Bukefalos 28 år!

Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

VARFÖR skulle jag behöva förklara situationen när jag inte var eller är intresserad av att höra hur vi kan göra istället. Det var inte det jag tänkte att tråden skulle handla om!
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag föredrar under hakan, lättast att sätta fast snabbt och grimman ligger oftast still om hästen rycker till.

Över nosryggen tycker jag alltid att kedjan glider för långt ner, drar grimmans bortre del mot nosryggen om man tar lite i grimskaftet.

i


EXAKT min tanke!
borde bli bättre att ha under käken, grimman håller sig nog mer på plats då.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Tack :bow: för den fina kartbilden. Fram för mer sånt! Den ger en klar förståelse för problemet med vägar etc.

Eftersom jag är nyfiken och problemlösare har jag ett par OT-frågor. :)
Vid 1, varför inte stängsla ordentligt hela vägen och ha 2 alt 2+2 gummirepsgrindar?
Måste hästarna ut vid parkeringen? Syns lite dåligt, för mig, vad som är stall, hagar etc.
Går det inte att stängsla från 1 och upp mot 4 runt fållorna och ner till 3 och på så sätt hålla hästverksamheten inom stängsel?

Inom några mils radie härifrån finns ett antal stallar och ridskolor med närliggande större vägar, men såvitt jag vet, används inte kedjor regelmässigt någonstans. Så det skiljer sig åt.

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

De som anser att hästen bör fostras istället är helt klart användare av repgrimma. Den är minst lika skarp som kedja eller värre.

För det första är det inte frågan om "fostran" utan om ömsesidig respekt. Och respekt är bra, det är det vi människor har för personer vi ser upp till. Det är inte respekten för att bli slagen jag pratar om. Den respekten är dålig och bygger på rädsla.


Och nej, repgrimman är inte lika skarp, eftersom den inte är hård, inte gjord av metall.
Den är något man använder tills dess att människa och häst har en fungerande kommunikation.

Din attityd mot NH är väldigt tråkig. Nu vet jag inte om det är för att du står för allt NH inte är, eller för att du sett "dålig" NH. Det ska inte stickas under stolen att hästar kan brytas ner i NH´ns namn, men det är itne NH. Och okunskap kan itne skyllas på NH, utan kan bara läggas på människan.
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

VARFÖR skulle jag behöva förklara situationen när jag inte var eller är intresserad av att höra hur vi kan göra istället. Det var inte det jag tänkte att tråden skulle handla om!

1) För att få de bästa svaren och 2) för att de som svarar ska kunna veta vad de svarar om... så klart.. varför annars? :)


Som jag skrev, det var inte kritik till dig så du behöver inte försvara dig.
Jag förklarade varför tråden "spårade ur" som någon påstod att den gjort.



För att vara mer exakt. Hade du skrivit från början att det var frågan om en ridskola med mycket cirkulerande hästar, så hade min första reaktion varit att jaja de behver ha kedja. Nu utgick jag lite ifrån att det var ett litet privatstall och min fundering var liet åt LIAs håll där jag tänkte att "varför behöva ha kedja?".

Hade du skrivit direkt att det var ridskola med mycket hästar som kom och gick hade jag accepterat behovet at kedja, mycket pga att det kommer och går många hästar.

Och återigen, det var inte kritik, ta inte illa upp, bli inet stött, försvara dig inte. Jag förklarar för dig, och några andra, varför tråden kunde ta den vändning den gjort, iallafall i så stor utsträckning. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Som det är nu så är det stängslat hela vägen utom där grindarna är. Blir det skillnad med gummirepsgrindar jämfört med redgrindar? :p
Stallen är de byggnader som är precis bredvid ettan och det stora långa är ridhuset. Gånger till hagarna ligger mellan dessa (alltså på skogssidan om hagarna) så hästarna leds inte på parkeringen.

Mellan 1 och 4 är det stängslat, går ej att sätta en grind uppe vid åkern (4an är mitt på åkern) eftersom så många passerar där dagligen, både ridgrupper och privatryttare.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Hur är det påhoppet om repgrimma som exempel på OT? ;)

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Och nej, repgrimman är inte lika skarp, eftersom den inte är hård, inte gjord av metall.
Den är något man använder tills dess att människa och häst har en fungerande kommunikation.
Den är hård, tunn o har knutar satta på strategiska punkter. Kedjan ger "bara" hårt gentemot käken/ näsan.

Inget punkttryck över nacken eller på knutpunkterna o bränner.

Om man nu säger sig ha så bra kontakt ska en bred lädergrimma räcka.:confused: annars är det likvärdigt eller skarpare med att alltid ha kedja på.

Det är av en anledning som man anser att repgrimmor är sååå bra- eller hur:grin: Hur kommer det sig?

I S. har man alltid sett till hästens välfärd o har breda anläggningsytor i synnerhet över hästens känsliga nacke.
Numera även polstrade nackstycken på träns.:bow:

Förr gjorde man knutar på piskor- för att det gav större effekt- skräck.:eek:
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Du skrev att det var ett snöre en del av sträckan, därför min tanke på gummirepsgrind, som ju är väldans praktisk och enkel att öppna/stänga plus riktigt stängsel i övrigt.

Varför inte en grind vid 4? Det är ju lätt att fixa en som går att öppna/stänga utan att ens kliva av hästen. En smula besvär för att hålla övriga hästar hemma får man väl stå ut med. :)

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Så du menar att metall är "snällare" mot hästens käkben än rep?

Den är hård, tunn o har knutar satta på strategiska punkter. Kedjan ger "bara" hårt gentemot käken/ näsan.



Och här börjar jag inse att du nog aldrig sett en enda repgrimma på nära håll utan bara hört om dom???
Det finns inget punkttryck över nacken på en repgrimma...
Den är helt slät och man ska vara Väldigt noga med att det inte blir snurr på repen, just för att det inte ska bli punkttryck!

Inget punkttryck över nacken eller på knutpunkterna o bränner.


En repgrimma är där när den behövs, precis som en kedja. Men den stör itne så länge hästen inte sjläv sätetr emot ett tryck, dvs den själv skapar trycket. (Sedan kan gievtvis repgrimman missutnyttjas och att människan sliter och drar men det är itne repgrimmans fel utan människans okunskap!)
Till skillnad från en vanlig grimma som är otymplig i mina ögon.
En repgrimma förmedlar även myckt bättre signaler till hästen, små signaler som en vanlig grimma inte kan plocka upp och vidarebefodra.

Om man nu säger sig ha så bra kontakt ska en bred lädergrimma räcka.:confused: annars är det likvärdigt eller skarpare med att alltid ha kedja på.

Det är av en anledning som man anser att repgrimmor är sååå bra- eller hur:grin: Hur kommer det sig?

Av vilken anlednign? Jag förstod inte vad du menade, efetrsom du helt felaktigt beskriver en repgrimma...


I S. har man alltid sett till hästens välfärd o har breda anläggningsytor i synnerhet över hästens känsliga nacke.
Numera även polstrade nackstycken på träns.:bow:

Ett träns och en grimma kan inte jämförass eftersom en grimma inte har ett bett i munnen...
Och ska man sätta fast hästen ska man INTE använda en repgrima, strängeligen förbjudet enligt alla regler! Just för att man inte ska skada hästen. Men att säga att det är repgrimmans fel är som att säga att det är fel att rida med bett... Man sätter inte fast en häst i tyglarna, och man sätter inte fast en häst i repgrimma.

Jag tycker du saknar lite kunskap inom repgrimma/NHavdelningen... mycket för att vara exakt.
Jag har redan sagt att Ja... NH kan missutnyttjas, men det är inte NH!

Jag säger inte till dig att du är hemsk för att du rider med bett, för det är ju våld det med. Det går faktist att rida utan bett...
Alal bett är våld mot häsen eftersom det inte finns naturlig plats för ett bett i munnen på hästen. Det skapar tryck oavsett. Och fel använt skapar det punkttryck i gommen.

Förr gjorde man knutar på piskor- för att det gav större effekt- skräck.:eek:
Och förr hade man taggar på betten, hästarna stod inne dygnet runt och man slet och drog i hästens mun och sparkade med benen på sidorna. Man satt även i stolsitts och hoppade bakåtlutad... Hur långt bakåt ska vi gå?


Det har inget att göar med NH, för vi använder itne piskor, så vad vill du få ut av den kommentaren?
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

En repgrimma är där när den behövs, precis som en kedja
Bra!
Då är vi överens.

Om du inte förstår att ett tunnt rep ger större punktryck än en bred läderrem så...o ja knutarna sitter lite nedanför- för att det räcker i sig på det mkt känsliga området.
Det vet Millan o säger inget annat än att det är just till för att få det skarpt.

jo jag vet vad en äkta repgrimma är- har t o m en med silvertip.:D
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

*kl*
Korrekt.gif

En korrekt anpassad repgrimma enligt :
http://www.riw.se/horsemanship.htm
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Helt seriöst, hade jag diskuterat detta med dig IRL hade jag förmodligen gett dig en örfil av frustration för att du inte fattar!

JAG SER INGEN SOM HELST ANLEDNING TILL ATT FÖRKLARA ATT DET HANDLAR OM EN RIDSKOLA EFTERSOM JAG INTE VAR UTE EFTER NÅGRA JÄVLA SVAR OM HUR HÄSTARNA SKA HANETRAS. JAG VAR BARA UTE EFTER VILKET SOM SKADAR MINST OM EN HÄST KOMMER LÖS.
INTE OM NÅGRA JÄVLA HEMSKA REPGRIMMOR JAG ALDRIG NÅGONSIN TÄNKER ANVÄNDA!!!

Svårt att förstå? Det finns INGEN anledning att behöva förklara för er besserweissers här på Buke om hur vår hästhantering är, eftersom det INTE HANDLAR OM DET!

KLART OCH TYDLIGT NU ELLER?!
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Råder delade meningar i stallet.

Om en häst kommer lös när den har kedjan fast i grimman och trampar på grimskaftet (nu säger vi att hästen galopperar), vilket skadar minst?
Hästens underkäke lär gå av rätt lätt skulle jag tänka mig. Hur stor risk är det att nosryggen knäcks?

Det är väl lättare att fixa en den undre käken än nosryggen? Speciellt när det är massa annat viktigt där (luftrör osv).

Behöver inte ha några meningar om att hästar inte ska behöva ledas i kedja Hästarna kostar en del och stallet ligger nära järnvägen.

Jag skulle sätta den under hakan, beroende på hur känslig hästen är kanske genom alla ringarna då det dämpar "strypeffekten" lite om du förstår vad jag menar
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Måste bara säga att jag tycker att det är MKT mer effektivt att använda kedjan över. Testade under idag, hästen var ofokuserad på mig och brydde sig inget om jag tog tag i grimskaftet (min häst är för övrigt en riktig hårding så det är inte alltid så lätt att få hans uppmärksamhet). Så satte den över nosen istället, och då lyssnade han jättemycket bättre.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Om du inte vill ha svar från andra än likatänkande, fråga inte. :)


Fö, där argumenten tryter, tar våldet vid. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag vill ha knutarna nere vid nosen längre bakåt, och knutarna uppe vid nacken neråt.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Bra!
Då är vi överens.

Om du inte förstår att ett tunnt rep ger större punktryck än en bred läderrem så...o ja knutarna sitter lite nedanför- för att det räcker i sig på det mkt känsliga området.
Det vet Millan o säger inget annat än att det är just till för att få det skarpt.

jo jag vet vad en äkta repgrimma är- har t o m en med silvertip.:D


Sa aldrig något annat om kedja. :)

Och givetvis gör ett rep mer tryck än en bred yta, men det betyder inte att den är elak för det. Det betyder att den som håller i grimskaftet måste ta sitt ansvar.


Som jag var inne på tidigare, jag kallar dig inte grym för att du rider med bett. Bett är också skarpare än bettlöst. Precis som grimma. Om du säger att du, och bettet, är grym och visst...
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 198
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 757
Senast: alazzi
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: LionQueen
·
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 661
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp