Bukefalos 28 år!

Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Köp en KO GRIMMA! Dem går inte sönder å hästen gör sig inte illa, bryter definetivt inte några ben iaf och du har stenkoll på din häst för jag vet då inte en enda häst som inte uppfört sig när dem fått en kogrimma på huvudet
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Fast man vill ju att grimman ska kunna gå sönder, om hästen fastnar på något sätt. Det är svårt det där för det finns ju både för- och nackdelar med saker som går sönder. Repgrimma är inte ett alternativ eftersom hästarna har grimman på sig i hagen, men om ni vill diskutera det så varsågoda :p
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Repgrimma är inte ett alternativ eftersom hästarna har grimman på sig i hagen, men om ni vill diskutera det så varsågoda :p

Fast dte i sig är inget hinder för att itne använda repgrimma, eftersom det går att sätta repgrimman under den vanliga och leda ut i repgrimman och sedan ta av repgrimman men lämna kvar den vanliga.

Vad jag itne skulle rekommendera er till är dock att använda repgrimma om ni har ridskola och många hanterar hästarna, eftersom en repgirmma inte är till för att användas av vem som helst, utan förkunskaper.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Citatet för att poängtera att våldet sitter i användaren inte redskapet...
våld kan brukas med både repgrimma och kedja, men jag tror jag glömde skriva det:)

Den är ju TS problem att det är många hästar och de ska in och ut på säkrast möjliga sätt, det är inte personalen jobb att fostra.



Ja men då är vi överenns om det. :)
Att diskutionen ens uppkom (inte den mellan dig och mig utan den om repgrimmans vara och icke vara) härstammar ju ifrån att TS inte skrev nog med fakta i början.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

jag svarar på ditt för att du skrev att alla hästar gärna ska vara uppfostrade och snälla och jag håller helt med dig Men som det är nu så går jag på ett naturbruk och där finns det ett 40 tal hästar och jo visst visa går att leda med hängande grimskaft m.m medans vissa skulle köra över dig om du försökte det.

Men det går tyvärr inte att uppfostra dessa hästar då stall personalen skiter i vilket och vi elever inte har tid.
Så ibland måste man ha kedja för att förhindra skador på både sig själv och hästen men då sätter vi kedjan under hakan och jag kan säga det att under mina 2 år så har många hästar försökt slita sig, stegra, hoppa runder men dom har alltid stannat p.g.a kedjan..

sen så tror jag att kedjan går av innan hästen går sönder
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

OT, men ändå intressant!

Men som det är nu så går jag på ett naturbruk och där finns det ett 40 tal hästar och jo visst visa går att leda med hängande grimskaft m.m medans vissa skulle köra över dig om du försökte det.

Men det går tyvärr inte att uppfostra dessa hästar då stall personalen skiter i vilket och vi elever inte har tid.
Dom hästarna, är dom till för det praktiska skolarbetet? För om dom inte är privata inhysningar, så tycker jag det är skandal att ha en sådan filosofi i en utbildninganstalt.
Borde inte hästarna vara väluppfostrade och lätt hanterbara?

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Håller helt med. På min förra skola var det samma sak. Många hästar var riktigt ouppfostrade och respektlösa mot människor.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Har tyvär sammá erfarenhet från naturbruksskola. inte så mkt det att hästarna fick vara ouppfostrade, utan att det skulle daltas med dom.
Att man slaviskt skulle följa ridlära... fast ändå inte.

Tyvär så är det så på många nbs. :/
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Gammal tråd men slänger in en fundering ändå angående över eller under.

under mina år inom travet blev jag lärd att använda under käke , sätta i övre ringen så som beskrivet tidigare om det var en häst som stod någonlunda still när den väl skulle släppas loss , om det inte var fallet så skulle kedjan enbart sättas under och inte i den övre ringen.

sen en fundering angående om kedjorna går sönder . Det är ju en oerhörd skillnad på om kedjorna består av mässing , krom eller rostfritt - en rostfri svetsad kedja håller ju i princip för allt, medans de kromade släpper i fogarna betydligt enklare. Mässing är ju också en ganska mjuk metall.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Upptäckte att tråden var gammal
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

blev dubbelt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Hej!

Jag har ingen häst som behöver ledas med kedja, men när jag jobbade med ouppfostrade häst var det olika hur vi satte kedjan.

Vissa hästar blev lugnare om den satt över nosen, andra om den satt under. Några hästar accepterade bara kedjan i munnen och ett par (min förra tex) accepterade inte kedjan alls och blev tokig om man satte kedja på överhuvudtaget.

Olika "skolor" finns det också, om hästen drar ska man sätta på ett sätt, om hästen stegrar på ett annat.

Så jag tycket det beror på hästen hur man sätter kedjan och hoppas sen att grimman elle grimskaftet går sönder långt innan hästen gör det.

/ Lavinia, som uppfostrar de hästar hon hanterar så kedja inte behövs
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Råder delade meningar i stallet.

Om en häst kommer lös när den har kedjan fast i grimman och trampar på grimskaftet (nu säger vi att hästen galopperar), vilket skadar minst?
Hästens underkäke lär gå av rätt lätt skulle jag tänka mig. Hur stor risk är det att nosryggen knäcks?

Det är väl lättare att fixa en den undre käken än nosryggen? Speciellt när det är massa annat viktigt där (luftrör osv).

Behöver inte ha några meningar om att hästar inte ska behöva ledas i kedja Hästarna kostar en del och stallet ligger nära järnvägen.

Har själv om det skulle behövas, kedjan under hakan, men en häst som är stor ocj ställler sig på bakbenen, så kan det nog vara lämpligt att ha den över nosen.

när jag jobbade hos en känd travtränare, och skulle hantera galna hingstar ick vi använda kedjan i munnen för att kunna leda dem. De är bättre att kunna hantera dem och att de inte kommer lösa. För det kan verkligen bli
katastrofala följder.:crazy:
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Har själv om det skulle behövas, kedjan under hakan, men en häst som är stor ocj ställler sig på bakbenen, så kan det nog vara lämpligt att ha den över nosen.

när jag jobbade hos en känd travtränare, och skulle hantera galna hingstar ick vi använda kedjan i munnen för att kunna leda dem.

Hästens naturliga reaktion är att fly från smärta. En kedja under käken och hästen går emot leder ofelbart till smärta i käken och hästen kommer helt naturligt att slänga sig bakåt/ uppåt. Lättar inte smärtan då så blir det katastrofala följder.

Det är ingen slump att självaste SHJ för redan fem år sedan köpte in 60 par av Monty Roberts Dualty Halter.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Om kedja behövs sätter vi alltid den över näsan.
Många som reagerar på kedjan genom att resa sig om man sätter den under hakan.

Jag kan ärligt säga att min polle har varit lös med kedjan över näsan ett par gånger, har aldrig hänt någon annat än att han har haft lite mer respekt för den några dagar efter. (hingst och vi går alltid med kedja på honom av säkerhetsskäl, inte för att den brukar behövas)

Sätter du kedjan under hakan och drar till så "stannar" kedjan där (i det åtdragna tillståndet alltså) vilket inte är meningen då dom först kan reagera på smärtan och dels för att dom inte får någon eftergift från trycket när dom gör rätt.

Sätter du den över näsan så släpper trycker så fort du ger efter med handen, vilket man ju gör när hästen går dit den ska.

Då lär sig hästen bäst anser jag iaf, tryck och sen eftergift när det gör/tänker rätt ;)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Nyfiken * ni som sätter den ovanför ,sätter ni haken i övre ringen då ? eller bara haken på motsatt sida ?
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag sätter alltid kedjan över näsan.

Drar igenom kedjan från vänster sida, under nosgrimman, underifrån, över nosgrimman, överifrån och spänner fast på höger sida. (gick det att förstå?!)

Upplever att kedja under hakan får hästen att höja huvudet vid tryck, triggar den att ev resa sig.
Upplever att kedja över nosrygg får hästen att sänka huvud, eller snarare att den inte höjer det vid tryck....

/:)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Hästens naturliga reaktion är att fly från smärta. En kedja under käken och hästen går emot leder ofelbart till smärta i käken och hästen kommer helt naturligt att slänga sig bakåt/ uppåt. Lättar inte smärtan då så blir det katastrofala följder.

Det är ingen slump att självaste SHJ för redan fem år sedan köpte in 60 par av Monty Roberts Dualty Halter.

Håller helt med dig,den grimman är mkt tydlig för hästen och den ger snabbt eftergift när hästen gör rätt.Den skadar dessutom inte hästen.

En kedja som dras över eller under nosen i grimman låser sig lätt och hästen får panik,hur många hinner ge hästen eftergift i rätt sekund? Nä just det,inte undra på att hästar blir frustrerade!

Att dra kedjan genom genom munnen är otroligt korkat,vad är nästa steg? taggtråd?:eek:

Jag har sett flera incidenter på bla travbanan där kedjan gjort mer skada än nytta,om dessutom personen som leder hästen uppträder lugnt och korrigerar hästen i exakt ögonblick så blir det inga hästar som sliter sig lösa, trots kedja.
Kedja används bara av ren okunnighet.
Många hetsar sina hästar och rycker i tid och otid i kedjan och hetsar hästen till att bli stressad,är dessutom människan rädd och osäker blir det livsfarligt för oss andra i dess närhet.
En hingst som inte kan uppföra sig i okända miljöer utan kedja skall kastreras,en vettig hingst kan "gå fint" i bett .

Alla hästar kan lära sig att ledas väluppfostrat om de hanteras rätt,och även ouppfostrade hästar kan läras om.
Men konsekventa människor med rätt tajming e ibland sällsynt tyvärr.:angel:
Hästar blir alltid som de umgås.;)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Gammal tråd jag hittade nu, men jag måste allt svara!

Jag har bara använt mig av dom längre kedjorna, tro mig dom finns att hitta! Dom kortare är värdelösa. Jag ryser dessutom av tanken på att folk sätter dom under käken. Helt och håller galet enligt min åsikt. Ska man ha kedja tycker jag att man ska sätta dom ÖVER nosryggen. Jag trär kedjan igenom "kindringen" över nosryggen, igenom "kindringen" på andra sidan och fäster den på den övre ringer. Då sitter den bra, inte för hårt, inte för löst, skramlar inte och det är ett jämt och bra tryck.

Har sett allt för många hästar som på grund av kedjor under hakan som folk rycker och drar i lite väl mycket, ställer sig rakt upp och slår över/skadar sig på annat vid. Man får dessutom en häst som drar sig mer uppåt vid tillsägelse än vad dom gör om man har kedjan över nosryggen, då trycket blir neråt och inte uppåt.

Men det är bara vad jag tycker/har sett! =)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Glömde skriva..

Kedjan går sönder om hästen trampar på den i galopp, spännena är inte så starka.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 691
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 486
Senast: alazzi
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 446
Senast: LionQueen
·
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 659
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp