Bukefalos 28 år!

Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Du skrev att det var ett snöre en del av sträckan, därför min tanke på gummirepsgrind, som ju är väldans praktisk och enkel att öppna/stänga plus riktigt stängsel i övrigt.

Varför inte en grind vid 4? Det är ju lätt att fixa en som går att öppna/stänga utan att ens kliva av hästen. En smula besvär för att hålla övriga hästar hemma får man väl stå ut med. :)

LIA

Tror inte det blir så stor skillnad mot hur det är nu, går smidigt att öppna repet eftersom det har en ögla i ena änden.

Finns det såna? För det är viktigt att den går smidigt att öppna från hästryggen. Kanske kan vara ett alternativ isåfall, man kan ju iallafall ta upp det. Vet du var priset kan ligga på?
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Men jösses människa! Tagga ner!!
Bukefalos kretsar inte kring dig, du har inte ens ensamrätt att bestämma över den här tråden. Var och varannan tråd grenar ut sig, och man väljer själv vilken eller vilka grenar man vill hänga med på. Du har din fulla frihet att diskutera i dom eller skita i det.

Att skrika gör dig inte till vinnare, det är bara korkat. För hellre en sansad diskussion. LLaika har snappat hur man gör och bidragit med intressanta uppgifter. Nu vet vi mer om hur er anläggning ser ut och kan utifrån det anpassa våra inlägg i dom grenar vi föredrar att skriva!
Det är också så, att man i massor av trådar såsom TS måste lämna mer information och svara på frågor, för att övriga ska kunna bidra. Detta eftersom man nästan alltid lämnar otillräcklig information i första inlägget.

Vill du hänga kvar i din kedjevärld, fine. Men låt oss som vill ha andra alternativ tala om dom.
På tal om det, så är repgrimmor varken jävliga eller hemska. Dom är bra och förfinande hjälpmedel, varken mer eller mindre. Dessutom tror jag inte att det är Sammet som dragit in dom i tråden.

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Finns det såna? För det är viktigt att den går smidigt att öppna från hästryggen. Kanske kan vara ett alternativ isåfall, man kan ju iallafall ta upp det. Vet du var priset kan ligga på?
Finns gör det, men jag vet inte om/var det finns att köpa. Jag tänkte närmast på den princip av grindar man använder under westerntävlingar. Dvs vanliga, enkla trägrindar med vertikalt skaft på. Med högt skaft sitter man bekvämt på hästryggen och hanterar grinden. Men det ställer krav på att hästen är med på noterna. Vi har en sådan grind till vår paddock, och det fungerar jättebra.

Man kan säkert bygga på till ett system med rep och block som tillåter att man sitter bredvid och drar upp grinden som, när alla kommit igenom, själv åker tillbaka till stängt läge. Något att skissa på för en uppfinnarjocke! :laugh:

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag kanske får kolla om det finns några sådana i rimlig prisklass då. Ekonomin hos ridskolan är väl inte den bästa (men hur många ridskolor går plus just nu?) så det gäller ju att det inte är för dyrt. Eller så får man se till att hitta någon snickaransvarig inom klubben :D För det vore ju bättre om man kunde stängsla in hela, då kommer ju inte hästarna ut om man skulle tappa dem trots kedjan heller.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Det var min tanke också. Hästar kan ju faktiskt komma lösa även när man inte leder dom.
Tänk bara (hemsk tanke, men ändå) på om det börjar brinna och ni snabbt måste ut med alla hästar. Då lär inte finnas tid att leda dom en och en till hagarna, men kanske om man kan släppa dom utanför stallet.

Lycka till med snickare-jakten. :)

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Just det har iallafall inte jag tänkt på :p Vet att det längs haggången finns snören som man kan spärra av med (hästarna "slussas" ut) men dom är ju inte uppe förutom när det är utsläpp eftersom det är så osmidigt.

Tack ;)
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag tror faktiskt att kedjan går av.
Hade ett kedjegrimskaft tidigare, och minns inte hur, men det gick av, och har för mig att hästen trampade på grimskaftet då. Kedjan gick i 3 delar. Minns inte heller om jag hade kedjan över/under eller bara helt "valigt" knäppt i öglan under grimman. Men det gick av ganska lätt ändå iaf.

Så jag tror inte att det blir någon fraktur av käken.
Har också haft ett grimskaft där kedjan gått av.
Så skulle hästen sticka tror jag grimskaften går sönder före hästen
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Har också haft ett grimskaft där kedjan gått av.
Så skulle hästen sticka tror jag grimskaften går sönder före hästen
Det tror jag oxå. Även att själva rycket skulle stoppa upp hästen. Ja jag skulle prioritera en skadad käke hellre än en helt överkörd häst:eek:
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag vet inte hu lantligt du bor, men handskas man med andras hästar vid ett läge som TS har- tänker man på säkerheten.

Jag skulle inte acceptera att ngn annan skule börja bossa runt o "uppfostra" mina. Då fick de hellre sätta på en kedja.
Hästar kan beté sig annorlunda mot olika människor.

Har en bekant som hittade sina hästar i svarta sopsäckar vid banvallen, när hon kom hem från jobbet.
Den meningen fick mig att rysa!:eek::crazy: Fy vad hemskt!

TS: Om jag leder med kedja så sätter jag den oftast under.
Är det en häst som kastar med huvudet mycket eller stegrar sätter jag dock över
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Har ytterligare en bekant som blivit av med en häst på järnvägen.

Om jag bodde så nära som hon- precis brevid o hagarna jämte- skulle jag sätta upp tredubbla rader med staket med korridorer emellan.

Jag skulle inte ha ngt emot att ha hage vid större riksväg som har viltstängsel- mkt mer säkert.

Vet om ett stort travstuteri som själva har bekostat viltstängsel o även gjort en tunnelundergång med inramning med stängsel på upp o nerfart.:bow:
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Jag tycker att det är väldigt obehagligt att ha kedja över nosryggen och skulle aldrig välja att ha det själv. Stor risk att kedjan glider ned om hästen rycker, och gillar inte tanken på att den ligger emot nosbenet. Har hellre under hakan, där den ligger mer stilla och det är lättare att släppa efter. Har upplevt att kedja över nosryggen lätt fastnar i ett låst läge. Ska man ha över nosryggen krävs att grimskaftet är relativt sträckt hela tiden för att kedjan inte ska glida, men med kedjan under hakan kan man gå med långt grimskaft vilket jag tycker är bättre.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Om du inte vill ha svar från andra än likatänkande, fråga inte. :)


Fö, där argumenten tryter, tar våldet vid. :)

Syftet med en repgrimma är väl att skapa ett obehag om hästen drar?

Syftet med en kedja är väl att skapa ett obehag om hästen drar?

Drar inte hästen=inget obehag

Sen används de på olika känsliga ställen

Ponera att hästen kommer lös med en repgrimma, den är "omöjlig" att slita av, har man dessutom bundit fast grimmskaftet som jag sett att många gör så finns det inte många svaga punkter...

En kedja består av gjutna delar och Har många svaga punkter, främst knäppet, det kommer garanterat gå av om hästen trampar på skaftet....
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Ursäkta stavningen, tangentbordet rä itne bra.



Om en häst trampar och kedjan Inte går av, är risken stor till skador, eftersom det är metall mot ben med ltie hud emellan. Inga muskler osm tar emot.

Om en häst trampar på leadropet bryts inget. Och det är sälland en häst lycka trampa på leadropet, OM det är ett korrekt leadrope och inget billigt från hööks/börjes, dessa är i stort sett bara långa grimskaft och saknar den extratyngd som gör att leadropes släpar mellan hästens ben och itne snurrar in sig runt benen och fladdrar omkring.


Att man knyter fast leadropet är för att haken är väldigt "elak".
Panikhake går bort direkt, den går inte att arbeta med, utan öppnar sig.
Karbinhaken är hästägarens värsta fiende. Jag ahr sett otaliga skador av sådana, bla en häst som fastnat med hakan när den satt fast och slet upp ett kraftogt sår.
Den hake som är vanligast är samam som används vid bergsklättring (itne säker på namnet). Dessa är stora, otympliga och när man använder repet så är risken stor att den slår till hästen elakt under hakan, rakt mot skelettet på hästen. (Det är ju så lite som skyddar där, bara hud i stort sett).

Därför knyts repet fast, och även om den inte knöts utan klättringshaken användes så går itne den sönder.



Men ja, en kedja gör samma jobb. Dock försöker jag poängtera att leadropet är till för att användas under en tid man kommunicerar och etablerar en relation med hästen.
Efter att detta är etablerat skall det inte finnas behov av repgrimma, förutom om man som mig tycker den är praktisk, inte för att jag inte har koll, utan för att jag tycker om längden på leadropet.
Min hingst skulle jag i praktiken kunna lägga ett rep runt halsen och leda, nu tycker jag att det är oansvarsfullt så jag gör inte det. Men jag leder dom lika ofta i vanlig grimma med.




Jag anser inte att repgrimman tar Ont om hästen drar i den. Däremot är den tydligare. Men den skadar inte.Och nej, en repgrimma går inte sönder, det är därför man Aldrig, aldrig någonsin får binda upp en häst, elelr lämna den själv, med repgrimma. Ens för en mniut.


Sen vet jag itne varför du tagit det citat du gjort då ditt svar inte har med det att göra. Missklick på svar elelr något jag msisat?
 
Senast ändrad:
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Repgrimman är ett träningsredskap och inte till för att med tvång blåhålla hästen (som med kedja), därför är inte risken stor att en häst kommer lös med repgrimma påsatt.
En häst ska inte bindas fast i repgrimma. Den är inte lämplig för det.

Självklart finns det personer som använder repgrimma fel, men varför dra upp det? Knappast repgrimmans eller Sammets fel.

Och nu får vi säkert beröm för att vi avhandlar repgrimma i tråden, komplett OT! :o

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Olika frakturer läker som regel bra. Däremot mjukdels/ nervskador är betydligt mer allvarligt.

Det finns panikhakar där du måste använda ett grepp för att lossa.

Kedjor o hakar idag är gjorda av ett annat gods idag- varav även nylongrimmor går sönder vid en viss belastning.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Citatet för att poängtera att våldet sitter i användaren inte redskapet...
våld kan brukas med både repgrimma och kedja, men jag tror jag glömde skriva det:)

Den är ju TS problem att det är många hästar och de ska in och ut på säkrast möjliga sätt, det är inte personalen jobb att fostra.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Repgrimman är ett träningsredskap och inte till för att med tvång blåhålla hästen (som med kedja), därför är inte risken stor att en häst kommer lös med repgrimma påsatt.
En häst ska inte bindas fast i repgrimma. Den är inte lämplig för det.

Självklart finns det personer som använder repgrimma fel, men varför dra upp det? Knappast repgrimmans eller Sammets fel.

Och nu får vi säkert beröm för att vi avhandlar repgrimma i tråden, komplett OT! :o

LIA

Det använder inte jag kedja till, men alla är ju olika......
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Det använder inte jag kedja till, men alla är ju olika......
Kanske inte och det är ju bra i så fall, men annars är det i tråden den vanligt förkommande anledningen till att linda kedjor runt hästnosar.

Undrar om du läste resten av mitt inlägg?

LIA
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Kanske inte och det är ju bra i så fall, men annars är det i tråden den vanligt förkommande anledningen till att linda kedjor runt hästnosar.

Undrar om du läste resten av mitt inlägg?

LIA

Japp och om du läser mitt inlägg till sammet så ser du att vi är inne på samma linje...

Ska väl tillägga att jag inte använder varken repgrimma eller kedja på mina hästar, utan helt vanlig lädergrimma och ett grimmskaft i bommull.
 
Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Här använder vi snöre runt halsen eller repgimma + långt grimskaft, beroende på vad vi ska göra. När hästarna står uppbundna för att vet eller hovis är här, så använder vi också lädergrimma. Detta för att besökarna ska känna sig trygga. ;)

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 719
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 504
Senast: alazzi
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 448
Senast: LionQueen
·
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 659
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp