som jag fått tillsägelse om att jag inte har mellanslag efter punkterna. Någonsin. Så det är alltså inte accepterat att inte ha mellanslag efter punkterna, men det är tillåtet att använda KL, tio tio osv ? Hade jag ingen aning om. Några allvarliga stavfel har jag inte. Detta är faktiskt en aning löjligt. Undra hur många som skriver på ett icke accepterat sätt? Tur att ni stav/Språk poliser finns och kan berätta för oss mindre bildade att vi bryter bukeregler vi inte visste fanns.

Fast jag upplevde det mest som att Generalen och Gabbi tyckte att du kunde se över texten innan du skickar den. Det handlar inte om att ingen inte förstår vad du läser, men att det skulle underlätta om du tänkte dig för!
Ingen betvivlar dina språkkunskaper, däremot skriver du slarvigt, inte mer med det.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

kl

Dags för moderator att rensa lite i tråden kanske?

För övrigt, tycker jag att rasen är vacker och skall användas till det den är avlad för, och många i Sverige skulle kunna ha stor nytta av dem.
Men som sagt, allemansrätten och folk som ränner i betesmarker utan koll kan ju få sig en kyss om de kommer för nära..
Tänk vad bra för alla renägare och fårägare, så slipper de skrika och gorma om att vargen tagit deras djur och att stängsel är dyrt.
Inne i stan bland folk har den inte att göra alls.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

När du skriver att "många i Sverige skulle kunna ha stor nytta av dem." och "Tänk vad bra för alla renägare och fårägare, så slipper de skrika och gorma om att vargen tagit deras djur och att stängsel är dyrt."

Hur tänker du då?

Vilka är dessa "Många"?

Om renägare och fårägare tycker att stängsel är dyrt så...?
Menar du att de skulle ha dessa hundar ISTÄLLET FÖR att skaffa stängsel?

Möjligtvis att det skulle kunna fungera om de skaffade BÅDE höga, rejäla stängesel OCH en hund... Men bara en hund, men inget stängsel... Hur tänker du??

Våra svenska renar strövar på fjällen... där vandrar även många människor! Skulle då dessa hundar gå med renarna och....jaga fjällvandrare?

Nej, för mej är det galet, galet, galet!

Riktiga herdehundar borde INTE få importeras till Sverige! Punk!
Vårt samhälle behöver INTE den här typen av hund!

Den person som är så hotad att endas denna typ av hund kan klara "jobbet" som vakthund kan garnterat få skydd via polis!

Jag har personligen träffat 5 eller 6 hundar av denna ras. En av dem hade jag uppstallad hemma i ett halvår och jag anser INTE att denna ras har någon plats i Sverige över huvud taget!

/Swat
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

får man verkligen stängsla ute allmänheten från sina marker? alltså sätta upp ett tvåmetersstaket och ha en arg hund innanför? jag tror knappast att det kan vara tillåtet utanför den egna tomten.

håller med dig. allemansrätten sätter stopp för KO som vargskydd.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 573
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 211
Senast: Red_Chili
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
9 219
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 808
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp