Bukefalos 28 år!

Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Både du och the_connemara har förstått precis rätt. Kedjan är en ren säkerhetsåtgärd och hästarna går absolut att leda utan kedja, men eftersom stallet liger så nära järnvägen och stora bilvägar leds hästarna alltid med kedja för säkerhets skull. Förstår inte varför det måste ifrågasättas flera gånger om. (Antar att alla vet vid det här laget att jag och TS håller till i samma stall ;))



Men diskuteras det om just exakt de hästarna nu? Eller om hästar i allmänhet?

Själv svarar åtminstonde jag utifrån ett allmänt perspektiv, och skrev även att det inte alltid är personalens uppgift att riskera sig själva (dvs kedja kan vara ett alternativ).

Om man enbart vill att ens tråd ska gå den väg man vill får man diskutera med enbart likatänkande, och att diskutera på det sättet är oftast väldigt ogivande, eftersom det aldrgi kommer nya tankar in i diskutionen. :)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag föreläser dig inte, jag svarar dig, och på vilket sätt är det diktatur?

Att vi har olika syn jämfört emd resten av världen åp hingstar?
Elelr att jag har så bra kommunikation med min häst att den kommer när jag kallar på den, oavsett vad som lockar? :crazy:

Snarare skulle jag vilja säga att jag Inte är disktator iom att hästen frivilligt kommer, trotts att den är lös. Det är inte en hund vi pratar om utan en häst.
En hund kan du slå och den komemr fortfaradne att komma nrä du kallar, en häst skiter fullständigt i dig om den känenr sig kuvad i samma ögonblick du släpper lös den.
Du kan vara diktator med hästen i ett rep, men aldrig med hästen lös i ett ridhus på 60x40.
Eller kanske, om du är en diktator med jäkligt bra kondis... för du lär få springa för att få din vilja igenom.

Jag tycker inte det är frivilligt om du kallar på den, du har gett den ett kommando o den föredrar ju inte dig framför stoet, den kommer för den är uppfostrad o tränad till det.

Jag har hästar för jag tycker om HÄSTAR o tycker de ska få vara hästar med sina instinker o leva så fritt det går...
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Eftersom LIA har fortsatt att påpeka fel efter fel på vårt stalls hästhållning så antar jag att iallafall hon syftar på just de här hästarna.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Man dammsuger ju inte vartenda inlägg i en lång tråd, när man märker att en del är inne på spår som inte är relevanta för det man själv vill diskutera.
Som det här med kedjor runt hästhuvud. Det intresserar mig inte det minsta om och hur dom ska dras för att påverka mer eller mindre eller vara mer eller mindre skadliga för hästen. Så jag hoppade över alla inlägg med kedjebeskrivningar. :)
Vad som däremot intresserar mig är hur man gör för att slippa använda dom där kedjorna. Jag hoppades att det var en något större procent som insett att möjligheterna är många i hästhanterandet, fler alternativ än att ta till tvingande prylar.

Du får tydligen skit för att ditt hästförhållande gör att du kan kalla in en hingst, som är tillsammans i manegen med ett brunstigt sto. Jag har på video sett en annan person göra just detta och enbart med sitt kroppsspråk.
Om detta innebär att vara diktator bland hästar, så fram för mer diktatur! :bow:

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag tycker inte det är frivilligt om du kallar på den, du har gett den ett kommando o den föredrar ju inte dig framför stoet, den kommer för den är uppfostrad o tränad till det.

Jag har hästar för jag tycker om HÄSTAR o tycker de ska få vara hästar med sina instinker o leva så fritt det går...
:bow:
Det är väl så Nh är tänkt egentligen, men det blir total diktatur.
VAR finns respekten för hästens integritet o leverne?
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Eftersom LIA har fortsatt att påpeka fel efter fel på vårt stalls hästhållning så antar jag att iallafall hon syftar på just de här hästarna.
Ge dig nu! Läs inläggen istället för att komma med felaktiga påståenden.

Här kommer i a f en fundering när det gäller "ert" stall. Kan ni inte ha ert eget område eller delar av det inhängnat, så att lösa hästar inte kan springa iväg?

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

:bow:
Det är väl så Nh är tänkt egentligen, men det blir total diktatur.
VAR finns respekten för hästens integritet o leverne?

Du menar att det inte finns någon respekt för hästens integritet och leverne, om den är uppfostrad till att komma när man ber den trots att den egentligen inte vill? Säger inte emot - är bara intresserad! Tycker det är en väldigt intressant diskussion det här. Diktatur låter inte fint i mina öron, på något sätt, och det är inte alls det jag vill utöva med mina fyrbenta vänner (eller mina tvåbenta..), jag vill gärna höra vad andra tycker.

Tycker du/ni det finns gränser för hur mycket man "uppfostrar" sin häst? Hittar inte riktigt rätt ord känner jag.. Styr kanske? Och var går den gränsen? Jag är varken NH:are eller icke NH:are, utan helt enkelt en människa med full respekt gentemot djur och natur, som försöker använda mitt sunda förnuft och det lilla förrådet av kunskap jag ständigt försöker och vill fylla på.

Instinkter finns och kommer alltid att finnas hos hästar, hoppas jag. Men samtidigt är ju instinkterna något vi människor ständigt försöker "motverka" (vill de fly håller vi de kvar, t.ex. om vi rider och hästen blir rädd och sticker). Vart går gränsen för hur mycket vi ska styra och ställa?
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Du menar att det inte finns någon respekt för hästens integritet och leverne, om den är uppfostrad till att komma när man ber den trots att den egentligen inte vill? Säger inte emot - är bara intresserad! Tycker det är en väldigt intressant diskussion det här. Diktatur låter inte fint i mina öron, på något sätt, och det är inte alls det jag vill utöva med mina fyrbenta vänner (eller mina tvåbenta..), jag vill gärna höra vad andra tycker.

Tycker du/ni det finns gränser för hur mycket man "uppfostrar" sin häst? Hittar inte riktigt rätt ord känner jag.. Styr kanske? Och var går den gränsen? Jag är varken NH:are eller icke NH:are, utan helt enkelt en människa med full respekt gentemot djur och natur, som försöker använda mitt sunda förnuft och det lilla förrådet av kunskap jag ständigt försöker och vill fylla på.

Instinkter finns och kommer alltid att finnas hos hästar, hoppas jag. Men samtidigt är ju instinkterna något vi människor ständigt försöker "motverka" (vill de fly håller vi de kvar, t.ex. om vi rider och hästen blir rädd och sticker). Vart går gränsen för hur mycket vi ska styra och ställa?

Jag tycker det är relativt "lätt" att se skillnad faktiskt. En häst med liv i blick o rörelse och som lägger in egna initiativ men behåller uppmärksamheten mot sin människa ser jag som positiv.

Medan en som går som en robot och nästan slavisk försöker tolka vad människan tänker be den om i nästa steg ser jag som negativ.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Många gånger är nog gränsen hårfin men jag har hört om nh-tränare som fick sin hingst kliva av ett sto..
För mig blir det makmissbruk, varför lixom?
Jag kan sitta på min häst när hon ligger, men varför ska jag göra det? Jag upplever det som kränkande..

Å andra sidan behöver jag inte vara mer ledare än att hästen visar mig lagom med respekt, får båda skull...
Hästen ska få vara häst så mycket det går och det funkar fint för mig...

Och innan nån börjar härja så blir jag inte biten, sparkad eller hänger som en vante bakom mina hästar.. ;)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

vi måste ju förstå att hästar INTE är människor det som vi ser som kränkande är helt förståeligt för hästen. Att en hästs ledare talar om för den att hålla sig undan ett dräktigt sto är ju fullkomligt klart, i det vilda är det ledaren som betäcker stona eller den ranghöga inte en medlem. jag ser det som om att i alla fall vi pratat om här så är det klar och skär ledarskap i form av en hästs naturliga beteende. Om alla såg det från hästens naturliga beteende och inte "nej usch han blir kränkt" för en häst kan inte bli kränkt de tänker inte så. de är kloka men endast på det vis de förstår. Obehag / behag. hur litet obehaget,behaget än må vara.

det är helt klart aldeles för mycket människa i tänket här.

och jag håller faktiskt med om stigbett.

låter som ett ganska uppenbart alternativ för ert stall
man kan samsas alla behöver inte varsitt och ett kortare grimskaft så är risken mindre att de trampar på det kanske tom ett grimskaft till stigbettet som har en tunn länk högst upp som kan gå av
och ett grimskaft till grimman om man skulle ha sån otur att den gick av för lätt.

lycka till

;)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Här kommer i a f en fundering när det gäller "ert" stall. Kan ni inte ha ert eget område eller delar av det inhängnat, så att lösa hästar inte kan springa iväg?

Det är så inhängnat osm det kan bli.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Hur kan hästarna då komma upp på järnvägsspåret eller ut på motorvägen?

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Snacka om att ni har spårat ur totalt!

Tråden handlar om vad som är bäst att ha kedjan under eller över nosen.

Inte om hur många kilometer stängsel man ska ha till vem som har mest pli på sin häst.:cool:

När man hanterar så många olika hästar som det handlar om här så är det en enkel lösning att ha kedja på alla hästar.
I den perfekta världen så hade man ju inte ens behövt grimma men nu är ju verkligheten faktiskt lite annorlunda.

Jag har helst kedjan över nosryggen (kan ha med stegrande unghingstar att göra) men det säkraste om dom kommer lösa är under.
Dom flesta kedjor smäller av om hästen trampar på grimmskaftet, jag har sett många trasiga kedjor genom åren men inga trasiga häsar på grund av kedjor!
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag har helst kedjan över nosryggen (kan ha med stegrande unghingstar att göra) men det säkraste om dom kommer lösa är under.
Dom flesta kedjor smäller av om hästen trampar på grimmskaftet, jag har sett många trasiga kedjor genom åren men inga trasiga häsar på grund av kedjor!

Alltså, kedjan bör vara under när man bara har den för säkerhets skull och för att göra så liten skada som möjligt på hästen OM den skulle komma lös. Men använd den över om hästen har tendens att ställa sig på bakbenen.

Kommer den lös, kommer kedjan till största sannolikhet att gå av, och inte något på hästen.

(lite upprepning för förtydligande bara, i övrigt tycker jag att hela ditt inlägg var mkt bra :bow:!!!!)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag lägger helst kedjan över nosen då det blir tryck ändå på nosen om man lägger den under hakan.
Sätter fast gör jag inte i fall hästen skulle komma lös och råka trampa på grimskaftet.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

26568009.jpg


1 (mellan 1 och den där rödvita saken) - här är det staket halva vägen men närmast stallet och uppmot transportparkeringen är det ett snöre (man kör där varje gång man ska hämta hö eller ska gå in med hästarna i transporten och därför går det inte att stängsla in bättre) och det är inte allt för svårt att hoppa över om det vill sig illa.

2 - här är det inte inhägnat eftersom bilarna kör in till parkeringen här.

3 - här är det inte heller inhägnat eftersom bilarna från andra hållet kör in till parkeringen här.

4 - här är det en åker och där har jag för mig att vi inte får stängsla eftersom bonden äger marken och det finns ingen marginal över på ridskolans del av marken. annars är det stängsel runt om hela. här är kan hästarna komma ut men då springer dom nog inte bort till vägen.

5 - vältrafikerad väg.

6 - järnvägen.

7 - vägen till ett stot lager.

Motorvägen ligger åt andra hållet.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Så skönt att någon förstår, och som jag sagt förut, vi förstår avrandra väl.

Jag kan inget annat än hålla med dig i detta.

Man dammsuger ju inte vartenda inlägg i en lång tråd, när man märker att en del är inne på spår som inte är relevanta för det man själv vill diskutera.
Som det här med kedjor runt hästhuvud. Det intresserar mig inte det minsta om och hur dom ska dras för att påverka mer eller mindre eller vara mer eller mindre skadliga för hästen. Så jag hoppade över alla inlägg med kedjebeskrivningar. :)
Vad som däremot intresserar mig är hur man gör för att slippa använda dom där kedjorna. Jag hoppades att det var en något större procent som insett att möjligheterna är många i hästhanterandet, fler alternativ än att ta till tvingande prylar.

Du får tydligen skit för att ditt hästförhållande gör att du kan kalla in en hingst, som är tillsammans i manegen med ett brunstigt sto. Jag har på video sett en annan person göra just detta och enbart med sitt kroppsspråk.
Om detta innebär att vara diktator bland hästar, så fram för mer diktatur! :bow:

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

vi måste ju förstå att hästar INTE är människor det som vi ser som kränkande är helt förståeligt för hästen. Att en hästs ledare talar om för den att hålla sig undan ett dräktigt sto är ju fullkomligt klart, i det vilda är det ledaren som betäcker stona eller den ranghöga inte en medlem. jag ser det som om att i alla fall vi pratat om här så är det klar och skär ledarskap i form av en hästs naturliga beteende. Om alla såg det från hästens naturliga beteende och inte "nej usch han blir kränkt" för en häst kan inte bli kränkt de tänker inte så. de är kloka men endast på det vis de förstår. Obehag / behag. hur litet obehaget,behaget än må vara.

det är helt klart aldeles för mycket människa i tänket här.

och jag håller faktiskt med om stigbett.

låter som ett ganska uppenbart alternativ för ert stall
man kan samsas alla behöver inte varsitt och ett kortare grimskaft så är risken mindre att de trampar på det kanske tom ett grimskaft till stigbettet som har en tunn länk högst upp som kan gå av
och ett grimskaft till grimman om man skulle ha sån otur att den gick av för lätt.

lycka till

;)



Väl talat!
Det är så många som sätter "människan" i hästen, där det varken finns eller ska finans en människa!
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Snacka om att ni har spårat ur totalt!

Tråden handlar om vad som är bäst att ha kedjan under eller över nosen.



Så du menar att man itne får vandra ut åt annat håll?
Hur skall man då få nya ideer och lära sig nya saker??? :confused:


Lite trisst om en tråd bara skall följa en enda inriktning.
Och TS (och detta är inte kritik till TS) skrev aldrg i första tråden nogrant vad som var situationen vilket innebär att folk kommer svara utifrån deras egna förhållanden.

Hade TS börjat med att förklara situationen, 40 hästar (läste jag någonstanns?) som kommer och går med fler än 2 pers som skall hanetra dom.
Då hade situationen varit klarlagd och svaren blivit mer inriktade på vad TS sökte efter.

Nu utgår folk ifrån allt, från 100 hästars stall till 5 hästarsstall...

:)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

De som anser att hästen bör fostras istället är helt klart användare av repgrimma. Den är minst lika skarp som kedja eller värre.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 727
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 812
Senast: alazzi
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 471
Senast: LionQueen
·
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 662
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp