Bukefalos 28 år!

kaukasiska Ovtjarkan

Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Min enda erfarenhet av dem är från den tiden jag körde väktarbil. Ett par intilliggande företag hade sådana på sina områden efter stängningsdags - de hade som hobby att jaga väktarbilarna från sin sida staketet... :crazy:

Företaget som satte ut dem om nätterna, använde egna lås så att ingen av misstag skulle beträda områdena de var satta att vakta och vakta gör de så in i bänken. Spelar ingen roll väderlek så sitter de helt oberörda vid sin plats. Verkar inte ens bry sig på när det är snöstorm...
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Att döma av det jag hittills läst så verkade det vara en sådan här hundaras som jag tycker man ska vara lite försiktig med att döma. Vi vet för lite om den.
Jag tror inte att någon hundras egentligen är farlig, men ett visst sinnelag med fel ledare så kan det nog bli riktigt fel.

Skulle vara kul & träffa en sådan här hund. Dom är ju väldigt fina tycker jag!
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Va? Det där är ju Astrid Lindgrenmentalitet. Det är väl inte att döma att se en ras för vad den är framavlad för? Det är en hund med stor styrka och mycket vakt. Den passar ypperligt på vissa ställen och för vissa uppgifter, och mindre bra i tätbebyggda samhällen hos ägare som tror att "mycket vakt" betyder att hunden enbart skäller vid inbrott och regelrätta överfall.

Att vara farlig är inte samma sak som att vara ond och felaktig, men givetvis kan en hel radda hundar potentiellt räknas som farliga.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Att döma av det jag hittills läst så verkade det vara en sådan här hundaras som jag tycker man ska vara lite försiktig med att döma. Vi vet för lite om den.
Jag tror inte att någon hundras egentligen är farlig, men ett visst sinnelag med fel ledare så kan det nog bli riktigt fel.

Skulle vara kul & träffa en sådan här hund. Dom är ju väldigt fina tycker jag!
Du kanske vet för lite om Ortjavkor o Sarplainacs m fl herdehundar från Kaukassien med omnejd?
Vissa av dessa hundar är klart farliga o passar öht inte i tättbebyggda samhällen. De vaktar sin flock mot inkräktare o rovdjur, inklusive varg, björn o lejon.
Den Anatoliska karabchen användes som krigshundar av de gammla Assyrierna, de gav sig på fiendens hästar genom att riva ut deras tarmar.
dessa hundar (de ursprungliga, inte de ev utställningsavlade linjer som finns här i väst), kräver ca 12 t motion om dagen om det sker i koppel, dessutom så går de inte ihop med våran Allemansrätt, då finns det bättre får/boskapsvaktare som Maremman, Pyrrarna eller varför inte lamor o/e strutsar.
I sina ursprungsländer så sätts de ut med flocken de skall vakta redan som små valpar, de tolererar herden/utfodraren tills de blir vuxna, vid ca 4 års åldern, sen skjuts de o ersätts av yngre förmågor.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Skulle vi flytta till landet, så är detta en vakthund vi har tittat på. Varit lite i kontakt lite med en uppfödare oxå. Hennes hundar är inte mer aggressiva än en rottis. Träffat ägarna till två avkommor från den kenneln.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Skulle vi flytta till landet, så är dets.ta en vakthund vi har tittat på. Varit lite i kontakt lite med en uppfödare oxå. Hennes hundar är inte mer aggressiva än en rottis Träffat ägarna till två avkommor från den kenneln.

Varför då inte köra på ett säkert kort och och köpa en Rottweiler istället? :crazy:
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Då tycker jag att du ska köpa en Rottis, eftersom du vill ha en hund som inte är mer aggressiv än en rottis.
Det blir fel när man köper en KO med den inställningen. Konstig "uppfödare" som säljer hundar med det som argument!!!! :devil:
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Då tycker jag att du ska köpa en Rottis, eftersom du vill ha en hund som inte är mer aggressiv än en rottis.
Det blir fel när man köper en KO med den inställningen. Konstig "uppfödare" som säljer hundar med det som argument!!!! :devil:
:bow::bow:
O dito till squarepants
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Av egen erfarenhet(fanns en Ovtjarka på min arbetsplats) kan jag tycka att folk som inte kände hunden ofta tog fel på ras och tog den för en Leonberger istället...
En rottis tar man nog inte fel på lika lätt!
Just den här hunden visade inte att han vaktade direkt heller utan lät okända människor komma ganska nära innan han sa ifrån..
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja nu var det ju inte så jag menade dock. Ville bara påpeka för alla att ALLA KO är inte galna...:grin:
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

*KL*

Har träffat en renrasig en blandad, de såkallade "bergsschäfer". Den sistnämda drog med mycket rädslor och var samtidigt skarp, ingen vidare kombo och vad jag vet så lever inte den hunden längre. Den renrasiga var det väl inget större fel på, men jag är ingen vän av större hundraser som bevakar en oavbrutet så jag tyckte den var obehaglig...

Tillägg: jag är inte så förtjust i herdehundar öht, inte min typ av hund. Men vi diskuterade "varghatet" igår och jag kan tycka att ex fårägare kanske skulle behöva få upp ögonen för dessa hundarna och kunna få ngn slags licens för att ha dem i fårflocken. Kom bland annat upp att i ex. Rumänien har de mycket fler vargar än här, men lever med dem och har oftast boskapsvaktare i form av hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Vad menar du med galna? Har någon här ens nämnt ordet galen? En KO som vaktar med sitt liv är en BRA KO. Allt annat är inte en äkta KO, en KO utan dess skärpa, vaktsinne och skyddsinstinkt är inget annat än en felavlad "byracka".
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag har aldrig träffat en KO - men jag är lika glad för det! Jag har läst och varit nyfiken på rasen eftersom den ett tag var väldigt omskriven i media.

Jag anser att 99,5% av Sveriges befolkning inte lämpar sig att ha en KO i kopplet/på gården, av hänsyn till sina medmänniskor med tanke på vad den är avlad för.

Med sitt lurviga nalleutseende ser den dock väldigt kramgo ut!

Någon som vet om det stämmer att den relativt lätt vänder sig emot och attackerar sin ägare om tex ägaren korrigerar hunden? Läste eller hörde något om att det men vet inte om det stämmer?
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja, det stämmer (dock har Sverige många dåligt avlade hundar som tom på utställningar låter folk komma otroligt nära och tom röra vid dem!! Det är hemskt att se för insatta uppfödare/domare/ordförande som kräver en KO och inte ännu en st bernad.), KO är en hund som är helt oberörd av ägaren. Den är självständig och styr sitt terrirorium själv. KO är med andra ord härskaren i sitt rike. Lugn och tålmodig, men säger ifrån, och det på skarpen, när någonting inte passar.
Folk som ägt/äger Ovtjarkor (syftar inte enbart på KO:n) av den skarpare typen/raserna hanterar denna typ av hundar på ett helt annat sätt än den vanliga skydds/vakthunden.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Tilltalande?
30020655.jpg







































Köp en Chow-Chow! Värdighet, självständig, vaktar (ser ut som en nalle, med värdighet som en liten KO)!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag har bara sett en live.
Stod ca 10 meter ifrån och väntade på en bekant, under dom kanske 3-4 minutrarna jag stod och tittade på hunden och ägaren, (ranglig man i 40-årsåldern. Såg inte spiknykter ut.) så hann hunden ta sig ett bett både i ägaren och i ägarens kompis.

I kompisen för att han försökte (faktiskt väldigt försiktigt) sträcka fram handen emot hunden, och ägaren tuggade han på därför att hunden hittat ett hamburgerpapper som ägaren tänkte ta ifrån honom.

Ingen enorm erfarenhet, med andra ord!
Kompisen som sträckte fram handen utgjorde inget direkt hot, och verkade inte direkt påverkad av det jag kunde se. Han uppförde sig liksom som dom flesta gör mot hundar. Ägaren däremot var väl kanske ingen raketforskare i det tillståndet han befann sig i, även om han inte var dyngrak.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

*KL* Tillägg: jag är inte så förtjust i herdehundar öht, inte min typ av hund. Men vi diskuterade "varghatet" igår och jag kan tycka att ex fårägare kanske skulle behöva få upp ögonen för dessa hundarna och kunna få ngn slags licens för att ha dem i fårflocken. Kom bland annat upp att i ex. Rumänien har de mycket fler vargar än här, men lever med dem och har oftast boskapsvaktare i form av hundar.

Detta har jag också funderat på. Måste ju vara ett relativt "lätt" sätt att få bort problemet med varg i hagen.

I Rumänien fanns det ca 2000 vargar i hela landet vid en check förra året. Rumänien har en yta som motsvarar ca halva Sveriges (om jag minns det rätt). Bönderna vet att de måste låsa in/vakta sina djur om nätterna, men det är inga problem för dem. Här i Sverige gnälls det över ca 230 vargar.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja men det är ju en toppen idé! Då får både hunden ett meningsfullt arbete och ägaren en hel fåraflock. Bara bonden ser till att upplysa människor att man ej bör passera genom hagen.
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Ja men det är ju en toppen idé! Då får både hunden ett meningsfullt arbete och ägaren en hel fåraflock. Bara bonden ser till att upplysa människor att man ej bör passera genom hagen.

Allemansrätten sätter käppar i hjulet för det.
Andra Herdehundar passar bättre i Sverige, som jag skrev tidigare, Maremmas o Pyrrar t ex, finns säkert fler.

mvh
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 656
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 279
Senast: Red_Chili
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
9 271
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 888
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp